Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • 'BYD ONTTROONT TESLA BIJNA ALS GROOTSTE EV-FABRIKANT'
    WERELDWIJDE VRAAG NAAR ELEKTRISCHE AUTO'S NEEMT ENORM TOE
    DE WERELDWIJDE VRAAG NAAR ELEKTRISCHE AUTO'S NEEMT DIT JAAR ENORM TOE. DAT BLIJKT UIT CIJFERS VAN ONDERZOEKSBUREAU GLOBALDATA. IN HEEL 2023 WORDEN WERELDWIJD NAAR VERWACHTING 11 MILJOEN ELEKTRISCHE AUTO'S VERKOCHT. RUIM 40 PROCENT MEER DAN IN 2022.


    ONDERZOEKSBUREAU GLOBALDATA VOORSPELT DAT ER DIT JAAR WERELDWIJD WAARSCHIJNLIJK 11 MILJOEN VOLLEDIG ELEKTRISCHE PERSONENAUTO'S EN LICHTE BEDRIJFSWAGENS GAAN WORDEN VERKOCHT. DAT ZIJN ER 41 PROCENT MEER DAN ER VORIG JAAR OVER DE INTERNATIONALE TOONBANKEN VLOGEN. WERELDWIJD ZAL ZO'N ÉÉN OP DE ACHT VERKOCHTE AUTO'S VOLLEDIG ELEKTRISCH ZIJN. IN MET NAME EUROPA WORDT EEN HEFTIGE GROEI VAN HET AANTAL VERKOCHTE EV'S VERWACHT. GLOBALDATA ZET VOOR DE EUROPESE MARKT IN OP EEN VERKOOPTOENAME VAN 50 PROCENT, ONDER MEER DOORDAT DE GEVOLGEN VAN HET WERELDWIJDE TEKORT AAN COMPUTERCHIPS KLEINER WORDEN. OOK VOOR DE VERENIGDE STATEN EN CHINA VOORSPELT GLOBALDATA EEN GROEI VAN DE EV-VERKOOP, AL VLAKKEN DE GROEICIJFERS IN CHINA AF.

    WIE GROEIT WERELDWIJD UIT TOT DE GROOTSTE FABRIKANT VAN ELEKTRISCHE AUTO'S? VOLGENS GLOBALDATA IS DAT TESLA. HET ONDERZOEKSBUREAU VERWACHT DAT DE AMERIKANEN MET WERELDWIJD 1,6 MILJOEN VERKOCHTE AUTO'S IN 2023 OP DE EERSTE PLEK EINDIGEN. TESLA VOELT WEL DE HETE ADEM VAN HET CHINESE BYD - dat wereldwijd al de grootste fabrikant van geëlektrificeerde auto's is - in de nek. Voor BYD zet GlobalData dit jaar namelijk in op een verkoopaantal van maar liefst 1,58 miljoen elektrische auto's. SAIC Motor volgt met aanzienlijke afstand op de derde plek (1,01 miljoen stuks). De Volkswagen Group eindigt naar verwachting met 840.000 stuks op de vierde plek. Op plek vijf staat straks mogelijk eveneens een Chinese fabrikant: Volvo- en Polestar-moederbedrijf Geely (580.000 stuks).

    De - naar verwachting - grootste EV-fabrikanten van 2023

    Fabrikant Verwacht aantal te verkopen EV's in 2023
    Tesla 1,6 miljoen
    BYD Auto 1,58 miljoen
    SAIC Motor 1,01 miljoen
    Volkswagen Group 0,84 miljoen
    Geely 0,58 miljoen
    Hyundai Motor Group 0,53 miljoen
    Renault-Nissan-Mitsubishi Alliantie 0,46 miljoen
    Chery Group 0,37 miljoen
    Stellantis 0,34 miljoen
    GAC Group 0,33 miljoen

    Comment


    • Tesla blijft een fenomeen, maar ik ben toch benieuwd of ze de volgende 5 jaar gaan overleven, als ze niet wat meer aan hun design gaan doen.

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
        Tesla blijft een fenomeen, maar ik ben toch benieuwd of ze de volgende 5 jaar gaan overleven, als ze niet wat meer aan hun design gaan doen.
        Inderdaad, kan snel omslaan... Als het moment er gaat zijn dat bv. Stellantis ook echt EV's gaat beginnen leveren, of VAG normaal gaat kunnen uitleveren...

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk Berichten

          Inderdaad, kan snel omslaan... Als het moment er gaat zijn dat bv. Stellantis ook echt EV's gaat beginnen leveren, of VAG normaal gaat kunnen uitleveren...
          Hun prijsverlaging gaat hen nu toch weer wel een boost geven, denk ik.

          Ik heb de ID4 gekozen, maar mocht ik de Y fatsoenlijk binnen budget gekregen hebben, had ik die zeker de voorkeur gegeven.
          Gewoon owv van de efficiëntie van het pakket, en het zeer snelle laden al.

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
            Tesla blijft een fenomeen, maar ik ben toch benieuwd of ze de volgende 5 jaar gaan overleven, als ze niet wat meer aan hun design gaan doen.
            Tja het is misschien fanboy praat.. de model S, 3 en X hebben hun beste tijd wel gehad. (de 3 is niet de meest handige wagen .. 4-deurs, lage instap etc)

            De Y daarentegen... ik heb er een in bestelling staan, eerst een RWD maar na de prijsverlaging ga ik toch veranderen naar AWD.
            De technologie en het ruimteaanbod zijn ongeëvenaard, de afwerkingskwaliteit is er aanzienlijk op vooruit gegaan.. voor de prijsverlaging vond ik hem te duur.. maar aan de huidige prijs en hun productiecapaciteit is het echt wel een serieuze bedreiging voor de europese auto industrie.
            Eergisteren nog eens in het echt bekeken in de showroom en tja.. ik ben verkocht
            Het uiterlijk is mss een minpuntje maar... tja welke auto is er nu wel echt mooi? Een BMW 1 alvast niet in elk geval
            In de showroom zien ze er allemaal mooi uit maar als je op een regenachtige dag staat aan te schuiven in de file ben je dat toch rap vergeten hoor...
            Last edited by sunking; 20/01/2023, 11:17.

            Comment


            • Persoonlijk vind ik de Y zelfs niet lelijk, live. Hij pakt alleen nooit goed op foto precies. Alleen moet hij wel de grote velgen hebben sowieso.
              Afwerking zou voor mij ook geen probleem geweest zijn. 't Is nu niet dat de ID 4 zo'n top interieur heeft ook....

              Zoals ik al zei, ik zou hem zeker ook zelf genomen hebben, mocht hij toen niet zoveel duurder zijn geweest.

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door MasterC Bekijk Berichten

                Inderdaad, kan snel omslaan... Als het moment er gaat zijn dat bv. Stellantis ook echt EV's gaat beginnen leveren, of VAG normaal gaat kunnen uitleveren...
                Zowel Stellantis als VW heeft nog wat huiswerk te maken eer ze echt mee spelen.

                Prijzen moeten naar beneden... een 208e kost 38.000€, een ID3 kost in de versie met grote batterij meer dan de Y...
                En dan moet de productiecapaciteit natuurlijk sterk en snel naar boven.
                Tesla zal dit jaar makkelijk de 2 mio halen, en blijkbaar groeien ze nog altijd sneller in EV gebied (in %) dan VW. Ze vergroten de afstand.

                En dan moeten beide bedrijven hun software nog in orde krijgen... daar staan ze jaren achter.

                Ik hoop echt dat de stappen van Tesla de rest echt wakker gaat schudden. Met hun TDI of HDI of TSI gaan ze het echt niet meer redden.

                Comment


                • EERSTE BMW MET SOLID-STATE-ACCU NOG VOOR 2025 DE WEG OP

                  EERSTE PROTOTYPE BINNEN ENKELE JAREN DE WEG OP

                  ​BMW stuurt nog voor 2025 zijn eerste elektrische auto met een solid-state-accu de weg op. Het merk breidt zijn samenwerking met Solid Power uit om dat mogelijk te maken.


                  BMW lijkt zijn kansen graag te spreiden. Het zet in op een breed scala aan aandrijftechnieken en biedt diverse modellen niet alleen aan met al dan niet mild-hybride benzine- en dieselmotoren, maar ook met plug-in hybride en zelfs volledig elektrische aandrijflijnen. Ook zet het merk in op de ontwikkeling van waterstoftechniek én werkt het achter de schermen hard aan de ontwikkeling van wat als de heilige graal in EV-land wordt gezien, de solid-state-accu. Dat doet het onder meer samen met ontwikkelaar Solid Power. BMW versterkt de samenwerking met Solid Power en zegt nog voor 2025 zijn eerste demonstratievoertuig met solid-state-accu op de weg te zetten.

                  BMW heeft een licentieovereenkomst met Solid Power getekend die het voor de Duitse fabrikant mogelijk maakt om een prototype van de solid-state-accu die BMW en Solid Power samen in ontwikkeling hebben te gaan bouwen in zijn Cell Manufacturing Competence Center in het Duitse Parsdorf. Naar eigen zeggen bevestigt BMW hier onder meer mee dat het de ontwikkeling van solid-state-accu's bloedserieus neemt. Dat er nog voor 2025 een elektrische BMW met solid-state-accu's de weg op gaat, betekent niet dat de techniek daadwerkelijk al geschikt is voor massaproductie. Medio vorig jaar schreef Reuters op basis van een interview met de CEO van Solid Power dat de techniek mogelijk in 2026 al wel klaar is voor serieproductie.

                  Bron: Autoweek


                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment




                  • (cx 0.195)
                    Last edited by bobo; 25/01/2023, 01:23.

                    Comment


                    • Beetje EV les

                      Het ABC van de EV - Hoe zit dat nu met die laadkabels?




                      Het ABC van de EV - Wanneer wordt een EV betaalbaar?




                      Het ABC van de EV - Waarom wijkt mijn rijbereik zoveel af van dat van de constructeur?





                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Het ABC van de EV - Wat heb ik nodig om thuis te laden?




                        Het ABC van de EV - Hoe lang gaat mijn batterij mee?




                        Het ABC van de EV - Is een EV milieuvriendelijker?



                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment




                        • Splinternieuw

                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Het ABC van de EV - Het verschil tussen snel en traag laden.




                            Het ABC van de EV - Is een elektrische auto onveiliger?




                            Het ABC van de EV - Hoe betaal ik aan de laadpaal?



                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Snelladen zuigt (een aaneenschakeling aan problemen)

                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • de rst vd merken volgen tesla wel degelijk hoor, maar laat het via korting zijn heb net een lease-offerte laten maken voor een eqe
                                hoezeer ik tesla apprecieer owv persoonlijkheid musk, efficientie en opgebouwde know-how...een eqe kan zeilen en rijdt als een benz

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  de rst vd merken volgen tesla wel degelijk hoor, maar laat het via korting zijn heb net een lease-offerte laten maken voor een eqe
                                  hoezeer ik tesla apprecieer owv persoonlijkheid musk, efficientie en opgebouwde know-how...een eqe kan zeilen en rijdt als een benz
                                  Een EQE zou ik ook zien zitten, zeker in een versie als break of hatchback... maar die moeten nog komen dacht ik.

                                  Comment


                                  • ZO EXPERIMENTEERDE CITROËN MET ELEKTRISCH RIJDEN: SAXO ELECTRIQUE KWAM 66 KILOMETER VER

                                    DE EV HAD NOG EEN LANGE WEG TE GAAN

                                    ​De Citroën Saxo Electrique die in 1997 werd gepresenteerd was er een zoals we ze wel vaker zagen in de jaren 90: een voorzichtig experiment met elektrisch rijden. Zo was er in 1990 al een Fiat Panda Elettra die je zelfs als particulier kon kopen maar de meeste geëlektrificeerde auto's uit die jaren waren vooral voor kleine vloten van bedrijven. In 2000 testte AutoWeek de elektrische Saxo die met een actieradius van 66 kilometer, een vermogen van 27 pk en een toen nog duizelingwekkend hoog bedrag van 60.000 gulden aantoonde dat elektrisch rijden nog een lange weg te gaan had.


                                    AutoWeek organiseerde medio 2000 een test met vier auto’s met elk een niet-alledaagse aandrijflijn, met als doel om uit hun midden het concept met de grootste toekomstmogelijkheden te kiezen. De Fiat Multipla Bipower viel af door de beperkte beschikbaar-heid van aardgas (“Vreemd, we hebben zelf juist grote hoeveelheden”, schreven we), terwijl de Volkswagen Lupo TDI 3L alleen de zuinigste bestuurders voordelen zou bieden. Winnaar was de probleemloos rijdende en benzine nippende Toyota Prius, die we logischerwijs de grootste kansen toedichtten.


                                    Saxo grappig om mee te rijden maar te duur en onpraktisch

                                    En de Citroën Saxo Electrique? “Die is erg grappig om mee te rijden, maar te duur en onpraktisch: valt af.” Daarmee was het pleit vooralsnog beslecht. Niet alleen voor de Citroën, maar – vanwege zijn wat ongelukkige ambassadeursrol – ook voor de elektrische auto als instituut. Dat leuke rijden maakt een EV tegenwoordig juist aantrekkelijk: de eenvoudige bediening (de achteruit inschakelen ging per drukknop!), de soepele acceleratie en de heilzame rust aan boord. Soepel is hier wel nog het tegendeel van vlot, want wij klokten de Saxo voor zijn fluister-tochtje naar 80 km/h op een halve minuut en als topsnelheid noteerden we 91 km/h. Na zulke prestaties moest de Fransoos snel aan het stroominfuus; bij een nette rijstijl hield hij het maar zo’n 66 kilometer vol.


                                    Opladen via 230V-stopcontact

                                    Opladen moest aan het 230V-stopcontact en nam zeven uur in beslag. Kortom, je moest alles vanaf je intergemeentelijke ritjes heel goed plannen om er zeker van te zijn dat je ook weer thuis kon komen. Ergens gearmd met een haspel moeten aanbellen voor een paar uurtjes elektra is niet wat je wilt, zeker niet gezien de enorme investering die de auto vergde: 60.000 gulden! Ook kreeg je er het onplezierige vooruitzicht bij om elke vijf jaar tot vervanging van de accu’s over te gaan, wat per keer op een lieve 22 mille zou komen. Arme Saxo, je bedoelde het heus goed, maar je was gewoon, om in puppy-termen te praten, nog niet helemaal zindelijk. Een jong hondje is geweldig, maar je wilt niet jarenlang zijn ongelukjes hoeven opruimen.


                                    Technische gegevens Citroën Saxo Electrique

                                    Motor elektromotor

                                    Max. vermogen 20 kW/27 pk

                                    Max. koppel 127 Nm

                                    Afmetingen (l x b x h) 3.718 x 1.595 x 1.379 mm

                                    Gewicht 1.093 kg

                                    0-80 km/h 29,0 s

                                    Topsnelheid 91 km/h

                                    Prijs fl. 59.385/€ 26.947 (2000)

                                    Bron: Autoweek



                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • ACEA: 'EURO 7 FUNEST VOOR EUROPESE AUTO-INDUSTRIE'

                                      RISICO OP VERZWAKKING TEN OPZICHTE VAN CHINA

                                      ​De kersverse president van de Europese branchevereniging ACEA schrijft een open brief aan het Europees Parlement en de Europese Commissie. Luca de Meo - ook CEO van Groupe Renault - dringt er bij de EU-leiders op aan om een eenduidig beleid voor de auto-industrie te voeren. Alleen dan zou de Europese auto-industrie het hoofd kunnen bieden aan die van onder meer China.


                                      De European Automobile Manufacturers Association (ACEA) spreekt zich al tijden uit tegen de invoering van Euro 7. De brancheorganisatie vreest voor hoge investeringen die niet opwegen tegen de volgens ACEA verwaarloosbare voordelen die Euro 7 biedt. Carlos Tavares - tot voor kort president van ACEA - liet zich geregeld kritisch uit over het beleid dat de Europese Unie voert met betrekking tot de auto-industrie en nu is het de kersverse ACEA-president Luca de Meo - beter bekend als de CEO van Groupe Renault - die van zich laat horen. De Meo schrijft een open brief aan het Europees Parlement en de Europese Commissie waarin hij pleit voor eenduidig beleid dat de industrie in de ogen van ACEA wél vooruit helpt.

                                      Luca de Meo is van mening dat de EU met de invoering van Euro 7 feitelijk oude techniek reguleert in plaats van dat het de weg naar een 'emissievrije auto-industrie' stimuleert. De Meo zegt dat de Europese auto-industrie het momenteel zwaar heeft en dat het huidige EU-beleid het bereiken van het uiteindelijke doel - volledige decarbonisatie van de industrie - daarmee belemmert. "De Euro 7-plannen die nu op tafel liggen, dwingen fabrikanten miljarden te investeren in motoren en nabehandelingssystemen. Met minimale winst voor het milieu tot gevolg." De Meo zegt dat dit geld en deze ontwikkelingscapaciteit veel beter gestoken kan worden in de verdere ontwikkeling van volledig uitstootvrije vervoersmiddelen."

                                      Kritiek op 'volledig elektrisch'

                                      Volgens de ACEA-president heeft het Euro 7-beleid mogelijk grote schadelijke gevolgen. Zowel economische als sociale en politieke. De Meo zegt te vrezen dat de Europese (auto-) industrie achter gaat lopen bij die van andere regio's, waaronder China. Volgens De Meo is de omvang van de Chinese auto-industrie sinds 2003 vervijfentwintigvoudigd terwijl die van Europa in dezelfde periode met 25 procent is gekrompen. Ook over de overgang naar de verkoop van nog enkel EV's in de Europese Unie is De Meo niet heel positief. De ACEA-president trekt in twijfel of het wel zo verstandig is om de industrie te dicteren welke technologie straks wel en niet kan worden gebruikt. "Het valt te bezien of dat de juiste keuze is. Volgens De Meo kunnen "geavanceerde hybride aandrijflijnen vanuit wetenschappelijk oogpunt" al veel betekenen als het gaat om het terugdringen van de CO2-uitstoot." Volgens de ACEA-president is tegen 2030 slechts 5 procent van de voor de productie van batterijen voor elektrische auto's benodigde grondstoffen afkomstig uit Europa.

                                      De ACEA-bewindsman maakt zich verder zorgen over de betaalbaarheid van mobiliteit voor EU-burgers. "De kosten van batterijen en elektriciteit is hoog en daarop hebben we weinig invloed." Om het verlies aan belastinginkomsten op bijvoorbeeld benzine te compenseren, zou elektriciteit zwaar belast moeten worden, schrijft De Meo. "Er zijn niet voor niets al diverse subsidieregelingen om de verkoop van elektrische auto's aan te jagen, maar de vraag naar EV's blijft in de Europese Unie laag."

                                      Laadpunten

                                      De Europese auto-industrie zou bovendien aan veel grotere veranderingen moeten voldoen dan bijvoorbeeld de energie-industrie. "De uitstoot van nieuwe personenauto's moet tegen 2035 feitelijk met 100 procent omlaag. De energie-industrie hoeft zijn uitstoot tot 2035 slechts met 70 procent te verlagen." De Meo is nog niet klaar. Hij roept de EU op om in rap tempo de laadinfrastructuur in Europa op te schalen. Lidstaten zouden onderling nauw moeten samenwerken om de laadinfrastructuur te verbeteren. "Momenteel komen er in de Europese Unie wekelijks maar 2.000 publieke laadpunten bij. Dat zouden er 14.000 moeten zijn om een de transitie naar volledig elektrisch mogelijk te kunnen maken."

                                      Bron: Autoweek
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Vivaldi-eu doodt alles


                                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                        Comment


                                        • 12 PROCENT IN EUROPA VERKOCHTE AUTO'S IS ELEKTRISCH

                                          TEN KOSTE VAN BENZINE EN DIESEL

                                          ​Van alle nieuwe personenauto's die in 2022 in de Europese Unie zijn geregistreerd, had ruim 12 procent een volledig elektrische aandrijflijn. Dat blijkt uit cijfers die de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) vrijgeeft.


                                          Van de bijna 9,3 miljoen nieuwe personenauto's die vorig jaar in de Europese Unie zijn geregistreerd, had 12,1 procent een elektrische aandrijflijn. Dat percentage ligt 3 procentpunt hoger dan in 2021. Dat de populariteit van auto's met een dieselmotor daalt werd ook in 2022 weer bevestigd, maar er werden ook aanzienlijk minder nieuwe personenauto's met een conventionele benzinemotor geregistreerd.

                                          Hybride winst

                                          Het aandeel nieuwe personenauto's met een dieselmotor daalde in 2022 ten opzichte van 2021 met 3,2 procentpunt tot 16,4 procent. In de EU zijn vorig jaar 1.522.686 diesels gekentekend, een kleine 20 procent minder dan in 2021. Waar auto's met een conventionele benzinemotor in 2021 nog goed waren voor een aandeel van 40 procent in de registraties, ligt dat percentage in 2022 op 36,4 procent, goed voor 3.371.153 registraties. Dat is 12,8 procent minder dan een jaar eerder.

                                          Personenauto's met een reguliere hybride aandrijflijn (2.089.653 stuks) namen in 2022 een hap van 22,6 procent uit het totaal (2021: 19,6 procent) terwijl plug-ins in 2022 goed waren voor 9,4 procent (2021: 8,9 procent). Er zijn vorig jaar bijna 875.000 plug-in hybride personenauto's gekentekend in de Europese Unie, 1,2 procent meer dan een jaar eerder.

                                          Elektrisch

                                          In de Europese Unie zijn in 2022 in totaal 1.123.778 nieuwe elektrische auto's geregistreerd. Dat waren er maar liefst 28 procent meer dan in 2021 (877.985 stuks). In Duitsland werden de meeste EV's gekentekend (471.394 stuks). In Nederland ging het om ruim 73.000 EV's. In Frankrijk zijn in 2022 met 203.122 stuks zo'n 25 procent meer EV's op kenteken gezet dan een jaar eerder. In Italië namen de EV-registraties in 2022 juist met 27 procent af tot 49.179 stuks.

                                          Bron: Autoweek
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X