Oorspronkelijk geplaatst door bobo
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
SKODA Lovers
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door WouterVdV Bekijk BerichtenVolgens mij niet: http://blobproxy-cdn.skoda-auto.com/...1401221037.jpg2015 BMW F11 520dA
1976 Triumph Spitfire 1500
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door WouterVdV Bekijk BerichtenIk ben niet zeker of deze mistlichten getuned zijn of niet, maar op deze foto zijn ze alleszins wel aan en ze zien er toch uit zoals op eerder vermelde foto
Mvg,=================
2016 Skoda Octavia RS
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hans Bekijk Berichtenzijn volgens mij ook gewone gloeilampjes (jammer genoeg)
Comment
-
Skoda viert 50-jarig bestaan van de 1000 MB
Tegenwoordig is het één van Skoda’s populairste klassiekers, 50 jaar geleden was het gewoon een 4,1 meter lang sedannetje. Maar wel een leuk sedannetje.
Met de Skoda 1000 MB braken de Tsjechen een aantal tradities. Skoda’s hadden tot dusver een motor in het vooronder en aandrijving op de achterwielen. Bij de 1000 MB – vernoemd naar de stad Mladá Bolesl – moest dit anders. In het kader van gewichtsbesparing werd de motor achterin gelegd en kreeg de auto een zelfdragende carrosserie. Ze gaven de sedan ook onafhankelijke wielophanging mee. Niet verkeerd, als je bedenkt dat we het over een auto hebben die in hetzelfde jaar tot stand kwam als Goldfinger en The House Of The Rising Sun van The Animals.
Voor de 1000 MB, intern aangeduid als NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = nieuwe personenauto), werd een aluminium viercilinder met vloeistofkoeling ontwikkeld, afgetopt door een gietijzeren cilinderkop. De motorinhoud bedroeg één liter en Skoda wist er 37 pk uit te persen. Niet ondermaats voor een auto die 755 kg weegt, maar als je een tweedehands exemplaar zoekt, richt je dan op de exemplaren van ná 1968. Die kregen 43 pk en hebben een 0-100 tijd die je niet in minuten hoeft uit te drukken.
Voor de fabricage bouwde Skoda een compleet nieuwe productiefaciliteit, bestaande uit meer dan 40 fabriekshallen en andere gebouwen. Er kwam 13 kilometer weg bij op het 32 hectare grote terrein en er werd 10 kilometer spoorrails verlegd. De fabriek beschikte ook over een eigen staalsmelterij. Uit de cijfers van Skoda blijkt dat ze de gang er redelijk in hadden, want tussen april 1964 en augustus 1969 werden ruwweg 443.000 exemplaren gebouwd. Daarvan werd meer dan de helft geëxporteerd. Van de tweedeurs MBX zijn er beduidend minder gemaakt, wat dit vandaag de dag tot een gewilde klassieker maakt onder het Skoda-volk.
Het uiterlijk van de 1,62 meter brede en 1,39 meter hoge Skoda was typerend voor sedan uit de jaren zestig. Voorop was alles dicht, maar werd de illusie van een grille gewekt met een chromen rand. De fors uitgevallen luchtopeningen zaten aan de zijkant, achter het achterste portier. Een leuk detail was toch wel de panoramische achterruit. Denk de minuscule achterlichten even weg, en je zou de achterkant zo voor de voorkant kunnen aanzien. Niet in de laatste plaats vanwege de grille onder de motorkap. Oh, en mocht je ooit moeten tanken met een 1000 MB, de tankdop zit onder het Skoda-logo op het rechter voorspatbord.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
1 pietluttig detail, waar ik me bij de vorige octavia stoorde dat je de pinkers in de zijspiegels binnenin de auto zag knipperen is op de nieuwe het design aangepast...je ziet het niet meer...maar omdat je het niet meer ziet hebben ze in de buitenspiegel een herhalingsled gestoken zodat je toch de knippers nog ziet oplichten als chauffeur
waarschijnlijk is mijn uitleg weer kompleet onduidelijk
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichtenwaarschijnlijk is mijn uitleg weer kompleet onduidelijk
Volvo/Mercedes style
Comment
Comment