Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
Ik hoop dat de lijn nu eens echt in actie gaat schieten qua elektrische bussen. Daar lopen we toch serieus in achter.
In Shenzen hebben ze in 1 stad (wel zo groot als België) 16.000 EV bussen: https://www.forbes.com/sites/brookec...h=24a170ad3a92
https://m.youtube.com/watch?v=0P7fTPLSMeI
Comment
-
zonder die prestatie te willen afbreken, is shenzhen een modelstad vlak naast hongkong, waar china graag aan de buitenlanders laat zien tot wat het in staat is
...als je dan ff wat dieper inzoomt op de energiemix van de stad rijden die mooie electrische bussen bussen op steenkool
Electricity sources 2001 2006 2011 Coal (%) 68.5 79 77.8 Oil (%) 19.4 2.43 0.3 Natural gas (%) 3.34 0.48 1.6 Hydropower (%) 8.17 15.9 17.2 Nuclear (%) 0.54 2.13 1.8 Off-site wind (%) 0 0.09 1.3
in 2021 kan het er weer helemaal anders uitzien, maar de propagandafilmpjes over china die ze graag bij ons in de reguliere media laten zien, vertellen natuurlijk niet de waarheid over hun steenkoolverslaving
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenzonder die prestatie te willen afbreken, is shenzhen een modelstad vlak naast hongkong, waar china graag aan de buitenlanders laat zien tot wat het in staat is
...als je dan ff wat dieper inzoomt op de energiemix van de stad rijden die mooie electrische bussen bussen op steenkool
Electricity sources 2001 2006 2011 Coal (%) 68.5 79 77.8 Oil (%) 19.4 2.43 0.3 Natural gas (%) 3.34 0.48 1.6 Hydropower (%) 8.17 15.9 17.2 Nuclear (%) 0.54 2.13 1.8 Off-site wind (%) 0 0.09 1.3
in 2021 kan het er weer helemaal anders uitzien, maar de propagandafilmpjes over china die ze graag bij ons in de reguliere media laten zien, vertellen natuurlijk niet de waarheid over hun steenkoolverslaving
- bussen gaan heel wat jaren mee, dus die gaan door een groenere stroomopwekking alleen maar groener worden.
- in België hebben we een veel groenere stroomopwekking, dus die EV bussen zouden hier nog meer voordeel hebben!
En daarnaast vind ik het als wandelaar/fietser alleen maar goed dat die diesels uit de stad geweerd worden. Echt niet leuk om daar achter te rijdenl
- Likes 1
Comment
-
Comment
-
In 1989 reden de bussen in Gent al op elektriciteit.
In 2009 zijn die terug afgeschaft voor toen milieuvriendelijke hybride bussen.
Wie kent ze nog?
den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
porsche werkt aan uitlaat voor zijn electrische modellen
Hebben sportwagens nog een ziel wanneer de gedwongen elektrificatie hen geluidsloos maakt? Bij Porsche wordt er gedacht aan een oplossing die wat van de magie zou moeten bewaren...
moet wel zeggen dat de taycan toch wel het interessantste geluid maakt, van alle EV's
Comment
-
En wat was de reden?den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
Comment
-
werken aan de korenmarkt, de aftandse staat van de 20 jaar oude bussen, en de bedoeling om lijn 3 te vertrammen
- Likes 1
Comment
-
ELEKTRISCHE AUTO'S BEOORDEELD OP EFFICIËNTIE
DIVERSE FACTOREN LEIDEN TOT 'ENERGIELABEL'
Of een elektrische auto goed bruikbaar is, hangt van meer zaken af dan alleen het opgegeven WLTP-rijbereik. Een Brits onderzoek poogt daarom meer inzicht te verschaffen in de algehele efficiëntie van elektrische auto's.
Hoe makkelijk en goedkoop het is om van A naar B te komen met een elektrische auto en of dit in de praktijk net zo haalbaar is als op papier, hangt van verschillende zaken af. Bijvoorbeeld hoe snel een auto bijlaadt, hoeveel kWh er nodig per kilometer, of een warmtepomp aanwezig is om het stroomverbruik te drukken, of er energie gewonnen wordt bij het remmen en of er nog meer functies zijn die het stroomverbruik helpen verminderen. Op basis van al deze zaken zegt het Britse Electrifying een rangschikking te kunnen maken van hoe efficiënt veel van de nu leverbare elektrische auto's zijn.
Het nog betrekkelijk jonge medium kent op basis van zijn onderzoek 'energielabels' toe, vergelijkbaar met bijvoorbeeld die van elektrische huishoudelijke apparaten. Dit nieuwe energielabel voor auto's wordt, zo hoopt Electrifying, een standaard in de auto-industrie. Of het zover komt, is nog afwachten. Het hoofd van de Automobile Association (het Britse equivalent van de ANWB) is volgens het medium enthousiast en onderschrijft de waarde ervan.
Goed, wat komt er dan uit de eerste reeks waarderingen naar voren? De Tesla Model 3 en de BMW i4 krijgen het beste label, A++, en zijn dus volgens het onderzoek het meest efficiënt. De Mercedes-Benz EQV krijgt het slechtste label: E. Ook de al wat oudere Audi E-tron en Mercedes-Benz EQC komen er met een D-label niet lekker van af. Nogmaals, het is nog even afwachten wat er met dit label gebeurt en in hoeverre het werkelijk geaccepteerd zal worden als een standaard in de industrie, maar het geeft wellicht al een beetje een beeld van welke auto's het zuinigst en meest efficiënt met elektriciteit omspringen.
Elektrische auto's en hun 'energielabel'
A++ A+ A B C D E Tesla Model 3 Hyundai Ioniq Audi Q4 E-tron Audi E-tron GT Honda e Audi E-tron Mercedes-Benz EQV BMW i4 Citroën ë-C4 BMW iX3 BMW i3 Jaguar I-Pace Mercedes-Benz EQC Fiat 500e DS3 Crossback Mercedes-Benz EQA Lexus UX300e Hyundai Kona Electric Ford Mustang Mach-E MG MG5 EV Mazda MX-30 Mercedes-Benz EQS Kia e-Niro MG ZS EV Porsche Taycan Kia EV6 Kia Soul Nissan Leaf Rimac Nevera Peugeot e-208 Peugeot e-2008 Polestar 2 Citroën ë-Spacetourer Seat Mii Renault Zoe Volvo XC40 Recharge Opel Vivaro-e Tesla Model Y Skoda Enyaq Opel Corsa-e Smart ForTwo EQ Citroën Ami Tesla Model S Volkswagen ID3 Tesla Model X Renault Twizy Opel Mokka-e Hyundai Ioniq 5 Volkswagen ID4
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Bijvoorbeeld hoe snel een auto bijlaadt, hoeveel kWh er nodig per kilometer, of een warmtepomp aanwezig is om het stroomverbruik te drukken, of er energie gewonnen wordt bij het remmen en of er nog meer functies zijn die het stroomverbruik helpen verminderen.
Ik denk wel dat verscheidene wagens vrij laag staan omdat het laden niet zo snel is. En het hangt zeer sterk van de gebruiker af of dit belangrijk is of niet.
Kan je altijd thuis 's nachts laden (of overdag op het werk) en maak je nooit lange trips, dan is dat totaal irrelevant.
Comment
-
Als ze alle ev’s gaan bouwen zoals ze nu bezig zijn gaat dat milieu effect niet erg groot zijn.
Pk wedloop en om ter snelst van 0 naar 100.den borre
"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
"Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "
Int3x0r
Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk BerichtenAls ze alle ev’s gaan bouwen zoals ze nu bezig zijn gaat dat milieu effect niet erg groot zijn.
Pk wedloop en om ter snelst van 0 naar 100.“If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”
Comment
-
ELEKTRISCHE SUPERCARS DIE HUN TIJD VOORUIT WAREN
TOT OP HEDEN GEEN OPVOLGERS
Ook sportauto's en performance-modellen lijken er op termijn niet aan te ontkomen: volledige elektrificatie. Audi en Mercedes-Benz kwamen er in de eerste helft van het vorige decennium al mee, maar lieten het idee daarna op de plank liggen. Tijd om de pioniers R8 e-tron en SLS Electric Drive weer eens in de spotlights te zetten!
Audi en Mercedes-Benz zijn momenteel in rap tempo hun performance-labels aan het elektrificeren. De meest prominente voorbeelden daarvan zijn de 646 pk sterke RS E-tron GT en de Mercedes-AMG EQS 53 4Matic met 658 pk aan elektrospieren. Audi Sport heeft al aangegeven dat in 2030 alle RS-modellen geëlektrificeerd zullen zijn, waaronder ook plug-in hybrides vallen. Mercedes-AMG volgt een vergelijkbare koers. Moraal van het verhaal: de verbrandingsmotor krijgt bij zowel Audi Sport als Mercedes-AMG een alsmaar minder prominente rol. Bij BMW M tekenen zich dezelfde contouren af.
Audi R8 e-tron
Kijkend naar het verleden kan echter geconcludeerd worden dat beide merken de ontwikkeling van sportieve EV's na de eerste concrete voorbodes lang hebben laten liggen, of er in ieder geval niet zichtbaar aandacht aan besteedden. We beginnen bij Audi. De R8 e-tron kwam in 2009 voor het eerst in beeld als concept-car. Qua vorm leek deze veel op de vorige R8, maar hij oogde dankzij het ontbreken van zijspiegels, de scherp gelijnde led-koplampen en gladde achterbumper een stuk futuristischer dan zijn broertje met brandstofmotor. Pas drie jaar later dook voor het eerst een prototype van de R8 e-tron op. Daarmee vestigde Audi nog in datzelfde jaar een ronderecord voor elektrische straatauto's op de Nürburgring van 8 minuten en 9 seconden. Ter vergelijking: de Porsche Taycan deed datzelfde kunstje in 2019 in 7 minuten en 42 seconden.
De R8 e-tron in actie op de Nürburgring.
De getallen van de R8 e-tron stellen met alle bliksemsnelle EV's van nu dan ook niet heel veel meer voor. Het eerste prototype had een vermogen van 381 pk en 820 Nm koppel. Daarmee was de stekker-sporter in staat om in 4,2 seconden naar de 100 km/h te sprinten en door te zoemen naar een begrensde topsnelheid van 200 km/h. Audi gaf een actieradius van 215 kilometer op. Daarna zat Ingolstadt nogal te dubben over de elektrische R8. Eerst leek het erop dat Audi de productie van de R8 e-tron afblies, maar later zette het merk die deur toch weer open.
In 2015 kwam de tweede generatie van de R8 er ook als e-tron. In uiterlijk opzicht was deze niet heel opzienbarend: de lamellen in de voor- en achterbumper, de dichte grille en wielen en het e-tron logo in de achterbumper waren de enige wijzigingen. Wat betreft specificaties ging hij er behoorlijk op vooruit ten opzichte van zijn voorganger. Met 460 pk en 920 Nm koppel kun je gerust spreken van een behoorlijke stroomstoot. De sprint naar de 100 km/h kon nu afgeraffeld worden in 3,9 seconden en de topsnelheid lag op een begrensde 210 km/h. Ook de actieradius nam dankzij het accupakket van 92 kWh fors toe naar 450 kilometer. Verderop in 2015 presenteerde Audi nog de R8 e-tron Piloted Driving, een auto die diende als demonstratiemodel voor de semi-autonome rijsystemen die Audi op dat punt aan het ontwikkelen was.
Audi R8 e-tron
Uiteindelijk mocht het niet baten: in 2016 trok Audi de stekker uit de R8 e-tron. De R8 met een stekker zou namelijk naar verluidt ongeveer €1 miljoen gaan kosten. Kennelijk zagen de Duitsers daar geen brood meer in. Uiteindelijk zijn er ongeveer 100 exemplaren van de R8 e-tron gebouwd.
Mercedes-Benz SLS AMG Electric Drive
Waar de Audi R8 e-tron in eerste instantie 'slechts' 380 pk sterk was, trapte Mercedes-Benz het stroompedaal direct vol in. In 2012 werd de SLS AMG Electric Drive onthuld, de productieversie van de SLS AMG E-Cell. Terwijl de eerste R8 e-tron het qua vermogen aflegde tegen de R8 V8, was de elektrische SLS met 750 pk en 1.000 Nm koppel meteen de krachtigste SLS ooit. Ook kreeg de Electric Drive vierwielaandrijving, ieder wiel had immers zijn eigen elektromotor. Ondanks deze indrukwekkende getallen was de Electric Drive niet sneller dan de reguliere SLS coupé met 6.2 V8: de sprint naar de 100 km/h geschiedde in 3,9 seconden en de Electric Drive kon doorzoemen tot maximaal 250 km/h. Hij had immers ook wel een behoorlijke klap extra gewicht mee te zeulen. Hij woog bijna 2.100 kilo, waar de reguliere SLS net iets meer dan 1.600 kilo aantikte.
Dag V8!
De SLS Electric Drive was allereerst te herkennen aan zijn deels afgedichte grille met kleine gaatjes erin. Aan de achterzijde maakten de twee grote uitlaatpijpen plaats voor een diffuser met daarboven horizontale lamellen. Verder verraadden alleen de 'Electric Drive'-badges op de flanken dat je met een stekkersporter van doen had. In het interieur waren evenmin grote wijzigingen te vinden, afgezien van een iets andere indeling van het instrumentarium als gevolg van de elektrische aandrijflijn. Overigens kwam je met de elektrische SLS niet heel ver. De accucapaciteit van 60 kWh maakte dat je na 250 kilometer alweer een laadpunt op moest zoeken. In het meest ideale geval dan, want die 250 kilometer is gebaseerd op de inmiddels achterhaalde NEDC-testcyclus. Efficiënt was de SLS Electric Drive dus niet echt te noemen.
Met allerlei slimme aanpassingen in het onderstel probeerde Mercedes-Benz de stekker-SLS ondanks zijn veel hogere gewicht nog wel sportief te laten rijden. Uiteindelijk was de Benz een stukje sneller dan de R8 e-tron op de Nürburgring met een tijd van 7 minuten en 56 seconden. Toen heel vlot voor een EV, maar inmiddels dus links en rechts voorbij gestreefd. De SLS Electric Drive was kort op de markt en kostte maar liefst €416.500. Naar verluidt zijn er minder dan 100 exemplaren van verkocht. Pionieren heeft een prijs...
De toekomst
De R8 e-tron en SLS Electric Drive waren achteraf hun tijd misschien wel te ver vooruit. In 2012 was er nog geen behoefte aan elektrische sportauto's en was de technologie nog veel te duur om op een rendabele manier op de markt te kunnen brengen, nog los van de tekortkomingen ten opzichte van de varianten met een benzinemotor. Audi en Mercedes-Benz sloten dit hoofdstuk destijds dan ook af, maar zien zichzelf nu genoodzaakt het elektroboek toch weer te openen. Momenteel bieden Ingolstadt en Affalterbach geen elektrische versies van respectievelijk de R8 en de AMG GT aan, maar het is zeer waarschijnlijk dat de R8 e-tron en de SLS Electric Drive ooit nog een spiritueel opvolger krijgen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
deze middag op bruzz
een tram verbruikt 5.5 kwh, een metrostel 17
https://www.bruzz.be/mobiliteit/jouw...ivb-2021-12-02
vanwaar dat verschil, ik zag de sporen, de metro rijdt niet op rubberbanden
Comment
Comment