Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    type auto
    als je weet uit de cijfers dat bepaalde voertuigen quasi enkel door leaserijders worden gebruikt, is het niet moeilijk om zien
    Nieuwe auto's tout court in feite, behalve mss dacia, mg, ssangyong


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

    Comment


    • Dus iedereen die geen leaseauto heeft rijdt met een tweedehands of een Dacia ? En heeft een andere rijstijl ?

      Comment


      • Tja, die botte manier van veralgemenen.... werkt nooit.
        Net hetzelfde alsof ik de pinkers niet meer zou gebruiken als ik ineens met een BMW ga rijden....

        Comment


        • MINUSCULE BRANDBLUSSER MOET BRAND IN ELEKTRISCHE AUTO VOORKOMEN

          KLEINSTE BRANDBLUSSER TER WERELD

          Steeds weer halen in brand gevlogen elektrische auto’s het nieuws. Een minuscule glazen ampul moet daar verandering in gaan brengen: de E-Bulb.

          Hij is slechts enkele millimeters lang, gemaakt van flinterdun glas en gevuld met een bruine vloeistof: de E-Bulb. De E staat voor elektrisch, het Bulb voor glazen buis, en het is niets anders dan de kleinste brandblusser ter wereld, speciaal voor EV’s. De Duitse firma Job ontwikkelde het apparaatje, dat het nu dagelijks een half miljoen keer produceert. Ze worden vooral gebruikt in sprinkler­systemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie.

          Vanaf 2024 standaard in EV's

          “Bij een cruiseschip zijn er 15.000 ampullen nodig voor de brandbeveiliging”, zegt Rüdiger Klug, hoofd ontwikkeling bij Job. Binnenkort kan de dagproductie nog verder toenemen, want de technici hebben het apparaatje doorontwikkeld voor een extra toepassing: montage in de accu’s van elektrische auto’s, om daar te voorkomen dat er brand uitbreekt. De E-Bulb wordt voor dat doel momenteel getest in prototypes. Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaard­uitrusting van elektrische auto’s behoren.

          Voor chemicus Klug en zijn crew staat het buiten kijf dat er grote vraag naar is. Spectaculaire branden in elektrische auto’s choqueren immers niet alleen het grote publiek, maar zijn ook een grote uitdaging voor autofabrikanten: hoe is te voorkomen dat een elektrische auto in vlammen opgaat bij een ongeval, tijdens het opladen of als gevolg van defecte materialen?

          Spijker in accu geslagen

          Om het brandgevaar bij EV’s te onderzoeken, is de spijkertest bedacht. Als een spijker in de accu wordt geslagen, brengt dat een chemische reactie op gang die leidt tot de verhitting of zelfs explosie van afzonderlijke cellen. Aangezien de cellen zeer dicht bij elkaar zijn geplaatst, kan er een kettingreactie ontstaan. Te hoge stromen vanaf het laadstation of tijdens het ontladen kunnen ook tot ernstige hitteproblemen leiden, gevolgd door een oncontroleerbare accubrand. Experts noemen dit rampzalige effect ‘thermal runaway’.


          Brand elektrische auto (Foto: ANP)

          Thermozekering

          De E-Bulb kan hierbij een helpende hand bieden. De ampul is geplaatst in een thermozekering van brandvertragende kunststof. Als de temperatuur in deze actuator boven de 165 graden komt, barst hij en activeert hij een mechanisme dat het circuit onderbreekt en zo de spanning verlaagt door accusegmenten uit te schakelen. Daardoor wordt het risico op kortsluiting, vlambogen en verwondingen sterk gereduceerd. Tegelijkertijd spuit de ampul een vloeistof in de thermische zekering. Dit dooft de vlambogen en fungeert het als een mini-brandweer in de aandrijfaccu. Het bestanddeel heeft dus een preventieve werking. Voordat er iets ergers gebeurt en de echte brandweer moet aanrukken, heeft de kleine glazen buis een autobrand voorkomen.

          “Wat vooral overtuigt, is dat de E-Bulb autonoom functioneert”, zegt EV-specialist Christoph Baumgartner. Hij werkt voor toeleverancier Intercable uit Zuid-Tirol en is verantwoordelijk voor de integratie van de E-Bulb in de thermozekering. Hij heeft het systeem vorig jaar gepatenteerd. Nu staat hij samen met ontwik­kelings­manager Klug en Job-productmanager Markus Fiebig in de productiehal van Ahrensburg en observeert hij de ampullenproductie. Precisiebranders verhitten buizen van medisch glas met een blauwachtige vlam, waarna ze worden gesneden, gevuld met een apolaire vloeistof en dichtgelast. “Het kost ongeveer twintig productiestappen om van ruw glas een E-Bulb te maken”, vertelt Klug, terwijl hij voorzichtig een exemplaar uit een sorteermachine haalt.



          Dan houdt hij het tussen zijn duim en wijsvinger tegen het licht. Binnenin dwarrelt een kleine luchtbel op en neer. Klug: “Volume, wanddikte en lengte, dat alles wordt nauwkeurig berekend en getest. Een ampul als deze is hightech.” De ampul moet immers precies bij de grenswaarde van 165 graden barsten om de veiligheidsschakelaar te kunnen activeren. Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen. Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden, waarbij zelfs lichaams­delen smelten als boter in de zon. Daarom gebruiken brandweerkorpsen speciale containers om elektrische auto’s in af te koelen. Dankzij de E-Bulb is dit oude scenario in de toekomst niet meer nodig. De expertise van Job op het gebied van veiligheidstechno­logie voor auto’s wordt overigens ook toegepast bij cng-voertuigen. In ongeveer 50 procent van alle aardgasauto’s beveiligt een warmte­gevoelige Job-ampul de druktank en activeert zo nodig een afblaasklep.

          Bron: Autoweek

          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • INDUCTIELADEN IS IN GÖTEBORG AL WERKELIJKHEID

            STROOM UIT DE GROND

            Göteborg wil in 2030 CO2-neutraal zijn. Met elektrische bussen, elektrische taxi’s, elektrische veerboten, deeldiensten, slimme bezorgdiensten én inductieladen.

            Taxichauffeur Alex Gonimar rolt zijn elektrische Volvo over de blauwe plaat die in de parkeerplaats is opgenomen. Het beeld van de 360-graden-camera laat hem precies zien waar hij moet stoppen. Dan begint het spektakel. Als bij toverslag zuigt zijn XC40 Recharge stroom uit de bodem: draadloos, met een vermogen van 40 kW. Inductief opladen is de naam van deze technologie. Het is bekend van mobiele telefoons, waarbij je de telefoon op een oplaadstation legt. Bij de Volvo werkt het geheel zelfs met een afstand van enkele centimeters tussen de auto en het wegdek. Alex Gonimar maakt deel uit van een groter geheel: dit is een praktijktest voor de stad van de toekomst.




            Green City Zones


            In 2030 wil Göteborg, met ongeveer een miljoen inwoners in het grootstedelijk gebied de op één na grootste stad van Zweden, klimaatneutraal zijn. Dit is geen globaal plan, maar een vast doel. “In 2021 hebben we drie stadsdelen geselecteerd waar we verschillende ideeën op de proef stellen”, zegt Jonas Eriksson van de af­deling economische ontwikkeling van de stad. De medewerkers van de stad noemen hun experimentele wijken Green City Zones.




            Mobiliteit moet slimmer


            Eriksson is vanmorgen naar onze afspraak gereden in zijn Volkswagen ID.4; gewoonlijk pakt hij de fiets. Hij staat voor een diorama van de stad in het district Lindholmen. Daarop zijn nieuwe hoogbouw en nieuwe bruggen te zien. Göteborg wil groeien. “In 2040 zal de stad er 120.000 inwoners bij hebben gekregen, maar als er meer mensen hierheen verhuizen, kunnen we niet in hetzelfde tempo het aantal verkeersdeelnemers in de stad verhogen”, zegt Eriksson. “Er is dus verandering nodig. Elektrificatie is daarbij één aspect. Maar tegelijk moet de mobiliteit efficiënter en slimmer worden.”

            Last mile met elektrische bestelauto

            Neem koeriersdiensten: in Göteborg wordt gedacht aan logistieke hubs aan de rand van de stad.Alle goederen voor de stad kunnen daar dan worden geleverd. De ‘last mile’ naar de klant wordt alleen met een elektrisch bestelbusje afgelegd. Dus niet elke leverancier met zijn eigen voertuig, zoals nu het geval is. Ook distributie van bederfelijke waar, zoals voedsel en bloemen, wordt in de toekomst meer in netwerken opgenomen. “Er zijn al veel verkeersgegevens verzameld. Nu moeten we die op een intelligente wijze gebruiken”, zegt Eriksson. “We moeten de mobiliteit digitaliseren.”

