Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick A Bekijk BerichtenDat is iets dat we binnen 20 jaar zullen weten .
Comment
-
Ik heb een Model S gereserveerd, vooral omdat ze bij Tesla momenteel al bewezen hebben dat ze auto's kunnen maken die voor mij 90% van de tijd ver genoeg raakt.
Het is jammer dat er altijd zo gebashed wordt op elektrische wagens. Of ze nu mileuvriendelijker zijn of niet laat ik in het midden, maar het feit dat je een alternatief hebt is voor mij al doorslaggevend genoeg.
Diesel/benzine kan je (voorlopig) maar uit 1 bron halen, elektriciteit op verschillende manieren die wel milieuvriendelijk(er) zijn. Ook de gebruikskosten zijn lager en de subsidie is momenteel nog zeer hoog waardoor ze redelijk betaalbaar worden. En ja de subsidies zijn hoog maar er zijn projecten genoeg die zonder subsidies nooit van de grond zouden komen, dat is nu eenmaal de taak van de overheid!
Of het een goede keuze is zal wel blijken, maar het is gewoon zielig om elektrische wagens meteen af te schieten.
Comment
-
Elektrische auto als daily, en 'n gas-guzzler als weekend-auto ! Serieus... aan 't tempo dat de brandstofprijzen nu aan 't stijgen zijn, en experts zeggen dat een daling er niet meer gaat inzitten, kan je goedkopere alternatieven voor in de toekomst toch alleen maar toejuichen ?! Wie wilt binnen vijf jaar nog zijn dierbare dure benzine (of diesel voor de liefhebbers) verstoken met gewoon in de file te staan ? Dan wil ik 't liever gebruiken om écht te rijden.
En echt lelijk vind ik sommige elektrische wagens nu ook niet bepaald:
Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Ik vind dat er te hard gezegd wordt dat ze "groen" zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn.
Zoals eerder al aangehaald is de vervuiling van het produceren en recycleren van de batterijen niet te onderschatten.
Zelfs in die mate dat hun hele eco-voordeel door minder uitstoot volledig teniet gedaan wordt.
Comment
-
Ik vind ook dat door sommige autoliefhebbers te veel gehamerd wordt op de dingen die jij hier aanhaalt om hun traditionele verbrandingsmotor bestaansrecht te kunnen blijven geven. Je hebt op dit eigenste moment gelijk hé, daar niet van. Maar net zoals de elektrische auto's zélf nog niet op punt staan (m.a.w.: er is nog veel plaats voor verbetering), zijn de productie en recyclage van de batterijen dat ook nog niet. Da's gewoon met elke bleeding edge technologie zo.Last edited by sibi; 23/01/2011, 22:31.Life's too short. Not to. Live it.
1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenIk vind dat er te hard gezegd wordt dat ze "groen" zijn terwijl ze dat helemaal niet zijn.
Zoals eerder al aangehaald is de vervuiling van het produceren en recycleren van de batterijen niet te onderschatten.
Zelfs in die mate dat hun hele eco-voordeel door minder uitstoot volledig teniet gedaan wordt.
Ik wil wel eens zwart op wit zien in welke mate elektrische wagens echt vervuilend zijn. Ja er is afval dat lang meegaat, en de roet en NOx zijn allemaal onschuldig ofwat? Onderschat de gevolgen van zure regen en longziekten niet. Allemaal gevolgen van de oh zo milieuvriendelijke wagens.
Zoals ik al zei: bij elektriciteit heb je tenminste de mogelijkheid milieuvriendelijker te produceren. Wees blij dat er onderzoek gedaan wordt naar alternatieve energie, vooruitgang noemen we dat.
Hier zitten nogal veel mensen met ooglappen op. Conventionele brandstof is heilig en het geluid is zo geil Blijf maar lekker in het verleden leven.
Comment
-
Volledig akkoord met hetgeen Fernand zegt.
Een beetje hetzelfde verhaal als met zonnecellen...
Gesubsidieerd door de overheid, ook al is het écht geen alternatief, en moet de duurzaamheid op lange termijn nog bewezen worden.
Bij auto's komt daar nog eens de batterij bij, alles opgeteld is dat verre van een ecologisch alternatief.
Het enige (enorme) voordeel is dat het je per kilometer voorlopig minder kost dan een verbrandingsmotor.
Iets om over na te denken, en dit gaat dan alléén nog maar over het transport (wel over een hybride, maar het blijft geldig voor een volledig elektrische auto):
"But what about the eco-cost of building the car in the first place?
Honda has produced a graph that seems to suggest that making the Insight is only marginally more energy-hungry than making a normal car. And that the slight difference is more than negated by the resultant fuel savings.
Hmmm. I would not accuse Honda of telling porkies. That would be foolish. But I cannot see how making a car with two motors costs the same in terms of resources as making a car with one.
The nickel for the battery has to come from somewhere. Canada, usually. It has to be shipped to Japan, not on a sailing boat, I presume. And then it must be converted, not in a tree house, into a battery, and then that battery must be transported, not on an ox cart, to the Insight production plant in Suzuka. And then the finished car has to be shipped, not by Thor Heyerdahl, to Britain, where it can be transported, not by wind, to the home of a man with a beard who thinks he’s doing the world a favour.
Why doesn’t he just buy a Range Rover, which is made from local components, just down the road? No, really — weird-beards buy locally produced meat and vegetables for eco-reasons. So why not apply the same logic to cars?"
Dat laatste is nogal bij de haren getrokken, er zullen ongetwijfeld massa's onderdelen in al onze auto's uit China e.d. komen.
Waar ik wel de voordelen ervan zie, is in steden. Minder (rechtstreekse!) uitstoot. Ik vraag me af waarom ze trolleybussen ooit afgeschaft hebben in grote steden (ja, er zijn trams, maar die zijn veel minder handig), eigenlijk is dat al een schitterend alternatief voor die smerige dieselbussen. Treinen rijden ook allang niet meer op diesel, maar bij bussen verloopt de evolutie precies in de omgekeerde richting...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk BerichtenIk vind ook dat door sommige autoliefhebbers te veel gehamerd wordt op de dingen die jij hier aanhaalt om hun traditionele verbrandingsmotor bestaansrecht te kunnen blijven geven. Je hebt op dit eigenste moment gelijk hé, daar niet van. Maar net zoals de elektrische auto's zélf nog niet op punt staan (m.a.w.: er is nog veel plaats voor verbetering), zijn de productie en recyclage van de batterijen dat ook nog niet. Da's gewoon met elke bleeding edge technologie zo.
Ik zie de toekomst erg somber in op deze manier.
Voor hetzelfde geld kan je binnen 50 jaar je 997 niet meer buiten halen op zondagmorgen omdat er geen stations meer zijn om het zwarte goud te tanken.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenBron?
Ik wil wel eens zwart op wit zien in welke mate elektrische wagens echt vervuilend zijn. Ja er is afval dat lang meegaat, en de roet en NOx zijn allemaal onschuldig ofwat? Onderschat de gevolgen van zure regen en longziekten niet. Allemaal gevolgen van de oh zo milieuvriendelijke wagens.
Zoals ik al zei: bij elektriciteit heb je tenminste de mogelijkheid milieuvriendelijker te produceren. Wees blij dat er onderzoek gedaan wordt naar alternatieve energie, vooruitgang noemen we dat.
Hier zitten nogal veel mensen met ooglappen op. Conventionele brandstof is heilig en het geluid is zo geil Blijf maar lekker in het verleden leven.
Goede manier om het cliché over de milieu-ridders meteen te bevestigen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten+ dat heel de electrische auto kan recycleerd worden
de mazout of benzine nooit
Ik geloof persoonlijk niet in batterijen, dus volledig elektrisch. Wel in hybrides, kers-systemen,...
Probleem in mijn ogen is niet de auto op zich, maar datgene waar de vrijheid van de auto voor gezorgd heeft. Vele mensen rijden elke dag 100km om naar een bureau'ke te rijden terwijl ze thuis datzelfde werk kunnen. Mensen nemen de wagen om 2km verderop naar de bakker te gaan. Allemaal idioot eigenlijk.
En in mijn ogen zijn er andere dingen die een gunstiger effect hebben op het milieu en hoe we leven zoals ecologisch bouwen, streekgebonden voedselproducten,...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenJa, omdat ik nogal sceptisch tegenover die hele milieu-beweging sta, heb ik meteen ooglappen op.
Goede manier om het cliché over de milieu-ridders meteen te bevestigen.
Ik geloof niet dat elektrische wagens de heilige graal zijn, verre van. Maar ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat er veel milieuvriendelijkere manieren van transport bestaan dan een auto zoals die nu bestaat.
Aardolie kan nuttiger gebruikt worden dan voor auto's te laten rijden, zeker omdat er nu al bewezen is dat het perfect mogelijk is op andere manieren.
Als je dàt niet kan aanvaarden, dan heb je ooglappen op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenBron?
Ik wil wel eens zwart op wit zien in welke mate elektrische wagens echt vervuilend zijn. Ja er is afval dat lang meegaat, en de roet en NOx zijn allemaal onschuldig ofwat? Onderschat de gevolgen van zure regen en longziekten niet. Allemaal gevolgen van de oh zo milieuvriendelijke wagens.
Zoals ik al zei: bij elektriciteit heb je tenminste de mogelijkheid milieuvriendelijker te produceren. Wees blij dat er onderzoek gedaan wordt naar alternatieve energie, vooruitgang noemen we dat.
Hier zitten nogal veel mensen met ooglappen op. Conventionele brandstof is heilig en het geluid is zo geil Blijf maar lekker in het verleden leven.
ik denk dat jij je oogkleppen ook mag afzetten.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenHetzelfde geldt dan dat ik een milieu-ridder zou zijn omdat ik het gebruik van alternatieve energie aanmoedig. Ik heb het trouwens niet speciaal op jou, maar de mentaliteit in het algemeen. Geef nieuwe technologieën toch eens een kans, het is niet dat uw verbrandingsmotor 20 jaar geleden even efficiënt liep als nu. Voor batterijen en elektriciteit zal dit exact hetzelfde zijn.
Ik geloof niet dat elektrische wagens de heilige graal zijn, verre van. Maar ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat er veel milieuvriendelijkere manieren van transport bestaan dan een auto zoals die nu bestaat.
Aardolie kan nuttiger gebruikt worden dan voor auto's te laten rijden, zeker omdat er nu al bewezen is dat het perfect mogelijk is op andere manieren.
Als je dàt niet kan aanvaarden, dan heb je ooglappen op
Maar elektrische wagens gaan geen milieuproblemen oplossen. Liever wat meer CO2 in de lucht en wat bomen planten dan de chemische rommel van batterijen en kernafval in de aardbodem.
Het is een alternatief, maar kortzichtig om te denken dat een elektrische wagen alles gaat oplossen. Ons ecologiesysteem gaat dan enkel op een andere manier vervuild worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenHetzelfde geldt dan dat ik een milieu-ridder zou zijn omdat ik het gebruik van alternatieve energie aanmoedig. Ik heb het trouwens niet speciaal op jou, maar de mentaliteit in het algemeen. Geef nieuwe technologieën toch eens een kans, het is niet dat uw verbrandingsmotor 20 jaar geleden even efficiënt liep als nu. Voor batterijen en elektriciteit zal dit exact hetzelfde zijn.
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
Ik geloof niet dat elektrische wagens de heilige graal zijn, verre van. Maar ik ben er wel rotsvast van overtuigd dat er veel milieuvriendelijkere manieren van transport bestaan dan een auto zoals die nu bestaat.
Aardolie kan nuttiger gebruikt worden dan voor auto's te laten rijden, zeker omdat er nu al bewezen is dat het perfect mogelijk is op andere manieren.
En wanneer een elektrische wagen evenveel plezier biedt als een verbrandingsmotor dan wil ik je stelling van het "nuttig gebruik" onderschrijven.
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
Als je dàt niet kan aanvaarden, dan heb je ooglappen op
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door SilverArrow Bekijk BerichtenHet gaat niet enkel om de elektriciteit die geproduceerd moet worden he. zoals ik al zei komen de grondstoffen voor de baterijen van over de hele wereld, die moeten allemaal op één plaats gebracht worden (dmv vliegtuig of schip) De vuiligheid die dan uitgestoten wordt is echt niet te onderschatten. Er worden ook nog heel veel steenkoolcentrales bijgebouwd dus de term "groene stroom" kan ook nog niet echt gebruikt worden. Het ontmantelen van elektrische wagens is ook veel ingewikkelder dan bij een traditionele auto en de batterijen moeten naar gespecialiseerde bedrijven gebracht worden voor verwerking (alweer vervuiling door transport).
ik denk dat jij je oogkleppen ook mag afzetten.
Produceren is sowieso schadelijk, geen twijfel daarover. Maar elk op hun manier. Puur op gevoel lijkt hetgeen een auto uitstoot tijdens een rit mij schadelijker dan kernafval dat in een bunker onder de grond zit, en of dat er nu elektrische wagens zijn of niet, met dat afval zit je sowieso (zij het in mindere mate). Daar zijn ook risico's aan verbonden, maar ik wil niet weten hoeveel mensen er jaarlijks sterven aan longaandoeningen door uitstoot door auto's.
Het zou makkelijk zijn moest alles met cijfers aangetoond kunnen worden, maar dit zijn gewoon 2 verschillende soorten afval, dus dat is een eindeloze discussie.
Over CO2 ga ik het niet hebben, want dat is ook zo'n discussie.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenDie andere manieren van transport bestaan al--->dat heet openbaar vervoer.
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenEn wanneer een elektrische wagen evenveel plezier biedt als een verbrandingsmotor dan wil ik je stelling van het "nuttig gebruik" onderschrijven.
Oorspronkelijk geplaatst door Fernand Bekijk BerichtenOm nog wat meer tegen de heilige huisjes te stampen: ik geloof niet in de dramatische opwarming van de aarde.
Maar dat is puur voor mijn portemonnee
En zoals Patrick A al zegt: misschien is het niet slecht dit topic te houden voor informatie over de auto's zelf, het blijft tenslotte een mooi staaltje techniek.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk BerichtenMaar dat is bijlange niet goed genoeg om echt een verschil te maken.
Al die auto's minder op de baan zou een gigantisch verschil maken.
Véél meer dan nu wat hybrides in de mix te gooien.
Oorspronkelijk geplaatst door Zorba Bekijk Berichten
Ik probeer geen overbodige ritten te maken met mijn dieselwagen, ik ga met het openbaar vervoer naar het werk en neem zoveel mogelijk de trein als ik ergens naartoe ga.
Maar dat is puur voor mijn portemonnee
En zoals Patrick A al zegt: misschien is het niet slecht dit topic te houden voor informatie over de auto's zelf, het blijft tenslotte een mooi staaltje techniek.
En als Patrick A wilt dat het over elektrische wagens gaat, kan hij mss zelf als topic starter eens beginnen met een lijste van de beschikbare modellen, eventueel met specificaties en wat foto's.
dat zou het ineens toch al een pak interessanter maken.
Comment
Comment