Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ELEKTRISCHE WAGENS Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • En tuurlijk heeft de pollutie van china ermee te maken, ook al investeren ze ook massaal in hernieuwbaar

    Het heeft geen zin om ons aan de ev en wp te hangen als de mondiale uitstoot niet zakt, hoezeer ik ev lover ben


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

      Indirect wel wat hoor.

      China heeft massa's kolen, maar geen aardolie.
      Om zo snel mogelijk minder olie te verbruiken doen ze verschillende dingen:
      - auto's, scooters : zo snel mogelijk electrisch rijden
      - MASSAAL investeren in wind en zon (PV) om die kolen aan te vullen en te vervangen op termijn
      - nucleaire centrales, waterkracht om de honger naar electriciteit verder te stillen op middellange termijn.
      - op korte termijn, en als de rest te laat komt, toch kolencentrales bouwen die zo snel mogelijk gesloten worden (kolencentrale schijnen ze behoorlijk snel aan het werk te krijgen)

      Als dat lukt, dan zijn ze binnen redelijke termijn onafhankelijk van olie uit Rusland en het Midden-Oosten.
      Maar voor alles kern niet sluiten en ons beperkt aandeel zo laag mogelijk houden, alle beetjes helpen

      Das wat wij zelf kunnen doen en we hebben veel stabiele co3energie nodig om uit de klauwen van het communisme te blijven


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
      Last edited by bobo; 03/05/2023, 19:08.

      Comment


      • effe relativeren, kernenergie staat in voor 10% van de elektriciteitsproductie wereldwijd. Dat duitsland ze mss 10-20 jaar eerder sloot dan wat haalbaar zou kunnen zijn na verlengingen, maakt voor de global warming maar zeer weinig uit. Zelfs als Duitsland gedurende 10 jaar geen gram co2 uitstoot, gaat dat ongeveer 0,000001 graad uitmaken (kan er een paar nulletjes naast zitten). De impact van belgie is nog vele kleiner.
        Wat in china gebeurt is relevanter.. zij bouwen nu nog wel reactoren bij (net zoals kolen centrales en windmolens etc). Of ik dat een goed idee vind? Ik ben er op zich niet op tegen... als het veilig is en ze met het afval weggeraken. Zou toch niet graag in de achtertuin van zo'n centrale wonen, wetende wat er in tjsernobyl en fukushima gebeurd is. Oekraine ligt al dicht genoeg. Nimby

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door sunking Bekijk Berichten
          effe relativeren, kernenergie staat in voor 10% van de elektriciteitsproductie wereldwijd. Dat duitsland ze mss 10-20 jaar eerder sloot dan wat haalbaar zou kunnen zijn na verlengingen, maakt voor de global warming maar zeer weinig uit. Zelfs als Duitsland gedurende 10 jaar geen gram co2 uitstoot, gaat dat ongeveer 0,000001 graad uitmaken (kan er een paar nulletjes naast zitten). De impact van belgie is nog vele kleiner.
          Wat in china gebeurt is relevanter.. zij bouwen nu nog wel reactoren bij (net zoals kolen centrales en windmolens etc). Of ik dat een goed idee vind? Ik ben er op zich niet op tegen... als het veilig is en ze met het afval weggeraken. Zou toch niet graag in de achtertuin van zo'n centrale wonen, wetende wat er in tjsernobyl en fukushima gebeurd is. Oekraine ligt al dicht genoeg. Nimby
          Ik ben in principe voor kernenergie, maar op dit moment beslissen om een kerncentrale te bouwen betekent dat je waarschijnlijk stroom hebt in 20235, en de investeringskost is gigantisch.
          Dat we centrales in leven moeten houden: zeker doen zo lang het veilig kan.
          Ik zou toch ook inzetten op wind, zon en batterijen (maar dan op grote schaal en centraal geregeld, niet door Jan en Piet met een paar kWh op hun zolder).

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

            maar op dit moment beslissen om een kerncentrale te bouwen betekent dat je waarschijnlijk stroom hebt in 20235
            Dat gaan we niet meer meemaken!

            Comment


            • *2035

              Comment


              • BINNEN ENKELE MINUTEN JE AUTO OPLADEN: KAN DAT STRAKS?

                NIEUWE EN 'OP KORTE TERMIJN TOEPASBARE' TECHNOLOGIE

                ​Brits technologiebedrijf Nyobolt presenteert in juni in samenwerking met designhuis Callum een conceptauto met daarin een accu die binnen enkele minuten vol te laden is. Volgens het bedrijf betreft het technologie die al op de korte termijn door de auto-industrie toegepast kan worden en alle zorgen omtrent de EV-transitie wegneemt.


                Opladen, de beschikbaarheid van grondstoffen en accudegradatie: die drie zaken noemt het Britse Nyobolt als dé pijnpunten aangaande de elektrisch rijden-transitie die volgens het bedrijf in de nabije toekomst verleden tijd zijn. Het bedrijf ontwikkelde - en patenteerde - een technologie waarmee het mogelijk is om accu's te bouwen die snel kunnen laden en daarbij niet snel 'slijten'. Accu's die bovendien zijn opgebouwd uit goed beschikbare grondstoffen. Nyobolt onthult zijn nieuwe technologie volgende maand, geïmplementeerd in een conceptauto ontworpen door designhuis Callum.

                Mocht Nyobolt de grote beloften van zijn technologie waar kunnen maken, dan kan de auto-industrie al snel rekenen op de verbeteringen. Volgens de Britten is de door hen ontwikkelde technologie op korte termijn en grote schaal toe te passen, ook door fabrikanten die nu nog met andere technologieën werken. Hoe hun vinding precies in elkaar steekt, laten ze vooralsnog in het midden, maar daarover leren we volgende maand ongetwijfeld meer. Nyobolt geeft in ieder geval weer dat het opladen van elektrische auto's met behulp van de technologie voortaan even gemakkelijk is als het voltanken van een auto met verbrandingsmotor. Voor zijn accu's gebruikt het 'nieuwe materialen', maar ook die worden nog niet gespecificeerd.

                Bron: Autoweek

                Nyobolt is overigens niet het enige bedrijf dat stelt dat het binnen enkele minuten kunnen opladen van een elektrische auto binnenkort realiteit is
                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                  BINNEN ENKELE MINUTEN JE AUTO OPLADEN: KAN DAT STRAKS?

                  NIEUWE EN 'OP KORTE TERMIJN TOEPASBARE' TECHNOLOGIE

                  ​Brits technologiebedrijf Nyobolt presenteert in juni in samenwerking met designhuis Callum een conceptauto met daarin een accu die binnen enkele minuten vol te laden is. Volgens het bedrijf betreft het technologie die al op de korte termijn door de auto-industrie toegepast kan worden en alle zorgen omtrent de EV-transitie wegneemt.


                  Opladen, de beschikbaarheid van grondstoffen en accudegradatie: die drie zaken noemt het Britse Nyobolt als dé pijnpunten aangaande de elektrisch rijden-transitie die volgens het bedrijf in de nabije toekomst verleden tijd zijn. Het bedrijf ontwikkelde - en patenteerde - een technologie waarmee het mogelijk is om accu's te bouwen die snel kunnen laden en daarbij niet snel 'slijten'. Accu's die bovendien zijn opgebouwd uit goed beschikbare grondstoffen. Nyobolt onthult zijn nieuwe technologie volgende maand, geïmplementeerd in een conceptauto ontworpen door designhuis Callum.

                  Mocht Nyobolt de grote beloften van zijn technologie waar kunnen maken, dan kan de auto-industrie al snel rekenen op de verbeteringen. Volgens de Britten is de door hen ontwikkelde technologie op korte termijn en grote schaal toe te passen, ook door fabrikanten die nu nog met andere technologieën werken. Hoe hun vinding precies in elkaar steekt, laten ze vooralsnog in het midden, maar daarover leren we volgende maand ongetwijfeld meer. Nyobolt geeft in ieder geval weer dat het opladen van elektrische auto's met behulp van de technologie voortaan even gemakkelijk is als het voltanken van een auto met verbrandingsmotor. Voor zijn accu's gebruikt het 'nieuwe materialen', maar ook die worden nog niet gespecificeerd.

                  Bron: Autoweek

                  Nyobolt is overigens niet het enige bedrijf dat stelt dat het binnen enkele minuten kunnen opladen van een elektrische auto binnenkort realiteit is
                  Laat ons hopen. Ze zijn niet de eerste die dit beweren te kunnen.
                  Maar in de praktijk hecht ik er iet zo veel waarde aan.

                  Ik heb nu op een maand tijd 1 keer aan een snellader gestaan. ik verwacht het te gaan gebruiken op vakantie, maar dan is de haast kleiner.

                  Comment


                  • Dit lijkt mij ook wel interessant als het erdoor komt

                    OPLADEN TIJDENS RIJDEN OP DE SNELWEG? VANAF 2025 KAN HET IN ZWEDEN

                    EFFICIËNT

                    Zweden neemt in 2025 een stuk snelweg in gebruik waarop elektrische voertuigen zichzelf tijdens het rijden opladen. Het Zweedse Trafikverket heeft wat 'geëlektrificeerde snelwegen' betreft grote plannen.

                    Euronews meldt dat Zweden snelwegen aanlegt waar elektrische voertuigen zichzelf vanaf 2025 tijdens het rijden kunnen opladen. Het gaat om de snelweg E20 die logistieke knooppunten tussen Hallsberg en Örebro met elkaar verbindt. Welke technologie voor de 'geëlektrificeerde snelweg' tot inzet komen, staat nog niet vast. Een inductiesysteem behoort tot de mogelijkheden, maar ook een systeem waarbij voertuigen - met name vrachtverkeer - hun stroom putten uit stroomleidingen boven de snelweg.

                    Het stuk snelweg lijkt voornamelijk voor vrachtverkeer interessant, maar biedt in de toekomst eventueel ook voor elektrische personenauto's mogelijkheden. Trafikverket, het Zweedse Transport Bureau, is jaren geleden al begonnen met de eerste praktijktests met snelwegen waar elektrische voertuigen tijdens het rijden kunnen opladen.

                    Het Zweedse Transport Bureau (Trafikverket) begon in 2018 een proefproject waarbij elektrische voertuigen via een elektrische 'rail' in de weg konden opladen. In 2020 legde Trafikverket een 'inductiebaan' aan voor vrachtverkeer in Visby. Volgens Euronews heeft Zweden plannen om omstreeks 2045 zo'n 3.000 kilometer 'geëlektrificeerde snelweg' operationeel te hebben. Zweden werkt op dit vlak onder meer samen met Duitsland en Frankrijk.

                    Bron: Autoweek
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                      Dit lijkt mij ook wel interessant als het erdoor komt

                      OPLADEN TIJDENS RIJDEN OP DE SNELWEG? VANAF 2025 KAN HET IN ZWEDEN

                      EFFICIËNT

                      Zweden neemt in 2025 een stuk snelweg in gebruik waarop elektrische voertuigen zichzelf tijdens het rijden opladen. Het Zweedse Trafikverket heeft wat 'geëlektrificeerde snelwegen' betreft grote plannen.

                      Euronews meldt dat Zweden snelwegen aanlegt waar elektrische voertuigen zichzelf vanaf 2025 tijdens het rijden kunnen opladen. Het gaat om de snelweg E20 die logistieke knooppunten tussen Hallsberg en Örebro met elkaar verbindt. Welke technologie voor de 'geëlektrificeerde snelweg' tot inzet komen, staat nog niet vast. Een inductiesysteem behoort tot de mogelijkheden, maar ook een systeem waarbij voertuigen - met name vrachtverkeer - hun stroom putten uit stroomleidingen boven de snelweg.

                      Het stuk snelweg lijkt voornamelijk voor vrachtverkeer interessant, maar biedt in de toekomst eventueel ook voor elektrische personenauto's mogelijkheden. Trafikverket, het Zweedse Transport Bureau, is jaren geleden al begonnen met de eerste praktijktests met snelwegen waar elektrische voertuigen tijdens het rijden kunnen opladen.

                      Het Zweedse Transport Bureau (Trafikverket) begon in 2018 een proefproject waarbij elektrische voertuigen via een elektrische 'rail' in de weg konden opladen. In 2020 legde Trafikverket een 'inductiebaan' aan voor vrachtverkeer in Visby. Volgens Euronews heeft Zweden plannen om omstreeks 2045 zo'n 3.000 kilometer 'geëlektrificeerde snelweg' operationeel te hebben. Zweden werkt op dit vlak onder meer samen met Duitsland en Frankrijk.

                      Bron: Autoweek
                      Dat is enkel zinvol voor vrachtwagens.
                      Met een auto... heb je dat niet nodig. Om de paar uur een plasje... en de auto is terug geladen.
                      Of wil je 600km aan een stuk gaan rijden?

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                        Dat is enkel zinvol voor vrachtwagens.
                        Met een auto... heb je dat niet nodig. Om de paar uur een plasje... en de auto is terug geladen.
                        Of wil je 600km aan een stuk gaan rijden?
                        Ik doe dat toch regelmatig, enkel na 300 km stoppen voor een koffie uit mijn thermos en eventueel een plasje uiteraard. No time to waste!

