BMW Alpina B12 5.0 Coupé (1992)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
ALPINA Lovers v.2
Collapse
X
-
ALPINA ONTHULT B3 TOURING
Van de nieuwe 3-serie is nog geen M3-versie, maar gelukkig zijn daar de mannen en vrouwen van Alpina. Het merk komt met de B3 Touring op de proppen, een auto die het wachten op de M3 tot een aangename bezigheid maakt.
Alpina giet in Frankfurt zijn kenmerkende saus over de 3-serie Touring. Dat betekent dat de stationwagon-versie van de 3-serie behoorlijk ingrijpend onder handen is genomen. De B3 Touring, zoals Alpina het model volgens goede traditie noemt, is gebaseerd op een 3-serie Touring die is uitgevoerd als M340i, maar die 3,0-liter zes-in-lijn blijft bepaald niet zichzelf. Het in de basis 370 pk sterke blok stampt er in de B3 Touring namelijk 463 pk en 700 Nm uit. Het maximum vermogen komt tussen de 5.000 en 7.000 toeren vrij, terwijl het maximum koppel tussen de 3.000 en 4.250 Nm vrijkomt. De uitgaande B3 en B4 (4-serie) beleefden hun publieksdebuut in 2013. Die Alpina's waren gebaseerd op de destijds actuele 335i en dus lag er onder de kap een tot 410 pk en 600 Nm opgeschroefde versie van die 3.0 zes-in-lijn.
De van xDrive-vierwielaandrijving voorziene B3 Touring heeft een elektronisch aangestuurd sperdifferentieel op de achteras en samen met ZF ontwikkelde aangepaste achttraps automaat. De topsnelheid van deze hagelnieuwe knalstation: meer dan 300 km/h. Hoe rap de 100 km/h en 200 km/h op de teller staan, meldt Alpina nog niet. De auto is uiteraard te herkennen aan aangezet spoilerwerk, maar ook de 20 inch grote Alpina Classic-wielen zijn een duidelijk herkenningspunt. Het lichtmetaal zorgt voor een gewichtsreductie van 13,7 kilo ten opzichte van de standaard wielen van de M340i. Alpina geeft de auto een onderstel dat zowel heftig gooi- en smijtwerk als slecht wegdek als geen ander aan moet kunnen. Het onderstel kent de standen Comfort, Comfort + en Sport en Sport+. Onder de auto hangt een volledig nieuw ontwikkeld roestvrijstalen uitlaatsysteem. Alpina belooft een gemiddeld verbruik van 11,1 l/100 km.
De B3 Touring komt in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Niet echt superfan van Alpina (vooral die vier uitlaten dan), maar deze is toch wel dik. Ook mooi dat ze nog steeds niet meegaan in de mode van bicolor, antraciet, zwart en andere soorten velgkleurtjes. Het traditionele zilvergrijs metallic is top!
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door levensgenieter Bekijk BerichtenIs er iemand op dit forum die een E9x B3 (s) Alpina heeft ?
Comment
-
M340D MET MEER
ALPINA ONTHULT DE D3 S: SMAAKVOLLE DIESELBEUL
BMW zette onlangs een nieuwe topdiesel op de prijslijst van de 3-serie; de M340d xDrive. Nog geen maand later heeft Alpina op basis van diezelfde versie haar eigen nóg krachtigere D3 S klaar.
De dieselmotor mag dan op zijn retour lijken; dat weerhoudt BMW er niet van om gewoon nog een heerlijk dikke diesel-zes-in-lijn in de 3-serie te leggen. De geblazen 3,0-liter is in de M340d al goed voor een vermogen van 340 pk en een maximumkoppel van een forse 700 Nm, maar volgens Alpina kan dat echt nog beter. In haar nieuwste creatie, de D3 S, levert dit blok 355 pk en is er maar liefst 730 Nm koppel op te roepen. De Limousine speert hiermee van 0-100 km/h in 4,6 seconden. De Touring heeft er 4,8 seconden voor nodig. De topsnelheid is (in tegenstelling tot de BMW M340d) niet elektronisch begrensd op 250 km/h, maar bedraagt nu 270 km/h voor de Touring, de Limousine trekt door tot 273 km/h.
Net als bij de BMW-versie is er 48V mild-hybridetechniek aan boord om een deel van het vermogen uit elektrokracht te halen. Dat moet uiteraard het verbruik van ten goede komen. De D3 S verbruikt gemiddeld 1 liter diesel op 15,6 kilometer volgens Alpina (6,4 l/100 km). Voor een auto met dit soort prestaties is dat niet gek. Zeker als je bedenkt dat al dat vermogen via de achttraps ZF-automaat losgelaten wordt op alle vier de wielen. Een sperdifferentieel zorgt overigens voor een optimale verdeling van de enorme dieselkrachten over de achterwielen. Niet zomaar wielen, want Alpina haalt 20-inch exemplaren van stal met de klassieke Alpina-look. Achter de typische spaakjes ontwaren we dikke keramische remschijven. Verder heeft Alpina ook de bumpers van de 3-serie licht aangepast en voorzien van haar merknaam én prijkt er een subtiele achterspoiler op de D3 S.
Alpina heeft direct de configurator geopend voor de D3 S. De S Limousine begint bij een prijs van € 70.500, de Touring is er vanaf € 71.900. Dit zijn nog de Duitse prijzen.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment