Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
TESLA-EIGENAAR AANGEHOUDEN NA OPLADEN AAN LANTAARNPAAL
ILLEGAAL LADEN
Een eigenaar van een Tesla Model 3 dacht gratis te kunnen gaan rijden door de auto op te laden aan een lantaarnpaal. Daar dacht de lokale politie anders over.
Met de hoge energiekosten is ook het rijden van een elektrische auto voor velen niet meer zo betaalbaar als het was. Nood breekt wet, dacht de bestuurder van een Tesla Model 3 in Oud-Beijerland kennelijk. De Model 3 werd door agenten aangetroffen langs de weg op een bedrijventerrein en was met een verlengsnoer verbonden aan het stroomkastje van een lantaarnpaal. Echt snel opladen is er dan niet bij, maar je hoeft er niet voor te betalen. Hoogst illegaal is het wel, uiteraard. De politie meldt op Instagram bij de foto's dan ook dat de eigenaar meegenomen is naar het bureau voor tekst en uitleg.
De kans is groot dat de eigenaar een fikse boete of andere straf boven het hoofd hangt voor deze actie. Je kunt voor 'elektriciteitsfraude' een boete tot wel €100.000 krijgen en er worden soms ook gevangenisstraffen tot maximaal vier jaar voor uitgedeeld, meldt het AD. Aangezien er waarschijnlijk geen sprake is van stelselmatig stroom aftappen, zal het waarschijnlijk niet zo'n vaart lopen, maar een dure laadsessie wordt het ongetwijfeld alsnog.
Foto's: Politie Basisteam Hoeksche-Waard op Instagram
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
'OUDE PARKEERGARAGE NIET BEREKEND OP ZWARE ELEKTRISCHE AUTO'S'
INSTORTINGSGEVAAR?
Auto's zijn een stuk zwaarder dan vroeger en zeker elektrische auto's leggen vaak veel gewicht in de schaal. Om die reden maakt de Britse parkeerassociatie BPA zich zorgen om oudere parkeergarages. Daarin zou zelfs instortingsgevaar kunnen ontstaan.
Misschien herken je het wel: in een oudere parkeergarage is het soms aardig passen en meten om een moderne auto op zijn plek te zetten. Daaraan kun je merken dat een parkeergarage nog ontworpen is voor het gemiddelde autoformaat langer geleden. Er is bij de constructie ervan echter niet alleen met de grootte van vroeger gerekend, maar soms ook met het gewicht. Dat lag gemiddeld behoorlijk lager. Dat laatste kan een probleem opleveren, zeker nu er steeds meer elektrische auto's zijn die bovengemiddeld veel gewicht in de schaal leggen, waarschuwt de BPA volgens The Daily Mail.
De BPA stelt dat in het Verenigd Koninkrijk de meerderheid van de parkeergarages met meerdere verdiepingen nog ontworpen zijn voor het Britse wagenpark van de jaren 70. Daarbij refereert de BPA aan de Ford Cortina (bij ons bekend als de Ford Taunus), een destijds razend populaire middenklasser die gemiddeld nog geen duizend kilo woog. Parkeergarages uit die tijd zouden dus niet berekend zijn op het hogere gemiddelde gewicht van moderne auto's en met de opkomst van EV's gaat het gemiddelde gewicht alleen maar verder omhoog. "Als auto's zwaarder zijn dan waarvoor de parkeergarage is ontworpen, kunnen de effecten catastrofaal zijn. Alle interne componenten maken de accu's (van elektrische auto's, red.) heel zwaar. We hebben nog geen incidenten gehad, maar ik verwacht dat dat slechts een kwestie van tijd is", aldus een ingenieur van de BPA.
Volgens de BPA zijn Britse parkeergarage-beheerders inmiddels gewaarschuwd voor de mogelijke gevaren en is het zaak dat oudere parkeergarages een controle ondergaan op hun maximale belasting. Daaraan zou al gehoor worden gegeven. Kritiek is er ook. Zo laat de CEO van New AutoMotive, een organisatie die zich hard maakt voor moderne en meer milieuvriendelijke mobiliteit, van zich horen. Volgens hem is de waarschuwing van de BPA 'bizar en misleidend' en verzuimt de organisatie conventioneel aangedreven grote SUV's aan te wijzen als onderdeel van het mogelijke probleem.
ofwel 2.15 langer onderweg over afstand van 930 km's. Vier maal opladen onderweg, opladen tot 80% voor een kostprijs van ongeveer 100€. Op een aantal laadstations kon men niet nakijken hoeveel het laden uiteindelijk heeft gekost.
ofwel 2.15 langer onderweg over afstand van 930 km's. Vier maal opladen onderweg, opladen tot 80% voor een kostprijs van ongeveer 100€. Op een aantal laadstations kon men niet nakijken hoeveel het laden uiteindelijk heeft gekost.
Foute conclusie….. Ze zijn in totaal 2h15 gestopt, maar je zou met een benzine of diesel toch ook een keer of 3 gestopt zijn.