            Slim gebruik

            Het probleem: tot nu toe hebben nieuwe vormen van mobiliteit vaak niets vervangen, maar alleen maar meer vervoermiddelen toegevoegd. “Een goed voorbeeld daarvan zijn de elektrische scooters”, aldus Eriksson. Die rijden rond in Göteborg, maar zouden het autogebruik amper hebben verminderd. De doelstellingen van de Zweden zijn ambitieus, maar wel haalbaar, daarvan zijn de stadsplanners overtuigd. “Wij als stad kunnen het doel bepalen. We hebben de particuliere sector nodig om het uit te voeren”, zegt Eriksson. Het voorbeeld van inductief laden laat zien hoe dit eruit kan zien: Volvo werkt samen met Momentum Dynamics in de buurt van Philadelphia. De Amerikanen ontwikkelen de oplaadtechnologie die kan worden geïnstalleerd in de auto en in de weg. Göteborg Energi is verantwoordelijk voor de stroomvoor­ziening en Vattenfall voor de facturering. De laadpads herkennen de auto automatisch, zodat de bestuurder geen creditcard of smartphone-app nodig heeft om het laadproces te starten. “Alles verloopt veel makkelijker”, zegt taxichauffeur Gonimar. Telkens als hij op een klant wacht, voegt hij nu automatisch een paar kilowattuur toe.

            Verbod verbrandingsmotor?

            Wat betekenen al deze plannen voor autobezitters? Mag je na 2030 nog steeds met je auto met verbrandingsmotor door Göteborg rijden? Eriksson: “Wij hopen dat er geen reden meer zal zijn om dat te doen. We willen niet werken met algemene verboden, maar er zijn al delen van de stad waar je niet meer mag rijden met spikes, omdat ze de partikelemissie verhogen. In elk geval is de acceptatie van EV’s nu groot. In 2007 waren er in heel Zweden 125 elektrische auto’s. Vandaag de dag zijn het er 300.000, en dat in vijftien jaar tijd. Dus verandering is mogelijk, zelfs binnen een paar jaar.”

            Meer inwoners, dezelfde vervoersruimte: je kunt er gewoon niet omheen dat iedereen zijn mobiliteit heroverweegt, volgens Eriksson. Natuurlijk, veel mensen zijn afhankelijk van een auto, maar andere mensen weer niet. En dus moet iedereen zich afvragen: kan ik misschien meer fietsen? Kan ik gebruik gaan maken van een deeldienst? Zo niet, kan ik dan overstappen op een elektrische auto?



            En dan is er Alex Gonimar en zijn taxi. Hij tikt op het touchscreen om het inductieladen te stoppen. En daar gaat hij weer, op weg naar de toekomst.


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • zou idd in veel steden een oplossing zijn geweest, heel veel voordelen...maar ook een groot 20/25% laadverlies-nadeel, vreemd dat in het artikel niet ter sprake komt..maja pers en kritisch

              ...en laat de energievoorziening in europa door het catastrofaal beleid nu niet al te veel overschot hebben

              Comment


              • Daarom ook dat de waterstof wagen het wellicht niet zal halen.

                Comment


                • Comment


                  • HYUNDAI WERKT AAN BETAALBARE ELEKTRISCHE AUTO VAN ZO'N €20.000

                    NOG EVEN GEDULD

                    Net als zustermerk Kia werkt ook Hyundai aan een 'betaalbare' elektrische auto. Dat zegt het hoofd van de Europese marketingafdeling van Hyundai tegen Automotive News.

                    Andreas-Christoph Hofmann, hoofd van de marketingafdeling van Hyundai Motor Europe, zegt ten overstaan van Automotive News dat Hyundai aan een elektrisch instapmodel werkt. Eerder dit jaar was het zustermerk Kia dat al aangaf aan een kleinere en goedkopere elektrische auto te werken.

                    Verwacht echter niet dat Hyundai binnen nu en enkele maanden het doek van zijn elektrische instapper presenteert. Volgens Hofmann heeft de ontwikkeling van een compacte elektrische auto nogal wat voeten in de aarde. Daarnaast is het volgens Hofmann een hele uitdaging om een compacte EV winstgevend te maken vanwege de kleinere winstmarges op auto's in de lagere segmenten.

                    Of Hyundai aan een kleine elektrische 'stadsauto' werkt zoals auto's als de Dacia Spring, of dat het toch voor een maatje groter gaat, is nog niet helemaal helder. Volgens Hofmann zou de richtprijs van een compacte elektrische auto op zo'n €20.000 moeten liggen. Ook Volkswagen, Cupra en Skoda komen op termijn met een 'betaalbare' elektrische auto. Voor hun op stapel staande compacte EV's gaven de merken een richtprijs op van tussen de €20.000 en €25.000. Bij de Volkswagen Groep gaat het om compacte cross-overs. We mikken erop dat ook de inmiddels dus door zowel Hyundai als Kia aangekondigde elektrische instappers van vergelijkbaar formaat zijn.

                    Hyundai meldde in maart dit jaar dat het nog voor 2030 11 nieuwe elektrische modellen presenteert waarvan er 6 voor zijn luxemerk Genesis zijn. Kia wierp in dezelfde maand in licht op zijn minstens zo fanatieke EV-plannen.

                    Bron: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • TIEN PROCENT IN EUROPESE UNIE VERKOCHTE AUTO'S IS ELEKTRISCH

                      BENZINE- EN DIESEL BLIJVEN TERREIN VERLIEZEN

                      Tien procent van alle dit jaar in de Europese Unie verkochte auto's heeft een volledig elektrische aandrijflijn. Het gaat om ruim 450.000 verkochte auto's, een kleine 30 procent meer dan er in het eerste halfjaar van 2021 werden verkocht. Het aantal auto's met een conventionele benzine- of dieselmotor onder de kap daalt verder.

                      In het eerste halfjaar van 2022 zijn in de Europese Unie 4.608.205 nieuwe personenauto's geregistreerd. Daarvan hadden er 457.608 een volledig elektrische aandrijflijn, maar liefst 28,4 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de European Automobile Manufacturers' Association (ACEA). Van alle dit jaar geregistreerde nieuwe personenauto's was dus 9,9 procent een EV.

                      Het aantal auto's met enkel een conventionele benzine- of dieselmotor blijft stevig dalen. Van alle in het eerste halfjaar van 2022 geregistreerde personenauto's hadden er 1.748.561 een benzinemotor. Daarmee nam de benzineauto met een aandeel van 37,9 procent de grootste hap uit de registratietaart, al lag het aantal geregistreerde nieuwe benzineauto's wel 22,2 procent lager dan in het eerste halfjaar van vorig jaar. Het aandeel van benzineauto's ligt 3 procentpunt lager dan in de eerste helft van 2021. Er zijn dit jaar tot op heden 803.013 nieuwe personenauto's met een dieselmotor in de Europese Unie gekentekend, 30,6 procent minder dan in de eerste zes maanden van 2021. Dieselauto's claimen in het eerste halfjaar van 2022 een marktaandeel van 17,4 procent.

                      Hoewel er met 403.217 stuks 9,6 procent minder nieuwe plug-in hybriden zijn geregistreerd, nam het aandeel van plug-ins in de totale registraties met 0,3 procentpunt toe tot 8,7 procent. Auto's met een stekkerloze hybride aandrijflijn waren met 1.052.715 in het eerste halfjaar geregistreerde exemplaren goed voor een marktaandeel van 22,8 procent. Het gaat om 3,2 procent meer exemplaren dan in dezelfde periode vorig jaar. Opvallend is de afname van de verkoop van auto's die CNG lusten (11.267 stuks, -59,3 procent).

                      In Nederland zijn in het eerste halfjaar van 2022 met 29.609 stuks zo'n 83 procent meer EV's geregistreerd dan in het eerste halfjaar van 2021. In Duitsland gaat het om een toename van 12,5 procent tot 167.503 exemplaren. In Frankrijk nam de verkoop van EV's met 28,7 procent toe tot 94.344 stuks, in Spanje met 54,9 procent tot 14.338 stuks.

                      Bron: Autoweek
                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • in belgiė: 1/3 is elektrisch of hybride
                        www.peugeotforum.be

                        Comment


                        • Best Electric SUVs 2022 (and the ones to avoid) – Top 10 | What Car?

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                            in belgiė: 1/3 is elektrisch of hybride
                            Het is dan ook van de moetes. Dat type auto wordt gewoon in strot geramd, willen of niet.
                            BMW X5 45e

                            Comment


                            • Ken heel veel particulieren met ene en die moeten niet dus je overdrijft.
                              Dan heb je nog een hele hoop die ene wil omdat het in is en anderen die meteen om zijn als ze eens testrijden.

                              Deze die moeten en eigenlijk gene willen zullen in de minderheid zijn.
                              den borre


                              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                              Int3x0r
                              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten

                                Het is dan ook van de moetes. Dat type auto wordt gewoon in strot geramd, willen of niet.
                                precies een straf om mee te rijden?

                                er zijn anders heel wat particulieren die wel willen maar niet kunnen
                                www.peugeotforum.be

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten

                                  precies een straf om mee te rijden?

                                  er zijn anders heel wat particulieren die wel willen maar niet kunnen
                                  Hahaha, idd! Dat de leaseklettenrijders er zich maar stilaan op voorbereiden want zij gaan het voorbeeld geven
                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Ik ben aan het denken om mijne model 3 langer dan de gebruikelijke 5 jaar leasetermijn te houden. (waar ik mijn ice’s nooit langer dan 3 jaar hield wegens toch niet content van op een of andere manier)

                                    Want ik rijd er nu 2 jaar mee en denk niet dat er over 3 jaar ene gaat zijn die:
                                    - rapper is
                                    - zuiniger is
                                    - beter rijdt
                                    - groter scherm heeft
                                    - lagere co2 heeft
                                    - betere software heeft
                                    - minder kost in onderhoud

                                    Dus beter op rijden ipv nog eens de investering voor ne nieuwe doen…

                                    Eerste keer dat ik zo denk over een wagen denk.

                                    Bij ICE had ik altijd iets van: welke kosten gaan
                                    der aan komen boven de 100k km, nieuw model heeft weer wa minder co2, betere verhouding prestaties/verbruik, navigatie gaat beter zijn (groter scherm) en dan de dealers die nog met wat korting smijten en zeggen da ze binnen 2 maand kunnen leveren.

                                    Comment


                                    • . (dubbel)

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                        MINUSCULE BRANDBLUSSER MOET BRAND IN ELEKTRISCHE AUTO VOORKOMEN

                                        KLEINSTE BRANDBLUSSER TER WERELD

                                        Steeds weer halen in brand gevlogen elektrische auto’s het nieuws. Een minuscule glazen ampul moet daar verandering in gaan brengen: de E-Bulb.

                                        Hij is slechts enkele millimeters lang, gemaakt van flinterdun glas en gevuld met een bruine vloeistof: de E-Bulb. De E staat voor elektrisch, het Bulb voor glazen buis, en het is niets anders dan de kleinste brandblusser ter wereld, speciaal voor EV’s. De Duitse firma Job ontwikkelde het apparaatje, dat het nu dagelijks een half miljoen keer produceert. Ze worden vooral gebruikt in sprinkler*systemen van ondergrondse garages, in fabriekshallen en in de maritieme industrie.

                                        Vanaf 2024 standaard in EV's

                                        “Bij een cruiseschip zijn er 15.000 ampullen nodig voor de brandbeveiliging”, zegt Rüdiger Klug, hoofd ontwikkeling bij Job. Binnenkort kan de dagproductie nog verder toenemen, want de technici hebben het apparaatje doorontwikkeld voor een extra toepassing: montage in de accu’s van elektrische auto’s, om daar te voorkomen dat er brand uitbreekt. De E-Bulb wordt voor dat doel momenteel getest in prototypes. Als alles volgens plan verloopt, moet de minuscule ampul vanaf 2024 tot de standaard*uitrusting van elektrische auto’s behoren.

                                        Voor chemicus Klug en zijn crew staat het buiten kijf dat er grote vraag naar is. Spectaculaire branden in elektrische auto’s choqueren immers niet alleen het grote publiek, maar zijn ook een grote uitdaging voor autofabrikanten: hoe is te voorkomen dat een elektrische auto in vlammen opgaat bij een ongeval, tijdens het opladen of als gevolg van defecte materialen?

                                        Spijker in accu geslagen

                                        Om het brandgevaar bij EV’s te onderzoeken, is de spijkertest bedacht. Als een spijker in de accu wordt geslagen, brengt dat een chemische reactie op gang die leidt tot de verhitting of zelfs explosie van afzonderlijke cellen. Aangezien de cellen zeer dicht bij elkaar zijn geplaatst, kan er een kettingreactie ontstaan. Te hoge stromen vanaf het laadstation of tijdens het ontladen kunnen ook tot ernstige hitteproblemen leiden, gevolgd door een oncontroleerbare accubrand. Experts noemen dit rampzalige effect ‘thermal runaway’.


                                        Brand elektrische auto (Foto: ANP)

                                        Thermozekering

                                        De E-Bulb kan hierbij een helpende hand bieden. De ampul is geplaatst in een thermozekering van brandvertragende kunststof. Als de temperatuur in deze actuator boven de 165 graden komt, barst hij en activeert hij een mechanisme dat het circuit onderbreekt en zo de spanning verlaagt door accusegmenten uit te schakelen. Daardoor wordt het risico op kortsluiting, vlambogen en verwondingen sterk gereduceerd. Tegelijkertijd spuit de ampul een vloeistof in de thermische zekering. Dit dooft de vlambogen en fungeert het als een mini-brandweer in de aandrijfaccu. Het bestanddeel heeft dus een preventieve werking. Voordat er iets ergers gebeurt en de echte brandweer moet aanrukken, heeft de kleine glazen buis een autobrand voorkomen.

                                        “Wat vooral overtuigt, is dat de E-Bulb autonoom functioneert”, zegt EV-specialist Christoph Baumgartner. Hij werkt voor toeleverancier Intercable uit Zuid-Tirol en is verantwoordelijk voor de integratie van de E-Bulb in de thermozekering. Hij heeft het systeem vorig jaar gepatenteerd. Nu staat hij samen met ontwik*kelings*manager Klug en Job-productmanager Markus Fiebig in de productiehal van Ahrensburg en observeert hij de ampullenproductie. Precisiebranders verhitten buizen van medisch glas met een blauwachtige vlam, waarna ze worden gesneden, gevuld met een apolaire vloeistof en dichtgelast. “Het kost ongeveer twintig productiestappen om van ruw glas een E-Bulb te maken”, vertelt Klug, terwijl hij voorzichtig een exemplaar uit een sorteermachine haalt.



                                        Dan houdt hij het tussen zijn duim en wijsvinger tegen het licht. Binnenin dwarrelt een kleine luchtbel op en neer. Klug: “Volume, wanddikte en lengte, dat alles wordt nauwkeurig berekend en getest. Een ampul als deze is hightech.” De ampul moet immers precies bij de grenswaarde van 165 graden barsten om de veiligheidsschakelaar te kunnen activeren. Bij deze temperatuur beginnen accu’s te ontbinden en ontsnappen er gassen. Als er geen thermoschakelaar is – zoals nog steeds het geval is bij de huidige generatie elektrische auto’s – vliegt de accu in brand. Dit heeft meestal een dramatische afloop, want als accu’s eenmaal in brand staan, is blussen niet meer mogelijk. Er komen dan meer giftige gassen vrij dan bij diesel- en benzinemodellen, terwijl de temperatuur kan oplopen tot meer dan duizend graden, waarbij zelfs lichaams*delen smelten als boter in de zon. Daarom gebruiken brandweerkorpsen speciale containers om elektrische auto’s in af te koelen. Dankzij de E-Bulb is dit oude scenario in de toekomst niet meer nodig. De expertise van Job op het gebied van veiligheidstechno*logie voor auto’s wordt overigens ook toegepast bij cng-voertuigen. In ongeveer 50 procent van alle aardgasauto’s beveiligt een warmte*gevoelige Job-ampul de druktank en activeert zo nodig een afblaasklep.

                                        Bron: Autoweek
                                        die foto alleen al,.....paniekzaaierij is van alle tijden,en simpelen van geest kan men alles wijsmaken.alleen electrische auto's branden tjonge jonge jonge...zolang de sukkels zich maar amuseren zeker?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door krautli Bekijk Berichten

                                          die foto alleen al,.....paniekzaaierij is van alle tijden,en simpelen van geest kan men alles wijsmaken.alleen electrische auto's branden tjonge jonge jonge...zolang de sukkels zich maar amuseren zeker?
                                          Dat staat er niet hé, dat alleen EV's branden, maar het is wel zo dat brand en het bijhorend bluswerk in een EV gecompliceerder zijn dan in een ander voertuig. Er worden enkel toepasbare oplossingen voor gezocht en dat is niet meer dan normaal zo denk ik.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X