Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
    In transport heb je verplichte rust, dus snel laden kan perfect. De grote showstopper blijft momenteel gewicht, batterijen vreten aan uw payload capaciteit. Op korte termijn zitten toepassingen vooral in last mile.

    Bovendien ligt er in heel Europa een netwerk dat voorzien is van bovenleidingen en geen last heeft van files of schaarste van chauffeurs
    Je moet eens rond 20h aan een duits tankstation stoppen om te tanken en een burgertje te eten.
    Dan staan er vrachtwagens tot op de pechstrook van de autostrade, en ze staan overal dubbel geparkeerd, ook tussen de parkeerplaatsen. Het is dan dikwijls wringen om daar nog weg te geraken. Uiteraard hebben die verplichte rust, maar als je daar 200x 100kW stroom moet gaan voorzien om ze allemaal zowat 1000kWh te laten bijtanken, dan moet je behoorlijk wat palen neer zetten. Zelfs met de snelste Ionity laders van 350 kW moet elke vrachtwagen ca 4h aan zo'n paal aangesloten blijven.
    Met een auto ben je op 30-40 minuten klaar, en het overgrote deel zal niet dikwijls moeten snelladen. Dat is bij vrachtwagens die lange afstanden doen absoluut wel het geval.

    Een batterypack van 1000kWh zal ca 100.000€ kosten (verkoopprijs zal nog hoger liggen), dus die electrische trucks worden 2-3 keer zo duur als een huidige brandstoftruck.

    Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zal enorme investeringen vereisen.

    Comment


    • Dat is wat ik ook zeg, de electrische trucks gaan die wagens die je daar ziet niet vervangen. De vervangers van die trucks zullen niet op onze wegen rijden. De trucks die je nog gaat zien gaan gelinkt zijn aan terminals en daar kunnen wel mogelijkheden zijn. Trucks staan heus wel meer stil dan enkel s'nachts, dus tussendoor wat kilometers bij laden gaat wel lukken voor velen. Sinds deze zomer mogen ze ook hun lange rust niet meer doorbrengen in hun vrachtwagen in Europa, dus daar is al een grote shift bezig, maar infrastructuur loopt nog achter ...
      '16 Peugeot 308 SW blueHDI
      '15 Volvo XC60 D3

      Comment


      • WEINIG SUCCESVOL

        DE VLUCHTSTROOK: RÜGEN, DE EV-PROEFTUIN VAN DE JAREN 90

        Wie denkt dat Duitse autofabrikanten pas in dit decennium na zijn gaan denken over EV's, heeft het mis. In deze editie van De Vluchtstrook: het Rügen-experiment van de jaren 90, waar onder meer Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen aan deelnamen. Op het Duitse eiland Rügen reden de merken met elektrische conversies van bestaande modellen om te kijken of hier potentie in zat. De daadwerkelijke bijdrage van 'Rügen' aan de emancipatie van EV's bleef echter beperkt.

        Een belangrijke aanjager voor het 'large scale electric vehicle experiment' op Rügen was het Duitse Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF), vergelijkbaar met ons Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. De Duitse overheid zag eigenlijk helemaal niet zoveel in de ontwikkeling van EV's. Het Ministerie van Milieu zei destijds zelfs dat elektrische auto's maar beperkte voordelen hadden, onder meer omdat 55% van de Duitse elektriciteit opgewekt werd door kolencentrales. Ook het Ministerie van Transport zag weinig in deze technologie. Desondanks zette het BMBF door, met als doorslaggevende argument het 'Zero-Emission Vehicle Mandate' uit Californië. Deze achteraf iets te ambitieuze milieurichtlijn uit 1990 schreef voor dat minimaal 2% van het aanbod van grote autofabrikanten in Californië emissieloos moest zijn. Dat percentage zou dan met de jaren toe gaan nemen. Voor de Duitse markt was dit niet direct relevant, maar Duitse autofabrikanten moesten op het vlak van emissieloze mobiliteit de leiding gaan nemen, vond het BMBF. Daarom spendeerde het ministerie grof geld aan de ontwikkeling van batterijen en EV's. Het experiment op Rügen moest het nut van de nieuwe technologie in de praktijk aantonen.

        Het experiment

        Rügen, een eiland in de Oostzee, viel om meerdere redenen in de smaak. Om te beginnen is het geen groot eiland, waardoor de beperkte actieradius van de EV's in veel gevallen toereikend was. Daarnaast heeft het eiland veel natuurgebieden die extra gebaat zijn bij stille, schone voertuigen. Tot slot was de stroomvoorziening op het eiland dankzij windenergie al grotendeels 'groen', waardoor het opladen van de auto's het milieu niet extra belastte. In financieel opzicht was de ligging van het eiland in de voormalige DDR geschikt. De Duitse overheid wilde de uitwisseling van kennis met het oosten bevorderen, waardoor men een extra subsidiepotje aan kon wenden. In totaal droeg de Duitse overheid 60 miljoen DM bij aan het experiment. Omgerekend naar euro's is dit ongeveer €30,6 miljoen. Tot op heden is dit het grootste experiment dat in Duitsland met elektrische auto's is uitgevoerd.

        Aan het experiment namen onder meer Mercedes-Benz, BMW en Volkswagen deel. Diverse bedrijven, waaronder taxidiensten, mochten gratis gaan rijden met de elektrische auto's. Ze hoefden alleen te betalen voor de gebruikte stroom. Op deze manier konden de fabrikanten de functionaliteit en betrouwbaarheid van de auto's in de praktijk beoordelen. In totaal reden er 60 elektrische auto's rond op het eiland. Mercedes-Benz bood omgebouwde 190E's aan, terwijl BMW met de E-mobil een 3-serie coupé (E36) voorzag van batterijen. Volkswagen kwam op de proppen met de Golf III City Stromer en een elektrische variant van de Transporter T3. Waar moderne EV's krachtig en snel zijn, waren deze auto's dat allerminst. De batterijen gebruikten sodiumchloride en nikkel en waren daarmee veel minder effectief dan de huidige lithium-ionbatterijen. De Golf haalde een actieradius van 90 km in de stad, de E36 kwam ongeveer 150 km ver. Toch maakte men toen ook al gebruik van technologieën die vandaag de dag nog steeds gangbaar zijn. Mercedes en Volkswagen pasten het regeneratief remmen bijvoorbeeld al toe.

        Praktisch nut

        Ondanks de grote mate van overheidssteun leidde het experiment op Rügen niet tot een massale doorbraak van EV's. Dat kwam niet omdat de auto's in de praktijk niet bleken te werken. Sterker nog, ze waren veelal behoorlijk betrouwbaar. Eén elektrische Mercedes-Benz 190 reed 100.000 km gedurende een jaar zonder noemenswaardige problemen. Er bleken echter nog wel wat andere struikelblokken te zijn. De batterijen waren nog niet efficiënt genoeg en bovendien behoorlijk duur. Daarbij waren de gebruikte materialen zich moeilijk te recyclen en was er op landelijk niveau geen toereikende laadinfrastructuur aanwezig. Op het eiland Rügen zijn de afstanden veel korter, waardoor het experiment wat betreft de bruikbaarheid van de auto's een vertekend beeld gaf. De auto-industrie zag weinig marktpotentieel voor EV's en richtte zich liever op de optimalisatie van de verbrandingsmotor.

        Verder heeft de Duitse overheid de ontwikkeling van vernieuwende concepten behoorlijk geremd. In 1994 presenteerden de betrokken autofabrikanten in samenwerking met batterijproducenten en nutsbedrijven een voorstel aan de overheid. Met het juiste raamwerk aan maatregelen was de schatting dat er in het jaar 2000 een half miljoen elektrische auto's konden rondrijden in Duitsland. Als suggesties voor deze maatregelen noemde men belastingvoordelen, milieuzones en het bouwen van een toereikende laadinfrastructuur. De overheid negeerde het -de skeptici hadden gewonnen- en de industrie kwam er vervolgens niet meer op terug. Nu, ruim 25 jaar later, zien we dat overheden deze maatregelen alsnog nemen. Het Rügen-experiment was zijn tijd dus eigenlijk ver vooruit.

        Bron: Autoweek















        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • 'VOLKSWAGEN GROEP VERKOOPT MEESTE BEV'S'

          DIESEL VERLIEST TERREIN AAN EV'S IN EUROPA

          Het marktaandeel voor EV's in Europa was in september 2020 met 25% voor het eerst gelijk aan dat van auto's met een dieselmotor, blijkt uit data van onderzoeksbureau Jato. In dat cijfer zijn tevens (milde) hybrides en plug-in hybrides meegenomen. Tesla heeft met de Model 3 nog steeds de best verkochte EV in handen, maar in totaal verkoopt de Volkswagen Group volgens Jato de meeste volledig elektrische auto's.

          Bij het onderzoek van Jato moet dus wel een belangrijke kanttekening geplaatst worden, want het onderzoeksbureau rekent milde hybrides ook onder de EV's. Aangezien veel fabrikanten hun modellen op benzine momenteel voorzien van een dergelijke aandrijflijn, is het logisch dat het marktaandeel van EV's toeneemt als men de (milde) hybrides erbij pakt. Volgens Jato vertegenwoordigen die een marktaandeel van 53 procent in de totale EV-verkopen. Dat neemt echter niet weg dat er een duidelijke trend zichtbaar is in de automarkt: de diesel verliest rap terrein. De consument kiest tegenwoordig vaker voor een auto met een bepaalde vorm van elektrische aandrijving dan voor een diesel. Beide aandrijfsoorten nemen ongeveer 25 procent van het totale marktaandeel in beslag, waarbij het kruispunt inmiddels is bereikt.

          Ten opzichte van september vorig jaar draaide de auto-industrie een iets betere maand met 1,3 miljoen tegenover 1,28 miljoen verkochte auto's. Toyota is in de definitie van Jato nog steeds marktleider op het gebied van EV's met een marktaandeel van 32 procent, maar Volkswagen is hard op weg om dat in te halen. Wat betreft de verkoop van puur elektrische auto's zagen Volkswagen en Renault bijvoorbeeld een toename van respectievelijk 352 en 211 procent ten opzichte van vorig jaar, in het geval van Volkswagen dus een ruime verdrievoudiging. De Tesla Model 3 is met 15.702 verkochte exemplaren echter nog immer de best verkochte EV.

          Een bevestiging

          Eigenlijk bevestigt het onderzoek van Jato vooral de trends die al geruime tijd gaande zijn in autoland: de EV en de SUV winnen terrein. Over de voertuigtypen bekeken heeft de SUV namelijk een marktaandeel van maar liefst 41,3 procent. Let wel: ook in dit opzicht hanteert het onderzoeksbureau een ruime definitie, want hier vallen ook cross-overs als de Renault Captur, Peugeot 2008 en Ford Puma onder.



          Bron: Autoweek



          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • en de nieuwe regering schiet wakker

            Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) trekt 30 miljoen euro uit voor nieuwe publieke laadpalen. Dat schrijft De Zondag en het nieuws wordt bevestigd door het kabinet.
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Dat werd tijd, in vergelijking met andere landen staan we hier nog nergens op dat gebied, maar er komt dus beterschap. Benieuwd!
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                Dat werd tijd, in vergelijking met andere landen staan we hier nog nergens op dat gebied, maar er komt dus beterschap. Benieuwd!
                Gaat helemaal top worden ! Kerncentrales dicht en iedereen aan de laadpaal. Ziet er goed uit...

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                  Gaat helemaal top worden ! Kerncentrales dicht en iedereen aan de laadpaal. Ziet er goed uit...
                  Je weet ook dat tegen het in orde is we alweer 3 regeringen verder zijn.
                  den borre


                  "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                  "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                  Int3x0r
                  Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                    Gaat helemaal top worden ! Kerncentrales dicht en iedereen aan de laadpaal. Ziet er goed uit...
                    Voor mij wel ja, ik zou echt eens een elektrieken exemplaar willen proberen. En nee, genen tram

                    Moet enkel nog wat meer actieradius hebben voor snelweg kilometers want anders ben ik er niks mee
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                      Voor mij wel ja, ik zou echt eens een elektrieken exemplaar willen proberen. En nee, genen tram

                      Moet enkel nog wat meer actieradius hebben voor snelweg kilometers want anders ben ik er niks mee
                      Geweldig denk dat je zeker binnen de 3 weken in Polen gaat geraken tijdens het hoogseizoen...

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Elwood Bekijk Berichten

                        Geweldig denk dat je zeker binnen de 3 weken in Polen gaat geraken tijdens het hoogseizoen...
                        Daarom dat ik minstens 600 km echte actieradius wil, de enige vereiste. Oplaadduur interesseert mij niet.

                        Zolang gaat dat imo niet meer duren dat je dit in een betaalbaar exemplaar vindt.

                        En voor mij mag het ondertussen al wat langer duren eer ik er geraak, ik heb tijd. Ik doe de rit trouwens al een poosje niet meer in 1 keer zoals vroeger.

                        In mijn stamhotel in Braunschweig na 500 km kan ik dan perfect aan 1 van de laadpalen
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                          Daarom dat ik minstens 600 km echte actieradius wil, de enige vereiste. Oplaadduur interesseert mij niet.

                          Zolang gaat dat imo niet meer duren dat je dit in een betaalbaar exemplaar vindt.

                          En voor mij mag het ondertussen al wat langer duren eer ik er geraak, ik heb tijd. Ik doe de rit trouwens al een poosje niet meer in 1 keer zoals vroeger.

                          In mijn stamhotel in Braunschweig na 500 km kan ik dan perfect aan 1 van de laadpalen
                          Bwah die range met enkel snelweg kilometers daar zijn we toch nog wat af hoor.

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                          '15 Volvo XC60 D3

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                            Bwah die range met enkel snelweg kilometers daar zijn we toch nog wat af hoor.
                            Mogelijk, maar hopelijk niet, dan zal de volgende toch nog een benzine worden

                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                              Mogelijk, maar hopelijk niet, dan zal de volgende toch nog een benzine worden
                              Voor 600 km op de snelweg aan normale snelheden moet je volgens mij al een wltp range van boven de 700 km hebben. De " betaalbare" ev's zitten vandaag aan de helft. Ook 600 km bijladen aan een hotel is ook al niet weinig. Technologie gaat snel vooruit, maar +50% is niet min.

                              Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                              '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                              '15 Volvo XC60 D3

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                Voor 600 km op de snelweg aan normale snelheden moet je volgens mij al een wltp range van boven de 700 km hebben. De " betaalbare" ev's zitten vandaag aan de helft. Ook 600 km bijladen aan een hotel is ook al niet weinig. Technologie gaat snel vooruit, maar +50% is niet min.
                                Klopt idd wat jij schrijft hoewel ik toch denk en hoop dat het in de volgende 2 of 3 jaar gaat mogelijk zijn. Benieuwd!

                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                  Klopt idd wat jij schrijft hoewel ik toch denk en hoop dat het in de volgende 2 of 3 jaar gaat mogelijk zijn. Benieuwd!
                                  Waarschijnlijk wel, maar bij de duurdere wagens. De vraag naar iets zoals een a-klasse in long range dat zie ik niet snel komen, dat wordt meer iets voor wagens als BMW 5 en hoger. Het publiek dat voor middenklasse en alles daaronder gaat komt toe met een wltp range van 400. De uitzonderingen daarop zijn volgens mij niet genoeg om daar in te investeren.

                                  Ik bol iets minder dan 30.000 kilometer per jaar en zou met een wltp range van 400 kilometer kunnen leven. Ik denk dat mijn gebruik redelijk doorsnee is.

                                  Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                  '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                  '15 Volvo XC60 D3

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                                    Waarschijnlijk wel, maar bij de duurdere wagens. De vraag naar iets zoals een a-klasse in long range dat zie ik niet snel komen, dat wordt meer iets voor wagens als BMW 5 en hoger. Het publiek dat voor middenklasse en alles daaronder gaat komt toe met een wltp range van 400. De uitzonderingen daarop zijn volgens mij niet genoeg om daar in te investeren.

                                    Ik bol iets minder dan 30.000 kilometer per jaar en zou met een wltp range van 400 kilometer kunnen leven. Ik denk dat mijn gebruik redelijk doorsnee is.
                                    Kan zijn, voor mij moet dat ook geen MB meer zijn. Meer dan waarschijnlijk niet als ik zie hoe hun incompetente dealers en dure abonnementen (voor alles en nog wat) de boel daar verkloten tegenwoordig. Spijtig, want het is mijn merk maar helaas niks meer voor een privé rijder, toch geen nieuw exemplaar tenminste

                                    In ieder geval doen merken als Hyundai en Kia toch veel om de range van hun gewone EV modellen te verhogen, ze zitten nu al mee aan de top qua actieradius. Ook Renault doet volop zijn best, die Mégane eVision Concept ziet er echt wel gelikt uit, alleen nog even afwachten wat range betreft maar ik zie zoiets wel zitten binnen een paar jaar.

                                    Veel zal er ook vanaf hangen of een particulier bij aankoop ook wat mooie voordelen gaat krijgen want voorlopig zijn de meeste van die dingen nog veel te duur.
                                    Voor dat geld koop ik nog wel een laatste stinker dan en wacht nog een jaar of 5 af



                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Ik doe het met fiat


                                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                        Ik doe het met fiat
                                        Mooie keuze, die 500e ziet er prachtig uit maar iets te klein voor mij maar ideaal voor wat jij 'm zou willen

                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten

                                          Kan zijn, voor mij moet dat ook geen MB meer zijn. Meer dan waarschijnlijk niet als ik zie hoe hun incompetente dealers en dure abonnementen (voor alles en nog wat) de boel daar verkloten tegenwoordig. Spijtig, want het is mijn merk maar helaas niks meer voor een privé rijder, toch geen nieuw exemplaar tenminste

                                          In ieder geval doen merken als Hyundai en Kia toch veel om de range van hun gewone EV modellen te verhogen, ze zitten nu al mee aan de top qua actieradius. Ook Renault doet volop zijn best, die Mégane eVision Concept ziet er echt wel gelikt uit, alleen nog even afwachten wat range betreft maar ik zie zoiets wel zitten binnen een paar jaar.

                                          Veel zal er ook vanaf hangen of een particulier bij aankoop ook wat mooie voordelen gaat krijgen want voorlopig zijn de meeste van die dingen nog veel te duur.
                                          Voor dat geld koop ik nog wel een laatste stinker dan en wacht nog een jaar of 5 af


                                          De modellen zijn maar voorbeelden. Ik denk dat het publiek dat je met zo een long range voor ogen hebt als autobouwer sowieso nu al in de hogere segmenten zit. Er zijn er maar weinig die in golf heel Europa rondrijden. Wie gaat een Kona kopen wanneer die regelmatig ritten van +1000 kilometer doet? Zelfs als die een range van 800 kilometer hebben.



                                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                                          '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                                          '15 Volvo XC60 D3

                                          Comment

                                          Working...
                                          X