Je kan de kosten dus wel nakijken in de apps van de aanbieder van je laadkaart.
Als ik met mijn benzine 3x stop op 930km kost mij dat dan toch geen 2u15 in elk geval. Drie kwartier of zo misschien. Da's dus anderhalf uur verschil op een rit van 10u, dat kan wel tellen. Wat is er dan fout aan welke conclusie ?
4 maal laden kostte elke keer een half uur per keer. Dus waarom foute conclusie? Tesla laadt sneller, dus ja misschien kortere tijd en misschien ook grotere range. Maar niet iedereen rijdt Tesla. En met mijn diesel tank ik geen enkele keer voor 930 kilometer. Dus 3 kwartier gewonnen dan. En da's dan wel een heeeeeeeeeeeeel trage pomp als dat een kwartier duurt.
Als ik met mijn benzine 3x stop op 930km kost mij dat dan toch geen 2u15 in elk geval. Drie kwartier of zo misschien. Da's dus anderhalf uur verschil op een rit van 10u, dat kan wel tellen. Wat is er dan fout aan welke conclusie ?
Op zo’n afstand, is het toch niet abnormaal om 3 keer te stoppen.
Een plasje en eventueel een koffietje en eventueel tanken duurt toch snel 15-20 min. En als je ‘s middags stopt om iets te eten, dan sta ik toch makkelijk 40 min stil.
Alles samen is dat ca 1h20 min. De electrische auto is dan amper 1 h trager, en niet 2h15.
Tesla laadt idd iets sneller.
Bjorn Nyland slaagt er in om 1000km te doen in minder dan 11h zowel met de Tesla Y (10h) als met de ID4 (10h30).
Hij rijdt op zijn 1000 km challenges meestal tussen 5 en 60% batterij, en vertrekt met 100%.
Ik stop precies 2 keer op zo'n afstand, telkens ongeveer 20 minuten waarvan ik 1 keer ongeveer 5 minuten tijd nodig heb om te tanken. Ik doe zo'n ritten ongeveer 10 keer per jaar en blijf erbij dat je voorlopig hiervoor nog altijd beter af bent met een benzine of diesel.
Dat we in de toekomst ons zullen moeten aanpassen aan EV's weten we allemaal maar tegen die tijd zullen de range en de oplaadplaatsen hopelijk verbeterd zijn. Laat maar komen dan, maar voorlopig mij niet gezien als particulier, mijn volgende wordt zeker nog geen full EV.
Ondertussen ken ik ook al wat mensen met een lease stroomkrel en ik moet zeggen dat zeker hiervan de helft zegt dat het allemaal maar een gedoe is en dat ze in privé omstandigheden er niet voor gekozen zouden hebben.
Van de andere kant ken ik er ook die er lyrisch over zijn maar meestal zijn dat chauffeurs die weinig km maken en zonder problemen op hun werk kunnen opladen. Hoewel dat hier ook een 'bekeerde' petrolhead tussen zit
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Al naar gelang men dus wel of niet voldoende aanbevolen rustpauzes neemt, duurt een elektrische trip van 1000 km dus één tot anderhalf uur langer dan met een benzine of dieselwagen.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken hoe onoverkomelijk dit is.
Wat ik persoonlijk vind is dat het toch jammer is, dat als je een vakantietrip maakt, men zich ergert aan een uurtje extra reistijd... Geniet van die pauzes en eet uw broodje op uw gemak op i.p.v. het binnen te schrokken om zo snel mogelijk verder te snorren.
Ik stop precies 2 keer op zo'n afstand, telkens ongeveer 20 minuten waarvan ik 1 keer ongeveer 5 minuten tijd nodig heb om te tanken. Ik doe zo'n ritten ongeveer 10 keer per jaar en blijf erbij dat je voorlopig hiervoor nog altijd beter af bent met een benzine of diesel.
Dat we in de toekomst ons zullen moeten aanpassen aan EV's weten we allemaal maar tegen die tijd zullen de range en de oplaadplaatsen hopelijk verbeterd zijn. Laat maar komen dan, maar voorlopig mij niet gezien als particulier, mijn volgende wordt zeker nog geen full EV.
Ondertussen ken ik ook al wat mensen met een lease stroomkrel en ik moet zeggen dat zeker hiervan de helft zegt dat het allemaal maar een gedoe is en dat ze in privé omstandigheden er niet voor gekozen zouden hebben.
Van de andere kant ken ik er ook die er lyrisch over zijn maar meestal zijn dat chauffeurs die weinig km maken en zonder problemen op hun werk kunnen opladen. Hoewel dat hier ook een 'bekeerde' petrolhead tussen zit
Dat ga ik ook voor hebben. Ik vloek al op een k*thybride. Ik heb een bmw charging kaart waar er wel wat mogelijkheden zijn. Maar dan bv de gemeente Schoten en Stabroek gebruiken dan weer smoov. Langs de autostrade kan je alleen maar met een shellkaart laden, interparking is weer iets op z'n eigen.
