Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Het is eigenlijk heel gek hoe men in de US over Tesla lijkt te denken.
Tesla is een Amerikaanse autofabrikant, die zeer succesvol is en de wereld leidt in EV's.
En toch willen weinig politiekers er iets mee te maken hebben.
De rednecks lijken liever te rijden in een 'echte' US pickup (Ford, Chevy, Chrysler) die in Mexico gemaakt wordt dan een Tesla. Biden prijst GM CEO Barra voor het leiden van de EV revolutie. Hetzelfde GM dat op de recente autoshow in LA heel wat auto's had staan, maar geen enkele EV!
Tegen 2023 zegt GM echter wel 20 nieuwe EV's voor te stellen. Ze gaan nog haast moeten maken!
Het nieuwste voorstel van de Democraten voor EV subsidies zou het 7.500$ belastingvoordeel terug mogelijk maken voor alle fabrikanten, maar voor fabrikanten waar de EV's in een US fabriek met vakbond vertegenwoordiging gemaakt worden, kan met daarbovenop nog 4.500$ voordeel krijgen.
Het idee is natuurlijk dat fabrieken met vakbond vertegenwoordiging beter betalen, maar dat blijkt in de praktijk niet altijd zo te zijn. Tesla betaalt bvb de werknemers meer dan GM werknemers.
Als het echt om de arbeiders zou gaan en niet om de vakbonden, dan zou dit voorstel beter zijn:
You simply have to replace the language about the electric vehicles “being assembled at a factory operating under a union-negotiated collective bargaining agreement” with “being assembled at a factory where workers receive pay and benefits at or above the industry average.”
dat de rednecks liever een pick-up rijden is dezelfde reden waarom veel mensen hier huiverachtig staan tegenover de switch, ze willen alle dagen naar het zuiden van frankrijk kunnen rijden...en in de us is het kwestie van laadinfrastructuur nog slechter gesteld als in de eu
kan mis zijn, maar zelfs een tesla is niet in staat om de hele us te doorkruisen, er zitten gaten in het spercharge netwerk?
'
Tja, dat Biden het slecht doet in de peilingen is eigenlijk niet verwonderlijk:
- Republikeinen moet er nog altijd niets van weten (die zijn zo gepolariseerd dat een Democraat het nooit goed zal doen in hun ogen)
- Progressieve Democraten zijn zwaar teleurgesteld omdat hij op zijn 'Building Back Better' programma moet inleveren door Manchin en Sinema, studieschuld niet afschaft, etc.
dat de rednecks liever een pick-up rijden is dezelfde reden waarom veel mensen hier huiverachtig staan tegenover de switch, ze willen alle dagen naar het zuiden van frankrijk kunnen rijden...en in de us is het kwestie van laadinfrastructuur nog slechter gesteld als in de eu
Ik heb het niet over de gewone Amerikaan die inderdaad nog niet aan de EV transitie toe is, maar echte Rednecks die EV's tegen hun vrijheden vinden ingaan en liever "rollin' coal" doen:
Ik kan niet uit ervaring spreken (want geen Tesla noch in de US), maar in het EV6 topic stond dat een EV6 het cross country record van een Tesla Model 3 had verbroken.
Moeilijk om zo'n record te zetten als je niet cross US zou geraken
ja wat is cross country? van de west naar de oostkust of zo? of is het de bedoeling dat je 100den kilometers gaat omrijden om op je bestemming te geraken
er zouden blind spots zitten in het netwerk in rurale gebieden
TESLA MAAKT SPELLETJES SPELEN TIJDENS RIJDEN ONMOGELIJK
REACTIE OP ONDERZOEK DOOR NHTSA
Eerder deze week werd bekend dat de Amerikaanse verkeersveiligheidswaakhond NHTSA een groot onderzoek wil doen naar gamen tijdens het rijden in Tesla's. Het merk lijkt dit voor te willen zijn en maakt het rijdend gamen met een update onmogelijk.
Tesla zorgt ervoor dat de speciale gamefunctie voortaan tijdens het rijden wordt uitgezet. Dat heeft de fabrikant van elektrische auto's laten weten aan de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). De Amerikaanse toezichtouder was voornemens een onderzoek te beginnen naar de toepassing wegens zorgen over de veiligheid.
In circa 580.000 Tesla's die sinds 2017 zijn verkocht konden sinds vorig jaar tijdens het rijden games worden gespeeld op het touchscreen direct naast de bestuurder. Volgens de NHTSA was door die functie, genaamd Passenger Play, de kans op ongelukken groter, omdat bestuurders van de auto's daardoor afgeleid kunnen worden.
Tesla heeft de NHTSA nu laten weten dat een software-update de functie zal vergrendelen zodat deze onbruikbaar is wanneer de auto in beweging is. Of deze wijziging ook gevolgen heeft voor Tesla's buiten de VS is niet duidelijk. Het bedrijf is zelf nog niet met een verklaring naar buiten gekomen. Eerder riep Mercedes-moeder Daimler al verschillende auto's terug naar de garage in de VS omdat het tijdens het rijden mogelijk was om tv te kijken of te internetten via het infotainmentsysteem.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
TESLA MODEL S MET RUIM 1.400 KILOMETER ACTIERADIUS
LANGE ADEM
Mercedes-Benz presenteerde met gepaste bombarie de Vision EQXX, een elektrisch studiemodel dat dik 1.000 kilometer ver komt op een lading. De Tesla Model S komt dankzij een experimenteel accupakket echter een flink stuk verder!
Tesla verkoopt in Nederland momenteel twee versies van de Model S. De bizarre driemotorige 1.020 pk sterke Plaid en de reguliere naamloze versie die met twee samen 670 pk sterke elektromotoren ook bepaald geen kinderachtige aandrijflijn heeft. Die Model S is tevens de versie met de grootste actieradius. Tesla schat het rijbereik van die Model S in op 652 kilometer. Met een ander accupakket komt de Model S echter ruim twee keer zo ver. Bijna 1.420 kilometer zelfs.
De in 2020 opgerichte Amerikaanse start-up Our Next Energy (ONE) heeft een nieuw stukje accutechniek ontwikkeld dat luistert naar de naam Gemini. De Gemini-accu die het in de Tesla Model S heeft gestopt, leverde de auto een actieradius op van zo'n 1.419 kilometer. De ruim 1.400 kilometer die de Tesla Model S uit een volle Gemini-accu wist te persen, werd behaald tijdens een testrit waarbij een gemiddelde snelheid van zo'n 90 km/h werd gereden. De start-up wist bij een eerdere test met een van de Gemini-accu voorziene Tesla Model S zonder bij te laden al een afstand van 1.210 kilometer te rijden. Our Next Energy heeft zijn test-Model S overigens Gemini 001 gedoopt.
Tesla Model S
Het Gemini-accupakket in deze Model S heeft 204 kWh capaciteit en een hoge energiedichtheid van 416 Wh/L. De Mercedes-Benz Vision EQXX had een 100 kWh accu met een energiedichtheid van 'bijna 400 Wh/L'. Die energiedichtheid maakte het mogelijk dat Mercedes-Benz de 100 kWh kon verpakken in een pakket dat ongeveer de helft van het formaat was van de accu van de EQS. Ook de Gemini-accu zal voor zijn capaciteit van 204 kWh dus bepaald geen zeeën aan ruimte innemen. Het Gemini-accupakket bestaat min of meer uit twee delen met elk een eigen chemische samenstelling. Het deel met lithium-ijzer-fosfaat (LFP)-cellen wordt bijgestaan door een deel dat deze LFP-cellen weer kan bijladen en fungeert dus feitelijk als interne range-extender. Experimenteel dus. Volgens ONE is onder meer kunstmatige intelligentie verantwoordelijk voor het energiemanagement.
Toekomstmuziek? Zou zomaar kunnen, maar Our Next Energy is een serieuze club waar onder meer BMW i Ventures in heeft geïnvesteerd. De Amerikaanse start-up zegt de Gemini-techniek de komende tijd nog door te ontwikkelen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
TESLA OPENT IN NEDERLAND (VRIJWEL) ALLE SUPERCHARGERS VOOR NIET-TESLA’S
PILOT KENNELIJK GESLAAGD
Sinds november is het bij bepaalde Supercharger-locaties van Tesla in Nederland mogelijk om je niet-Tesla op te laden. Deze Pilot lijkt te zijn geslaagd, want Tesla heeft stilzwijgend alle Supercharger-locaties in ons land opengesteld voor andere EV’s.
Wie op Tesla’s locatiezoeker ‘Superchargers voor niet-Tesla’s’ selecteert, ziet in ons land sinds vandaag alle locaties oplichten. Daarmee loopt ons land opnieuw voorop, want in november was Nederland ook al het eerste land ter wereld waar dit überhaupt mogelijk was. Die Pilot is uitgebreid naar België, Duitsland, Frankrijk en Noorwegen, maar nog wel beperkt. In Nederland gaan nu kennelijk alle remmen los.
Een toelichting geven doet Tesla niet, en het is wat te laat om aan antwoorden te komen. Een logische verklaring zou echter zijn dat de pilot geslaagd is en het merk de capaciteit in ons land voldoende vindt om deze stap te zetten. Tesla verdient er goed aan, want andere EV-rijders betalen met €0,68 per kWh aanzienlijk meer dan Teslarijders.
Toch is het nog steeds voordelig, want bij de meeste aanbieders ben je nog meer kwijt voor je stroom. Bovendien is het mogelijk om de prijs te verlagen met een maandelijks abonnement. Voor €12,99 per maand betalen bestuurders van een EV van een ander merk dan Tesla dan ineens 29 cent per kWh. Het activeren van de laadpaal gaat in alle gevallen via de Tesla-app. Een kleine praktische beperking is overigens nog wel de lengte van de laadkabel: voor Tesla's is die uiteraard lang genoeg, maar sommige andere auto's moeten zich in onmogelijke bochten wringen om aan een Supercharger-'stall' te kunnen laden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
DUITSLAND START ONDERZOEK NAAR LEGALITEIT TESLA AUTOPILOT
OOK IN CONTACT MET RDW
Het Kraftfahrt-Bundesamt, het Duitse equivalent van de RDW, is een onderzoek gestart naar de legaliteit van Tesla Autopilot. Dat meldt de Duitse krant Bild am Sonntag. Daarbij kijkt de keuringsdienst met name naar de functie 'Auto Lane Change', waarbij Tesla's zelfstandig van rijbaan wisselen. Mogelijk is deze functie helemaal niet toegestaan in Europa.
In het kader van het onderzoek staat het KBA ook in contact met de RDW. De Nederlandse keuringsinstantie heeft de modellen van Tesla namelijk goedgekeurd voor gebruik op de Europese wegen. Dat hoeft volgens de Europese regels maar in één land te gebeuren, waarna de voertuigen overal in de Europese Unie zijn toegelaten. Het onderzoek kan mogelijk tot gevolg hebben dat Tesla de functie Auto Lane Change moet uitschakelen in Europa. AutoWeek heeft Tesla gevraagd om een reactie naar aanleiding van het onderzoek.
Er klinkt al langer kritiek op de manier waarop Tesla Autopilot, een systeem dat de bestuurder aanvult en niet vervangt, aanprijst. Ook ligt de vraag op tafel of Tesla wel genoeg doet om te zorgen dat chauffeurs hun aandacht op de weg houden als het systeem ingeschakeld is. Momenteel is het echter wel zo dat je het stuur voortdurend aan moet raken als je Autopilot hebt ingeschakeld. Doe je dat niet, dan schakelt het systeem zichzelf uit.
Kritiek in thuisland
Tesla heeft in thuisland Amerika de laatste tijd de toezichthouder NHTSA op zijn nek. Die begon afgelopen week een tweede onderzoek naar een mogelijk defect in de Autopilot-functie. Daarnaast dwong de toezichthouder Tesla om een aantal functies terug te draaien, waaronder de 'boombox'. Daarmee konden Tesla-eigenaren speakers buiten de auto gebruiken om eigen geluiden af te spelen. Ook moet Tesla onder de loep nemen waarom auto's bij een kruising met stopborden rustig door konden rijden als er geen ander verkeer was. Dat is in enkele Amerikaanse staten namelijk verboden.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
OPENING DUITSE TESLA-FABRIEK MOGELIJK WEER IN GEVAAR
JURIDISCHE STRIJD OM GRONDWATER
De opening van de Tesla Gigafactory in het Duitse Grünheide loopt mogelijk weer vertraging op. Dat komt door een nieuwe rechtszaak die is aangespannen door milieuorganisaties Naturschutzbund Deutschland (Nabu) en Grüne Liga. Zij vrezen namelijk dat het watergebruik van de fabriek ervoor zorgt dat het grondwaterpeil in de regio gevaarlijk laag komt te staan. De eerste zittingsdag is op 4 maart.
De milieuorganisaties klagen niet Tesla aan, maar de lokale autoriteiten in de regio Brandenburg. Dat meldt Bloomberg. Volgens de activisten is het effect van het grondwatergebruik van de Tesla-fabriek op de klimaatverandering namelijk niet meegenomen in het verlenen van de milieuvergunning aan Tesla, waarmee de autofabrikant 30 jaar lang grondwater mag oppompen voor de fabriek. In totaal gaat het om 1,4 miljoen kubieke meter per jaar, genoeg om een stad van 40.000 mensen mee te voorzien.
Volgens de autoriteiten is het probleem beheersbaar en wordt het alleen lastig als Tesla de fabriek verder gaat uitbreiden. Experts spreken dat tegen en geven de milieuorganisaties deels gelijk. Het grondwaterpeil in Brandenburg is immers al 30 jaar aan het dalen, met de droogtes van de afgelopen jaren leidde dat tot mislukte oogsten en bosbranden. Volgens Axel Bronstert, professor waterbeheer aan de universiteit van Potsdam, is het 'naïef' om te denken dat de huidige reserves voldoen voor zowel de fabriek als de inwoners. Hij noemt de situatie 'serieus'. Daarnaast heeft het lokale waterschap nog niet de benodigde maatregelen genomen om de waterstand op peil te kunnen houden. Dat zou nog jaren kunnen duren. Tesla geeft wel aan dat het probeert om de benodigde hoeveelheid water per auto te verminderen.
Voor Tesla begint de Duitse fabriek inmiddels een aardig hoofdpijndossier te worden. In 2019 begon de Amerikaanse autofabrikant al met de bouw van de fabriek op basis van een voorlopige goedkeuring. Eigenlijk had de productie vorig jaar al moeten beginnen, maar de huidige rechtszaak zet mogelijk weer een rem op de opening van de fabriek als de rechter in het voordeel van de milieuorganisaties beslist.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Tesla heeft goedkeuring gekregen van de Duitse autoriteiten om zijn nieuwe Gigafactory te openen. Dat meldt de Duitse krant Handelsblatt. Dat betekent dat Tesla deze maand waarschijnlijk kan beginnen met de productie. Toch lijkt er nog steeds weerstand te zijn tegen de opening van de fabriek.
De goedkeuring zou na maanden van vertraging zijn verleend door het ministerie van Milieu van de deelstaat Brandenburg. Volgens de krant houdt premier Dietmar Woike van de deelstaat vrijdag een persconferentie over de opening van de fabriek. In 2019 begon Tesla op basis van een voorlopige goedkeuring met de bouw van de faciliteit. De productie had eigenlijk vorig jaar al opgestart moeten zijn, maar de lokale autoriteiten namen hun tijd met het evalueren van de milieueffecten van de fabriek, waarbij er vooral zorgen waren over het waterverbruik. Vorige maand zei het ministerie nog dat het 'wel even kon duren' voordat de knoop was doorgehakt, maar dat lijkt nu toch al te zijn gebeurd.
Tesla zal nu naar verwachting snel de productie willen aanvangen in de nieuwe fabriek in Grünheide, in de buurt van Berlijn. De goedkeuring is voor Tesla essentieel om de productie verder op te voeren en de Duitse autoconcerns Volkswagen, BMW en Mercedes-Benz het vuur na aan de schenen te blijven leggen. De nieuwe productiebasis van Tesla moet op termijn goed zijn voor een productiecapaciteit van 500.000 auto's per jaar.
Bezwaren
Ondanks de verlening van de goedkeuring is er nog steeds weerstand tegen de opening van de fabriek. Milieuorganisaties Nabu en Grüne Liga klaagden de autoriteiten van de deelstaat Brandenburg aan omdat het effect van het grondwatergebruik van de Tesla-fabriek op de klimaatverandering niet meegenomen zou zijn in het verlenen van de milieuvergunning. Volgens de autoriteiten is het grondwaterprobleem beheersbaar, maar experts zeggen dat de huidige reserves niet voldoende zijn om de fabriek en de inwoners van water te voorzien.
De eerste zittingsdag van die rechtszaak is morgen, op exact dezelfde dag als Woike naar verluidt de goedkeuring officieel aankondigt. Naar verwachting staat die rechtszaak Tesla dus niet in de weg om op korte termijn al auto's van de band te laten rollen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment