Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • heb de ev-box (werd ons aangeraden door bedrijf) op werk via de nl-server aangevraagd, kurjeus of ik een abbo ga krijgen aan €2 zoals in de bevestigingsmail, of 3.75 belgische prijs

    ik ge het niet proberen, maar die via laadpastop.nl zullen abbo's wrs in be ook anders zijn dan nl?


    best moeilijk om bos door bomen te zien, in de laadpaaljungle, in feite

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
      welke laadpassen schaf je best aan om publiek te laden?

      op parking werk is het

      Laadpassen | EVBox
      Wij gebruiken een multipas van Total/Newmotion (eigenlijk Shell Recharge).
      Tot nu toe (maar we gebruiken hem niet veel) nog nergens geweigerd of problemen mee gehad in de Benelux.
      Last edited by ivob2; 08/12/2020, 11:24.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door BMWMB Bekijk Berichten
        Ik doe 40k km per jaar, en laad geen 10% bij een publieke laadpaal of supercharger. Iedere ochtend vertrek ik met een volle batterij, ik kan laden aan de firma, en ook meer en meer kan ik laden bij bedrijven die ik bezoek.
        Idem.
        De laadpas is hier eerder een 'noodmaatregel'.
        Aan een autosnelweg supercharger zijn we zelfs nog nooit geweest.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door BertVS Bekijk Berichten
          Zoals al eerder gezegd, zondag voor 't eerst even gaan superchargen. Ik was wel verrast van de prijs, 0.25 EUR/kWh. Dat is dus een pak goedkoper dan alle andere laadoplossingen op verplaatsing. Ik dacht dat de prijs in B was opgetrokken naar 0.29 EUR/Wh, maar je hoort me niet klagen
          De prijsverhoging via Shell Recharge/Newmotion ging pas in op 7/12/2020.
          De prijsverhoging is trouwens niet beperkt tot België maar van toepassing in België, Duitsland en Noorwegen.
          Last edited by ivob2; 08/12/2020, 11:21.

          Comment


          • ik vind bij geen van die sites (ook niet op ev-box trouwens) onze locatie terug...ik veronderstel dat ze allemaal wel werken...maar met gemiddeld 18 werkdagen/laaddagen is die 35cent/beurt wel duurder

            hoewel thuisladen goedkoper 25 cent is versus 29 op parking...in 2021 capaciteitstarief, auto laadt à 3.7kw

            Comment


            • In theorie is thuisladen hier het goedkoopst => Ecopower (2020: 26.75 ct en vanaf 2021: 25.86 ct/KWh).
              Met de laadpas zijn de prijzen in België vanaf 07/12/20:
              Allego: 31 ct (voorheen 28 ct)
              EV-point: 35 ct (voorheen 31 ct)
              Mobilitu plus: 31 ct (voorheen 25 ct) + 2 ct per minuut aan aan AC lader.

              Vooral in de steden moet je er als particulier dan nog rekening mee houden dat bij laadpalen op openbare parkeerplaatsen er nog een fors parkeertarief bovenop komt gedurende de laadtijd.

              Laden aan de DC50 van Lidl is uiteraard nog goedkoper (nul euro) maar niet voor iedereen zo gemakkelijk beschikbaar.
              In de praktijk (maar persoonlijke situatie) is laden met een PV installatie met terugdraaiende teller en overproduktie even goedkoop dan laden bij de Lidl. Bij de Lidl gaat het wel 6 tot 12 keer zo snel.
              Last edited by ivob2; 08/12/2020, 12:07.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                ik vind bij geen van die sites (ook niet op ev-box trouwens) onze locatie terug...ik veronderstel dat ze allemaal wel werken...maar met gemiddeld 18 werkdagen/laaddagen is die 35cent/beurt wel duurder

                hoewel thuisladen goedkoper 25 cent is versus 29 op parking...in 2021 capaciteitstarief, auto laadt à 3.7kw
                Om openbare laadpalen te vinden gebruik ik meestal de kaarten van my.newmotion.com en nl.chargemap.com

                Het capaciteitstarief gaat trouwens pas in vanaf 2022.
                En als je een PV-installatie met prosumententarief hebt heb je, zolang je dit tarief blijft of kan aanhouden, geen last van het capaciteitstarief.
                Last edited by ivob2; 08/12/2020, 11:38.

                Comment


                • ...ik had al besloten om de aldi in te ruilen voor de lidl, maar met maximaal laden aan 6.6 kw, moet ik lang winkelen
                  (hoewel de regeneratie-remmen tot 50kw gaan en er een conversie zou moeten kunnen, wrs niet ideaal om lange tijd aan 50kw te vullen)

                  Comment


                  • Welke EV is dat dan? Max 6.6 kW lijkt me eerder AC laden.
                    De Lidl heeft ook een DC lader (CCS en CHAdeMO) waar je tegen DC 50 kW kan laden (in de praktijk tegen een snelheid van 25 tot 48 kW).

                    Comment


                    • ik ben te laat in aktie geschoten om nog ZP te leggen helaas, ik was van plan half oktober proaktief voor een ev ze te voorzien maar had op dat moment geen plannen om al over te schakelen

                      nu heb ik dus sneller als gedacht een (kleine 2016 fiat 500e, invoer us, nog niet geleverd) ev, maar geen ZP-leverancier meer gevonden

                      geen idee of het ac of dc, kan ik eigenlijk iets misdoen met in te pluggen op een stekker bij een laadpaal die past??

                      Comment


                      • Nu kan ik helemaal niet meer volgen.
                        Je hebt, als ik het goed begrijp, dus helemaal geen EV. Alleen aankoopplannen. Vanwaar dan het idee om max. aan 6.6 kW te laden?
                        Waarom dan al gaan winkelen bij de Lidl ipv Aldi?
                        Of is dat een beperking van de 500e 2016*? De nieuwe 500e heeft die beperking alleszins niet.

                        Het is toch nooit te laat om een PV-installatie te plaatsen? Als je er nog half oktober geplaatst had was de opbrengst tot eind dit jaar toch navenant laag geweest.
                        En volgend jaar zakt de vraag waarschijnlijk in (en de prijzen?) met als gevolg dat je in alle rust een installateur en keurder kan zoeken die je geen te hoge prijs vraagt omdat er meer vraag dan aanbod is. En je kan dan nog van een plaatsingspremie genieten en op zeker spelen.

                        *Oeps een batterij van 24 kWh en een rijbereik van 120 km?
                        Als ik bij deze buitentemperaturen (2-4°C) 25 minuten in de Lidl ga winkelen heb ik al 15 kWh of bijna 100 km range bijgeladen.

                        ** Uit het volgende:
                        "Fiat says the 500e, with its standard 6.6 kW charger, can fully recharge in four hours on a 240-volt outlet, an estimate confirmed in our testing. If your only available circuit is standard 120-volt household current, charging time increases considerably."
                        zou ik kunnen afleiden dat er slechts een 6.6 kW 230 V AC monofase aan boord is.
                        Gezien de AC laders (22 kW) bij Lidl driefasig zijn ga je daar waarschijnlijk aan 6 kW kunnen laden.
                        Het voordeel is dat deze wel bijna altijd beschikbaar gaat zijn.
                        De combinatie winkelen laden is alleen nuttig als je DC kan laden (25-48 kW) of, maar minder, een driefasige AC 22 kW boordlader hebt en een kleine accu.
                        Aan de meest verspreide openbare laadpalen (11 kW) ga je maar aan een 2-3 kW kunnen laden.
                        Dit dan nog telkens in optimale omstandigheden (buitentemp. 20-25°C, accu op bedrijfstemperatuur).

                        Import uit de US? Toch al gedacht aan een AC laadkabel met EU-B socket voor thuis?
                        Last edited by ivob2; 08/12/2020, 16:29.

                        Comment


                        • ja, ik ben geweldig slecht in duidelijk formuleren

                          half oktober nam ik de beslissing om toch nog maar voor eind 2020 ZP te leggen, maar ik vond geen installateur meer die nog kon leveren
                          mijn verbruik is slechts 1200kwh op jaarbasis huishoudelijk dus vond ik het maar beperkt opbrengen tenzij er in de toekomst een ev zou komen (plan was in tussentijd dan maar lucht-lucht WP te installeren en zo mazoutverbuik te drukken in de tussenseizoenen met het overschot aan electriciteit)
                          maar goed, ik ben te laat...het zij zo

                          het fiatje zou toch in ideale omstandigheden 160km moeten kunnen halen, ik heb het gekocht om te forensen en naar de aldi te rijden...ongeveer 45km/dag...dat zal met 24kw wel gaan, morgen wordt de auto geleverd, er wordt een europesche stekker bijgeleverd

                          de lidl paal staan hier altijd vol aan beide zijden haha, daarom niet de stekker die ik zou kunnen gebruiken dus


                          omdat je uit youtube video's kunt afleiden dat de maximale energierecuperatie bij remmen 50 kw is, zou het mss mogelijk zijn een andere converter te plaatsen de batterij lijkt het toch aan te kunnen...hoewel dat niet nodig zal zijn met mijn gebruik, en dat zal wrs een dure conversie zijn

                          Comment


                          • de Aptera uit de US

                            op zijn zachts gezegd nogal eigenzinnig vormgegeven, maar het toont wel aan dat er nog heel wat rek zit op het rijbereik van de elektrische wagen



                             
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • voor die prijs, erg knap...als je vergelijkt wat vw deed met een hybride, de xl-1 cx 0.186

                              Comment


                              • musk zegt dat electrische auto's stroomvraag zullen verdubbelen (en is pro nuclear)



                                ...als je ervan uitgaat dat steeds meer mensen mobiel zullen zijn tov vandaag

                                Comment


                                • krijgt men kernfusie onder controle, dan is er stroom genoeg
                                  www.peugeotforum.be

                                  Comment


                                  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                    musk zegt dat electrische auto's stroomvraag zullen verdubbelen (en is pro nuclear)



                                    ...als je ervan uitgaat dat steeds meer mensen mobiel zullen zijn tov vandaag
                                    Dat is volgens mij een schromelijke overschatting, waarbij hij er misschien ook van uit gaat dat alle vrachtwagens op electriciteit overstappen
                                    In B stjigt de stroombehoefte met 15% - 20% volgens de CREG.
                                    BMW 420dA : >>>

                                    Comment


                                    • belgie is een klein land met veel industrie, cijfers zullen niet door te trekken zijn naar de wereld
                                      ...en wat musk zegt hoeft idd niet de waarheid te zijn

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                        krijgt men kernfusie onder controle, dan is er stroom genoeg
                                        Met zon, wind en waterkracht is er eigenlijk ook genoeg stroom voor handen, maar we moeten het wel halen waar het zich bevind en heel het bevoorradingssysteem, dus het hoogspanningsnetwerk zou daarvoor aangepast moeten worden.
                                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                        Comment


                                        • edit.
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X