Hoe moeilijk kan het zijn om zoals met normale auto's te laten met een bankkaart.
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Wat ik persoonlijk vind is dat het toch jammer is, dat als je een vakantietrip maakt, men zich ergert aan een uurtje extra reistijd... Geniet van die pauzes en eet uw broodje op uw gemak op i.p.v. het binnen te schrokken om zo snel mogelijk verder te snorren.
Dat is ook iets persoonlijk en de aard van het beestje hé. Voor mij zijn dat niet altijd vakantietripjes en ipv mijn tijd te verdoen op zo'n drukke enerverende snelwegparking ben ik liever tijdig op mijn bestemming.
Als ik niet moet tanken stop ik trouwens op een kleine parking, vaak veel rustiger
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ondertussen ken ik ook al wat mensen met een lease stroomkrel en ik moet zeggen dat zeker hiervan de helft zegt dat het allemaal maar een gedoe is en dat ze in privé omstandigheden er niet voor gekozen zouden hebben.
Van de andere kant ken ik er ook die er lyrisch over zijn maar meestal zijn dat chauffeurs die weinig km maken en zonder problemen op hun werk kunnen opladen. Hoewel dat hier ook een 'bekeerde' petrolhead tussen zit
In the end is het ALTIJD het financiële plaatje dat primeert. Velen zijn snel overtuigd als het financieel erg goed uitkomt zoals bij een ev leasesletje, dan ben je snel “bekeerd”
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJ
Elektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
Hoe men in die VRT reportage aan meer dan 2 uur laadtijd komt snap ik niet goed, tenzij die VW zo traag laadt?
Ik heb even een simulatie gedaan voor mijn Megane vertrekkend vanuit Antwerpen naar Aix en Provence, en uit ondervinding weet ik ondertussen dat de voorgestelde laadstops vrij accuraat zijn:
In the end is het ALTIJD het financiële plaatje dat primeert. Velen zijn snel overtuigd als het financieel erg goed uitkomt zoals bij een ev leasesletje, dan ben je snel “bekeerd”
Dus volgens u is het onmogelijk dat iemand een elektrische auto koopt om een andere reden? Zoals bijvoorbeeld de toch wel andere rijervaring?
Ik heb het privé dan toch gedaan, wetende dat ik de meerprijs bij aanschaf waarschijnlijk nooit ga terug verdienen.
Volgens uw (kortzichtige?) mening zou een autoliefhebber dus ook nooit bijvooorbeeld een dikke sportwagen kopen, want financieel niet interessant?
Iedereen dus aan een Dacia!
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Dus volgens u is het onmogelijk dat iemand een elektrische auto koopt om een andere reden? Zoals bijvoorbeeld de toch wel andere rijervaring?
Ik heb het privé dan toch gedaan, wetende dat ik de meerprijs bij aanschaf waarschijnlijk nooit ga terug verdienen.
Volgens uw (kortzichtige?) mening zou een autoliefhebber dus ook nooit bijvooorbeeld een dikke sportwagen kopen, want financieel niet interessant?
Iedereen dus aan een Dacia!
Hopla, we hebben de unicorn gevonden, proficiat, jammer genoeg niets gewonnen!
Dus je beweert dat bepaalde voordelen die je kreeg, al zeker de vb en biv niet meespeelden.
Fyi, veel “autoliefhebbers” hebben in 2012 hun dikke sportwagen van de hand gedaan, omdat de fiscaliteit toen veranderde (invoering VAA voor bedrijfswagens). Je hebt vast geen idee wat toen allemaal plots op de 2dehandsmarkt kwam van sportwagens. Raar toch
De sportwagens gekocht door een particulier zijn al even dun gezaaid als particulieren die een ev kopen voor eigen rekening. Dus het klopt wat je zegt, beide aankopen zijn een financieel compleet onverstandige beslissing. De Belg heeft gesproken
De beste beslissing momenteel is uw huidige wagen gewoon in de grond rijden, en hopelijk heb je dan een leuk model met een heerlijke motor waar je nog jaren kan van genieten.
Zelf sta ik zeker niet weigerachtig tov een ev, ik vind het zelfs interessante nieuwe techniek. Maar het zal nog jaren duren voor ik het maar overweeg. De faciliteiten zijn er nog niet, de techniek staat niet op punt, laden duurt lang, die dingen wegen loodzwaar, enz… en wat ook doorweegt: ik laat mij zeker niets opdringen door onze roverheid. Want daar komen ze al: eerste stap, het capaciteitstarief
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVERBekijk Berichten
Hoe men in die VRT reportage aan meer dan 2 uur laadtijd komt snap ik niet goed, tenzij die VW zo traag laadt?
Ik heb even een simulatie gedaan voor mijn Megane vertrekkend vanuit Antwerpen naar Aix en Provence, en uit ondervinding weet ik ondertussen dat de voorgestelde laadstops vrij accuraat zijn:
Comment