Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LAND ROVER Lovers
Collapse
X
-
RANGE ROVER (L322)
De derde generatie van de Range Rover, intern L322 genaamd, werd grotendeels ontwikkeld toen Land Rover van BMW was. Toen hij in 2002 op de markt verscheen was het merk echter al verkocht aan Ford, onder wiens toezicht de grote SUV in 2005 werd vernieuwd. Nadat Tata in 2008 het stokje had overgenomen, volgde de grootste facelift van dit model.
De Range Rover in kwestie is die van de L322-generatie, die in 2002 werd gelanceerd. Deze auto was in zijn oorspronkelijke vorm weliswaar direct herkenbaar als Range Rover, maar oogde toch aanzienlijk moderner dan zijn voorganger. Met behulp van BMW werd een auto neergezet die de traditionele vormen invulde met fraaie, optioneel met xenontechniek uitgeruste koplampen waarvan de invulling nog jaren het Land Rover-familiegezicht zou bepalen. De achterlichten van deze eerste serie zijn helemaal een bijzonderheid. Ze ogen eenvoudig, met een oranje en een rood element boven elkaar, maar stiekem licht het remlicht in rood op in het bovenste deel. Juist: de oranje richtingaanwijzer doet ook dienst als rood remlicht, en dat is een geintje dat zeker in 2002 nog erg bijzonder was.
Ford
De koets was strak, opgeruimd en tijdloos en dat betekent dat de grote Range Rover er weer jaren tegenaan kon. In 2005 vond een eerste update plaats, nu onder Ford-regime. Ford ging erg voorzichtig te werk en het is niet gek als je de verschillen tussen de eerste serie en die van na 2005 niet meteen ziet. De koplampen behielden hun kleurstelling en globale indeling, maar werden vanaf nu uit één stuk opgebouwd.
Bovendien werden de lichtunits aan de onderzijde iets afgeplat. Daarmee waren ze nu net wat minder hoog dan de grille, die vanaf 2005 aan weerszijden een dikke grijze rand heeft. De grootlicht-elementen in de koplampen, dat zijn de ‘rondjes’ aan de binnen- en onderkant, steken vanaf 2005 iets buiten de unit. Aan de achterzijde werd het oranje glas van de richtingaanwijzer/remlichtcombinatie van zijn kleur ontdaan.
Tata
In 2009, toch al acht jaar na de introductie van dit model, was het tijd voor een serieuzere facelift. Land Rover was opnieuw van eigenaar gewisseld en onder het regime van Tata kwam er een stevig gemoderniseerde L322. De koplampen werden verder afgeplat en kregen led-dagrijlicht, toen nog in de vorm van ietwat discutabele ‘stippen’ door de unit. De nieuwe grille was met een zilverkleurige indeling opvallender, terwijl de voorbumper juist werd strakgetrokken door de mistlampen naar beneden te duwen. Uiteraard kwamen er ook led-achterlichten, waarbij de richtingaanwijzers vanaf nu op een plekje tussen het bovenste en onderste ‘rondje’ resideren. In deze vorm werd de derde generatie van de Range Rover nog tot 2012 doorgebouwd, waarna de huidige generatie zich aandiende.
2002
2005
2009Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Deze Range Rover Classic laat het nieuwe model er oud uitzien
De Restomod kost ongeveer hetzelfde als de nieuwe generatie van het model...
Weinig voertuigen zijn zo vereerd als de klassieke Range Rover . Als gevolg hiervan worden maar weinig voertuigen zo vaak gemoderniseerd als deze luxe SUV's. Het Britse bedrijf Kingsley Cars heeft veel ervaring met het revitaliseren van oude Range Rovers, maar het bedrijf is nog ambitieuzer geworden met zijn nieuwste aanbod.
U kunt nu dus een klassiek tweedeurs- of vierdeursmodel kopen dat is gerestaureerd en gemoderniseerd om zelfs te voldoen aan de strenge eisen van de Londense Ultra Low Emission Zone (ULEZ). Om deze reden noemt de fabrikant zijn nieuwe modelreeks de ULEZ Reborn Range Rover Classic. Het is niet bepaald een flatterende naam, maar het zegt precies waar deze nieuwe oude SUV over gaat.
De voertuigen worden volledig gedemonteerd en opnieuw opgebouwd, inclusief nieuwe lasnaden en allerlei maatregelen om de carrosserie roest- en corrosievrij te houden. Een moderne 4,0-liter V8 met elektronische brandstofinjectie die een bescheiden 223 pk ontwikkelt, wordt aangeboden, evenals een 4,6-liter motor met 273 pk. Beide units zijn gekoppeld aan een ZF viertraps automatische transmissie en een herziene tussenbak van Borg Warner.
De oude Land Rover ziet er van buiten heerlijk ouderwets uit, maar van binnen is alles net even anders. Het interieur is uiteraard opgefrist met nieuwe materialen, maar ook moderne technologie zoals parkeersensoren, achteruitrijcamera's, draadloze gsm-opladers en Apple CarPlay-integratie zijn aanwezig.
Alle voertuigen zijn ook uitgerust met stoelverwarming en elektrische ramen. En voor extra prestaties zijn speciale chassiscomponenten met grote remmen en LED-verlichting verkrijgbaar. Elektrische stuurbekrachtiging blijft een optie.
Kingsley Cars geeft geen informatie over de uitstoot van de Range Rover, maar om straffeloos te kunnen rijden in de Londense ULEZ moet een voertuig minimaal voldoen aan de emissienormen Euro 4 voor benzinemotoren of Euro 6 voor dieselmotoren. Met de nieuwste uitbreiding van de ULEZ in Londen biedt de fabrikant zijn Range Rover aan als oplossing voor inwoners in en rond de stad die willen genieten van alle charme van de klassieke SUV zonder dagelijkse kosten te betalen.
Zoals u zich waarschijnlijk kunt voorstellen, brengt een dergelijke modernisering aanzienlijke kosten met zich mee. Een Range Rover Classic ULEZ Reborn is er vanaf 125.000 euro. Dit betekent dat de instapprijs vrijwel gelijk is aan die van de nieuwe Range Rover, die inmiddels is gepresenteerd met allerlei nieuwe technologie en een nieuw design van de achterzijde. Met de Restomod moet je ook geduld hebben als je besluit te kopen, want de bouwtijd is ongeveer 6-8 maanden na bestelling.
Bron: Kingsley Cars
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment