Oorspronkelijk geplaatst door severijns
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
US CAR Lovers
Collapse
X
-
Hier maar bijzetten voor hetgeen het waard is. Zou wel leuk zijn
BACK IN THE FUTURE?
HERINTRODUCTIE DELOREAN DMC-12 IETS DICHTERBIJ
De DeLorean DMC-12 wacht al jaren op een tweede leven, maar tot op heden was het opnieuw in productie nemen nog niet mogelijk. Er is nu echter eindelijk weer wat licht aan het einde van de tunnel.
De DeLorean DMC-12 behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. Voor degenen die toch wat vertwijfeld naar het scherm kijken; de DMC-12 was het in beperkte oplage gebouwde, enige model van DeLorean, het geesteskind van Amerikaan John DeLorean. De DMC-12, met zijn kenmerkende exterieur van geborsteld staal, werd in 1981 en 1982 gebouwd. Er rolden ruim richting de 9.000 exemplaren uit de fabriek. Een voltreffer was het niet, mede vanwege de teleurstellende prestaties van de 130 pk sterke Peugeot-Renault-Volvo-motor. De filmreeks Back to the Future maakte er echter alsnog een cultauto van. In die films is de DMC-12 de tijdmachine waarmee de hoofdpersonen door de tijd reizen.
Vanwege de iconische status die de auto verkreeg, wordt er al heel lang gesproken over een herintroductie. Er liggen nog duizenden onderdelen van DMC-12's klaar, die destijds op de schappen zijn blijven liggen. De productie werd namelijk abrupt gestopt vanwege de arrestatie van John DeLorean. Hoewel DeLorean vrijgesproken werd, zag een groot deel van de geplande DMC-12's vanwege het ter zielen gaan van DMC nooit het levenslicht.
'Nieuwe' DMC-12
Sinds 2015 worden er al concrete plannen gemaakt door het hedendaagse DMC om de DMC-12 alsnog verder te bouwen, met gemoderniseerde elementen én een nieuwe motor. Een wetsaanvulling, de Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act, moet de herintroductie mogelijk maken. Dat stelt kleine fabrikanten vrij van de moderne veiligheidseisen voor nieuwe auto's. Die wet moest in 2016 al van kracht gaan, maar is nog altijd niet aangenomen. Er volgde vorig jaar een aanklacht vanuit SEMA en nu lijkt het binnen afzienbare tijd toch nog te gebeuren. De hoop lijkt bij DMC weer een beetje te leven.
In gesprek met Hagerty laat DMC-vice-president James Espey weten dat er in ieder geval dit jaar nog niet gebouwd kan worden. Hij hoopt dat de introductie van de wetsaanvulling niet 'nog weer vier jaar op zich laat wachten'. De voorzichtige hoop is dat in 2021 de eerste auto's in elkaar gezet zijn. Er mogen dan maximaal 325 auto's per jaar worden gebouwd. Zoals gezegd bestaat het overgrote deel van de te bouwen auto's uit originele onderdelen. Epsey kan al wel vast verklappen dat er een motor met 354 pk klaar in de auto moet komen. Dan is die 88 mijl per uur zo bereikt!
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenHier maar bijzetten voor hetgeen het waard is. Zou wel leuk zijn
BACK IN THE FUTURE?
HERINTRODUCTIE DELOREAN DMC-12 IETS DICHTERBIJ
De DeLorean DMC-12 wacht al jaren op een tweede leven, maar tot op heden was het opnieuw in productie nemen nog niet mogelijk. Er is nu echter eindelijk weer wat licht aan het einde van de tunnel.
De DeLorean DMC-12 behoeft waarschijnlijk geen introductie meer. Voor degenen die toch wat vertwijfeld naar het scherm kijken; de DMC-12 was het in beperkte oplage gebouwde, enige model van DeLorean, het geesteskind van Amerikaan John DeLorean. De DMC-12, met zijn kenmerkende exterieur van geborsteld staal, werd in 1981 en 1982 gebouwd. Er rolden ruim richting de 9.000 exemplaren uit de fabriek. Een voltreffer was het niet, mede vanwege de teleurstellende prestaties van de 130 pk sterke Peugeot-Renault-Volvo-motor. De filmreeks Back to the Future maakte er echter alsnog een cultauto van. In die films is de DMC-12 de tijdmachine waarmee de hoofdpersonen door de tijd reizen.
Vanwege de iconische status die de auto verkreeg, wordt er al heel lang gesproken over een herintroductie. Er liggen nog duizenden onderdelen van DMC-12's klaar, die destijds op de schappen zijn blijven liggen. De productie werd namelijk abrupt gestopt vanwege de arrestatie van John DeLorean. Hoewel DeLorean vrijgesproken werd, zag een groot deel van de geplande DMC-12's vanwege het ter zielen gaan van DMC nooit het levenslicht.
'Nieuwe' DMC-12
Sinds 2015 worden er al concrete plannen gemaakt door het hedendaagse DMC om de DMC-12 alsnog verder te bouwen, met gemoderniseerde elementen én een nieuwe motor. Een wetsaanvulling, de Low Volume Motor Vehicle Manufacturers Act, moet de herintroductie mogelijk maken. Dat stelt kleine fabrikanten vrij van de moderne veiligheidseisen voor nieuwe auto's. Die wet moest in 2016 al van kracht gaan, maar is nog altijd niet aangenomen. Er volgde vorig jaar een aanklacht vanuit SEMA en nu lijkt het binnen afzienbare tijd toch nog te gebeuren. De hoop lijkt bij DMC weer een beetje te leven.
In gesprek met Hagerty laat DMC-vice-president James Espey weten dat er in ieder geval dit jaar nog niet gebouwd kan worden. Hij hoopt dat de introductie van de wetsaanvulling niet 'nog weer vier jaar op zich laat wachten'. De voorzichtige hoop is dat in 2021 de eerste auto's in elkaar gezet zijn. Er mogen dan maximaal 325 auto's per jaar worden gebouwd. Zoals gezegd bestaat het overgrote deel van de te bouwen auto's uit originele onderdelen. Epsey kan al wel vast verklappen dat er een motor met 354 pk klaar in de auto moet komen. Dan is die 88 mijl per uur zo bereikt!
Bron: Autoweek
het hoofdkantoor van DMC was inderdaad new york.
maar de assamblage was in ierland.
Comment
-
SUCCESVOLLE VREEMDE
FEESTBEEST: AMC GREMLIN BESTAAT 50 JAAR
Er zijn weinig Amerikaanse auto's die zo de tongen los weten te maken als de AMC Gremlin. Eén van de meest opvallende creaties uit de jaren 70 is het zonder meer. Deze week is de bijzondere Gremlin 50 jaar geworden, dus staan we daar natuurlijk even bij stil.
De jaren 70 waren op autogebied behoorlijk apart, zeker in de Verenigde Staten. Nadat de Amerikanen decennialang zonder zorgen grote auto's reden en onnodig veel brandstof verstookten, kwam de autowereld er vanaf het begin van de jaren 70 heel anders uit te zien. De Japanners en Duitsers, of all people, kregen stevig voet aan de grond op de Amerikaanse automarkt en wisten met hun betrekkelijk kleine, zuinige én betrouwbare auto's steeds meer Amerikanen bij de showrooms van de binnenlandse merken weg te trekken.
Dat lieten de Amerikanen zich niet gebeuren en dus werden er diverse auto's ontwikkeld die de opmars van de buitenlandse concurrentie moesten stuiten. Dat bleek nog geen gemakkelijke opgave, want plots moesten er auto's worden gemaakt die in vrijwel alles niet strookten met de Amerikaanse visie op mobiliteit. Veel modellen werden dan ook weggelachen door het publiek, sloegen niet aan of bleken simpelweg niet genoeg doordacht. De Kevers en Corolla's tierden er welig bij.
Verrassend genoeg kwam vanuit AMC, dat het opnam tegen de grote namen als General Motors, Ford en Chrysler, een auto die er wel behoorlijk in slaagde: de Gremlin. Zijn naam past perfect bij het wat moeilijke uiterlijk van het model, maar blijkbaar schrok het mensen niet al te veel af. Vanaf april 1970 tot laat in 1978 was de Gremlin op de markt en met ruim 670.000 verkochte exemplaren was het een enorm succes.
Dat was aan een aantal dingen te danken. Allereerst de oliecrisis van 1973. Die maakte, vanwege de brandstofschaarste, de betrekkelijk zuinige Gremlin nóg aantrekkelijker. Hoewel de directe concurrentie hiervan uiteraard ook profiteerde, kon de Gremlin er perfect op inspelen als aantrekkelijke Amerikaanse oplossing voor de crisis. Daarbij was de Gremlin met zijn instapmotor, een 3,3-liter zescilinder, nog altijd wel een klap beter bedeeld dan de buitenlandse alternatieven. Ook was de aanschafprijs - naar huidige maatstaven tussen de € 11.000 en € 12.000 - bepaald niet gek.
Hoewel AMC later op de fles ging en het vanwege auto's als de Gremlin en de nóg apartere Pacer bij sommigen misschien een wat twijfelachtige herinnering oproept, was het dus eigenlijk zo gek nog niet. Des te meer reden om eens een hoge hoed af te nemen voor de Gremlin, die nu Abraham heeft gezien.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
DE VLUCHTSTROOK: DE BEGRAVEN PLYMOUTH BELVEDERE
De Plymouth Belvedere zal bij velen ongetwijfeld spannende associaties oproepen, want dit was natuurlijk de auto die als 'Christine' schitterde in de gelijknamige film uit 1983. Toch is dat niet het enige waar deze Plymouth beroemd om werd. Op iets lokaler niveau stond de Belvedere bekend als de 'tijdscapsule-auto'. In 1957 werd namelijk een gloednieuw exemplaar begraven en vijftig jaar later weer opgegraven.
De derde generatie van de Plymouth Belvedere was, toen deze in 1957 werd onthuld, een behoorlijk futuristisch vormgegeven auto. De grote grille, brede en behoorlijk platte neus, vinnen achterop en de gestrekte daklijn en panoramische voorruit deden recht aan de bijbehorende reclameleus 'Nu is het plots 1960!'. Een opvallende auto, die zich volgens Stephen King perfect leende voor een hoofdrol in zijn boek over een moordlustige auto. Voor de inwoners van Tulsa, in de staat Oklahoma, was de Belvedere een perfecte auto voor een ludieke en opvallende actie om hun stad in de publiciteit te brengen. Een gloednieuwe Belvedere zou als tijdcapsule worden begraven tijdens het verjaardagsfeest van de stad in juni 1957. "Deze auto is een perfect toonbeeld van auto's van deze eeuw, en deze stijl moet over vijftig jaar nog aanspreken", sprak de initiatiefnemer over de Belvedere.
Begraven
Het idee was helder: de tweedeurs Belvedere, met net geen 10 kilometer op de klok, moest goed ingepakt worden begraven. De auto zou vijftig jaar later immers weer worden opgegraven en het was de bedoeling dat het zou lijken alsof de tijd had stilgestaan. Om dat voor elkaar te krijgen, werd de auto ingespoten met de corrosieremmer Cosmoline, ingepakt in plastic en begraven in een betonnen 'graf', vlak voor het gerechtsgebouw van Tulsa. Met een stalen plaat werd het graf afgedicht en hierna werd er een dikke laag zand overheen geschept.
De Belvedere begon aan de lange rust van vijftig jaar, met aan boord diverse objecten. Zo waren er een krat bier, olie, enkele liters benzine, een pakje sigaretten, vrouwenhandschoenen, lippenstift en 2,73 dollar mee begraven in de auto. Ook werd inwoners van Tulsa gevraagd om het inwoneraantal van Tulsa in 2007 te raden. De schattingen werden opgeschreven en in een glazen pot in de Belvedere gelegd. Degene die er in 2007 het dichtst bij zou zitten, won de auto.
Opgegraven
Voor het opgraven van de Belvedere op 15 juni 2007 waren er al zorgen over de staat van de auto. Er werd verwacht dat er, ondanks de voorzorgsmaatregelen, waarschijnlijk toch lekken in de betonnen tombe waren ontstaan. Dat kon uiteraard over zo'n lange periode grote gevolgen hebben voor de auto. Toen de stalen plaat er uiteindelijk werkelijk werd afgehaald, werden de zorgen vrijwel direct bevestigd. De Belvedere kwam tevoorschijn in de deels met water gevulde ruimte en met duidelijk een erg smerige en roestkleurige plastic omhulling eromheen. De vrees was dat het tijdcapsule-aspect niet helemaal tot zijn recht was gekomen en dat bleek inderdaad het geval toen de auto voorzichtig werd opgetakeld.
De auto zat vanbinnen en vanbuiten volledig onder de roestaanslag en modder. De sleutel zat vastgeroest in het contact, de motor was compleet vastgeroest en kon geen slag meer maken en de objecten in de auto waren in sommige gevallen nauwelijks nog terug te vinden. Zo was bijvoorbeeld het kratje bier veranderd in een verzameling lege blikken: het bier was uit de doorgerotte blikken weggesijpeld. Het was dus een leuk idee, maar geen doorslaand succes. Toch bleek er wat hoop te zijn dat de auto nog een stuk op kon knappen met de juiste roestbehandeling en schoonmaaktechnieken. Een stuk bijna perfect chroom onder de dikke laag blubber en roest-aantrekkende Cosmoline zorgde voor een stipje licht aan het einde van de tunnel.
Opgeknapt
De auto werd gewonnen door de ongetwijfeld dolblije Catherine Johnson. Zij was de zus van de tussentijds overleden Ray Humbertson, wiens voorspelling van het aantal inwoners van Tulsa in 2007 het meest nauwkeurig bleek. De neef van Johnson nam de auto voor haar in ontvangst en besloot hem naar een bedrijf (Ultra One) te brengen dat de roest en vuiligheid kon verwijderen. Bij dat bedrijf bleef de auto vervolgens jaren staan. De economische crisis legde het werk aan de auto een tijd stil, maar bedrijfseigenaar Dwight Foster pakte het uiteindelijk toch weer op. Met resultaat, want de auto staat er qua exterieur tegenwoordig stukken beter bij dan toen 'Miss Belvedere' in 2007 tevoorschijn kwam.
50 jaar later:
En nu proper gewassen:
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichtenmercury park lane (1966)
Comment
-
Voorlopig hier nog maar posten want het zou net zo goed over slechts 1 exemplaar kunnen gaan of helemaal niks want er wordt al jaren over gepraat.
ONTWERP VAN ITALDESIGN
NIEUWE DELOREAN OP KOMST
DeLorean Motor Company komt binnenkort eindelijk met een spiritueel opvolger van de DMC-12. Italdesign heeft het ontwerp op papier gezet en deelt nu de eerste teaserfoto.
Al jaren gaan de wildste geruchten rond over een nieuwe DeLorean. De laatste keer dat we iets concreets hoorden, was pakweg een jaar geleden. Toen lag er nog een plan bij DMC om de DMC-12 weer te gaan bouwen met overgebleven onderdelen uit de jaren 80. De voorzichtige hoop was toen dat de productie in 2021 kon beginnen. Nu lijkt het er echter op dat er een compleet nieuwe retro-DeLorean aan zit te komen. Italdesign deelt namelijk een schimmige afbeelding van een auto met vleugeldeuren en DMC op de neus.
Het befaamde Italiaanse designhuis deelt de afbeelding op de 40e verjaardag van de eerst gebouwde DMC-12. "Wat is een betere manier om een icoon van de auto-industrie te vieren, dan met een glimp van de (nabije) toekomst. We houden je op de hoogte", aldus Italdesign. Helaas tasten we verder nog volledig in het duister over de nieuwe DeLorean. Vorig jaar sprak DMC's vice-president James Espey nog over de DMC-12's die nog gebouwd konden worden met originele onderdelen en dat daar een 'motor met een vermogen van 384 pk' in zou komen. Wie weet geldt dat laatste ook voor de splinternieuwe DeLorean.
Dat het uitgerekend een ontwerp van Italdesign wordt, is op zich goed verklaarbaar. De DMC-12 was immers van de hand van Giorgetto Giugiaro, die ook aan de wieg van Italdesign stond. Bij de teaserfoto staan ook de officiële logo's van DMC, dus het gaat hier niet om een leuk studiemodel op eigen initiatief, maar om het échte werk. Nu hopen dat de toekomst snel komt!
Bron: Autoweek
Het vorige model:
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment