Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door On_Slow Bekijk Berichten
    De Peugeot 106 bestond ook als EV versie
    Net als de Citroën Saxo van toen.
    En ook de bestelwagens Citroën Berlingo en Peugeot Partner.
    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

    Comment


    • zo kunnen we nog wel even doorgaan,
      in de vroege jaren 90 stond er reeds een electrische clio in de katalogus.
      helaas veel te duur een zeldzaamheid dus.https://i.wheelsage.org/pictures/r/r...electric_1.jpg

      Comment


      • nochtans waren wij hier eerst


        Comment


        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • DKW Schnellaster Elektrowagen
              blijkbaar zijn er indertijd een 100-tal exemplaren gemaakt voor elektriciteitsmaatschappijen





              Comment


              • prachtig, ik heb nog met de laatste nazaat van dat model gereden, wel met dieselmotor en intussen onder een andere badge maar wel geproduceerd in die plant...mijn avatar..de mb100d...en nu wordt de vito/v daar ineengevezen

                Comment


                • Dieser Bulli fährt elektrisch, E-Motor mit 83 PS statt Boxer mit 44 PS.





                  Elektrik und Elektronik statt Boxermotor im Bulli-Heck.


                  VW und E-Classics haben einen Samba T1 auf Elektro-Antrieb umgebaut, die Akkus stammen aus dem Modularen Elektro-Baukasten (MEB). Der Bulli von 1966 kam als Ruine aus den USA und ist jetzt doppelt so stark wie vorher.
                  There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • in magazine autoweek nr 12: heel nummer over elektrisch rijden
                    www.peugeotforum.be

                    Comment


                    • Are You Ready For Totem’s Alfa Romeo Giulia GTe Electric Restomod?




                      There are Pretenders among us.....
                      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                      Comment


                      • something old, something new
                        some Larry Chen and some Bisi, what’s not to like.
                        Bisi is altijd leuk, interessant en open minded.

                        Last edited by ; 06/04/2020, 13:30.

                        Comment


                        • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • OP ZIJN TIJD VOORUIT

                            DE VLUCHTSTROOK: DE ELEKTRISCHE AMC PACER

                            De American Motor Company kwam in de loop der jaren met diverse innovatieve en bijzondere ontwerpen. De AMC Pacer was misschien wel het meest spraakmakende voorbeeld daarvan. Hoewel de Pacer van AMC geen toekomstbestendig merk kon maken, leende de auto zich wel perfect voor een ander toen nog behoorlijk futuristisch concept: elektrische aandrijving.

                            Innovatie wint het helaas niet altijd van het grote geld. Daarvan is AMC een goed voorbeeld. Het in de jaren 80 ter ziele gegane merk bokste met betrekkelijk succes op tegen de 'grote jongens', geholpen door slimme en out-of-the-box ontwerpen. De AMC Gremlin, die deze maand zijn 50ste verjaardaf viert, zorgde ondanks zijn vreemde uiterlijk voor zeer goede verkoopcijfers. De betrekkelijk kleine koets en het voor Amerikaanse begrippen bescheiden verbruik sloten perfect aan op de oliecrises van de jaren 70.

                            De Pacer, die iets later op de markt kwam, bood net als de Gremlin relatief veel ruimte in een korte verpakking, mede doordat de auto verhoudingsgewijs heel breed was. In tegenstelling tot de Gremlin was de Pacer vanwege zijn hogere gewicht en brandstofverbruik minder goed opgewassen tegen de brandstofschaarste van eind jaren 70. Hoewel de verkoop aanvankelijk opvallend goed liep, stortte die een paar jaar na de introductie daardoor rap in. De Pacer was bovendien een erg duur project voor AMC, dus vanwege die combinatie van factoren wordt de Pacer door velen gezien als het begin van het einde voor het nog betrekkelijk jonge merk.

                            EVA

                            Toch was er een bijzondere rol voor de Pacer weggelegd toen de brandstofschaarste de Verenigde Staten in haar greep hield. Om in te spelen op de crisis werd begin jaren 70 het EVA-project (Electric Vehicle Associates) opgestart. Dat legde zich toe op het ombouwen van bestaande auto's naar elektrisch aangedreven varianten. Vanuit de overheid werd dit gesubsidieerd en aangespoord, om zoveel mogelijk zakelijke rijders elektrisch van A naar B te krijgen en zo de brandstofconsumptie van het land omlaag te brengen.

                            EVA liet in de tweede helft van het decennium zijn oog vallen op de Pacer voor deze conversies. De Pacer was daarvoor zeer geschikt, omdat er relatief veel ruimte was in een vrij kleine verpakking. Genoeg ruimte om alle componenten voor de elektrische aandrijflijn te huisvesten, maar tegelijkertijd toch nog een relatief laag gewicht te houden. Daarbij was de Pacer ook redelijk gestroomlijnd en dat zou het stroomverbruik uiteraard ook ten goede komen. Ook het feit dat de auto laag, maar heel breed was, hielp aanzienlijk, want ondanks het hogere gewicht met de elektrische aandrijflijn bleef het weggedrag daardoor redelijk acceptabel. Aanvankelijk kocht EVA Pacers in waarvan onder andere de motor en de brandstoftank werden verwijderd en waarin de elektrische aandrijving werd geïnstalleerd. Later kon het van AMC ook Pacers overkopen zonder die 'onnodige' zaken aan boord.

                            Change of Pace

                            Het was ondanks de geschikte basis geen middagje werk om de Pacer om te toveren tot EV. Bij de eerste exemplaren moest dus eerst onder andere de motor worden verwijderd. Vervolgens moest de ophanging worden aangepast om met het hogere gewicht van de nieuwe techniek te kunnen omspringen. Ook kreeg de Pacer schijfremmen voor, om het gewicht in de neus beter te beteugelen. Maar liefst twintig 6V-loodaccu’s kwamen in de motorruimte te liggen, evenals de elektromotor.

                            Slechts 27 pk mobiliseerde de elektrische krachtbron, maar toch was het genoeg om voor die tijd 'redelijk acceptabele prestaties' te leveren. De aanwezigheid van een drietrapsautomaat of handgeschakelde vierbak hielp daaraan mee. Ondanks het hoge gewicht van dik 1.800 kilo en het lage vermogen kon de elektrische Pacer een topsnelheid van 89 km/h halen en was 0-50 km/h in ruim 12 seconden achter de rug. In theorie kon je er tot zo'n 90 kilometer mee rijden als de accu's volledig waren geladen. Een 21e accu zorgde er ondertussen voor dat zaken als de radio, verlichting, airco en ruitenwissers ook gewoon normaal functioneerden. Een voltmeter in het instrumentarium hield je op de hoogte van de lading die de accu's nog in huis hadden. Het opladen van het geheel gebeurde simpelweg thuis met een 110V- of 220V-aansluiting. Via een omvormer kwam de elektriciteit in de accu's van de Pacer.

                            Bij latere conversies van de Pacer werd er gebruik gemaakt van een 35 pk sterke elektromotor en kreeg de Pacer ook een petroleumkachel. Bij de eerdere elektrische Pacers was er vanwege het ontbreken van de brandstofmotor namelijk geen verwarming meer mogelijk. Dat moest uiteraard worden aangepakt. Het grotere vermogen en de aanwezigheid van verwarming krikten de prijs van de elektrische Pacer wel wat op.

                            Uiteindelijk kostte de door EVA tot 'Change of Pace' omgedoopte Pacer zo'n 14.000 dollar, naar huidige maatstaven zo'n € 50.000. Flink aan de prijs dus, dat wel. Daarbij bleken de accu's erg onderhoudsgevoelig, moesten ze na elk gebruik (ongeacht de lengte van de rit) weer volledig worden opgeladen om schade te voorkomen en was je daar meerdere uren aan kwijt. Een veelvoorkomende auto was de elektrische Pacer dan ook niet; slechts iets meer dan 100 Pacers werden er door EVA omgetoverd. Een vooruitstrevend project was het des te meer.













                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • TIEN VRAGEN OVER ELEKTRISCH RIJDEN

                              Uiteraard zijn er veel vragen over elektrische auto’s. We nemen de meest voorkomende met je door en scheppen zo hopelijk wat licht in de elektroduisternis!

                              Hoe schoon is een elektrische auto?

                              De elektrische auto stoot zelf geen CO2 of schadelijke stoffen uit. Bij de productie van elektriciteit gebeurt dat wel. Het grootste deel van de elektriciteit in Nederland is nog altijd afkomstig van centrales met een schoorsteen. Over de auto zelf kunnen we zeggen dat de productie van accu’s en elektromotoren een flinke wissel trekt op het milieu en dat er bij de productie van een EV meer CO2 ontstaat dan bij het bouwen van een auto met conventionele techniek, al geeft dat laatste ook een flinke voetafdruk. Verder produceert een elektrische auto fijnstof als gevolg van slijtage aan banden en remmen. Dat komt gewoon in de berm of in de lucht terecht.


                              Moet je een elektrische auto net als een auto met verbrandingsmotor inrijden?

                              Nee, dat is niet nodig. Bij een verbrandingsmotor moeten langs elkaar bewegende delen op elkaar ‘inslijten’, te ruwe plekken worden zo iets gladder terwijl het metaaloppervlak de juiste structuur krijgt zodat er precies genoeg olie blijft hechten voor een optimale smering. Bij een elektromotor glijden er (op de lagers na) geen metalen oppervlakken langs elkaar.


                              Wat betekent een accucapaciteit van 40 kWh?

                              40 kWh houdt in dat de accu theoretisch de capaciteit heeft om een uur lang een vermogen van 40 kW te leveren. Even terug naar de basis: de stroomsterkte wordt uitgedrukt in ampère (A) en staat voor de hoeveelheid elektrische lading die per tijdseenheid door een draad of stroomverbruiker stroomt. De elektrische lading van een batterij wordt uitgedrukt in ampère-uur (Ah). Die lading in Ah van batterij wordt bepaald door die batterij te ontladen met een constante stroom gedurende 20 uur bij 20 °C. Een batterij van 40 Ah kan bij 20 °C dus 20 uur lang 2 ampère leveren, dan is hij leeg. De capaciteit van een accu met lading van 100 Ah en een spanning tussen de plus- en minpool van 400 volt bedraagt 40 kWh (100 x 400 = 40.000 = 40 kWh).


                              Kun je ook echt de totale accucapaciteit gebruiken?

                              Nee. Omwille van de levensduur van de accu (en wanneer er geen 12V-accu aan boord is, ook om de elektronica in leven te houden) zorgt de elektronische accubewaking ervoor dat de accu nooit helemaal leeg raakt. Overigens wordt er vanuit levensduuroogpunt ook voor gezorgd dat de accu nooit geheel wordt afgetopt. Wanneer de accu echt leeg is, kan die niet meer worden opgeladen en wanneer die helemaal vol zit, hebben de elektroden het ook niet meer naar hun zin. Even een rekenvoorbeeld met een accu met een bruto-capaciteit van 50 kWh en een onder- en bovenmarge van 10 procent. Omwille van de levensduur zorgt de elektronica ervoor dat de accu altijd voor nog 10 procent geladen blijft en nooit meer dan voor 90 procent wordt opgeladen. De netto capaciteit is dan 80 procent (want 100 - 10 - 10 = 80) van 50 kWh is 40 kWh. Dat is de hoeveelheid energie die je als bestuurder tot je beschikking hebt. De accumeter op het dashboard zal aangeven dat je een 100 procent volle accu hebt wanneer deze 45 kWh aan elektrische energie bevat en melden dat de accu leeg is wanneer er technisch gezien nog 5 kWh aan boord is. Althans, wanneer de accu nieuw is. Wanneer de accu na verloop van tijd veroudert en de technische capaciteit terugloopt, zul je dat bij sommige automerken niet snel merken. Die zullen ervoor zorgen dat je (op basis ons fictieve rekenvoorbeeld) ook als de capaciteit technisch is teruggelopen tot bijvoorbeeld 44 kWh nog altijd 40 kWh tot je beschikking hebt door de marges aan de onder- en bovenkant terug te brengen tot 2 kWh. Hoewel de accu technisch 6 kWh is ‘kwijtgeraakt’, heb je dan praktisch nog 40 kWh tot je beschikking. De bovenstaande getallen zijn gekozen om het behapbaar te houden, in werkelijkheid gaat het om veel kleinere marges.


                              Ik heb geen laadpaal in buurt! Hoe regel ik dat?

                              Je zult bij je gemeente moeten informeren of er laadpalen bij geplaatst kunnen worden of wat de toekomstplannen zijn. Het beleid hiervoor verschilt heel erg per gemeente.


                              Wat kost het laden? (NL)

                              FastNed rekent € 0,59 per kWh en wanneer je voor € 11,99 per maand Gold Member wordt, kun je laden voor
                              € 0,35 per kWh. Tesla Super Charger: € 0,25 per kWh, maar de prijs kan variëren, afhankelijk van locatie en tijd. Model S-rijders laden gratis. Bij NewMotion betaal je 0,34 per kWh (verschillende tarieven bij de diverse palen). Thuis met Vattenfall zit je op € 0,227 per kWh.


                              Wat is het verschil tussen AC en DC?

                              DC staat voor Direct Current, wat in gewoon Nederlands gelijkstroom betekent. Dat is niet alleen wat er uit een accu (met zijn plus- en minpool) komt, maar ook wat een snellader levert. AC staat voor Alternated Current en kennen we hier beter als wisselstroom, zoals we die bijvoorbeeld uit het stopcontact krijgen. Bij het huis-, tuin- en keukenstopcontact varieert een van de polen met een frequentie van 50 Hertz en volgens een sinuspatroon tussen + 325 volt en – 325 volt. Die 325 volt is een piekspanning, effectief gaat het om + 230 volt en – 230 volt.


                              Mag je een EV slepen?

                              Doorgaans niet. In veel gevallen is de elektromotor (via tandwielen) rechtstreeks met de wielen verbonden: een koppeling ontbreekt en de versnellingsbak (vaak met één vaste overbrenging) kent geen Neutraal-stand. Hierdoor draait tijdens het slepen de hele aandrijflijn mee en kan er schade optreden. Raadpleeg het instructieboek over hoe je een defecte EV moet verplaatsen.


                              Met wat voor een onderhoud moet ik rekening houden bij een EV?

                              Een elektrische auto heeft veel minder onderdelen dan een auto met een verbrandingsmotor. Geen aggregaat voorin en ook geen versnellingsbak. Vergeet oliefilters, distributieriemen en versleten koppelingsplaten dus maar. Een elektrische auto heeft wel een onderstel dat moet worden bijgehouden. Schokdempers, draagarmen en fuseekogels komen aan de beurt. Ook zijn er de remmen. Door het regenereren van remenergie worden die amper gebruikt. Het zal een eeuwigheid duren voordat de schijven zijn versleten, maar roesten doen ze snel. En bij te ver verroeste remschijven, moeten die alsnog worden vervangen. Omdat een elektrische auto beschikt over erg veel trekkracht zijn ook de banden een punt van aandacht. Als je vaak gebruikmaakt van het acceleratievermogen zullen die vlugger moeten worden gewisseld dan je van je conventionele auto gewend bent. Gaan er grote zaken kapot aan een elektrische auto, dan zullen die eerder in zijn geheel worden vervangen dan dat ze worden gerepareerd.


                              Waarom zijn elektrische auto’s zo duur?

                              Accu’s zijn prijzige onderdelen, voornamelijk door de dure grondstoffen als nikkel en kobalt. Niet voor niets zijn er forse prijsverschillen tussen dezelfde EV’s met verschillende accupakketten.
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • Nu heb ik nog meer vragen dan voor ik dit las

                                Comment


                                • EN KIJK NU EENS!

                                  TERUGBLIK: 'RENAULT PRESENTEERT EERSTE ELEKTRISCHE AUTO’S'

                                  De elektrische auto is ondertussen niet meer uit het straatbeeld weg te denken, maar tien jaar geleden waren de kaarten nog heel anders geschud. Toen trok Renault namelijk het doek van zijn eerste elektrische auto’s!

                                  Halverwege april 2010 stuurt Renault de eerste foto’s van zijn EV’s rond. We ontmoeten via de digitale weg de Fluence Z.E. en Kangoo Z.E. Precies, de Zoe bestaat dan nog niet eens. Wel trakteert Renault ons een jaar eerder op de Zoe Z.E. Conceptcar, een futuristische tweedeurs. In september 2010 beleeft de Zoe in conceptuele vorm zijn tweede debuut. Deze Zoe Preview lijkt sterk op de Zoe zoals we hem nu allemaal kennen, maar rond de paasdagen van 2010 was dat nog strikt geheim. Wel krijgen we dus de elektrische sedan en bestelbus te zien, waarvan overigens al reguliere exemplaren op fossiele brandstoffen rondrijden.

                                  Naast de eerste beelden stuurt Renault ook de eerste specificaties rond. Het is met de kennis van nu bijna aandoenlijk. De elektromotor in de Fluence is goed voor 95 pk. Het accupakket heeft een capaciteit van 22 kWh. Dit alles zorgt voor een (NEDC-)actieradius van 160 kilometer. Nu een lachtertje, toen best een prestatie. De Kangoo blijkt een minder sterke elektromotor van 60 pk te krijgen, maar de batterij is even groot. Ook de Kangoo zou 160 kilometer ver op een volle accu moeten komen. De blauwe accenten rondom de koets en de nieuwe ‘Energy Blue’-lakkleur zien we voor het eerst.

                                  De Fluence Z.E. ziet uiteindelijk tussen 2011 en 2014 het levenslicht in het Turkse Bursa. In Europa kopen een kleine vierduizend mensen een exemplaar, onder wie 123 Nederlanders. Zodra wij de Fluence Z.E. in Europa uitzwaaien, wacht de auto een nieuwe carrière aan de andere kant van de wereld. In Zuid-Korea en China gaan Samsung Motors en Dongfeng Renault dan namelijk aan de slag met hun versies van de elektrische Fransman. De elektrische Kangoo staat nog steeds bij de dealers. Dat is echter niet dezelfde versie als die in 2010 werd getoond, want zo’n drie jaar geleden steekt Renault de besteller in het nieuw. Het belangrijkste nieuws: de actieradius neemt toe tot 270 km (NEDC). Naast een bestelversie volgt ook een variant met ruimte voor passagiers. Zelfs de paus stapt over op een elektrische auto en neemt een Kangoo Z.E. De huidige versie moet nog heel even mee, maar de vervanging staat klaar. De in 2019 gepresenteerde Kango Z.E. Concept is een voorbode van deze nieuwkomer.

                                  Renault boert ondertussen goed op elektrisch vlak. De Zoe is met afstand de bestverkochte EV van het merk. Pas geleden is het 200.000e exemplaar gebouwd én toevallig overhandigd aan een Nederlander. Na verschillende subtiele aanpassingen steekt Renault de elektrische hatchback vorig jaar in een sterk vernieuwd jasje. Na WLTP-metingen blijkt de nieuwe Zoe 394 kilometer ver te kunnen komen op één lading. Ook kan de Fransman voortaan overweg met een snellader. Voor later dit jaar staat de Twingo Z.E. op de planning. Deze krijgt het accupakket uit de eerste Fluence en Zoe en moet 180 kilometer ver komen. Voor volgend jaar staat een elektrische cross-over op de agenda.

                                  Grappig genoeg blikt Renault in het bericht van tien jaar geleden vooruit op 2020: “De Fransen denken dat in 2020 tien procent van alle verkochte auto's op de wereld een elektrische is.” In Nederland was dit in 2019 wonderbaarlijk het geval, maar voor de rest van de wereld ligt die lat nog iets te hoog.















                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Renault is toen met veel goede moed begonnen, maar dan is er toch wel een tijdje een dipje geweest heb ik de indruk
                                    Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                    Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                    Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                    Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                    Comment


                                    • die electrische kangoo's worden in de haven vaak als binnenauto op de bedrijven door de klusjesmannen (nieuw woord facility management) van een grote speler

                                      Comment


                                      • Ik heb het een paar keer moeten herlezen, maar ik raak er niet uit, bobo. Het lijkt mij een zin die niet af

                                        Comment


                                        • ...gebruikt, moet er nog achter als laatste woord van de zin

                                          Op het moment waarop alle ogen gericht zijn op het Autosalon waarbij de lichte bedrijfsvoertuigen niet achterwege gelaten worden, richt ENGIE zich op de ambities van zijn wagenpark. Op de parkings van de ENGIE filialen in België stonden in 2018 al 40 Renault Kangoo Z.E. en Peugeot Partner Electric. Tegen 2020 zullen het er 200 zijn wat een besparing van 350 ton CO2 per jaar zal betekenen.


                                          nadat ze in moederland fr blijkbaar de grootste vloot waterstof-kangoo's hadden

                                          https://press.engie.com/news/engie-i...2a4-314df.html
                                          Last edited by bobo; 19/04/2020, 03:28.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X