Tis meestal krijgen van moeten hè, als particulier moet je niets, als leaserijder wel ja als ik het zelf niet moet betalen zou ik alles geestig vinden, daar ben ik eerlijk in
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenAls je orderboek meer dan een jaar vol staat, waarom zou je dan kortingen geven...
Mercedes en BMW stoefen er zelfs mee dat ze met minder auto's te verkopen, meer winst hebben gemaakt. Dan weet je het wel als consument.
Mijn Mazda 6 is nu 9 jaar oud, eerst 4 jaar als loontrekker mee gereden, nu 5 jaar als zelfstandige.
2020 was hij afgeschreven op de zaak, maar ja... corona.
En nu is het voornamelijk thuis werken, dus voor die ene dag per week 200km rij, vind ik het niet de moeite om een EV te kopen.
En welke zou ik moeten kopen?
Zelfs Tesla Model 3 of Y worden niet geleverd voor jan-feb 2023, dat is 8 maanden.
Voorlopig wordt alles duurder, dus misschien moet ik het nog even uitzingen en hopen dat begin volgend jaar het toch terug goedkoper begint te worden.
Ik denk dat er dan (hopelijk) wel meer concurrentie komt in de EV wereld, die daadwerkelijk leverbaar is.
Ondertussen heb ik ipv nieuwer, maar net ouder gekocht, uit 1992. Toen auto's nog net voldoende lijnen hadden en niet teveel.
Comment
-
1992 was een goed jaar, prachtige wagens in de 90ties. Was nog echt rijden in de klassieke zin van het woord“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Comment
-
Naar mijn mening ook vooral bij Japanse wagens, heel wat wagens ontworpen tijdens de Bubble Economy in Japan, ze wilden iedereen beconcurreren, vandaar legendarische wagens als de RX-7 FD, Supra, NSX, Lexus LS400, GT-R, MX-5. Maar ook gewone auto's werden gewoon keigoed gemaakt, zoals de Camry, Accord, Maxima
https://jalopnik.com/it-was-japan-s-...lod-1826265571
https://www.reddit.com/r/cars/commen...n_as_the_lost/
Europa begon eigenlijk pas begin jaren 90 echte op grotere schaal interessante wagens te ontwerpen: S-klasse (W140), BMW E36, E38, Audi A8, ...
Deels als reactie op de Japanse wagens.
Anyway, we wijken af.
Comment
-
de honda accord.. zalige wagen. heb lang niet gesnapt waarom je die hier zo weinig ziet, en iedereen maar kwalitatief soms matige duitse en franse wagens kocht.
en nu is het door de innovatie uit amerika en azie op EV vlak, dat er hier in europa ook wat gebeurt.
wat ons min of meer terug on topic brengt. heb recent veel goeie dingen gehoord over de model Y, krijg ook al zin om te bestellen..Last edited by sunking; 23/06/2022, 23:37.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichtende honda accord.. zalige wagen. heb lang niet gesnapt waarom je die hier zo weinig ziet, en iedereen maar kwalitatief soms matige duitse en franse wagens kocht.
en nu is het door de innovatie uit amerika en azie op EV vlak, dat er hier in europa ook wat gebeurt.
wat ons min of meer terug on topic brengt. heb recent veel goeie dingen gehoord over de model Y, krijg ook al zin om te bestellen..
Comment
-
KWALITEIT NIEUWE AUTO'S OP DIEPTEPUNT
'ELEKTRISCHE AUTO'S EN PLUG-INS PROBLEMATISCH'
De bouwkwaliteit van auto's bevindt zich in een diep donker dal. Althans, als we de resultaten van het Amerikaanse onderzoeksbureau JD Power bekijken.
Het Amerikaanse JD Power onderzoekt jaarlijks onder meer de betrouwbaarheid van in de Verenigde Staten geleverde nieuwe auto's. Nu publiceert het onderzoeksbureau de resultaten van zijn Initial Quality Study, een onderzoek naar de kwaliteit van nieuwe auto's. De onderzoekers houden van alle modellen het aantal gebreken bij dat zich in de eerste 90 dagen van bezit voordoet. Aan het nieuwste kwaliteitsonderzoek deden 84.165 eigenaren of personen die via een leaseconstructie een auto van modeljaar 2022 reden mee. Belangrijke kanttekening: niet alle gebreken worden door automobilisten gemeld en lang niet alle modellen die je in Nederland op de weg ziet komen uit dezelfde fabriek als de in de Verenigde Staten geleverde varianten.
