Oorspronkelijk geplaatst door Jocar
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ELEKTRISCHE WAGENS Lovers
Collapse
X
-
“We forget, in our age of instant turbo gratification, that these older M cars used to thrive at high RPMs, like the race cars they originate from”
Oorspronkelijk geplaatst door MRJElektrische auto's is voor Bobo's die graag pronken met hun geld en zogezegd cool en groen geweten maar het draait puur om fiscaliteit.
-
Wel Hollandse info maar veel verschil zal het wel niet maken imo.
ELEKTRISCHE AUTO GEMIDDELD 54 PROCENT DUURDER DAN AUTO OP BENZINE
VERSCHIL HET GROOTST IN A- EN B-SEGMENT
De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto in Nederland ligt dit jaar op ongeveer €51.000. Ondertussen legden we in 2022 gemiddeld ruim €33.000 neer voor een auto op benzine. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Het relatieve verschil in gemiddelde aanschafprijs tussen benzineauto's en EV's is het grootst in het A- en B-segment. In de hogere segmenten zijn benzinemodellen gemiddeld duurder.
De onlangs verschenen publicatie 'Mobiliteit in Cijfers - Auto 2022-2023' van RAI Vereniging en Bovag geeft ons aanleiding eindeloos te grasduinen in de verkoopstatistieken. Zo ontdekten we dat de gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto dit jaar ruim 50 procent hoger ligt dan die van een benzineauto: €51.171 versus €33.254. Let wel: deze cijfers gaan over de eerste vijf maanden van 2022, maar zullen aardig dicht in de buurt liggen bij de cijfers over heel het jaar.
De gemiddelde prijs die voor een dieselauto werd neergelegd, is zo'n €64.851. Het verschil met de gemiddelde prijs voor een benzineauto wordt deels veroorzaakt door het formaat, maar ook door de bpm. Dieselmotoren zijn anno 2022 vooral weinig populair in de lagere segmenten. Daarnaast bestaat de aanschafprijs voor een diesel nu voor 20 procent uit bpm, terwijl dat bij een benzinemodel gemiddeld 11 procent is.
Verder telden we in 2022 gemiddeld ongeveer €20.353 neer voor een auto op lpg (vooral dankzij Dacia) en €44.434 voor een (plug-in) hybride, waarmee die laatste dichter bij de EV dan bij benzineauto's ligt. Zoomen we verder in op de prijzen per segment van benzineauto's en elektrische auto's, dan valt op dat de relatieve verschillen in het voordeel van de benzineauto het grootst zijn in het A- en B-segment (zie tabel).
Hoe hoger het segment, hoe kleiner het procentuele verschil in gemiddelde aanschafprijs, een gegeven dat op zich keurig aansluit bij de conclusie die LeasePlan onlangs trok. In de hogere segmenten (E en F, met daarin respectievelijk de Audi A6 en Mercedes S-klasse) is de gemiddelde benzineauto duurder dan diesels én EV's. Daar speelt de CO2-uitstoot van de veelal nog beschikbare grotere motoren in die segmenten de categorie parten. Een dikke benzine-S-klasse is (door de bpm) nu eenmaal aanmerkelijk duurder dan een elektrische Mercedes-Benz EQS.
Gemiddelde aanschafprijs in 2022 (t/m mei) per segment (cijfers: RDC)
Segment Gemiddelde prijs benzineauto Gemiddelde prijs EV Verschil in % A €15.988 €27.508 + 72% B €26.918 €36.715 + 36% C €39.186 €48.896 + 25% D €53.287 €63.414 + 19% E €173.747 €126.191 - 27% F €226.272 €140.229 - 38%
Bijtellingsgrens en subsidie
We belichten voornamelijk de verschillen tussen de prijzen van benzineauto's en elektrische, omdat de consument daartussen momenteel het vaakst een keuze maakt. Om elektrisch rijden daarbij aantrekkelijker te maken, zijn er de bekende voordeelregelingen voor zowel particuliere als zakelijke rijders. Die helpen niet of deels voor de gemiddelde EV-koper, blijkt nu. De aanschafsubsidie van €3.350 voor een elektrische auto (waarvoor op is op gold) was afgelopen jaar alleen voor modellen met een aanschafprijs tot €45.000.
Het bijtellingsvoordeel voor EV's was dit jaar 6 procentpunt over de eerste €35.000 (en dus gemiddeld zo'n tweederde) van de aanschafwaarde. In 2023 zijn zowel de aanschafsubsidie als het bijtellingsvoordeel voor EV-rijders minder gunstig dan dit jaar, terwijl de verwachting is dat elektrische auto's in het nieuwe jaar eerder duurder dan goedkoper zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten
Bizar vind ik die laadstrategie.
Stops na 120-180 km vind ik ook wat veel van het goede.
Hoe groot is de batterij van je Megane? En kan je echt 10-80% laden in 22 min?
Ofwel is dat een kleine batterij (en dan is die eerste stop na 275 km ambitieus), of ze zijn wat optimistisch met die laadtijden.
Laden doet hij aan 130 kW.
Die laadstrategie is toch zo gek nog niet... houdt rekening met de beschikbare laadpalen waar men, in dit voorbeeld, kan laden met de Mobilize pas en probeert zoveel mogelijk te laden in de gunstigste range met het zo grootst mogelijke vermogen.
In het navigatiesysteem kan je andere en/of meerdere laadpassen ingeven met eventueel een lichtjes ander resultaat. Met dank aan Android Automotive met Google Maps.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door order66 Bekijk Berichten
Hopla, we hebben de unicorn gevonden, proficiat, jammer genoeg niets gewonnen!
Dus je beweert dat bepaalde voordelen die je kreeg, al zeker de vb en biv niet meespeelden.
Fyi, veel “autoliefhebbers” hebben in 2012 hun dikke sportwagen van de hand gedaan, omdat de fiscaliteit toen veranderde (invoering VAA voor bedrijfswagens). Je hebt vast geen idee wat toen allemaal plots op de 2dehandsmarkt kwam van sportwagens. Raar toch
De sportwagens gekocht door een particulier zijn al even dun gezaaid als particulieren die een ev kopen voor eigen rekening. Dus het klopt wat je zegt, beide aankopen zijn een financieel compleet onverstandige beslissing. De Belg heeft gesproken
De beste beslissing momenteel is uw huidige wagen gewoon in de grond rijden, en hopelijk heb je dan een leuk model met een heerlijke motor waar je nog jaren kan van genieten.
Zelf sta ik zeker niet weigerachtig tov een ev, ik vind het zelfs interessante nieuwe techniek. Maar het zal nog jaren duren voor ik het maar overweeg. De faciliteiten zijn er nog niet, de techniek staat niet op punt, laden duurt lang, die dingen wegen loodzwaar, enz… en wat ook doorweegt: ik laat mij zeker niets opdringen door onze roverheid. Want daar komen ze al: eerste stap, het capaciteitstarief
Er zijn nu eenmaal ook nog mensen waar het financiële plaatje niet het belangrijkste argument is, anders reden we allemaal in een Dacia (wat uiteraard geen echte straf is), gebruikten we allemaal een low-cost smartphone van < 100 euro, luisterden we muziek uit een Aldi- Medion radiootje enz...
Dat mensen daar wel voor kiezen begrijp ik en is hun volste recht.
Ondertussen kan ik enkel uit ervaring zeggen dat de meeste aangehaalde ”nadelen” zoals te weinig laad infrastructuur, lange laadtijden en te beperkt bereik in vele gevallen ongefundeerde argumenten zijn. Financiële redenen om het als particulier nog wat uit te stellen zijn dan weer wel gefundeerd, maar zoals gezegd, niet iedereen vindt dat doorslaggevend, jij dus wel, en dat is OK.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk Berichten
Ik beweer niet dat de voordelen zoals BIV en verkeersbelasting niet meespeelden, ik zeg enkel dat die de meerprijs niet compenseren, althans in mijn geval.
Er zijn nu eenmaal ook nog mensen waar het financiële plaatje niet het belangrijkste argument is, anders reden we allemaal in een Dacia (wat uiteraard geen echte straf is), gebruikten we allemaal een low-cost smartphone van < 100 euro, luisterden we muziek uit een Aldi- Medion radiootje enz...
Dat mensen daar wel voor kiezen begrijp ik en is hun volste recht.
Ondertussen kan ik enkel uit ervaring zeggen dat de meeste aangehaalde ”nadelen” zoals te weinig laad infrastructuur, lange laadtijden en te beperkt bereik in vele gevallen ongefundeerde argumenten zijn. Financiële redenen om het als particulier nog wat uit te stellen zijn dan weer wel gefundeerd, maar zoals gezegd, niet iedereen vindt dat doorslaggevend, jij dus wel, en dat is OK.
Ik kijk even naar een IX omdat ongeveer dezelfde auto is als mijn X5. Dit heeft een rijbereik volgens hun configurator van 300km bij 75% snelweg, en dan waarschijnlijk nog tegen 100/u en wind mee en niet met een normale rijstijl.
Dan geraak je gewoon niet heen en terug. Bij plopsaland staan er 10 palen, die zijn zo volzet en dan kan je nog gaan zoeken naar een vrijstaande paal om te gaan laden en hopen dat de laadkaart nog past op dat systeem.
Dat is nu een stom voorbeeld, maar dat is toch een achteruitgang tegenover nu? Nu is het de eerste beste benzinepomp nemen, betalen met een tankkaart of een klassieke bankkaart, volgooien en een paar minuten later is er weer een (theoretisch) rijbereik van 400km.
Verder is er denk ik nog geen enkele EV te koop waar ik met mijn gezin in kan én waar de auto er nog mooi uitziet als een auto en niet als een of ander futuristisch ding.
Taycan sport turismo is te klein, bmw IX is niet mooi, audi Q4 te klein,...
Als er een deftig netwerk zou zijn, zou ik al sneller een overstap maken, maar zoals het er nu voor staat neem ik gewoon mijn X5 over en blijf rustig verder bollen op benzine (aan 100% aftrekbaarheid want dat telt ook natuurlijk ).Last edited by kefkie; 29/12/2022, 14:54.BMW X5 45e
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Als er een deftig netwerk zou zijn, zou ik al sneller een overstap maken, maar zoals het er nu voor staat neem ik gewoon mijn X5 over en blijf rustig verder bollen op benzine (aan 100% aftrekbaarheid want dat telt ook natuurlijk ).
Ik heb redelijk wat grote klanten in Duitsland zitten waar ik toch maandelijks gemiddeld 2 keer per maand naar toe moet , ik vertrek dan meestal in de namiddag zo rond 15 a 16u en haspel ik het ritje van pakweg 600-850km af om dan in de buurt van mijn klant een hotelletje te pakken. De dag erop in de voormiddag/eerste deel namiddag alles afhandelen bij de klant en ik probeer dan terug rond 15u ten laatste te vertrekken. Veel van die ritjes maak ik maar één stopje , soms zelfs niet ... ik heb daar nauwelijks behoefte aan ( en ik doe dit inmiddels ruim 25 jaar... )
Velen vergeten ook dat als er 10 laadpalen staan en er 10 auto's staan te laden dat de snelheid op veel plaatsen behoorlijk zakt ... je kan dan wel op voorhand met al die app's je rit plannen maar in de werkelijkheid ga je altijd bedrogen uitkomen.
Daarnaast wil ik ook een wagen die de opties heeft zoals ik ze wil en ik ook graag zie/mee rij... en die is er voor mij persoonlijk ook niet op vandaag...
Dus ook nog een nieuwe plugin hybr gekozen en idd niet te beroerd om toe te geven dat dit ook een fiscale overweging is ... maar ik heb de staatskas de laatste 20 jaar al meer dan genoeg gespekt door steeds met 3 liter 6 cilinder motoren te rijden... Ik zal toch behoorlijk veel huis-kantoor km's perfect elektrisch kunnen rijden ook wat wel fijn is.
Ik heb bewust mijn nieuwe wagen die in bestelling is 100% naar mijn zin ineen gezet omdat ik van zinnens ben om er toch wat langer mee te rijden dan wat ik op vandaag steevast met mijn wagens deed , ik hoop dat binnen een jaartje of 8 we veel verder gaan staan qua batterijen , laadmogelijkheden enz... dan gaan we het nog eens opnieuw bekijken zeker
Intussen zouden we de komende jaren ook nog in zo een situaties kunnen zitten : https://www.hln.be/buitenland/staat-...land~a3b4291b/Last edited by Audidriver; 29/12/2022, 16:09.
Comment
-
Fijn dat jullie persoonlijke redenen delen om geen EV aan te schaffen, en waarschijnlijk hebben jullie gelijk.
Daarom heb ik ook gezegd dat in vele gevallen de tegenargumenten ongefundeerd zijn, niet in alle.
Jullie voorbeelden zijn niet bepaald een doorsnee gebruik. Voor de overgrote meerderheid die ergens tussen de 10000 en 15000 km per jaar afleggen is een EV prima, tenzij die kilometers 10 of 15 ritjes van 1000 km zijn, en dan nog... maar ook dat is hun eigen vrije keuze.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door kefkie Bekijk Berichten
Deze zou mij op dit moment het meeste storen omdat ik niet van paal tot paal wil rijden (beetje overdreven). Wij zijn vorige week naar plopsaland geweest, +- 165km van bij mij thuis.
Ik kijk even naar een IX omdat ongeveer dezelfde auto is als mijn X5. Dit heeft een rijbereik volgens hun configurator van 300km bij 75% snelweg, en dan waarschijnlijk nog tegen 100/u en wind mee en niet met een normale rijstijl.
Dan geraak je gewoon niet heen en terug. Bij plopsaland staan er 10 palen, die zijn zo volzet en dan kan je nog gaan zoeken naar een vrijstaande paal om te gaan laden en hopen dat de laadkaart nog past op dat systeem.
Dat is nu een stom voorbeeld, maar dat is toch een achteruitgang tegenover nu? Nu is het de eerste beste benzinepomp nemen, betalen met een tankkaart of een klassieke bankkaart, volgooien en een paar minuten later is er weer een (theoretisch) rijbereik van 400km.
Verder is er denk ik nog geen enkele EV te koop waar ik met mijn gezin in kan én waar de auto er nog mooi uitziet als een auto en niet als een of ander futuristisch ding.
Taycan sport turismo is te klein, bmw IX is niet mooi, audi Q4 te klein,...
Als er een deftig netwerk zou zijn, zou ik al sneller een overstap maken, maar zoals het er nu voor staat neem ik gewoon mijn X5 over en blijf rustig verder bollen op benzine (aan 100% aftrekbaarheid want dat telt ook natuurlijk ).
Blijkbaar komt je 30-50 km te kort.
Dat zou een stopje van 5 min zijn op de terugweg, en je geraakt thuis.
Maar ik vind 300km bereik eigenlijk ook nogal kort.
De EQE en de EQS geraken zeker heen en terug verwacht ik. En met een Tesla LR lukt dat ook.
BMW heeft eigenlijk maar 1 goede EV, en dat is de i4.
Comment
-
voor mij blijft de grootste afknapper dat je allerlei laadkaarten moet hebben bij verschillende stroomleveranciers en dat je bij een zelfde laadpaal een andere prijs betaalt naargelang welke laadkaart je hebt. Zoals kefkie al zei: gewoon met de betaalkaart is blijkbaar moeilijk. Dat maakt het er als gebruiker niet makkelijk op.
Comment
-
Het zou inderdaad véél praktischer zijn indien men met gewone betaalkaart zou kunnen afrekenen.
Anderzijds, in de meeste gevallen (ik zeg dus niet alle gevallen) probeert men toch hoofdzakelijk thuis of op het werk te laden?
Onderweg gebruik ik meestal de laadkaart van Engie die meestal goedkoper is maar minder dekking biedt. Met de Mobilize laadpas kan je bij quasi alle laadpalen terecht, maar die is dan weer dikwijls ongeveer 10% duurder. Uniformiteit zou toch wenselijk zijn. Gelukkig helpt Google Maps door de mogelijkheid te selecteren op laadpassen.
Elk voordeel hept zijn nadeel zeker, en vice-versa?Last edited by DACIA DUSTER DRIVER; 30/12/2022, 08:44.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichtenvoor mij blijft de grootste afknapper dat je allerlei laadkaarten moet hebben bij verschillende stroomleveranciers en dat je bij een zelfde laadpaal een andere prijs betaalt naargelang welke laadkaart je hebt. Zoals kefkie al zei: gewoon met de betaalkaart is blijkbaar moeilijk. Dat maakt het er als gebruiker niet makkelijk op.
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk BerichtenTesla heeft vandaag de prijs van de Model Y LR met 11.000€ verlaagd!
Uppercut voor VW, Audi, BMW met de ID4, Q4 en iX3....
De reacties zijn niet mals.
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door DACIA DUSTER DRIVER Bekijk BerichtenTOT 11000 euro goedkoper... Dat is niet hetzelfde als 11000 euro goedkoper...
OO 00 OO
Ik ben BMWMB, alias NDDVDB.
Mijn levensmotto: je kan beter lenen voor een huis dan voor een boot.
- Likes 1
Comment
-
...zijn toch allemaal leasers...er zullen er meer ambetant rondlopen omdat de tesla nu opeens wel past, dan zij die hem toch binnen budget kregen
Bud Wijzer
wat is het uiteindelijk geworden
Comment
Comment