                        Dat dit niet zinvol is voor de meeste chauffeurs weet ik ook maar het is desalniettemin een interessant item in de EV oplaad problematiek.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • De zweden akkoord, die draaien kwasi volledig op hernieuwbaar en nucleair….maar dat die gekke kolenduitsers nog eens 30% extra smog en co2 om de verliezen te compenseren in de lucht gaan duwen…oh boy


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                            Dat is enkel zinvol voor vrachtwagens.
                            Met een auto... heb je dat niet nodig. Om de paar uur een plasje... en de auto is terug geladen.
                            Of wil je 600km aan een stuk gaan rijden?
                            ik rijd 1000 km aan 1 stuk door... geen moeite mee hoor
                            www.peugeotforum.be

                            Comment


                            • Comment


                              • De nettarieven van Elia op de stroomfacturen zullen met 50 tot 78 procent stijgen. Om de energietransitie te betalen luidt de uitleg.



                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                                Comment


                                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  https://doorbraak.be/tinne-van-der-s...tarieven-goed/


                                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
                                  Er komt ongeveer 600mio per jaar bij aan nettarieven, bovenop de 750 mio.
                                  Dat is dus 60€ per jaar per inwoner, maar... industrie zal meer verbruiken dan huishoudens. Valt allemaal nogal mee hé.

                                  Comment


                                  • Yep! Voor mensen die genoeg hebben valt alles mee, hoewel dat er ook steeds minder worden, dus die 60€ of meer kan er ook nog wel even bij. Peanuts! Waarom niet?
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                      Yep! Voor mensen die genoeg hebben valt alles mee, hoewel dat er ook steeds minder worden, dus die 60€ of meer kan er ook nog wel even bij. Peanuts! Waarom niet?
                                      Komaan, eerst en vooral is het een artikel uit Doorbraak, en als die over Tinne Van der Straeten schrijven, dan gaan ze geen moeite doen om de feiten in favour mee in het artikel op te nemen. Maar wel 50 en 70% schrijven.
                                      De helft van de lezers denkt al dat de electriciteitsfactuur nu met 50% -70% om hoog gaat.. en dat zal niet gebeuren.

                                      Dat door die versterking van de hoogspanningsnetten er indirect meer spreiding is, en dus dat piekprijzen meer vermeden worden vergeten ze wel te vermelden. Dat effect kan wel eens groter zijn dan die paar € per jaar.
                                      Binnen een paar jaar vallen de GSC's ook weg, en dat bespaart gemiddeld 100€ per huishoudelijke afnemer.

                                      Comment


                                      • Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk Berichten

                                        Komaan, eerst en vooral is het een artikel uit Doorbraak, en als die over Tinne Van der Straeten schrijven, dan gaan ze geen moeite doen om de feiten in favour mee in het artikel op te nemen. Maar wel 50 en 70% schrijven.
                                        De helft van de lezers denkt al dat de electriciteitsfactuur nu met 50% -70% om hoog gaat.. en dat zal niet gebeuren.

                                        Dat door die versterking van de hoogspanningsnetten er indirect meer spreiding is, en dus dat piekprijzen meer vermeden worden vergeten ze wel te vermelden. Dat effect kan wel eens groter zijn dan die paar € per jaar.
                                        Binnen een paar jaar vallen de GSC's ook weg, en dat bespaart gemiddeld 100€ per huishoudelijke afnemer.
                                        Ken het blad niet maar bobo zijn bronnen kennende kan ik mij daar wel iets bij voorstellen

                                        Maar toch is het zo dat die energiefacturen echte belastingbrieven geworden zijn en dat er eindelijk eens paal en perk moet gesteld worden aan de inhaligheid van die energiemaatschappijen

                                        En als er dan een probleem opduikt, wat meestal zo is, zijn ze ook nog niet of nauwelijks bereikbaar. Die toestanden moeten echt veranderen
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Ik heb pas mijn afrekening gekregen, en vind die bedragen nog redelijk hoor.
                                          Voor electriciteit is het: Afname: 1100€ (4400 kWh)
                                          Injectie -900€ (4200 kWh)
                                          Distributie en transport (inclusief bijdragen groene stroom etc) 400€
                                          Taksen en heffingen: 90€
                                          Energieleverancier: 51€

                                          Alles samen 730€ van 1/8 tot nu, en ik heb de hele winter vooral met mijn airco's gestookt en er ligt 10 kWp op het dak.
                                          Gas was nog een 440€ incl taksen etc voor 350 m3.

                                          En ondertussen hebben we ca 1000€ van de staat terug gekregen...
                                          Toch gek dat de staat de laatste 9 maanden mijn energierekening bijna helemaal betaald heeft...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X