Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Life's too short. Not to. Live it. 1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht) 2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease) 2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen) 2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline
Die 1.8 k series motoren, zijn die nog betrouwbaar te noemen vanaf 90k km?
En hoe zit het nu precies met die HGF'en?
Als ik zo rondlees lijkt het wel alsof ze het allemaal vroeg of laat minstens 1 keer krijgen
Waar zeker op letten? Hoe het eventueel voorkomen?
ik mag denk ik wel zeggen dat 75% van de K-s ze zeker één keer in hun leven krijgen
ik heb twee rovertjes van 80.000 richting 110.000 gezet zonder probleem.
mijn huidige, de brm, van 70.000 naar 140.000... en toen gebeurde het...
Op 140.000 heb ook ik een HGF gekregen. heb hem natuurlijk zelf hersteld dus erg duur was het niet. Kop laten vlakken bij revisiebedrijf en nieuwe Land Rover pakking ertussen.
In principe kan mijn pakking niet meer gaan lekken nu. De land rover pakking wordt algemeen aanvaard als de veiligste oplossing. Er zijn nog mensen die een voorkeur hebben voor de Payen pakking, maar das omdat die dunner is en dus meer compressie geeft (niet dat het erg veel scheelt)
Maar over de HGF, Iedere K kan het krijgen, ik heb er al gezien met 15.000, en ik heb er al gezien met 200.000+.
Ik zou er eerlijk gezegd geen rekening mee houden. Kijken naar de staat van het voertuig, als ie tijdig onderhoud heeft gehad, is de wagen niet mishandeld geweest,...
Komt er een HGF aan, dan weet je dat je een kleine 1000€ kwijt zult zijn, aan stukken en uren. (incl. nieuwe distributieriem, waterpomp,...)
Wat je ook kan doen is ééntje zoeken die net één gehad heeft, en zeker uitzoeken dan waar en door wie het hersteld is, en welke pakking gebruikt is. Of je kan hem eventueel preventief laten vervangen bij een 80.000km beurt waarbij de riem anders toch moet vervangen worden (reken dan gewoon op een 6 uur extra werkuren en 50€ om de kop te vlakken.
De auto waar we naar uitkijken heeft net op 93k een groot onderhoud gehad met distributieriem en waterpomp, dus wie weet is de pakking ook vervangen.
De verkoper heeft er niets over gezegd, maar als we eens gaan kijken zal het wel bovenkomen
De auto waar we naar uitkijken heeft net op 93k een groot onderhoud gehad met distributieriem en waterpomp, dus wie weet is de pakking ook vervangen.
De verkoper heeft er niets over gezegd, maar als we eens gaan kijken zal het wel bovenkomen
dan hoop ik dat het reeds de weede riem is die hij gehad heeft want ze moeten er ééntje krijgen op 80.000 of om de 5 jaar. en als men dan 13.000 km wacht lijkt me dat eerder een zaak van slecht onderhoud
Hoe valt het verbruik eigenlijk mee?
Op spritmonitor zie ik dat die dingen nog relatief zuinig zijn precies, meeste onder de 8 liter zelfs.
Had toch wel bij normaal gebruik zelfs een litertje meer verwacht.
Hoe valt het verbruik eigenlijk mee?
Op spritmonitor zie ik dat die dingen nog relatief zuinig zijn precies, meeste onder de 8 liter zelfs.
Had toch wel bij normaal gebruik zelfs een litertje meer verwacht.
aha, een tf, die moesten dacht ik slechts om de 120.000 een riem hebben.
mijn brm krijg ik bij rustige rijstijl gerust onder de acht, en das nog een mems 2. dus iets oudere generatie. mijn zr (welliswaar met meer paarden) heb ik bij sportief gebruik (boven de 5000 toeren blijven indien nodig) nog niet boven de 10 liter gekregen.
dus zuinig zijn ze wel ja.
who cares, is zo goed als nieuw
mijn zr heeft ook nog geen gehad, en die is net ietsjes minder dan zo goed als nieuw.
als het komt vervang ik hem gewoon, simple as that
De K-motor? Ik durf zeggen een erg degelijk motortje. Er komt eigenlijk maar één ding aan en dat is de koppakking.
Wat is het belangrijkste te weten over de cilinderkoppakking volgens mij:
-kilomterstand zegt niets: Ik heb een Freelander gezien met 35000km met een kapotte en ik weet iemand met een Rover 416 met 280 000km met nog nooit problemen.
-de koppakking vervangen is geen groot werk voor een persoon die ermee vertrouwt is. Het is eigenlijk een pak makkelijker als een koppelling (en goedkoper ook).
-Grote problemen kan je vermijden door regelulier het waterniveau te checken.
Algemeen moet ik wel zeggen dat de TF/F gezien de mindere koeling van het blok maar ook door het feit dat de radiator zo ver van de motor zit en het temperatuursverschil tussen het water in de motor en in de radiator zo groot is dat er een thermische shock kan geven er meer last van heeft dan de andere modellen.
Comment