Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    gewicht doet wel wat, een model 3 is stuk zuiniger als een model s met kwasi zelfde stroomlijn...maar idd pk's doen niet veel bij gelijke rijstijl

    (...tenzij bij solo-snelweg)
    Een stuk zuiniger? Het scheelt, maar niet veel.
    Voor de grap eens wat verbruikscijfers opgezocht op spritmonitor.de

    VW E-up 14,18
    Hyundai Kona 15,94
    Renault Zoe 16,69
    Tesla Model 3 18,56
    VW ID.3 18,96
    Tesla Model S 20,77
    Hyundai Ioniq 5 21,11
    Tesla Model Y 21,28
    Polestar 2 22,58
    Tesla Model X 25,38
    Audi E-tron 26,17
    Porsche Taycan 27,49

    Comment


    • Mss is 10% idd ni overdreven veel, je hebt gelijk


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • Waarom wordt er tegenwoordig dan zo een spel gemaakt dat een winkelkar 10% opgeslagen is, als het toch niet zoveel is ?
        Misschien is mijn wiskunde niet top, maar volgens mij is het verschil tussen de eerste en de laatste niet 10 maar bijna 100%. Ik had niet verwacht dat de aerodynamica van een Taycan zoveel slechter is dan die van een E-Up.

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
          Misschien is mijn wiskunde niet top, maar volgens mij is het verschil tussen de eerste en de laatste niet 10 maar bijna 100%.
          Uw wiskunde dat gaat. Uw begrijpend lezen is wat minder: het ging over het verschil tussen een Model 3 en een Model S.

          Comment


          • We zijn hier inderdaad niet bezig over gecumuleerde intrest of iets in dien aard.
            En dan is 10% idd niet zo veel. Gelijk een auto die 5.5 liter verbruikt tov 5... een iet of wat sportievere wagen (200 pk benzine) gaat zeker 7-8 liter verbruiken en dan zeggen ze ook "dat dat nog goed meevalt", hoewel we spreken over een meerverbruik van 50% tov een zuinige middenklasser...

            Ivm taycan: dat zal wel zijn omdat die aan hoge snelheid over de autobahn knallen. Snelheid speelt wel degelijk een grote rol.
            Last edited by sunking; 03/09/2022, 11:18.

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten

              Uw wiskunde dat gaat. Uw begrijpend lezen is wat minder: het ging over het verschil tussen een Model 3 en een Model S.
              Ok. Omdat hij niet enkel die 2 vergeleek, maar 12 auto's vermeldde, dacht ik dat het over het laatste deel van de quote ging.
              Sunking zegt namelijk eerst dat het verbruik niet zo zeer door gewicht/vermogen wordt bepaald, maar daarna post hij VW E-up 14,18 en Porsche Taycan 27,49. Ik heb het niet opgezocht, maar ik zou toch verwachten dat die Taycan zwaarder is en meer vermogen heeft dan de Up.
              Maar ja, als je er van uitgaat dat een X, E-tron en Taycan alleen maar over de autobahn knallen, en een Up, Kona en Zoë enkel stadsverkeer doen, ja dan zal die redenering wel kloppen.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten


                Maar ja, als je er van uitgaat dat een X, E-tron en Taycan alleen maar over de autobahn knallen, en een Up, Kona en Zoë enkel stadsverkeer doen, ja dan zal die redenering wel kloppen.
                Uiteraard is dat ook niet helemaal waar.
                Ik heb met zowel kona, up als zoe al veel gereden dus ik heb een goed idee over wat die wagens werkelijk verbruiken.

                Up: is in feite een zuinigheidswonder, die blijft zuinig op 120 km/h maar in feite kan die ook niet veel rapper. Weegt weinig en wrs is die door zijn vorm nog redelijk aerodynamisch.
                Kona: eveneens een zuinigheidswonder. (geen AWD, geen tierlantijntjes die stroom vreten, geen groot scherm i.t.t. tesla, slimmigheden zoals verwarming enkel voor de bestuurder voor als je alleen rijdt).
                Zoe: verbruikt in feite vrij veel op de snelweg (toch rap 20 kwh), dus het verbaast mij dat deze er zo goed uit komt - maar zal ook meer voor stadsritten gebruikt worden dan snelweg.

