Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LAND ROVER Lovers
Collapse
X
-
DIT ZIJN DE JUWEELTJES VAN JAGUAR LAND ROVER CLASSIC WORKS
OP BEZOEK BIJ JAGUAR LAND ROVER CLASSIC WORKS
Er zijn maar weinig automerken die zo fanatiek met hun ‘heritage’ bezig zijn als Jaguar en Land Rover. Wij namen een kijkje in de werkplaats van JLR Classic Works in Coventry en werden daarna in één moeite door naar de schatkamer geloodst.
Onlangs mochten we op de testbaan van Jaguar kennismaken met een aantal auto’s uit de zogenoemde Continuation Series: op basis van overgebleven chassisnummers en nieuw gefabriceerde onderdelen worden C-, D- en E-types gebouwd die nauwelijks van de originelen uit de jaren 50 en 60 zijn te onderscheiden.
XJ220 voor beurtjes
Na afloop was er nog wat tijd over om te kijken hoe een klein half uurtje verderop, bij Classic Works in Coventry, tientallen klassiekers en youngtimers worden onderhouden, gerepareerd of gerestaureerd in een gigantische, 14.000 vierkante meter grote hal met niet minder dan 54 bruggen. We treffen er Jaguars, Land Rovers en Range Rovers van allerlei pluimage aan; van XJ220’s waarvan ‘even’ de twinturbo-V6 wordt gedemonteerd voor een beurtje, tot decennia oude Land Rovers die ogenschijnlijk in staat van ontbinding zijn. Hier worden ze met geduld, kunde (en geld) weer opgelapt. Alsof deze rondleiding nog niet indrukwekkend genoeg is, worden we na afloop nog even mee naar achteren genomen om via een anoniem deurtje te belanden in een ware schatkamer. Hier staan de auto’s rijen dik geparkeerd en tot driehoog opgestapeld, en we komen ogen en tijd te kort om de ruim vierhonderd klassiekers, youngtimers, filmauto’s, concept-cars, one-offs en andere rariteiten in ons op te nemen. We gaan desondanks een poging doen. Geniet mee!
Dat zie je niet elke dag: een XJ220 die een beurtje krijgt.
Waar gehakt wordt, vallen spaanders; de C-X75 kreeg flink op zijn donder in de James Bond-film Spectre uit 2015.
Een naar (beter dan) nieuwstaat teruggebrachte Land Rover Series 1, met daarnaast het chassis van eentje in aanbouw.
Een Jaguar XK 140 met een koetswerk van Michelotti staat te wachten op een nieuwe laklaag.
Het streven van JLR is om van elk model Jaguar, Land Rover en Range Rover dat ooit is gebouwd een exemplaar in de collectie op te nemen. Ook van de voorloper van Jaguar, SS (Swallow Sidecar), zijn modellen present.
Range Rovers van verschillende generaties, inclusief gecamoufleerde prototypes. De lichtblauwe op de voorgrond heet Velar, het is een van de 26 voorseriemodellen die deze naam kregen.
Prototype nummer 7 was een van de drie auto’s die in 1948 op de AutoRAI in Amsterdam stonden. Het was het werelddebuut van de Land Rover. De auto was heel lang zoek, werd in 2016 ergens in een veld teruggevonden en door JLR Classic Works volledig in oude glorie hersteld.
Bij Classic Works doen ze alles: onderhoud, reparatie, restauratie of welke aanpassing je ook wilt. Een Camel Trophy lookalike, bijvoorbeeld, die Land Rover nu als Defender Works V8 Trophy voor je ombouwt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
'LAND ROVER DEFENDER NA FACELIFT OOK VOLLEDIG ELEKTRISCH'
ZELFDE MODEL, ANDER PLATFORM
De Land Rover Defender is er vanaf zijn facelift in 2025 ook als volledig elektrische variant. Dat schrijft het Britse Auto Express naar aanleiding van uitspraken van anonieme ingewijden. De auto zou in tegenstelling tot nu op het platform van de nieuwe Range Rover komen te staan, die er vanaf 2024 eveneens als EV is. Verbrandingsmotoren blijven daarnaast leverbaar, het ontwerp blijft ondanks de platformwissel grotendeels ongewijzigd.
De in 2020 geïntroduceerde en behoorlijk populaire moderne Land Rover Defender is momenteel alleen met verbrandingsmotoren en plug-in hybride-aandrijflijnen verkrijgbaar, maar zal vanaf zijn facelift ook een volledig elektrische variant kennen. Dat schrijft het Britse Auto Express op basis van bronnen binnen Jaguar Land Rover. Bij de facelift, die voor 2025 op de rol staat, wordt de Defender-koets in grotendeels ongewijzigde vorm overgezet op een andere architectuur: die van de nieuwe Range Rover. Ook die komt op termijn (vanaf 2024) als EV op de markt.
Hoewel de Defender vanaf 2025 op het - in vergelijking met het huidige - geheel andere MLA Flex-platform van de Range Rover staat, blijven zijn dimensies gelijk. Ook wat exterieur- en interieurontwerp betreft liggen grote wijzigingen niet in de lijn der verwachting, aangezien de huidige modellen goed in de smaak vallen bij de klandizie. De platformwissel moet vooral de komst van een EV mogelijk maken. De huidige basis van de Defender leent zich daar niet of onvoldoende voor.
Land Rover Defender 90, 110 én 130 elektrisch
Vorig jaar bleek al dat Land Rover testwerk verricht met een Defender met waterstofcel, maar door de aanstaande platformwissel is het waarschijnlijk dat die - bij een eventuele introductie - zeker niet vóór een versie met accu's op de markt komt. De Britten geven weer dat de Defender zowel in 90-, 110- als 130-variant een elektrische aandrijflijn krijgt. Het Range Rover-platform is daarbij voldoende groot voor een accupakket met een capaciteit van minstens 100 kWh, waardoor een actieradius van 'meer dan 480 kilometer' haalbaar moet zijn. Zoals vermeld staat de facelift op de rol voor 2025, waarna de eerste uitleveringen van de eerste elektrische Defenders in 2026 moeten plaatsvinden.
Een elektrische variant is, doordat elektromotoren preciezer aangestuurd kunnen worden, waarschijnlijk nóg terreinvaardiger.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
De 1996 def 90tdi van vera lijkt hier een automaat…en dat kan niet , want dan had ik er al lang éne gehad
ben niet de eerste, bij nader inzien die erover valt
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
Comment