Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ALPINA Lovers v.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Alpina B5 GT Touring rijtest: krachtigste Alpina ooit!
    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Alle generaties Alpina B5 en B10: de betere BMW 5-serie
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment
















      • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Toerenteller die tegen de klok draait. Ik zou er zot van worden, maar da's mijn ocd blijkbaar. Zou ik de auto daarvoor laten staan ? Waarschijnlijk wel.

          Comment


          • Alpina B4 Gran Coupé rijtest: comfortabel koppelmonster
            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Alpina zegent zowel de B3 als de B4 Touring met een nog krachtigere en nog snellere, maar minstens even stijlvolle GT-versie.
























              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                Comment




                • heerlijk brits

                  Comment


                  • Test: Alpina B4 Gran Coupé GT – Scherpste ooit, maar stuurt behoudender dan M4

                    ​De fijnste BMW is geen BMW, zo hebben we eens geschreven, dus stappen we vol verwachting in de kakelverse Alpina B4 GT Gran Coupé. Tegelijk beseffen we dat dit wellicht de laatste keer is in een auto als deze, want in München hebben ze andere plannen met het merk uit Buchloe.


                    Terwijl de digitale snelheidsmeter met verbluffend gemak de 250 km/h passeert, moet ik denken aan een autobahn-rit in een Tesla Model 3 Performance van enkele jaren geleden. Hoe eenvoudig die elektrische powersedan ook richting de dubbele Nederlandse maximumsnelheid zoefde, met de twee in de klok werd de neus lichter dan me lief was en de besturing afstandelijker. Bovendien begonnen de remmen na een aantal keer hard trappen behoorlijk te faden. Een soortgelijk gevoel heb je soms in dikke SUV’s; ook die kunnen vaak heel gemakkelijk héél hard, maar blijken ineens een stuk minder zelfverzekerd zodra er bij tweehonderd-plus een glooiende bocht opdoemt of wanneer de massa moet worden afgeremd voor een voorligger die plots naar de links duikt. Wat dat betreft zijn de stijgende wagengewichten van tegenwoordig een niet te onderschatten gevaar, al helemaal in combinatie met de elektrische pk’s die je met honderden tegelijk om de oren vliegen; het vergt de nodige kunde om daar de rest van de auto op af te stemmen.

                    Komt Alpina dan niet met EV's?

                    EV’s staan in Buchloe niet op de agenda, stabiliteit op hoge snelheid daarentegen al decennialang. Ga er daarom gerust van uit dat de voorspoiler van de Alpina B4, met de GT-specifieke splitters links en rechts op de hoeken ervan, niet voor de show is. Hetzelfde geldt voor de karakteristieke lip op de kofferklep en de diffusor onder de achterbumper. De aerodynamische details zijn de aanvulling die het fabuleuze onderstel nodig heeft om de hoogste staat van koersvastheid te bereiken bij ongegeneerd knallen op de autobahn. Pure sportwagens voelen op toptempo nerveuzer en beweeglijker, hoe strak ze misschien ook blijven liggen. En bij grotere, zwaardere modellen begin je zoals beschreven vaak wat connectie te missen. Wat dat betreft is het vertrouwen dat de vierwielaangedreven B4 GT Gran Coupé biedt – die met 1.965 kilo overigens evenmin de lichtste is – haast een openbaring: uiterst standvastig, maar altijd met voldoende comfort.

                    Het draait bij een Alpina natuurlijk vooral om de motor...

                    Dat gevoel gaat hand in hand met de overheerlijke aandrijflijn. De B4 GT borduurt voort op de ‘gewone’ B4 Gran Coupé (zoals de B3 GT dat doet ten opzichte van de B3) en heeft dus dezelfde 3.0-zes-in-lijn onder de kap: het S58-blok dat in basis ook in de neus van de M3 en M4 ligt. Ten opzichte van de motor van de M440i ( B58 ) heeft BMW’s M-divisie onder meer scherpere nokkenassen gemonteerd, een sterkere krukas en twee enkele turbo’s in plaats van één twin-scroll-exemplaar. Die maken bij Alpina vervolgens plaats voor twee kleinere turbo’s; volg je het nog? Dit om meer koppel en souplesse bij lagere toerentallen te bereiken, want dat is waar Alpina om bekend staat.

                    Hoeveel pk heeft de B4 GT?

                    Dankzij optimalisatie van de software heeft de GT-uitvoering van de B4 nu 529 pk (+34), op 1 pk na net zoveel als de M4 xDrive Competition Coupé. Het koppel van 730 Nm (80 meer dan de genoemde M) wordt onveranderd uitgesmeerd over een breed toerenbereik, van 2.500 tot 4.500 tpm. Daarboven daalt de koppelcurve van de GT echter minder snel dan die van de reguliere B4. Het lijken kleine verschillen, maar de uitwerking is indrukwekkend. Waar voorheen bij 5.000 toeren de koek langzaam op begon te raken (relatief, welteverstaan), trekt de auto nu voelbaar langer en harder door. Het smeuïge middengebied – een handelsmerk van Alpina – gaat naadloos over in het piekvermogen, dat bij 6.250 tpm wordt bereikt. Het gevolg is niet alleen dat hij met 3,5 seconden net zo hard naar de honderd accelereert als de ruim 200 kg lichtere M4 xDrive Competition Coupé, maar dat de GT er ook op hogere snelheden keihard aan blijft sleuren. Zelden reed ik een sportsedan die zó gemakkelijk doortrekt naar 285 km/h. Des te frustrerender is het moment dat ik weer van het gas moet. Niet vanwege het verkeer, maar omdat ik de snelheidslimiet van de winterbanden ruimschoots heb overschreden. Jammer, want er zit overduidelijk meer in het vat; de top van 305 km/h lijkt me zeer realistisch.

                    Wat is nu het verschil tussen een BMW M en een Alpina?

                    Het bovenstaande maakt het niet per se eenvoudiger om het verschil te duiden tussen een M en een Alpina, los van het feit dat de M4 er niet als Gran Coupé is. In algemene zin is een Alpina een subtieler en comfortabeler alternatief, minder hardcore. Qua aandrijving zit het hem in dit geval dus vooral in het koppel(verloop) en de iets gedoseerder schakelende achttraps ZF-automaat. Het is echter de som van vele delen die een Alpina een Alpina maakt en die het merk van een tuner onderscheidt. Het uiterlijk – de smaakgevoelige striping even buiten beschouwing gelaten – is ingetogener dan dat van een puur M-model (voor zover mogelijk met de huidige generatie BMW’s als basis) en het handgestikte Lavalina-leer binnenin voegt een vleug verfijning en exclusiviteit toe.

                    Is het een alternatief voor een M4?

                    Zo breed en laag als een M4 xDrive Competition Coupé is de B4 GT niet, maar qua koets en chassis moet je hem feitelijk vergelijken met de BMW M440i Gran Coupé. Dan zie je dat de spoorbreedte vóór bijna een centimeter groter is en achter anderhalve centimeter mínder. Wie een eigen kart heeft en wel eens experimenteert met de ringetjes op de fusees en de verschuifbare klossen op de achteras weet wat dat betekent voor de balans: meer grip voor en een gemakkelijker meesturende kont. De dynamische focus wordt verder versterkt door het iets toegenomen camber van de voorwielen en de strutplaten aan de bovenkant van de voorste veerpoten. De GT heeft daarnaast een stijvere voorste stabilisator en een herziene set-up van het sowieso al op de achterwielen gefocuste 4WD-systeem, inclusief de aansturing van het elektronisch aangestuurde sperdifferentieel tussen de achterwielen. Dit alles om meer stuurprecisie te creëren.

                    Wil deze Alpina de M4 dan verslaan?

                    Je zou haast denken dat de B4 GT de strijd wil aangaan met de M4, maar dat is niet zo. Ja, dit is de scherpste Alpina die ik ooit heb gereden, maar hij stuurt nog altijd behoudender dan zijn gespierde neef. Vooral bij het ingaan van scherpere hoeken wil het wagengewicht de voorkant nog wel eens een fractie rechtdoor drukken. Op het gas daarentegen wordt alles in het werk gesteld om de koets snel te laten roteren. In de Sport-stand maakt de kont soms zelfs eerst een stap opzij voordat de voorwielen worden bijgeschakeld. Langere, snellere bochten zijn het échte domein van de Alpina. Het onderstel is niet knalhard, wat in basis voor de nodige rust zorgt. Mede dankzij de nogmaals herziene adaptieve dempers is het karakter echter geweldig progressief; bij het toenemen van de zijdelingse G-krachten bijt de B4 GT zich steeds zich overtuigender vast in het asfalt. Dan nog heeft het hoogfrequente deel van de dempers voldoende absorptievermogen om onverwachte richels en hobbels te absorberen. Je moet wel heel gek doen om deze Beierse bom nerveus te maken.

                    Dus wat is de conclusie over de B4 GT?

                    Om nog even terug te komen op de som der delen: het levert een combinatie van dynamiek, raffinement, comfort en luxe op die in dit segment uniek is. Dat begrijp je pas écht als je ermee rijdt, maar die kans is helaas klein. In 2026 neemt BMW namelijk de naam Alpina over en stopt de productie van het huidige modellenaanbod. De eerste geruchten wijzen erop dat BMW de naam als luxelabel gaat gebruiken voor met name grotere modellen, wellicht zelfs EV’s. Wie geïnteresseerd is in een B3 GT of B4 GT Gran Coupé, de meest authentieke Alpina’s, haast zich naar importeur Dusseldorp in Apeldoorn. Er komen er namelijk slechts zeven naar Nederland, waarvan een enkele B4.

                    Technische gegevens

                    Alpina B4 GT Gran Coupé

                    Afmetingen (l x b x h) 4,80 x 1,85 x 1,44 m

                    Motor 3.0-liter 6-cil. in lijn, biturbo

                    Max. vermogen 389 kW/529 pk bij 6.250 tpm

                    Max. koppel 730 Nm bij 2.500-4.500 tpm

                    Topsnelheid 305 km/h

                    0-100 km/h 3,5 s

                    Verbruik gem. 10,5 l/100 km

                    CO2-uitstoot 239 g/km


                    PLUS & MIN
                    • +Mooie mix dynamiek en comfort
                    • +Exclusief en onderscheidend
                    • -Aan de zware kant
                    • -Nog steeds beetje tunersimago​











                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment

                    Working...
                    X