Dat maakt de onderzoeksresultaten van JD Power in ieder geval niet minder indicatief voor de bouwkwaliteit van nieuwe auto's. Volgens het onderzoek deden zich dit jaar gemiddeld 11 procent meer gebreken per 100 auto's voor dan vorig jaar. Gemiddeld gaat het om 180 gemelde gebreken per nieuwe auto, wat volgens JD Power het hoogste aantal is sinds de eerste editie van het onderzoek 36 jaar geleden. De gebreken zijn onderverdeeld in diverse categorieën en beslaan zowel zaken als een lampje dat het niet doet, gebroken hendeltjes maar ook motorstoringen en problemen met veiligheidssystemen. Volgens JD Power heeft de toename van het aantal kwaaltjes onder meer te maken met het gegeven dat autofabrikanten steeds complexere en geavanceerdere auto's op de markt brengen in een tijd waarin er onder meer problemen bij toeleveranciers zijn.
Winnaars (Buick) en verliezers (Polestar)
De resultaten zijn in ieder geval behoorlijk opvallend. Het is namelijk niet Lexus, Toyota, Kia of Porsche dat het kleinste aantal gebreken per 100 auto's achter zijn naam noteert zoals je op basis van eerdere onderzoeken van JD Power wellicht verwacht. Nee, met gemiddeld 139 gebreken per 100 auto's is Buick de absolute kwaliteitskoning van dit onderzoek, dat mogelijk verband houdt met het gegeven dat een deel van het Amerikaanse modellengamma van Buick uit auto's met beproefde techniek bestaat en al enkele jaren oud is. Op plek twee staat Dodge, een merk dat de afgelopen jaren vaak niet hoger dan het midden van de ranglijst eindigde. Genesis komt van alle premiummerken het beste uit de bus en blijft daarmee Lexus en Cadillac voor. Genesis eindigt dan ook op de vierde plek, vlak achter Chevrolet.
Opvallende posities: Toyota staat met gemiddeld 172 gebreken per 100 auto's op de 14e plek, vlak achter Mini. Porsche - dat normaliter ook behoorlijk scoort in de JD Power-onderzoeken - eindigt op zijn beurt achter Jeep op plek 25. Volvo scoort met 256 gebreken per 100 auto's slechter dan Maserati, al deden er ongetwijfeld meer Volvo-rijders dan Maserati-eigenaren mee aan het onderzoek. Tesla staat met 226 gebreken per 100 auto's ook in de lagere regionen van de lijst. Polestar is met gemiddeld 328 gebreken per 100 auto's de absolute verliezer. Kleine kanttekening hierbij: JD Power geeft aan dat Polestar en Tesla buiten de ranglijst zijn geplaatst omdat ze niet zouden voldoen aan de onderzoekscriteria, maar zegt wel genoeg data te hebben ontvangen om de score van de merken te berekenen.
Elektrisch? Problematisch
Volgens JD Power scoren 'volumemerken' beter dan 'premiummerken'. Het verschil tussen deze twee categorieën bedraagt volgens het onderzoek gemiddeld 25 gebreken per 100 auto's, wat mogelijk verband houdt met de aanwezigheid van complexere systemen in duurdere auto's. Infotainmentsystemen zorgen voor de grootste kopzorgen. Gemiddeld zijn problemen met het infotainmentsysteem goed voor 45 meldingen per 100 auto's. Ook interessant: elektrische auto's hebben net als plug-ins meer kwaaltjes te verduren dan auto's met een conventionelere aandrijflijn. Plug-ins noteren gemiddeld 239 gebreken per 100 auto's achter hun naam, auto's met een conventionele verbrandingsmotor gemiddeld 175. Volledig elektrische auto's hebben gemiddeld 240 kwaaltjes per 100 auto's. Let wel: hierin heeft JD Power de reeds genoemde score van Tesla niet meegerekend omdat het gros van de verkochte EV's in de Verenigde Staten een Tesla is en de onderzoekers de resultaten van overige EV's daardoor niet wil laten vertekenen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
zeer opvallend slecht resultaat van Polestar (gewoon misdadig dat die wrakken dezelfde de naam hebben als één van de leukste middenklassers die er geweest zijn (de S/V60 T6 Polestar AWD) en Tesla.....
Als ik in mijn garage wandel ga ik het meeste van mijn Rovers houden.... De enige niet vervloekte naam van mijn collectie. Die Chinese MG's zijn van te kotsen. Die hybride Volvo's hebben de naam van echte Volvo's al genoeg door het slijk getrokken....en nu is BMW ook overstag met Chinese wrakken als de BMW iX3 en de storingsgevoelige iX.
Hoe diep kan je vallen.....Ook Honda stelt me erg teleur
BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
hahaha
Gratis laadpalen hebben vervelend neveneffect: Lidl moet ingrijpen tegen ‘stroomdieven’
De gratis laadpalen die Lidl op haar parkings aanbiedt, hebben een vervelend neveneffect: ‘stroomdieven’. De supermarkt ziet zich nu genoodzaakt om in te grijpen. Gratis laden – wat ook bij enkele andere winkels kan – wordt steeds meer in vraag gesteld.
ook weer eqa, rijden wrs van lidl naar lidl
denk dat het hen wat te veel gaat kosten omdat de zuilen nu contenu aan 50kwh in gebruik zijn tov de start van hun geslaagde publicitaire stunt...toen ze haast contenu leeg bleven en de meest wagens pakweg 30kwh aankonden
ik heb alleszins nog geen ambras weten maken op mijn 2de favo parking
kan er iemand achter de paywall?
ben jullie wel dankbaar lidl
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...rleden.262636/ , in dezelfde thread meldt een andere gebruiker hetzelfde voorval.
De 85d hebben al lang niet de beste reputatie, supercharger snelheid werd reeds verlaagd door tesla omdat er te veel van die batterijpakketten nog maar net boven de 80% capaciteit zaten (grens voor vervanging onder garantie).
Comment
-
Jammer om horen sunking…had je de auto al lang? Was hij verder duur in onderhoud?
Wil het niet bagataliseren, zeker niet… maar ik heb een 10 jaar oude s-klasse, 7 jaar in bezit, en had net dit jaar een onderhoudsfactuur van €9000
Sterkte, wat ga je doen?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk BerichtenDe grootste groep, groep 0 is vergeten. Het interesseert mij allemaal geen hol, maar de elektrische wagen is 100% aftrekbaar en fiscaal een 0 operatie, dus ik heb er al een
Allee, ik zit in in de hybride fase.
Ik ben toch nog altijd niet te vinden voor het full EV verhaal. Ik heb nog even getwijfeld om een taycan te bestellen maar het rijden van A naar laadpaal naar B ipv A naar B, wil ik zo lang mogelijk nog uitstellen.
En wat mij vooral het meeste stoort, zijn de verschillende abonnementen om ergens te gaan laden. Ik heb een BMW charging kaart (was van de voorniet) waar ik op veel plaatsen kan laden. Maar dan op sommige plekken is het weer smoov, ondergrondse parkingen hebben weer hun eigen systeem. Hoe moeilijk kan het zijn om met BC oid te betalen, zoals bijvoorbeeld in een tankstation.Last edited by kefkie; 01/07/2022, 11:00.BMW X5 45e
Comment
-
WAT IS BETER VOOR LANGE TRIPS: WATERSTOF OF EV?
MET EEN TOYOTA MIRAI EN EEN AUDI Q4 NAAR INGOLSTADT
De auto-industrie lijkt er wel uit: de batterij-elektrische auto, oftewel de BEV, heeft de toekomst. Toch zijn er nog een paar autofabrikanten die ook inzetten op waterstof. Een aldus aangedreven Toyota Mirai mag aan ons én aan Audi laten zien of waterstof inderdaad de beloofde voordelen heeft, in een race naar Audi-thuisbasis Ingolstadt.
Waterstof voor personenauto’s is een even veelbesproken als lastige kwestie. Er zijn serieuze nadelen, zoals het feit dat het energie kost om waterstof te maken en dat een waterstofauto onder de streep dus minder efficiënt met energie omspringt dan zou kunnen.Onder de juiste voorwaarden kan het echter werken, gelooft onder meer Toyota.
Nieuwe Mirai komt 650 kilometer
De grootste autofabrikant ter wereld keek op het gebied van BEV’s lang de kat uit de boom, maar heeft al sinds 2015 de met een brandstofcel uitgeruste Mirai op de prijslijst. Vorig jaar werd dit model vervangen door een geheel nieuwe en veel vlotter ogende versie, die mede dankzij een extra tank een WLTP-bereik heeft van 650 kilometer. Bovendien werd de Mirai aanmerkelijk goedkoper.
Lage bijtelling over gehele waarde waterstofauto
Met minimaal 67 mille is het nog steeds geen koopje, maar het is belangrijk om op te merken dat het lage EV-bijtellingstarief van 16 procent bij de Toyota over de gehele waarde geldt. Daarmee komt de Mirai voor sommigen wellicht in beeld als alternatief voor een reguliere EV, die in aanschaf wat voordeliger is. Zo’n EV vinden we in dit geval in de vorm van de Audi Q4 e-tron. De middelgrote SUV op Volkswagens MEB-basis heeft in de uitvoering 40 een accucapaciteit van netto 76,6 kWh, een WLTP-bereik van 521 kilometer en hij kan met 125 kW snelladen. Keurige waarden, waarmee de auto een uitstekende vertegenwoordiger is van het BEV-genre.
Onder aan afrit 15 van de A27 is een waterstofpomp geopend bij een Total-station waar ook snelladers staan.
Herkenningspunt
Ons plan laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. We rijden met twee teams van twee personen. Team 1 – met uw scribent aan boord – rijdt heen met de Toyota en terug met de Audi, Team 2 doet dat uiteraard andersom. Onderweg noteren we bij elke laad- en tankstop tijdsduur en kilometerstand. Ingolstadt is zo’n 700 kilometer van Nederland verwijderd, dus in totaal hebben we meer dan 1.400 km voor de boeg. Een geschikt vertrekpunt vinden is nog niet zo eenvoudig. De grote makke van waterstof is immers de verkrijgbaarheid, en het is wel zo eerlijk als beide auto’s zo vol mogelijk van start kunnen gaan. In Breda lukt dat. Direct onder aan afrit 15 van de A27 is juist een waterstofpomp geopend bij een Total-station waar ook snelladers staan. Met een volle tank in de Mirai en ‘100 procent’ op het display van de Audi kan de rit beginnen.
Behoorlijk netwerk waterstofstations
Dat de reis naar Audi’s thuisbasis gaat, is juist voor de Toyota goed nieuws. In tegenstelling tot Nederland en veel andere Europese landen heeft Duitsland namelijk al een heel behoorlijk netwerk aan waterstofstations. ‘Team Toyota’ gaat na het passeren van de grens dus vol vertrouwen stevig op het gas, terwijl de anderen het omwille van de stroomvoorraad wat rustiger aan doen.
Dwars door Keulen
De voorsprong verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer de welbekende navigatie-apps de Mirai dwars door Keulen sturen, terwijl de Audi om de stad heen rijdt. Dankzij het locatie-delen in diezelfde apps kunnen we zo mooi zien hoe de Q4 enkele kilometers voor ons weer invoegt op autobahn 3. Irritant! Na het oplossen van de korte file – uiteraard een gevolg van een baustelle – wordt de zaak gelukkig weer snel rechtgezet. Zonder risico geen overwinning: we blazen de Audi voorbij alsof waterstof op elke straathoek is te vinden.
Toyota Mirai, 180 op de teller, top 175 km/h
Blazen
Dat blazen moet je trouwens niet al te Duits zien. De 182 pk sterke Toyota heeft met 175 km/h nog de hoogste top en hij piekt op de teller mooi op 180. Dat is duidelijk kunstmatig, want ook met half ‘gas’ loopt hij hier vlot naartoe. De Audi is met 204 pk net iets krachtiger, maar hij weegt ook nog meer en is hoger. Zijn topsnelheid is begrensd op 160 km/h en hoewel dat eigenlijk niet zo relevant is, is het wel opmerkelijk dat uitgerekend Duitse merken hun EV’s zo bescheiden afregelen. Tesla’s gaan bijvoorbeeld veel harder, dus snel elektrisch rijden kan wel.
EV op top snel leeg
Wat blijft, is dat een EV op topsnelheid heel rap door de stroomvoorraad heen gaat. De waterstof-Toyota lijkt daarvoor iets minder gevoelig. Waar het kan, rijden we lekker door en dan zakt de tankinhoud heus, maar die daling is niet rampzalig. Althans: als het lukt om te tanken.
Daarvoor is er een zeker in Duitsland onmisbare app: H2 Live. Die toont alle operationele waterstofstations én wanneer er voor het laatst is getankt, zodat er vertrouwen is dat de boel ook echt werkt. Dat blijkt inderdaad het geval bij de eerste tankstop in het onvolprezen Limburg an der Lahn. Dit is een prachtig herkenningspunt naast de ‘3’, met een grote ‘autohof’ met allerhande tankstations, fastfoodketens, een Fastned-snellaadstation en dus ook een mogelijkheid om je Mirai vol te gooien. Na een stop van in totaal zeven minuten kunnen we weer door.
