Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
    de cop vd warmtepompen van huiselijk gebruik zijn inderdaad heel erg goed. Maar die vd auto's zijn toch moeilijk te vinden. en daar ben ik eerder geneigd om te denken dat ze daar omwille vd kosten niet het beste van het beste gaan gebruiken. een autocostructeur wil op alles kunnen besparen.
    Integendeel, in auto’s wordt het nieuwere koelmiddel R1234yf gebruikt hetgeen niet alleen veel duurder is dan R134A (ondertussen niet meer toegelaten) maar ook een factor +300 x milieuvriendelijker. Bovendien is het ook nog een stukje efficiënter : COP zakt pas onder 2 bij een brontemp van -10° en afgifte van 60°.
    Wetende dat het hier niet gauw 10 graden vriest en je in de auto absoluut geen nood hebt aan 60 graden afgifte...

    Comment




    • Kan goed zijn dat huidige EV's een (te) hoog vermogen hebben en daardoor meer ongevallen veroorzaken.
      Maar om een Model S dan over een obstakel te slepen, batterijen te vervangen door explosieven en dan een brandje te starten, lijkt me toch een beetje erover.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
        Is die warmtepomp standaard bij de Tesla 3?
        Nu wel ja, met de befaamde octovalve.

        Comment


        • Vandaag zijn de wijzigingen aan de Wegcode officieel bekend gemaakt. Onder andere zogezegd een maatregel die het 'laadpaalkleven' zou moeten tegengaan.

          De plaatsen voorzien voor het parkeren van elektrische voertuigen of hybride voertuigen worden aangeduid met een bord met volgende betekenis

          Elektrische of hybride elektrische voertuigen. Op plaatsen voorzien
          van een publieke laadinfrastructuur, moeten de elektrische of hybride
          elektrische voertuigen geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur.”;

          Ligt het aan mij als ik denk dat de tekst weinig oplossing biedt? Volgens die tekst volstaat het immers om je laadkabel uit te halen en met de laadpaal te 'connecteren', maar er wordt niks gezegd over een effectieve verplichting om te laden.

          De EV-rijder die tijdens onze vakantie een volle maand met zijn ingeplugde auto een laadplaats blokkeerde, is volledig in orde met de wet, want hij was 'geconnecteerd'. Idem voor een andere EV en een hybride die tijdens een evenement, dat een weekend duurde, 2 dagen ingeplugd bleven staan aan de laadpaal.

          Volgens mij gaan ze dus met die nieuwe wet nog altijd niets kunnen doen voor die EV-rijders die veel langer dan nodig een laadplaats blijven bezetten zonder effectief te laden. Om het laadpaalkleven tegen te gaan, had er een vermelding moeten bij staan dat je daar maar mag staan voor de tijd nodig om effectief te laden. Om een EV-rijder dan niet te verplichten om ook midden in de nacht zijn auto te moeten verplaatsen, zou men daar dan wel bij moeten voorzien dat die laadverplichting slechts geldt tijdens een bepaalde periode, bijvoorbeeld tussen 7u30 en 22u.

          Tenzij men aan die term 'connecteren' de interpretatie zou geven dat daar effectief laden mee bedoeld zou zijn, maar dat staat niet met zoveel woorden in de wet. En dus lijkt het mij eerder weinig waarschijnlijk dat men de niet-ladende EV/hybride, die gewoon blijft staan,op basis van de nieuwe wettekst zou kunnen gaan aanpakken.

          Comment


          • staat het er niet bij dan is het niet
            www.peugeotforum.be

            Comment


            • Dat gaat altijd een moeilijk situatie blijven.
              Heb het al veel aangehaald en nog nooit een antwoord op gekregen maar wat ga je doen als er na het laden geen plaatsen meer vrij zijn?
              den borre


              "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


              Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten
                Dat gaat altijd een moeilijk situatie blijven.
                Heb het al veel aangehaald en nog nooit een antwoord op gekregen maar wat ga je doen als er na het laden geen plaatsen meer vrij zijn?
                Onder de oude wetgeving was het antwoord eenvoudiger. Toen waren die plaatsen aan de laadpalen wettelijk geen parkeerplaatsen, maar staanplaatsen. Om die reden kon men eigenlijk wettelijk gezien dan geen parkeergeld vragen als een elektrische auto op die plaats ging 'staan'. In principe is het 'staan' iets tijdelijk en mocht je daar niet 'parkeren', maar omdat er wettelijk geen staanduur of andere voorwaarde (effectief laden) was gekoppeld aan die plaatsen, kon je daar echter wel gewoon voortdurend blijven staan (zelfs zonder in te pluggen). Alleen als een niet-elektrisch voertuig op die voorbehouden plaats ging staan, kon dat aanzien worden als illegaal parkeren en kregen die daarvoor een boete.

                Met de nieuwe wet hebben ze de plaatsen voorzien om elektrische voertuigen te laden wel uitdrukkelijk gedefinieerd als parkeerplaatsen. Met als voorwaarde dat je auto geconnecteerd moet zijn met de laadinfrastructuur. Met die bewoordingen volstaat het dus om je laadkabel op die plek te verbinden met de laadpaal om er te mogen parkeren. Voor het overige geldt dan de gewone parkeerregeling op die plek, dus als je een dagticket aan de parkeerautomaat koopt, mag je auto de hele dag daar ingeplugd blijven. Met de nieuwe wet zelfs nog altijd zonder verplichting effectief te laden.Met de kabel verbonden met de laadpaal, sta je daar met een EV/hybride volledig legaal geparkeerd.

                Als de publieke laadpaal in uw buurt dan in een blauwe zone staat, heb je wel een probleem. Dan mag je maximaal 2 uur aan de laadpaal parkeren, zelfs als zou uw auto meer tijd nodig hebben om te laden. Weer goed doordacht door onze wetgever!

                De nieuwe wet schiet eigenlijk zijn doel voorbij. Het doel was immers mensen met een hybride of een EV de mogelijkheid te bieden om hun voertuig op te laden aan een publieke laadpaal. Daarvoor is er nood aan publieke laadpalen waar er een rotatie moet kunnen verwezenlijkt worden, zodat iedereen de kans heeft om zijn elektrisch voertuig op te laden.
                Ik vind het dus eigenlijk zeer dom dat de wetgever zelf die plaatsen nu wel parkeerplaatsen gaat noemen, terwijl het in werkelijkheid zou moeten gaan om plaatsen die je maar zou mogen bezetten nodig voor de duur van het opladen van je elektrisch voertuig. Aan een benzinestation ga je toch ook niet langer blijven staan dan nodig om te tanken (niet volledig opgaande vergelijking, brandstofvoorzieningen bevinden zich meestal op privaat terrein en niet op de openbare weg zoals laadpalen). Maar daar vindt iedereen het blijkbaar de gewoonste zaak van de wereld om na het tanken weg te rijden en het tankstation niet te blijven blokkeren voor anderen.

                Als je de plaatsen aan de laadpaal zou beschouwen als 'tankplaatsen' dus een plaats die je maar mag bezetten voor de duur van je laadbeurt, dan is het antwoord op uw vraag simpel. Ongeacht of er nog plek is, als je batterij geladen is, moet je daar weg zodat iemand anders zijn auto zou kunnen laden.


                Als ze elektrisch rijden mogelijk willen maken, mochten ze die plaatsen aan de laadpaal geen parkeerplaatsen gemaakt hebben, maar als oplaadzones moeten aangeduid hebben. Zonder parkeergeld als je daar aan het laden bent, maar als je daar blijft staan zonder te laden of na het laden, zou je wel illegaal aan het parkeren zijn, wat dan beboet zou moeten worden. Voor mijn part mag dat zelfs een dubbele bestraffing zijn : een verhoogd staantarief aan de paal en een boete voor het illegaal parkeren (met uitzondering van de nacht, zodat je niet midden in de nacht je auto zou moeten gaan verplaatsen).

                Als antwoord op uw vraag : tot 1 oktober mag je met een hybride of EV permanent blijven staan op de plaatsen voorbehouden voor elektrische voertuigen aan publieke laadpalen, zelfs zonder te laden of in te pluggen.
                Vanaf 1 oktober 2022 kan je op die plaatsen voorbehouden voor elektrische of hybride voertuigen parkeren, op voorwaarde dat je uw laadkabel verbindt met de laadpaal.
                In geen van beide gevallen kan iemand u verplichten om te laden of om uw auto te verplaatsen als die niet aan het laden is of volledig geladen is en kan je wettelijk gewoon blijven staan/parkeren.

                Comment


                • Volgende week rit naar zuid Frankrijk. En moet zeggen dat ik iets geruster ben met mijn PHEV als ik daar ik daar in de buurt van de Dordogne streek zal rondrijden. Laadpunten zijn er daar niet te veel. En al zeker niet aan onze vakantiewoning. Of ik moet 9 uur laden aan een 220v stekker. Dat is een oplossing.
                  “If someone isn't what others want them to be, the others become angry. Everyone seems to have a clear idea of how other people should lead their lives, but none about his or her own.”

                  Comment


                  • @Cedra

                    Ik begrijp je volledig maar het is geen antwoord op mijn vraag.

                    Het gaat er om hoe je het moet oplossen als je na het laden de laadplaats zou moeten vrijmaken.

                    Heb al eens een foto gepost uit Nederland waar men op een grote parking een deel heeft voorzien voor ev/phev.

                    4 parkeerplaatsen, 2x2 rechtover elkaar met in het midden een laadpaal voor 2 wagens.
                    Je kan blijven staan maar moet binnen een bepaalde tijd na opladen de laadpaal vrijmaken.
                    Op deze grote parking was dit een goed systeem maar die ruimte heb je niet overal.

                    In sommige IKEA's werken ze ook zo.

                    Bij een groot bedrijf dat ik ken hebben ze een afgesloten carpool parking en nu ook een afgesloten laad parking.
                    Je kan er enkel in met een transponder.
                    De eerste twee rijen het dichtst bij het gebouw zijn om te laden.
                    De twee volgende om je wagen te parkeren na het laden zodat de volgende ploeg hun wagen kan laden.

                    Er zijn “autovrije” steden waar men in het centrum enkel ev's toe laat dus daar is het probleem voorlopig kleiner.

                    Maar hier in de steden en randgemeenten is het nu al zoeken naar een plaatsje.
                    Als je dan al eens vroeger naar de stad komt om een goed plaatsje te hebben en tegen de middag is je wagen opgeladen dan kan je hem buiten de stad gaan parkeren en de tram nemen omdat alles vol staat.
                    Dan wordt je eigenlijk gestraft.

                    Hier in mijn eigen straat zijn de eigenaars zonder oprit of garage al aan het rondrijden tot ze een parkeerplaats vinden en mijn straat is in de rand met veel groen, grote herenhuizen, grote nieuwbouw percelen en delen met rijhuizen.

                    15 jaar geleden hebben er een paar hun huis verbouwd en de garage geïntegreerd zodat er meer woonruimte was.
                    Parkeren was toen geen probleem.

                    Kinderen worden groot en willen ook een voertuig.

                    De infrastructuur wordt steeds smaller en parkeerplaatsen worden weggenomen en vervangen door een boom of ander groen.

                    Dit alles maakt dat ze nu rondjes mogen rijden voor een plaatsje of de auto niet durven nemen omdat ze nu eindelijk zicht op hun auto hebben. (Waarschijnlijk is dat laatste het doel van ons bestuur. Je weet wel wie ik bedoel. )

                    Het is dus niet makkelijk om te zeggen dat je de plaats moet verlaten als er geen alternatief is.

                    Binnenkort worden hier 2 plaatsen voorzien van een laadpaal omdat we hier redelijk wat mensen met een ev of phev hebben.
                    Ben nu al benieuwd hoe dat gaat aflopen.
                    Het is wel “nog” geen blauwe zone.

                    Als elke parkeerplaats een manier heeft om te laden dan kan iedereen staan waar hij wil en blijven staan maar of ik dat nog ga meemaken betwijfel ik.
                    den borre


                    "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                    "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                    Int3x0r
                    Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                    Comment


                    • Qua parkeren bestaat het probleem er uit dat men de publieke laadpalen steevast langs de openbare weg plaats en dus (schaarse) parkeerruimte inneemt. Als men aan elk tankstation ook 1 of meerdere laadpalen zou hebben, zou het probleem minder zichtbaar zijn. Of zoals in bepaalde steden in Duitsland, een oplaadpunt aan elke verlichtingspaal.

                      Onder de oude wet (staanplaats) en met de nieuwe wet vanaf 1 oktober (parkeerplaats) mag je met een hybride/EV gewoon gaan staan en blijven staan op de plaatsen aan een laadpaal. Dus momenteel is er geen verplichting tot het verplaatsen van je auto als je die vanaf 1 oktober netjes inplugt.

                      Als er dus maar 1 plekje vrij is op de parking of in de straat en dat is aan de laadpaal, kan je u daar gewoon gaan zetten en uw auto laten staan (mits ingeplugd, laden hoeft niet).

                      Maar eigenlijk is het doel van de publieke laadinfrastructuur dat er op die plaatsen effectief geladen wordt en dan plaats geruimd wordt indien geladen. Als dat doel wordt nagestreefd, mag je die plaatsen niet meer aanzien als staan-of parkeerplaatsen, maar louter en alleen als laadplaatsen.

                      Als je dan met een volgeladen auto in een straat toekomt waar enkel een plaats is aan de laadpaal, ben je zoals elke andere bestuurder en mag je u daar niet zetten. Of eens je auto geladen moet je die verzetten, met helaas het risico geen andere plek meer te kunnen vinden.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Gixxer Bekijk Berichten

                        15 jaar geleden hebben er een paar hun huis verbouwd en de garage geïntegreerd zodat er meer woonruimte was.
                        Parkeren was toen geen probleem.
                        Eigenlijk is dat een zware fout van de overheid, ze hadden namelijk nooit toestemming mogen geven om die garages om te bouwen naar woonruimte.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                        Comment


                        • Da's ook weer gemakkelijk commentaar geven. Als ik mijn garage ombouw naar woonruimte komt de overheid dat toch nooit te weten ? Mijn gebuur zijn garage staat vol brol en zijn auto staat buiten, is dat dan ook de overheid haar fout ?

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door RX-8 Bekijk Berichten
                            Da's ook weer gemakkelijk commentaar geven. Als ik mijn garage ombouw naar woonruimte komt de overheid dat toch nooit te weten ? Mijn gebuur zijn garage staat vol brol en zijn auto staat buiten, is dat dan ook de overheid haar fout ?
                            Zo is het bij vele anderen en dat had ik zelfs nog niet vermeld.
                            Garage is een waskot en een plaats om te stockeren.
                            den borre


                            "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                            Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                            Comment


                            • Hoezo gemakkelijk commentaar geven?
                              In heel wat gemeenten moet je toestemming vragen om zo een verbouwing te mogen doen, dus ja, de overheid weet dat dan. En als je geen toestemming hebt mag je die verbouwing ook niet doen.
                              Die je dat toch zonder toestemming bega je een overtreding en moet je achteraf ook niet gaan zagen dat je geen plaats hebt om je auto te parkeren.

                              Voor wat die buur betreft die zijn garage vol brol heeft staan, ook die moet niet gaan klagen dat hij geen plaats heeft om zijn auto te parkeren, dan moet hij zijn garage maar uitmesten en zorgen dat hij opnieuw plaats heeft on die garage.
                              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                              Comment


                              • Er is niemand die klaagt of toestemming vraagt, het wordt gewoon gedaan. En ook al moet je volgens jou toestemming vragen, gebeurt dat niet altijd, dus is het dan niet geweten.

                                Waar maakt de overheid in deze gevallen een fout ?
                                Je zegt dat het een zware fout van de overheid is. Als ik van mijn garage een mancave maak of ze vol stamp met vanalles, en mijn auto daardoor op straat moet parkeren, welke fout heeft de overheid daar aan ?
                                Het is dus inderdaad zoals ik zeg gemakkelijk commentaar geven van jou. Hoe los jij het op dan ? Wat valt er trouwens op te lossen ? Niks. Je geeft gewoon af op de overheid zonder reden. Die heeft hier niks mee te maken.

                                Comment


                                • Bla bla bla, allemaal gekweel naast de kwestie.
                                  Het gaat erom dat er heel wat gemeenten zijn waar je toestemming moet vragen voor een dergelijke verbouwing, dat er heel wat mensen zijn die in der tijd die toestemming gevraagd en gekregen hebben, terwijl dat nooit toegelaten had mogen worden.
                                  Dus is dat dan een zware fout van de overheid.

                                  Mensen die zo een verbouwing doen zonder dat aan te vragen, die begaan een bouwovertreding en dat kan achteraf altijd bestraft worden.

                                  Het is hier trouwens geen bouwforum, maar een autoforum en het ging over het thuis kunnen laden van je elektrische auto en over het feit dat niet iedereen dit thuis kan doen omdat ze geen ruimte hebben om hun auto te parkeren.
                                  Als ze echter een bestaande garage aan hun huis gaan ombouwen, dan is het hun eigen fout dat ze geen plek meer hebben om hun auto thuis te kunnen laden en dat was net het punt waar het ol draaide.
                                  Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                                  Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                                  Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                                  Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

                                  Comment


                                  • Ja. Want 15 jaar geleden had de overheid moeten zeggen "Nee manneke, over 15 jaar gaan de auto's elektrisch zijn en dan ga je je auto moeten opladen in je garage, dus daarom moet nu je garage een garage blijven" ..
                                    En wie in 2000 zijn garage omgebouwd heeft, had toen ook maar moeten weten dat hij 25 jaar later een elektrische auto ging moeten kopen ..
                                    Last edited by RX-8; 18/09/2022, 13:14.

                                    Comment


                                    • hahahaha kleuters..................

                                      Comment


                                      • Eindelijk lees ik het ook eens in de pers dat de particulieren afwachten. Logisch toch met zo'n beleid.

                                        https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/09...rische-wagens/


                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Ik ben particulier en heb een 2de hands EV gekocht in DE, voor een prijs die ik hier zeer wss terug krijg over een jaar (of 2). En ik ben zeker geen tovenaar. Laden doe ik op dagen dat de zon schijnt thuis en kost me niks.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X