Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 1 OP DE 7 IN EUROPA GEREGISTREERDE NIEUWE AUTO'S IS ELEKTRISCH

    BENZINEAUTO NOG ALTIJD HET POPULAIRST

    ​De automarkt in de Europese Unie trekt behoorlijk aan. In mei zijn er in de Europese Unie bijna 940.000 nieuwe personenauto's gekentekend. Het gaat om een toename van een kleine 20 procent ten opzichte van diezelfde maand vorig jaar.


    In de Europese Unie zijn in mei 938.950 nieuwe personenauto's gekentekend, 18,5 procent meer dan in mei vorig jaar. Dat meldt brancheorganisatie ACEA. Tellen we de registraties van de EFTA-landen (IJsland, Noorwegen en Zweden) en die van het Verenigd Koninkrijk daarbij op, dan komen we uit op een totaal van maar liefst 1.121.644 (+18,2 procent) gekentekende nieuwe personenauto's. Het is de tiende maand op rij dat de Europese automarkt groei laat zien.

    De cijfers van mei brengen het totaal aantal nieuwe personenauto's dat in de eerste vijf maanden van dit jaar in de EU is geregistreerd op 4.493.951 stuks, exact 18 procent meer dan in diezelfde periode vorig jaar. Toch is de Europese automarkt nog niet op het niveau van voor de coronapandemie. In de eerste vijf maanden van 2019 werden namelijk nog 5,7 miljoen nieuwe personenauto's in de EU geregistreerd.

    Van de bijna 940.000 in mei geregistreerde nieuwe personenauto's waren er 129.847 volledig elektrisch, 71 procent meer dan in mei vorig jaar. Elektrische auto's waren daarmee goed voor een marktaandeel van 13,8 procent. Dat betekent dat ongeveer één op de zeven in mei in de EU gekentekende nieuwe auto's een EV was. Er zijn in mei 69.380 plug-ins geregistreerd (-0,6 procent, marktaandeel 7,4 procent) en 234.380 (+27,6 procent, marktaandeel 25 procent) auto's met een stekkerloze hybride aandrijflijn.

    Nog altijd heeft het gros van de in de EU geregistreerde nieuwe personenauto's een benzinemotor. In mei ging het om 342.806 stuks (+12,6 procent). Benzinauto's waren daarmee goed voor een marktaandeel van 36,5 procent. Auto's met dieselmotor blijven aan populariteit inboeten. In mei zijn 133.867 dieselauto's gekentekend, een kleine 3 procent minder dan in mei vorig jaar. Dieselauto's waren in mei goed voor een marktaandeel van 14,3 procent. Kijken we naar de eerste vijf maanden van dit jaar, dan zien we dat er 545.441 nieuwe EV's zijn geregistreerd, goed voor een marktaandeel van dik 12 procent. Ook van januari tot en met mei was de benzineauto het populairst (1.640.829 stuks, marktaandeel ruim 37 procent).

    Bron: Autoweek
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Toch nog niet echt overtuigend dat EV aandeel voor nieuwe auto's imo. Er is nog heel wat werk om de kopers over de streep te trekken
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Toch 71% meer electrische auto's dan een jaar geleden.
        Ik denk dat de totale industrie niet veel meer dan dat kan maken.
        De leveringstermijnen van de meeste EV's blijven lang, terwijl benzineauto's nu een pak sneller te krijgen zijn.

        En ja, het aanbod onder de 30k voor een EV is er gewoon nog niet, en dat is een heel populair segment.

        Comment


        • 2020 was het jaar dat EV's stilaan bereikbaar werden (zowel qua laadinfra als qua wagenaanbod), maar je was toch nog snel 50-60k kwijt.
          Vandaag zitten we nog met prijzen van rond de 35-50k.
          2025 zal het jaar zijn dat er voor 25-30k euro ook behoorlijk wat aanbod zal zijn.
          2030 zal het jaar zijn dat +/- 80% van de nieuwe auto's elektrisch is
          2035 zal het jaar zijn dat er niet meer over ICE gesproken wordt

          Comment


          • vraag me soms af of de termijnen wel conform of bewust zijn, lees ook op twitter bvb produktiebeperking van kia's en hyundai ev nieuw platform omdat het cumulatief verlies per verkochte auto zou oplopen...cfr mustang mach-e

            Comment


            • En in 2040: weet je nog, toen kochten we auto's die een versnellingsbak hadden, en waar we elke 15k nieuwe olie in moesten doen, en daarvoor moesten we naar de garage waar ze iedere keer nog wat dingen vonden die toch ook hersteld moesten worden.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                En in 2040: weet je nog, toen kochten we auto's die een versnellingsbak hadden, en waar we elke 15k nieuwe olie in moesten doen, en daarvoor moesten we naar de garage waar ze iedere keer nog wat dingen vonden die toch ook hersteld moesten worden.
                O wat verschrikkelijk
                “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                  2020 was het jaar dat EV's stilaan bereikbaar werden (zowel qua laadinfra als qua wagenaanbod), maar je was toch nog snel 50-60k kwijt.
                  Vandaag zitten we nog met prijzen van rond de 35-50k.
                  2025 zal het jaar zijn dat er voor 25-30k euro ook behoorlijk wat aanbod zal zijn.
                  2030 zal het jaar zijn dat +/- 80% van de nieuwe auto's elektrisch is
                  2035 zal het jaar zijn dat er niet meer over ICE gesproken wordt
                  Allemaal fiscaal en overheidsgestuurd, tjah benieuwd als deze zaken wegvallen.
                  “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                  Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                  Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                    O wat verschrikkelijk
                    idd, krijg nog trauma's als ik naar een garage moet.

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                      Allemaal fiscaal en overheidsgestuurd, tjah benieuwd als deze zaken wegvallen.
                      dus een 25k EV is enkel maar betaalbaar met subsidie? zelfs vandaag is de TCO van een EV vaker al lager dan een vergelijkbare ICE, ook wanneer het fiscale aspect achterwege gelaten wordt (wel brandstof en onderhoudskosten in rekening gebracht), zeker in het iets grotere segment en ook afhankelijk van hoeveel km je doet natuurlijk (zoals bij diesel versus benzine...) ... en dan het comfort van de aandrijflijn nog, dat zelfs bij een basis EV al beter is dan bij veel ICE's. https://www.youtube.com/watch?v=uEi3WCe6wvg&t=505s
                      Last edited by sunking; 21/06/2023, 14:48.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                        idd, krijg nog trauma's als ik naar een garage moet.
                        Slechte keuzes gemaakt dan .

                        Naar de garage gaan is een voorrecht voor mij. Mijn garagist is een vriend, zijn garage is een zalige plek met altijd wel andere zalige machines. Wat er allemaal te zien is, waar we kunnen over praten, zijn kennis

                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                          Allemaal fiscaal en overheidsgestuurd, tjah benieuwd als deze zaken wegvallen.
                          Dat is met elke verandering zo, we zouden ook in heel andere huizen wonen mocht er geen sturing zijn van de overheid. Maar uiteindelijk zal er wel voor iedereen iets overblijven waar hij zich kan in vinden.

                          Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                            dus een 25k EV is enkel maar betaalbaar met subsidie? zelfs vandaag is de TCO van een EV vaker al lager dan een vergelijkbare ICE, ook wanneer het fiscale aspect achterwege gelaten wordt (wel brandstof en onderhoudskosten in rekening gebracht), zeker in het iets grotere segment en ook afhankelijk van hoeveel km je doet natuurlijk (zoals bij diesel versus benzine...) ... en dan het comfort van de aandrijflijn nog, dat zelfs bij een basis EV al beter is dan bij veel ICE's. https://www.youtube.com/watch?v=uEi3WCe6wvg&t=505s
                            Een ev van 25K kan je niet vergelijken met mijn huidige kar hè . Het is makkelijk praten als er geen consequenties aan uw fiscale keuzes vasthangen, zelf integendeel soms. Als particulier heb ik geen zin om door de overheid opnieuw genaaid te worden door de waarschijnlijk plots veranderende spelregels, cfr het diesel verhaal. Neen, ik heb slimmere keuzes gemaakt die los staan van gelijk welke kant het op gaat
                            “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                            Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                            Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                              Dat is met elke verandering zo, we zouden ook in heel andere huizen wonen mocht er geen sturing zijn van de overheid. Maar uiteindelijk zal er wel voor iedereen iets overblijven waar hij zich kan in vinden.

                              Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
                              Ik hoor toch enige paniek bij jonge mensen, wat behuizing betreft. Alle dwingende zaken mbt tot een woning, termijnen en de financiële gevolgen die er aan vasthangen.
                              “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                              Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                              Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                              Comment


                              • idd order, ook voor reeds bestaande eigenaars gaat er nog flink geinvesteerd moeten worden, of gewoon afbraak en totaalverlies gebouw om in 2050 aan a-label te geraken

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                  Ik hoor toch enige paniek bij jonge mensen, wat behuizing betreft. Alle dwingende zaken mbt tot een woning, termijnen en de financiële gevolgen die er aan vasthangen.
                                  Absoluut, maar dat is nu net de verandering die is ingezet. En dat is absoluut een moeilijke oefening. In mijn directe omgeving 2 panden die in de verhuur zitten weten upgraden naar de nieuwe normen, de huurprijzen zijn natuurlijk mee omhoog gegaan met de kosten. De huurders hebben nu wel een veel lagere energiekost ...

                                  Voor mezelf doe ik nu het merendeel van mijn kilometers met een EV, die voor dagelijks gebruik zalig is, en daarnaast vult een andere auto aan. Dus de EV brengt ruimte voor iets er bij en bovendien wordt de investering in zonnepanelen veel interessanter nu.

                                  En zo zijn er overal en altijd opportuniteiten binnen ieders mogelijkheden.

                                  Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                    Een ev van 25K kan je niet vergelijken met mijn huidige kar hè . Het is makkelijk praten als er geen consequenties aan uw fiscale keuzes vasthangen, zelf integendeel soms. Als particulier heb ik geen zin om door de overheid opnieuw genaaid te worden door de waarschijnlijk plots veranderende spelregels, cfr het diesel verhaal. Neen, ik heb slimmere keuzes gemaakt die los staan van gelijk welke kant het op gaat
                                    Welke nieuwe, betaalbare wagen kan je dan wel vergelijken met je huidige kar?
                                    Ik denk dat je voor de nieuwprijs van je huidige kar ook al wel een mooie EV kan kopen vandaag (rekening houdend met inflatie...).

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten

                                      Allemaal fiscaal en overheidsgestuurd, tjah benieuwd als deze zaken wegvallen.
                                      Dat is nogal beperkt.

                                      Welke subsidie krijg je als je EV koopt tot vandaag in B?
                                      Beetje lagere VAA, maar geen bedragen van een paar k zoals in Duitsland waar ondertussen particulieren ook behoorlijk kopen.

                                      Het is dezelfde situatie als met zonnepanelen. In 2010 waren die goed gesubsidieerd, vandaag kopen de mensen dat zo ook omdat het meer dan genoeg oplevert.
                                      Dat gaat met auto's ook gebeuren.
                                      De totale kost per km is voor de hogere middenklasse auto's nu al lager voor een EV dan een ICE, dat zal zich wel verder doorzetten. Als VW de ID2 en Tesla de Model 2 lanceert, dan wordt een EV een heel pak goedkoper.

                                      Comment


                                      • Jullie als “kopers” van een wagen op de zaak zullen wel het best weten waarom je een ev kiest. Ik zie het op alle fora, bij alle vrienden die zelfstandig zijn. De financiële voordelen zijn duidelijk. Ik geef niemand ongelijk natuurlijk, het is allemaal begrijpelijk. Maar als particulier hou ik mooi mijn centen in m’n zak, ik heb andere en betere mobiliteitskeuzes gemaakt en sowieso futureproof, welke bochten door de overheid nog zullen gemaakt worden.
                                        “We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”


                                        Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
                                        Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                                          Toch 71% meer electrische auto's dan een jaar geleden.
                                          Leaseauto's die vervangen worden door een EV. Ik zou eens willen weten hoeveel particuliere karren daar bij zijn, zeker in België.

                                          Op een paar uitzonderingen na, en dan zijn het nog members hier op het forum, ken ik niemand in mijn kennissen of familiekring die gemotiveerd is om privé een EV te kopen. Wel een verzekeringsmakelaar die van een Model S terug naar E-klasse gegaan is

                                          Dus ja, er gaan de volgende jaren nog heel wat 'eventuele' tegemoetkomingen en overtuigingskracht nodig zijn voor Jan Modaal. In pakweg Noorwegen moet niemand meer overtuigd worden veronderstel ik hoewel ik lees dat sinds het wegvallen van de meeste voordelen de verkoop daar ook stilgevallen is.

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X