De Audi Q4 moest eerder aan de lader dan verwacht. Team Audi heeft het een stuk lastiger. Terwijl wij weer invoegen, vertellen onze tegenstrevers via de telefoon dat ze Limburg net niet hebben gehaald. De Q4 e-tron moest al een afrit eerder aan de lader, maar die gooide na vijftien minuten de handdoek in de ring. Daarna ging het team dus toch maar door naar Limburg, maar dat kost met een keer extra in- en uitvoegen, omrijden en aankoppelen wel veel tijd.
Het Duitsland van vroeger
De voorsprong van de Toyota is een feit, dus nu is het een kwestie van vasthouden en vergroten. Dat lukt steeds beter naarmate de reis vordert. Wie het Duitsland van vroeger mist, moet gewoon eens de ‘3’ na Frankfurt blijven volgen in plaats van door te zakken naar het zuiden, zoals velen doen. Rijd richting Würzburg en daarna wordt het steeds rustiger, terwijl de autobahn zelf er met drie brede rijstroken fantastisch bij ligt. Tel er een warm zonnetje bij op en het feest is compleet. Hier pieken we niet alleen op topsnelheid, maar kunnen we zelfs de cruisecontrol op dat tempo instellen.
Planken met waterstof gaat beter dan met EV
Het is een vreemde gewaarwording, want met een reguliere EV zou dit gedrag onherroepelijk worden afgestraft met een accu die zichzelf in moordend tempo naar de nul werkt. In de Toyota blijft het bij een wat oplopend verbruik, maar is het gat tussen de tankstops nog altijd zo’n 300 kilometer. We tanken een tweede keer om op de bestemming niet zonder brandstof te staan.
Vroeg in de avond draait de Toyota het terrein van Audi op, een uur en tien minuten eerder dan de Q4 e-tron. Hier komt het grote voordeel van de Audi aan het licht, want die kan bij het hotel aan de lader. De Toyota heeft een halfvolle tank en dat blijft uiteraard vannacht zo. Helaas voor de Audi staat er de volgende ochtend eerst een fotosessie op het programma, dus een helemaal volle accu zit er niet in. Alsnog komen we na de fotosessie nog een keurige 250 kilometer ver.
Lunchen tijdens laden
De rest van de rit is een EV-roadtrip uit het boekje, waarbij de Audi alleszins redelijke prestaties neerzet. Het feit dat je onder het ‘tanken’ kunt lunchen, blijft vooral gevoelsmatig een fijn voordeel. Het bij elkaar plannen van een zo efficiënt mogelijke rit is op een bepaalde manier zelfs leuk, maar het laden kost onherroepelijk veel tijd. Het beheerst ook de rest van de rit, want anders dan in de Toyota gaat het gesprek aan boord van de Audi verrassend vaak over zaken als het resterende aantal kilometers en de minst tijdrovende volgende stop. Ook nu staan de Toyota-rijders al heel lang te wachten als de Audi de spreekwoordelijke finish passeert. Zo worden de tekortkomingen van de EV voor zo’n rit wel pijnlijk duidelijk in deze rechtstreekse vergelijking. Hebben ze daar in Ingolstadt dan toch op het verkeerde paard gewed?
Rit in cijfers
Heenweg Toyota Audi- Beginstand 18.340 8.263
- Eindstand 19.048 8.986
- Gereden 708 km 723 km
- Vertrek Breda 12.17 12.17
- Aankomst Ingolstadt 19.46 20.57
- Reisduur 7.29 u 8.40 u
- Aantal tank/laadstops 2 3
- Totale tank/laadtijd 0.27 u 1.30 u
Terugweg Toyota Audi- Beginstand 19.119 9.055
- Eindstand 19.822 9.766
- Gereden 703 km 711 km
- Vertrek Ingolstadt 12.55 u 12.55 u
- Aankomst Nieuwegein 19.21 20.47
- Reisduur 6.26 u 7.52 u
- Aantal tank/laadstops 2 2
- Totale tank/laadtijd 0.07 u 1.22 u
Totaal Toyota Audi- Kilometers 1.411 1.434
- Getankt/geladen 17,05 kg 378,6 kWh
- Verbruik 1,21 kg/100 km 26,4 kWh/100 km
- Kosten € 188,67 € 247,11
- Kosten per kilometer € 0,13 € 0,17
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ik wil het totaal aantal kw ook wel weten want anders heeft de vergelijking weinig zin. Dus ook die voor de aanmaak van de waterstof.
Comment
Comment