Oorspronkelijk geplaatst door josenjef
Bekijk Berichten
Dan staan er vrachtwagens tot op de pechstrook van de autostrade, en ze staan overal dubbel geparkeerd, ook tussen de parkeerplaatsen. Het is dan dikwijls wringen om daar nog weg te geraken. Uiteraard hebben die verplichte rust, maar als je daar 200x 100kW stroom moet gaan voorzien om ze allemaal zowat 1000kWh te laten bijtanken, dan moet je behoorlijk wat palen neer zetten. Zelfs met de snelste Ionity laders van 350 kW moet elke vrachtwagen ca 4h aan zo'n paal aangesloten blijven.
Met een auto ben je op 30-40 minuten klaar, en het overgrote deel zal niet dikwijls moeten snelladen. Dat is bij vrachtwagens die lange afstanden doen absoluut wel het geval.
Een batterypack van 1000kWh zal ca 100.000€ kosten (verkoopprijs zal nog hoger liggen), dus die electrische trucks worden 2-3 keer zo duur als een huidige brandstoftruck.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar het zal enorme investeringen vereisen.
Comment