Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Tja dus de hernieuwbare energie haalt maar een fractie van zijn geinstalleerd vermogen. Oorzaken zijn redelijk voor de hand liggend: de zon schijnt niet altijd (zeker niet in belgie) en de wind waait evenmin niet altijd.
Toch halen we reeds een aandeel van +/- 25% hernieuwbaar ( https://www.nucleairforum.be/actuali...x-oktober-2022 , https://economie.fgov.be/nl/themas/e...s/maandelijkse) en worden zonnepannelen als rendabele investering gezien (kostprijs zonnepannelen versus kostprijs stroom).
De hernieuwbare energie x4 doen is niet echt haalbaar op korte termijn... de fossiele energie (m.n. gas) produceert ook slechts 25% maar staat wel voor bijna alle CO2 uitstoot..
Mijn conclusie (kort door de bocht): blijven investeren in hernieuwbaar, kernuitstap niet uitvoeren (toch niet op korte termijn..), zodoende het aandeel fossiel naar beneden te krijgen.
liggen nochtans nog heel wat grote daken richting zon volledig leeg. daar zit nog heel wat marge op... als ze met de kabels en de kabines willen volgen
Dus elektriciteit is 1/6 van onze totale energiebehoefte...
maar om alle auto elektrisch te laten rijden moet er 20% meer elektriciteit worden opgewekt, maar gaan we veel minder fossiele brandstoffen verbruiken, toch.. ?
en ja het verwarmen van de huizen, dat verbruikt ook veel gas natuurlijk.
Dus elektriciteit is 1/6 van onze totale energiebehoefte...
maar om alle auto elektrisch te laten rijden moet er 20% meer elektriciteit worden opgewekt, maar gaan we veel minder fossiele brandstoffen verbruiken, toch.. ?
en ja het verwarmen van de huizen, dat verbruikt ook veel gas natuurlijk.
Als je alle autos ineens electrisch laat rijden heb je maar 10% meer electriciteit nodig, omdat je dan geen benzine en diesel moet distilleren.
En vergeet niet dat als je thuis 1 m3 gas verstookt, dan heb je ca 8kWh warmte in je huis.
Stook je die m3 gas in een goede gascentrale, dan komt daar 4 kWh electriciteit uit, en met een warmtepomp haal je met die 4 kWh electriciteit tussen de 16 en 20 kWh warmte binnen.
Dit zal in België wel niet anders zijn veronderstel ik.
'SNELLER VAN AUTOBEZIT NAAR AUTO-ABONNEMENT'
LEASEPLAN ZIET TRANSITIE
Willen we geen eigen auto meer voor de deur, maar liever eentje die we maandelijks betalen en uiteindelijk weer moeten inleveren? LeasePlan zegt dat deze verschuiving gaande is en zelfs versnelt.
Zijn we hard op weg naar een maatschappij waarin particulier autobezit verdwijnt? Sommigen lijken erop te hopen en/of schetsen het als een realistisch toekomstbeeld. Ook bij LeasePlan ziet men een verschuiving. Bij de presentatie van de jaarcijfers van 2022 stelt CEO Tex Gunning: "Sterke groei werd gerealiseerd in alle segmenten terwijl de verschuiving van autobezit naar auto-abonnementen bleef versnellen. De acceptatie van elektrische auto's in heel Europa zorgt voor een versnelling van de auto-abonnemententrend." LeasePlan breidde afgelopen jaar zijn leasevloot met 7 procent uit.
Is het werkelijk zo dat particulier autobezit op zijn retour is, of is het enigszins wishful thinking van een bedrijf dat daar financieel belang bij heeft? Cijfers van het CBS en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) laten de verschuiving nog niet duidelijk zien. In 2022 groeide het totale particuliere wagenpark in Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek met 1,6 procent. Volgens de VNA groeide het aantal auto's met een private-leaseconstructie met eenzelfde percentage. Onlangs bleek uit onderzoek van Greenwheels dat in ieder geval 40 procent van de Nederlandse autobezitters de eigen auto alleen opgeeft als hij of zij zelf niet meer in staat is om te rijden.
Nog altijd is met ruim 7,8 miljoen stuks het gros van de personenauto's (88,4 procent) in particulier bezit. Private-leaseauto's zijn goed voor zo'n 3 procent van de particulier gereden auto's. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid schetste een jaar geleden de verwachting dat autobezit de komende jaren alsmaar verder toeneemt. Mogelijk doet de komst van kilometerheffing ook nog een duit in het zakje.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Dit zal in België wel niet anders zijn veronderstel ik.
'SNELLER VAN AUTOBEZIT NAAR AUTO-ABONNEMENT'
LEASEPLAN ZIET TRANSITIE
Willen we geen eigen auto meer voor de deur, maar liever eentje die we maandelijks betalen en uiteindelijk weer moeten inleveren? LeasePlan zegt dat deze verschuiving gaande is en zelfs versnelt.
Zijn we hard op weg naar een maatschappij waarin particulier autobezit verdwijnt? Sommigen lijken erop te hopen en/of schetsen het als een realistisch toekomstbeeld. Ook bij LeasePlan ziet men een verschuiving. Bij de presentatie van de jaarcijfers van 2022 stelt CEO Tex Gunning: "Sterke groei werd gerealiseerd in alle segmenten terwijl de verschuiving van autobezit naar auto-abonnementen bleef versnellen. De acceptatie van elektrische auto's in heel Europa zorgt voor een versnelling van de auto-abonnemententrend." LeasePlan breidde afgelopen jaar zijn leasevloot met 7 procent uit.
Is het werkelijk zo dat particulier autobezit op zijn retour is, of is het enigszins wishful thinking van een bedrijf dat daar financieel belang bij heeft? Cijfers van het CBS en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) laten de verschuiving nog niet duidelijk zien. In 2022 groeide het totale particuliere wagenpark in Nederland volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek met 1,6 procent. Volgens de VNA groeide het aantal auto's met een private-leaseconstructie met eenzelfde percentage. Onlangs bleek uit onderzoek van Greenwheels dat in ieder geval 40 procent van de Nederlandse autobezitters de eigen auto alleen opgeeft als hij of zij zelf niet meer in staat is om te rijden.
Nog altijd is met ruim 7,8 miljoen stuks het gros van de personenauto's (88,4 procent) in particulier bezit. Private-leaseauto's zijn goed voor zo'n 3 procent van de particulier gereden auto's. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid schetste een jaar geleden de verwachting dat autobezit de komende jaren alsmaar verder toeneemt. Mogelijk doet de komst van kilometerheffing ook nog een duit in het zakje.
Bron: Autoweek
Begrijp ik volkomen.
Mijn jongste woont centrum Brussel, en zowel zij als haar vriend rijden met een bedrijfswagen.
Ze hebben nu beslist om één ervan al in te leveren omdat het veel meer last dan lust opbrengt, zeg maar.
In return komt er een huurbudget voor haar, wat zij ook aan zijn huishuur mag besteden bv.
'ELEKTRISCHE ZWARTE ZATERDAG' VERWACHT IN DUITSLAND
LAADFILES BIJ FRANKFURT
Mensen die met een elektrische auto op wintersportvakantie gaan en door Duitsland rijden, moeten op zaterdag 25 februari rekening houden met 'laadfiles'. Daarvoor waarschuwt KPMG na eigen onderzoek.
De telkens betere laadmogelijkheden en bruikbaardere actieradius van moderne elektrische auto's zorgen ervoor dat steeds meer Nederlanders met een elektrische auto op vakantie gaan. Ook op wintersportvakantie, zo blijkt. Deze voorjaarsvakantie rijden er volgens KPMG alleen al naar Oostenrijk zo'n 8.000 tot 10.000 Nederlandse elektrische auto's op en neer. Die rijden ook door Duitsland en daar kon het wel eens druk worden bij de laadpalen, verwacht het accountantsbureau. Zo druk zelfs, dat er sprake kan zijn van een 'elektrische zwarte zaterdag', volgende week zaterdag.
Dat zit zo: veel wintersporters uit het zuiden van het land keren op zaterdag 25 februari weer huiswaarts, terwijl vanuit het midden en noorden van het land dan juist een verse stroom vakantiegangers naar het zuiden rijdt. KPMG verwacht, op basis van de gebruikelijke vertrektijden, dat die twee 'stromen' in de omgeving van Frankfurt bij elkaar komen. Op zich geen probleem, maar voor velen zal er rond die tijd een nieuwe lading stroom nodig zijn. De verwachting is daarom dat het aansluiten wordt in de rij bij de laadstations in die omgeving.
"Wie de mogelijkheid heeft om op een andere dag te vertrekken of een overnachting onderweg in te plannen, moet dat zeker overwegen”, waarschuwt Stijn de Groen van KPMG in gesprek met het AD. Mocht dat nou niet kunnen, dan kun je ook je laadstops eromheen plannen. Dan is het bijvoorbeeld een idee om bij Mannheim of Würzburg te laden en vervolgens boven Keulen weer (of andersom, op de heenweg). De doorgaans rustigere en meer naar het oosten gelegen A45, die Keulen, Bonn en Koblenz vermijdt, kan een alternatieve route zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Het gemeentebestuur van Kapellen heeft beslist dat je voortaan een boete kunt krijgen als er een oplaadkabel van een elektrische auto over het voetpad ligt. Ook in andere steden en gemeenten is dat al zo, al worden er meestal alleen maar boetes uitgeschreven als er klachten binnenkomen. De boete ligt in eerste instantie rond de 55 euro, al kan dat voor hardnekkige overtreders oplopen.
Toch ergens logisch. Was er laatst niet iemand die daar een mooie oplossing voor had gevonden ? Een constructie die men tegen de gevel van een huis plaatst waardoor de laadkabel boven de hoofden van de voetgangers hangt.
FORD WIL ACTIERADIUS EV VERGROTEN MET VERWARMDE VLOERMATTEN
5 PROCENT GROTER BEREIK
In de zich almaar voortzettende jacht op een zo groot mogelijke actieradius voor elektrische auto's komen autofabrikanten geregeld met interessante ideeën. Ingenieurs van Ford zijn met een aantal interessante manieren gekomen om het bereik van een EV te vergroten zonder aan de aandrijflijn te sleutelen.
Om het interieur van een elektrische auto te verwarmen, kun je natuurlijk de gebruikelijke klimaatregeling inzetten. Techneuten van Ford zijn niet geheel verrassend van mening dat je het elektrisch bereik van een elektrische auto kunt vergroten door de airco zo min mogelijk te gebruiken, maar dat betekent niet dat je hoeft te verpieteren van de kou. Door diverse oppervlakken in het interieur elektrisch te verwarmen, kan de klimaatregeling worden ontzien met als gevolg dat er minder stroom wordt verbruikt.
Natuurlijk moet er ook voor het elektrisch verwarmen van diverse oppervlakken stroom uit de accu komen, maar volgens Ford is voor het elektrisch verwarmen van interieurdelen 13 procent minder energie nodig dan wanneer je de airco zou gebruiken. In de praktijk levert dat volgens Ford een 5 procent hogere actieradius op. Belangrijke hierbij: de tests zijn niet uitgevoerd met een elektrische personenauto.
Lekker warm he?
Hoe heeft Ford zijn concept dan wel getest? Met een elektrische E-Transit die het heeft voorzien van verwarmde armsteunen, vloermatten, deurpanelen, zonnekleppen en een verwarmbaar paneel onder het stuurwiel. In en rond Keulen bootste Ford een werkdienst na door fictief pakketjes te bezorgen én een rit van 350 kilometer te rijden. Deze werkdag werd in zowel in de winter als de zomer en op droge als natte wegen en bij regen en wind gestimuleerd.
Elektrisch je wagen voorverwarmen op een koude winterdag voor je instapt, niet hoeven te krabben, en nooit startproblemen of rustig aan moeten rijden met koude motor: een van de leukere features van een EV
ford's patent op de verwarmde voorruit lijkt verlopen en volgens mij hebben ze het niet vernieuwd omdat andere merken het nu ook aanbieden
was een optie van €700, maar lijkt mij sunking's reden niet echt nodig in een EV...tenzij mss uit zuinigheid en rijden met alleen verwarmde/ontvrozen ruit...maar wat met de rest van de ruiten dan
ford's patent op de verwarmde voorruit lijkt verlopen en volgens mij hebben ze het niet vernieuwd omdat andere merken het nu ook aanbieden
was een optie van €700, maar lijkt mij sunking's reden niet echt nodig in een EV...tenzij mss uit zuinigheid en rijden met alleen verwarmde/ontvrozen ruit...maar wat met de rest van de ruiten dan
Mijn Honda heeft het en zorgt er voor dat de blazer veel minder werk heeft, dus een serieus voordeel in een EV.
Comment