Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Hoeveel zou dat schuiven, zo’n ”artikel”?Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk BerichtenVerder heb ik het wel voor Gil. Ze staat wel voor iets.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Zoals?
Haar boeken zijn wetenschappelijk goed onderbouwd, vind ik persoonlijk.
Verzanden ook niet in teveel populisme, maar facts and figures.
Comment
-
TOYOTA KOMT MET EV'S MET 1.200 KILOMETER BEREIK
LITHIUM-ION ACCU'S, LFP-ACCU'S ÉN SOLID-STATE-BATTERIJEN OP KOMST
Wil je graag een elektrische Toyota, maar vind je de actieradius van ruim 500 kilometer van de bZ4X aan de krappe kant? Wacht dan nog even tot 2026. Dan komt Toyota met een nieuw elektrisch model met een bereik van - houd je vast - 1.000 kilometer. Jawel, duizend.
Chief Technology Officer en Executive Vice President van Toyota Hiroki Nakajima heeft een flink licht geschenen op waarmee Toyota op EV-vlak allemaal bezig is. Dat blijkt een heleboel. Toyota heeft onlangs een nieuwe divisie opgericht - BEV Factory - die zich volledig stort op de ontwikkeling van toekomstige elektrische auto's en EV-technologie. Toyota komt onder meer in 2026 met een elektrisch model 'van de nieuwe generatie' met een bereik van 1.000 kilometer. Maar er is meer. Veel meer.
Toyota belooft meer 'stylish' design voor zijn EV's door kunstmatige intelligentie in te zetten bij het zo aerodynamisch mogelijk vormgeven van zijn modellen. Verder spreken de Japanners opnieuw van de komst van 'handgeschakelde EV's' en zegt het bedrijf dat het meerdere van zulke 'leuke verrassingen' in het vat heeft zitten. Net als Tesla kiest Toyota voor het produceren van zijn elektrische auto's voor giga casting, een techniek waarmee je door diverse onderdelen met elkaar te integreren productiekosten kunt besparen.
Volgende generatie elektrische auto's
Toyota geeft aan dat het in 2026 start met de uitrol van een volledig nieuwe generatie elektrische auto's. Omstreeks 2030 moeten 1,7 miljoen van de 3,5 miljoen elektrische Toyota's exemplaren van deze nieuwe reeks EV's zijn. Zoals gezegd spreekt Toyota al van de komst van elektrische auto's met een actieradius van 1.000 kilometer. Dergelijke auto's krijgen volgens Toyota 'performance' lithium-ion-batterijen met een hogere energiedichtheid, maar de grote actieradius is ook te realiseren door gewichtsreductie en aerodynamica. Ondanks de technische verbeteringen ten opzichte van EV's als de bZ4X moeten deze nieuwe reeks batterijen tot wel 20 procent goedkoper zijn dan de bZ4X. In 20 minuten 'of minder' zouden de accupakketten van deze elektrische modellen van 10 tot 80 procent oplaadbaar moeten zijn.
Toyota zet niet al zijn geld in op één paard en zegt ook te werken aan de ontwikkeling van een reeks 'goedkope batterijen'. Dit zijn LFP-accu's zoals het merk die nu al toepast in hybride modellen als de Aqua en de Crown. Toyota mikt erop deze LFP-accu's 20 procent efficiënter en 40 procent goedkoper te kunnen maken dan de accu's in de bZ4X. Deze LFP-accu's moeten in 30 minuten of minder van 10 tot 80 procent vol te laden zijn. Een verdere doorontwikkeling van deze batterijen gooit er nog eens 10 procent efficiëntie en 10 procent aan kostenreductie bovenop. Deze accu's moeten in 20 minuten of minder van 10 tot 80 procent oplaadbaar zijn.
Solid state: tot 1.200 kilometer bereik
En hoe zit het met solid-state-batterijen? Ook die heeft Toyota in het vat zitten. Het merk zegt een doorbraak in deze batterijtechnologie te hebben bewerkstelligd en onderzoekt hoe deze techniek in hybride modellen toepasbaar zou zijn. Daarbij zet het in op de inzet van deze batterijsoort in EV's. Toyota hoopt zijn solid-state-batterijen omstreeks 2027-2028 in massaproductie te kunnen nemen. EV's met solid-state-batterijen moeten nog eens 20 procent verder komen dan de aangekondigde EV's met 1.000 kilometer range. Jawel, Toyota mikt daarmee op de komst van elektrische auto's met solid-state batterijen die goed zijn voor een actieradius van maar liefst 1.200 kilometer. Een pakket moet in 10 minuten of minder van 10 tot 80 procent op te laden zijn.
Waterstof
Daarnaast heeft Toyota veel aandacht voor waterstof. De BEV Factory-afdeling krijgt een equivalent op het gebied van waterstof dat het - je raadt het al - de Hydrogen Factory noemt. In juli moet deze afdeling uit de grond zijn gestampt. Toyota wil op waterstofvlak nauwer samenwerken met andere autofabrikanten - momenteel doet het dat al met bijvoorbeeld BMW - en wil onder meer R&D-afdelingen en productielocaties voor waterstofauto's neerzetten in regio's als Europa en China. Toyota belooft aan een nieuwe generatie waterstofaandrijflijnen te werken. Deze moeten onder meer 37 procent goedkoper zijn dan de huidige. Verder zegt Toyota door te gaan met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren op waterstof én met de ontwikkeling van krachtbronnen die koolstofneutrale e-fuels gebruiken.
Wat platformen betreft geeft Toyota aan dat het werkt aan een nieuwe basis die niet alleen voor EV's van de bZ-familie inzetbaar zijn, maar ook voor 'Fun to Drive EV's' . Sportiever ingestelde elektrische auto's dus.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Laat me dat artikel eens samen vatten:
Op EV staan we nergens, maar we hebben wel ongelooflijke tech in de pijplijn zitten die alles wat er nu is zal doen verbleken.
We hebben geen ervaring met hoogperformante batterijen, en hebben nog niks bewezen, maar wat we gaan maken is ongelooflijk. (net als een puber die met een slecht rapport thuis komt, en zegt dat hij volgend trimester de eerste van klas gaat zijn, en
En dan denken we aan een EV met een versnellings bak.... (WTF, wie zit daar op te wachten)
Naast EV gaan we ook nog werken aan waterstof, zowel met een brandstofcel als met verbrandingsmotoren. (we gaan wedden op alle paarden, dus we weten gewoon niks, en we willen niet echt positie in nemen. Dat laatste is heel raar, want als je batterijauto's kan maken met een range van 1000km, dan heb je geen enkel voordeel meer met waterstof, laat staan verbranding van waterstof...)
Ik vind het artikel enorm arrogant. Toyota heeft nu bewezen dat ze nergens staan met EV, maar ze gaan de markt in de komende jaren effe tonen hoe het wel moet en kan...
Comment
-
Hahaha, ik was al aan het wachten op de grote Toyota hater, lang heeft het niet geduurd
Nuja, wat er niet is kan nog altijd komen en ze blijven sowieso een wereldtopper qua verkoop hé.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
EV met versnellingsbak moet er juist komen. Nu zit het verbruik op hogere toerentallen nog niet goed. Makkelijk opgelost met een tussenbak die de elektromotor wat rustiger laat draaien. Twee versnellingen is genoeg.
Comment
-
op hoog toerental verbruikt de elektromotor evengoed veel. Musk of niet ...
Comment
-
interessant artikel gevonden
en de waarheid ligt een heel pak moeilijker, niet in het midden...
Comment
-
"Zelfs dé grote voortrekker stopt met gratis laadpalen: “Ze zullen razendsnel verdwijnen”" https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230615_92211598
Hier gaat mijn verdienmodel
Bestickering zuilen is al aangepast, lidl-app nog niet
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
"Einde van gratis laadpalen bij de supermarkt" https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230615_91015025
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenLaat me dat artikel eens samen vatten:
Op EV staan we nergens, maar we hebben wel ongelooflijke tech in de pijplijn zitten die alles wat er nu is zal doen verbleken.
We hebben geen ervaring met hoogperformante batterijen, en hebben nog niks bewezen, maar wat we gaan maken is ongelooflijk. (net als een puber die met een slecht rapport thuis komt, en zegt dat hij volgend trimester de eerste van klas gaat zijn, en
En dan denken we aan een EV met een versnellings bak.... (WTF, wie zit daar op te wachten)
Naast EV gaan we ook nog werken aan waterstof, zowel met een brandstofcel als met verbrandingsmotoren. (we gaan wedden op alle paarden, dus we weten gewoon niks, en we willen niet echt positie in nemen. Dat laatste is heel raar, want als je batterijauto's kan maken met een range van 1000km, dan heb je geen enkel voordeel meer met waterstof, laat staan verbranding van waterstof...)
Ik vind het artikel enorm arrogant. Toyota heeft nu bewezen dat ze nergens staan met EV, maar ze gaan de markt in de komende jaren effe tonen hoe het wel moet en kan...
2023: "Toyota to roll out solid-state-battery EVs as soon as 2027"
2020: "Toyota's Quick-Charging Solid-State Battery Coming in 2025"
2017: "Toyota’s new solid-state battery could make its way to cars by 2020"
2014: "Toyota to Offer High Performance Solid-State Batteries in 2020"
You see a common scheme?
Lol. And media just keeps eating these predictions and don't even seem to honestly question them.
Van Autointernationaal.nl:
Er waren testritten met nieuwe voertuigen en prototypes, waaronder een elektrisch model die een auto met een handgeschakelde transmissie met een koppeling kan simuleren
Een versnellingsbak op een EV heeft alleen nut bij illegale snelheden.
En waterstof verbranden? Hoe idioot kan het worden? +95% van de waterstof wordt nu (en de komende 10 jaar) van methaan gemaakt. Lekker milieuonvriendelijk moeilijk hanteerbare waterstof maken, met veel pomp- en drukverliezen die transporteren om die dan weer te verbranden in een ICE met <40% efficiëntie en NOX uitstoot. Dan kan je echt beter gewoon rechtstreeks op methaan rijden: goedkoper, gemakkelijker en veel efficiënter.
Waterstof met een brandstofcel is al vrij idioot in een gewone auto, maar verbranden? Totaal van de put gerukt.
Comment
-
VOORZICHTIG MET DE KOPPELING: ‘HANDBAK-EV VAN TOYOTA WORDT HEEL ‘ECHT’’
Echt waar: Toyota werkt aan EV’s met een handgeschakelde versnellingsbak. Dat is grotendeels nep, maar moet heel ‘echt’ aanvoelen. Inclusief het uitvallen als het samenspel tussen koppeling en ‘gas’ niet goed verloopt!
Eigenlijk is het dubbel gek: er is een grote autobouwer die een EV met een handbak wil, en die autobouwer is uitgerekend Toyota. Toyota, het merk dat dankzij hybridetechniek en een grote aanwezigheid in Azië en Amerika toch al heel lang de nadruk legt op (traploze) automaten. Wat werkt voor een zuinig vervoermiddel, werkt echter niet automatisch (!) voor een auto die vooral plezier moet bieden. Dat zou voor Toyota reden zijn om een EV te ontwikkelen met een handbak, een privilege dat aan de hybrides van het merk tot nu toe voorbij is gegaan.
De handbak-EV komt hoogstwaarschijnlijk ter wereld als Lexus, in ieder geval aanvankelijk. Het idee kwam vorig jaar voor het eerst naar buiten en wordt nu bevestigd in een document waarin Toyota als groep z’n technologische toekomstplannen uit de doeken doet. Behalve belangrijke zaken als solid-state-batterijen hoort daar ook wat lol bij. In de categorie ‘Intelligence Technologies’ vinden we daarom de handgeschakelde EV terug. Tegenover The Wall Street Journal, aangehaald door Jalopnik, legt Toyota uit hoe dat ongeveer moet werken. De handbak is eigenlijk nep en simuleert dus het gedrag van een echte handgeschakelde versnellingsbak. Dat gaat volgens de huidige plannen echter wel heel ver. Zo komt er motorgeluid bij kijken en slaat de auto in zijn huidige concept-vorm ook echt af als de bestuurder de koppeling te lomp laat opkomen. Over dat laatste wordt trouwens naar verluidt nog wel discussie gevoerd, omdat uitvallen immers niet echt veilig is en dus wellicht beter vermeden kan worden.
Meer rijplezier
Toyota en Lexus willen elektrisch rijden niet alleen leuker maken door de toevoeging van een ‘handbak’ aan één of meerdere modellen, maar ook door andere functies. Zo is er het idee om het rijgevoel van auto’s verregaand variabel te maken door andere software. Eén enkele EV moet daarmee in een handomdraai kunnen worden omgezet van een ‘nostalgisch’ rijgedrag met verbrandingsmotor-karakteristieken, naar juist een heel sportief rijgedrag of bijvoorbeeld een meer futuristisch karakter.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment