Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • jawadde. dat ze daar maar rap een patent op nemen.
    vind ik geweldig aan nederlandse technische universiteiten, die werken veel pragmatischer dan hier...

    Comment


    • Das waar, neefje studeert rocket science aan tu delft


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
        Dit lijkt mij wel heel positief met het oog op de toekomst.

        https://nos.nl/artikel/2482631-elekt...-een-tankbeurt
        Knappe technologie, maar wees eerlijk, wie heeft dat nu echt nodig?

        Ik heb vandaag 700 km gereden. Vertrokken thuis met volle batterij.

        Eerste stop na 300km. Blaas vol, en zin in koffie. batterij stond nog op 35% (stuk door B en NL, en daarne door de duitse bouwput. Af en toe eens doortrekken naar 150-160, maar vooral veel 100-120)
        Na de koffie was de auto al geladen tot 75%
        Tweede stop na 550 km. Het was tijd om iets te eten, en batterij zat rond de 15%.
        Tegen dat we ons simpel lunchke op hadden: batterij op 90%.
        Aangekomen met een kleine 50%.

        Op geen enkel moment had sneller laden me sneller laten aan komen, integendeel. Want dan moet je bij de auto blijven, anders moet je eerst laden en dan koffie drinken of eten.

        Ook die batterij van Toyota die 1200 km ver geraakt. Ik heb ze niet nodig omdat het laadnetwerk prima in orde is.

        Comment


        • Tja, da's ieder zijn ding waarschijnlijk. Mij zou het in ieder geval motiveren om sneller aan een EV te beginnen
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment




          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            Knappe technologie, maar wees eerlijk, wie heeft dat nu echt nodig?

            Diegenen die nog geen EV ervaring hebben.

            Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
            '15 Volvo XC60 D3

            Comment


            • ...en alle mensen zonder thuislaadmogelijkheid

              Comment


              • Iedereen die nog een greintje geloof had in waterstof of hybrides is er aan voor de moeite. Wil ook zeggen dat er veel minder snelladers gaan nodig zijn.
                Tenminste als dit echt commercieel toepasbaar wordt. Maar ik zie er veel voordelen aan. Een kleine stadswagen met 30 kwh kan ook in een wip opgeladen zijn. Waardoor die ook lange afstanden gaat kunnen afleggen. Fantastisch nieuws dus!

                Comment


                • dat gaat het 'm net zijn Je tankt dan net zo snel als een gewone tankbeurt. Dus laadpalenstress geen issue meer. En je hoeft dus inderdaad veel minder palen te voorzien. 3 minuten per paal of 30 minuten is in het laatste geval 10 keer meer palen voorzien.
                  Vraag me wel af aan hoeveel kw zo'n paal moet gaan laden om die snelheid te halen en vooral of dat momenteel al mogelijk is.
                  www.peugeotforum.be

                  Comment


                  • het is maar te hopen voor iedereen dat de stroomprijzen onder controle blijven dat het voor iedereen aantrekkelijk is of wordt te ev-en en eventueel te gaan investeren in wp

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                      dat gaat het 'm net zijn Je tankt dan net zo snel als een gewone tankbeurt. Dus laadpalenstress geen issue meer. En je hoeft dus inderdaad veel minder palen te voorzien. 3 minuten per paal of 30 minuten is in het laatste geval 10 keer meer palen voorzien.
                      Vraag me wel af aan hoeveel kw zo'n paal moet gaan laden om die snelheid te halen en vooral of dat momenteel al mogelijk is.
                      Als ik een middagpauze neem, dan zoek ik nu eerder een paal van 50 kW dan eentje van 200 kW, anders krijg ik,mijn eten niet op.

                      De grootste horde die nog moet genomen worden voor verdere verspreiding van EV’s is vooral de kostprijs.
                      Een goede EV met een realistisch bereik van 300 km voor 25k is wat er nodig is in eerste instantie.
                      Last edited by Tommie1; 14/07/2023, 10:07.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
                        Een goede EV met een realistisch bereik van 300 km voor 25k is wat er nodig is in eerste instantie.
                        En ook nog hééééél veel overtuigingskracht naar particulieren toe, ttz in België toch.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                          Als ik een middagpauze neem, dan zoek ik nu eerder een paal van 50 kW dan eentje van 200 kW, anders krijg ik,mijn eten niet op.

                          De grootste horde die nog moet genomen worden voor verdere verspreiding van EV’s is vooral de kostprijs.
                          Een goede EV met een realistisch bereik van 300 km voor 25k is wat er nodig is in eerste instantie.
                          niet helemaal. als men de grootte van het batterijpakket kan halveren maar wel 10x zo snel kan opladen, dan wordt de EV plots een heel pak betaalbaarder.
                          En ze zijn nu al betaalbaarder kan worden. Stel je voor dat ze dat snelladen kunnen toepassen op natrium batterijen... je zou met een BYD seagull van 15000 euro perfect lange afstanden kunnen afleggen dan met een korte laadstop elke 150-200 km.

                          Of bekijk het zo: de meeste PHEV's hebben nu een batterij van 15 a 20 kwh. Gooi er gewoon de benzinemotor uit en zorg er voor dat die batterij in minder dan 5 minuten opgeladen is... maak er desnoods een 30 kwh batterij van
                          nu heeft dat geen zin natuurlijk want dan zit je daar met een enorme motorkap met niets eronder.
                          Last edited by sunking; 14/07/2023, 10:32.

                          Comment


                          • Vraag is natuurlijk hoe kostenefficiënt zo'n koelsysteem voor een batterij kan geproduceerd worden, maar ik denk ook wel dat dat de toekomst van het EV rijden gaat bepalen.
                            Batterijen zullen toch kleiner en efficiënter moeten worden.

                            Dat het toch weer van de zuinig Hollanders moet komen om zoiets uit te vinden ;-)

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
                              Vraag is natuurlijk hoe kostenefficiënt zo'n koelsysteem voor een batterij kan geproduceerd worden, maar ik denk ook wel dat dat de toekomst van het EV rijden gaat bepalen.
                              Batterijen zullen toch kleiner en efficiënter moeten worden.

                              Dat het toch weer van de zuinig Hollanders moet komen om zoiets uit te vinden ;-)
                              in holland klotst het geld tegen de plinten als je vergelijkt met onze schatkist...

                              mijn persoonlijke inschatting is dat het kwa kosten wel zal meevallen.. men moet gewoon een koelcircuit maken dat tussen alle accucellen doorloopt. geen rocket science en ook geen dure grondstoffen voor nodig, lijkt me. als een paar gierige hollanders het al in elkaar geflanst krijgen

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                in holland klotst het geld tegen de plinten als je vergelijkt met onze schatkist...

                                mijn persoonlijke inschatting is dat het kwa kosten wel zal meevallen.. men moet gewoon een koelcircuit maken dat tussen alle accucellen doorloopt. geen rocket science en ook geen dure grondstoffen voor nodig, lijkt me. als een paar gierige hollanders het al in elkaar geflanst krijgen
                                Dat eerste klopt ja. Al zitten ze nu in Friesland wel met de gebakken peren op gas ;-)

                                Ik passeer bijna dagelijks aan de TU Eindhoven, en het is quite impressive, wat ze daar de laatste 10j uit de grond gestampt hebben.
                                Bedrijfsleven en onderzoek gaan daar ook heel mooi hand in hand.

                                Op dat gebied kan je de Hollanders allesbehalve gierig noemen, denk ik.

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                                  niet helemaal. als men de grootte van het batterijpakket kan halveren maar wel 10x zo snel kan opladen, dan wordt de EV plots een heel pak betaalbaarder.
                                  En ze zijn nu al betaalbaarder kan worden. Stel je voor dat ze dat snelladen kunnen toepassen op natrium batterijen... je zou met een BYD seagull van 15000 euro perfect lange afstanden kunnen afleggen dan met een korte laadstop elke 150-200 km.

                                  Of bekijk het zo: de meeste PHEV's hebben nu een batterij van 15 a 20 kwh. Gooi er gewoon de benzinemotor uit en zorg er voor dat die batterij in minder dan 5 minuten opgeladen is... maak er desnoods een 30 kwh batterij van
                                  nu heeft dat geen zin natuurlijk want dan zit je daar met een enorme motorkap met niets eronder.
                                  30 kWh is te weinig, dan sta je in de winter om de 100-130 km stil (rijden tussen 10 en 80%).

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                    30 kWh is te weinig, dan sta je in de winter om de 100-130 km stil (rijden tussen 10 en 80%).
                                    Met de efficiëntie die ze nu halen is 15kwh gemiddeld haalbaar. Ik haal nu 18kwh gemiddeld en mijn EV is totaal niet efficiënt. Dus formaat van een golf met 30 KW moet perfect haalbaar zijn. Voor mij zijn ritten tot 200 km perfect te doen en dat is dan met max 50kwh laden ...

                                    Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk

                                    '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                    '15 Volvo XC60 D3

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                      Met de efficiëntie die ze nu halen is 15kwh gemiddeld haalbaar. Ik haal nu 18kwh gemiddeld en mijn EV is totaal niet efficiënt. Dus formaat van een golf met 30 KW moet perfect haalbaar zijn. Voor mij zijn ritten tot 200 km perfect te doen en dat is dan met max 50kwh laden ...

                                      Verstuurd vanaf mijn CPH2399 met Tapatalk
                                      In de winter op de autostrade zal het voor zo’n Golf formaat wel 18 kWh/100km zijn.
                                      200 km= 36 kWh
                                      Rijden tussen 80 en 10%: 36/0,7= 51kWh.

                                      Comment


                                      • als door die batterijkoeling het laden veel sneller gaat, zal ook dat stuk van 80 naar 100% wel rapper gaan he.

                                        Comment





                                        • Nog collega-ev-campeurs


                                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                          Comment

                                          Working...
                                          X