                X: combinatie van hoog gewicht en matige aerodynamica vrees ik - ook veel snelwegkm wellicht
                Taycan: ik denk dat de gemiddelde porsche rijder idd een zware voet heeft - zeker op de duitse autobahn, kan het niet anders verklaren want in feite zou deze niet meer mogen verbruiken dan een model S.

                Dus ja rijstijl heeft ook een veel grotere invloed dan hoeveel PK je onder de kap hebt. Van eens occasioneel hard optrekken met een tesla gaat uw gemiddeld verbruik nauwelijks stijgen, maar 150 km/h op snelweg verbruikt wel veel meer dan 120.

                Verder speelt de aanwezigheid van een warmtepomp ook een rol in de winter (scheelt ongeveer 2 kwh). Bij de kona zit die er sinds 2020 in, bij de model 3 pas sinds 2021. Een Up is dan weer zo klein dat die rap warmgestookt is
                Last edited by sunking; 03/09/2022, 14:35.

                Comment




                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • Zo hoort het eigenlijk ook niet. Hier worden de laadplaatsen gebruikt om EV's te parkeren en niet altijd om op te laden. Deze week al 2 keer ene gezien die met zijn EV de laadpaal niet kon bereiken omdat op de laadplaatsen andere stroomkrellen geparkeerd stonden

                    Het gaat nog wat geven in de nabije toekomst. Als ik nu zie aan een hotel met dubbele laadpaal welke problemen dat al met zich meebrengt. Er zijn er hier nu al sowieso te weinig.

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • in belgie is de wet aangepast geloof ik, ev plaats = laden
                      maar op privedomein natuurlijk niet van tel

                      Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten

                      Verder speelt de aanwezigheid van een warmtepomp ook een rol in de winter (scheelt ongeveer 2 kwh). Bij de kona zit die er sinds 2020 in, bij de model 3 pas sinds 2021. Een Up is dan weer zo klein dat die rap warmgestookt is
                      hoewel de airco (warmtepomp) wel goed regelt, vind ik de weerstandsverwarming specifiek op de fiat erg rudimentair werken...een max vermogen van 3000watt geloof ik (gedurende erg korte periode-auto direct warm), maar regelt in stappen van 500watt...bij instappen zalig...instant warmte...maar als ik kleine warmtevraag heb is het ofwel te warm, ofwel koude lucht

                      een detail...maar das ni 100% ok, bij een ice en ik neem aan andere ev's waarschijnlijk comfortabeler werkend?

                      Comment


                      • euh wacht... 't is niet omdat je airco hebt dat je een warmtepomp hebt om te verwarmen. Meestal is weerstandverwarming iets van een 4000 watt en een warmtepomp komt toe met 2000.

                        dat probleem met verwarming heb ik nog niet ondervonden in andere EV's, da's meestal toch gewoon een automatische klimaatregeling waarbij je enkel de temp moet instellen?

                        Het meest lullige dat ik heb meegemaakt is dat ik met eens weg was met een oude Zoe in de winter en dat ik maar niet vond hoe ik de stoelverwarming moest aanzetten.. het lampje op het dashboard brandde wel maar toch bleef mijn stoel koud...
                        uiteindelijk boekje er bij gepakt en bleek dat die knop onderaan ergens tegen de middentunnel onder het dashboard zat, en dat het lampje ook aan gaat als enkel de verwarming van de passagiersstoel aan staat (met een knopje dat je dus van aan de bestuurderkant al helemáál niet ziet). Dus ik zat al heel de tijd op een koude zetel terwijl die naast mij warm was .

                        Bij ICE moet je toch wachten tot de motor warm is vooraleer je warme lucht krijgt? nu zitten in de recente versies wel vaak ook weerstanden omdat die zuinige diesels ook maar traag opwarmen.

                        Comment


                        • jaja tis weerstand...en auto-klimaatregeling, maar je voelt hem dus switchen van laagste stand 500watt telkens naar 0...eens interieur opgewarmd is en das niet het comfortableste gevoel

                          bij koeling voelt het niet stapgewijs maar egaal

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
                            Meestal is weerstandverwarming iets van een 4000 watt en een warmtepomp komt toe met 2000.
                            Dat zou dus betekenen dat die warmtepomp een COP heeft van 2...
                            Dat lijkt mij toch een enorm slechte prestatie... een COP van 3,5 is tegenwoordig toch wel een minimum en dan zou die genoeg moeten hebben met een dikke 1000W bij vol vermogen. Bovendien kunnen ze ook nog eens moduleren en zal het verbruik spectaculair zakken eens het interieur op temperatuur is.

                            Comment


                            • cop 3.5 is in ideale omstandigheden als het koud is heeft een lucht warmtepomp het heel wat moeilijker.
                              www.peugeotforum.be

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                cop 3.5 is in ideale omstandigheden als het koud is heeft een lucht warmtepomp het heel wat moeilijker.
                                Ik denk dat ge nog spreekt over warmtepompen uit de jaren stilletjes.
                                3,5 is tegenwoordig al een flutwarmtepomp (4 tot 4,5 is eerder gangbaar) en ja, dat geldt bij een brontemperatuur van 0 °C. Als het vriest dat het kraakt is het slechter, dat klopt.
                                SPF geeft inderdaad een beter idee, maar dan wijden we wat te ver uit.

                                Comment


                                • (alle tijdelijke units op bedrijf zijn kwa verwarming/koeling alleen voorzien van een airco...ik wil het verbruik niet weten wrs...maar ze krijgen het toch warmgestookt gans jaar door...anders zwaar gezaag van de vaak zittende collega's)

                                  Comment


                                  • de cop vd warmtepompen van huiselijk gebruik zijn inderdaad heel erg goed. Maar die vd auto's zijn toch moeilijk te vinden. en daar ben ik eerder geneigd om te denken dat ze daar omwille vd kosten niet het beste van het beste gaan gebruiken. een autocostructeur wil op alles kunnen besparen.
                                    www.peugeotforum.be

                                    Comment


                                    • Tja op Spritmonitor vind je voornamelijk mensen die met hun verbruik bezig zijn.
                                      Dat is nu ook niet de referentie om het gemiddelde verbruik te weten.
                                      Neem gelijk welke test en het verbruik is altijd een pak hoger dan de opgegeven waardes.

                                      En dan doen ze nog een eco rit en halen ze nog met moeite de waardes.
                                      Net zoals bij de meeste ICE.

                                      Van 12 kWh naar 24 is in mijn hoofd alleszins veel.
                                      Last edited by Gixxer; 04/09/2022, 16:42.
                                      den borre


                                      "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                      "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                      Int3x0r
                                      Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                      Comment


                                      • Is die warmtepomp standaard bij de Tesla 3?
                                        den borre


                                        "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                        "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                        Int3x0r
                                        Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                                          de cop vd warmtepompen van huiselijk gebruik zijn inderdaad heel erg goed. Maar die vd auto's zijn toch moeilijk te vinden. en daar ben ik eerder geneigd om te denken dat ze daar omwille vd kosten niet het beste van het beste gaan gebruiken. een autocostructeur wil op alles kunnen besparen.
                                          Airco is deze nacht blijven aanstaan op 23°c.
                                          Verbruik was 0,8 kWh.
                                          Binnen temperatuur was 26° en heeft dus niet zoveel moeten koelen.
                                          Verwarming is een veelvoud dacht ik.
                                          den borre


                                          "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                                          "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                                          Int3x0r
                                          Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                                          Comment

                                          Working...
                                          X