Vermits de nieuwe IS niet meer naar Europa komt hier maar posten en geen speciaal topic meer aanmaken.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
LEXUS Lovers
Collapse
X
-
Lexus heeft zojuist het doek verwijderd van een grondig herziene IS. Inderdaad, herzien. We namelijk namelijk niet te maken met een volledige generatiewissel!
Het is in Europa over en uit voor de IS. Lexus heeft besloten om in ons werelddeel de stekker uit het IS-avontuur te trekken, maar dat maakt de vernieuwde IS die het merk vandaag heeft gepresenteerd, natuurlijk niet minder interessant. Je zou namelijk denken dat het uitgaande in 2013 gepresenteerde model wordt vervangen door een volledig nieuwe generatie, maar die vlag gaat niet op. De IS wordt namelijk slechts grondig herzien.
De vernieuwde IS komt dan ook niet op een versie van Toyota's TNGA-platform te staan en behoudt zijn huidige basis, zij het in aangepaste vorm. Zo moet de auto niet alleen een stuk stijver, maar ook iets lichter én beter geïsoleerd zijn dan de IS die zeven jaar geleden op de markt verscheen.
De IS krijgt een compleet nieuwe snuit én een nieuwe bilpartij aangemeten. De kenmerkende 'Spindle grille' heeft voortaan gebogen lijnen en ook de koplampen zijn volledig nieuw. De losse koplampen met daaronder afzonderlijk de boemerangvormige led-dagrijverlichting zijn vervangen door units met geïntegreerde dagrijverlichting. De aanpassingen aan de achterkant zijn ingrijpender. De achterklep is volledig nieuw en ook de lichtunits die erin zijn ondergebracht, zijn volledig herzien. De achterlichten zijn veel platter dan voorheen en worden met elkaar verbonden door een ledstrip. Net als aan de voorzijde nemen we ook onderaan de achterkant van de vernieuwde IS een nieuwe bumper waar. Aan de zijkant is het vooral het nieuwe achterportier dat de aandacht trekt. De opgaande lijn die daarin is aangebracht, gaat veel eerder omhoog dan momenteel het geval is. Zoals verwacht blijft de wielbasis van de IS met 2,8 meter onveranderd. Het nieuwe bumperwerk maakt de auto in totaal zo'n 3 centimeter langer.
Interieur
Je had het wellicht op de gelekte foto's van de IS al waargenomen, maar het interieur van de IS blijft nagenoeg ongeroerd. Wel worden de horizontale ventilatieroosters aan de linker- en rechterkant van het dashboard vervangen door ronde exemplaren en plaatst Lexus het infotainmentschem een stuk verder naar voren. Het vernieuwde infotainmentsysteem ondersteunt voortaan zaken als Android Auto en Apple Carplay en is gekoppeld aan een 10,3 inch groot display. Op de middentunnel komen we voortaan Lexus' bekende trackpad met haptische feedback tegen waar het infotainmentsysteem zich mee laat bedienen.
Natuurlijk is er weer een F-Sport-uitvoering die met zijn aangepaste bumpers, afwijkende grille en speciaal 19-inch groot lichtmetaal een stuk sportiever oogt dan de reguliere versies. In het pakket zitten onder meer uit een uit koolstofvezel vervaardigde achterspoiler en ditto zijspiegelkappen. Deze F-Sport-smaken worden vanbinnen onder meer voorzien van sportstoelen, een met leer bekleed stuurwiel en aluminium sportpedalen.
Aan het motorengamma verandert echter weinig en dat betekent dat er in de Verenigde Staten opnieuw een 244 pk en 350 Nm sterke geblazen 2.0 beschikbaar komt die in de IS 300 een plek krijgt. Deze motorversie werd voorheen als IS 200t aangeduid. De IS 300 is er opvallend genoeg ook met vierwielaandrijving, al krijg je dan een 264 pk en 320 Nm sterke 3,5-liter V6 onder de kap. De IS 300 wordt overtroffen door de IS 350, een variant met een 315 pk en 380 Nm sterke variant van de 3,5-liter V6. In Nederland was de IS alleen als hybride 300h. Van die hybrideversie rept Lexus vooralsnog met geen woord. Op veiligheidsgebied profiteert de nieuwe IS van de komst van vernieuwde veiligheidssystemen die ondergebracht zijn in Lexus' 'Safety System+-pakket.
Europa
Helaas voor Lexus-liefhebbers: de vernieuwde IS komt niet naar Europa. Volgens de Nederlandse importeur heeft het besluit te maken met de toenemende populariteit van SUV's en cross-overs in Europa. Vorig jaar bestond 80 procent van de Europese Lexus-verkopen uit een SUV of cross-over. Ook speelt mee dat Lexus de GS heeft vervangen voor de minstens zo grote maar prijstechnisch veel toegankelijkere ES.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Meer en meer bizarre keuzes bij Lexus. SUV trend kan één en ander verklaren, maar een nog belangrijkere reden zal zijn dat hij blijkbaar niet meer als hybride op het programma staat. Zonder hybride is het sowieso onhaalbare kaart voor Lexus om de Europese CO2 normen te halen.
Dit is geen volledig nieuwe IS en ik had eerder ook al vernomen dat de huidige generatie in 2020 zou stoppen en er pas een nieuwe zou komen in de loop van 2023. Misschien brengen ze hem dan ook terug naar Europa in hybride vorm?
Comment
-
Lexus IS en blijft toch een buitenbeentje in Europa en al zeker in België.
Ik weet niet hoe het met de verkoopcijfers vóór de Corona crisis zat maar ik had als ceo al lang de stekker eruit getrokken in Europa.
Om de één of andere reden werkt het hier niet met het merk Lexus. (emissie is één zaak).
Wel jammer feitelijk want persoonlijk heb ik er wel een voorliefde voor en kan het merk zeker appreciëren.
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
In augustus komt er ook een einde aan onze bijna 5-jarige relatie met Lexus.
Dan is de IS afgeschreven en de kans dat de opvolger uit dezelfde stal komt, is nagenoeg nihil.
Nieuwe IS was nog een waterkans maar gezien het 1/eigenlijk geen nieuwe is 2/geen hybride en vooral 3/niet naar België komt is die piste van de baan.
In het huidige gamma vind ik mijn gading niet: ES is te Amerikaans en dan kun je even goed een Camry kopen (no thanks), UX te klein, NX intussen te verouderd en RX te groot en fiscaal een ramp.
Over fiscaliteit gesproken, laatste jaar is ook de aftrekbaarheid van de IS flink gedaald door de nieuwe regels. Samen met de verkeersbelasting die je nekt door die 2.5 die erin ligt, gaat die ook niet langer blijven dan de afschrijvingstermijn.Het klassieke hybride verhaal is trouwens afgelopen, enkel full EV of PHEV <50g zijn tegenwoordig nog interessant.
Het is mooi geweest Lexus, ik zeg geen vaarwel maar voorlopig wel tot ziens.2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenIn augustus komt er ook een einde aan onze bijna 5-jarige relatie met Lexus.
Dan is de IS afgeschreven en de kans dat de opvolger uit dezelfde stal komt, is nagenoeg nihil.
Nieuwe IS was nog een waterkans maar gezien het 1/eigenlijk geen nieuwe is 2/geen hybride en vooral 3/niet naar België komt is die piste van de baan.
In het huidige gamma vind ik mijn gading niet: ES is te Amerikaans en dan kun je even goed een Camry kopen (no thanks), UX te klein, NX intussen te verouderd en RX te groot en fiscaal een ramp.
Over fiscaliteit gesproken, laatste jaar is ook de aftrekbaarheid van de IS flink gedaald door de nieuwe regels. Samen met de verkeersbelasting die je nekt door die 2.5 die erin ligt, gaat die ook niet langer blijven dan de afschrijvingstermijn.Het klassieke hybride verhaal is trouwens afgelopen, enkel full EV of PHEV <50g zijn tegenwoordig nog interessant.
Het is mooi geweest Lexus, ik zeg geen vaarwel maar voorlopig wel tot ziens.
Komt er nog bij dat Jef daar nu weg is, zegt genoeg...
Phileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rennfox Bekijk BerichtenIn augustus komt er ook een einde aan onze bijna 5-jarige relatie met Lexus.
Dan is de IS afgeschreven en de kans dat de opvolger uit dezelfde stal komt, is nagenoeg nihil.
Nieuwe IS was nog een waterkans maar gezien het 1/eigenlijk geen nieuwe is 2/geen hybride en vooral 3/niet naar België komt is die piste van de baan.
In het huidige gamma vind ik mijn gading niet: ES is te Amerikaans en dan kun je even goed een Camry kopen (no thanks), UX te klein, NX intussen te verouderd en RX te groot en fiscaal een ramp.
Over fiscaliteit gesproken, laatste jaar is ook de aftrekbaarheid van de IS flink gedaald door de nieuwe regels. Samen met de verkeersbelasting die je nekt door die 2.5 die erin ligt, gaat die ook niet langer blijven dan de afschrijvingstermijn.Het klassieke hybride verhaal is trouwens afgelopen, enkel full EV of PHEV <50g zijn tegenwoordig nog interessant.
Het is mooi geweest Lexus, ik zeg geen vaarwel maar voorlopig wel tot ziens.
Wat komt er in de plaats als ik vragen mag?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Metaxa Bekijk Berichten
Komt er nog bij dat Jef daar nu weg is, zegt genoeg...
Ben daar net op tijd gaan lopen
Toen ik 1,5 jaar geleden tijdens een Europese meeting de productplanning tot en met 2024 kon inkijken, wist ik dat het tijd was om andere oorden op te zoeken... en als er dan een (zeer) interessante trein passeert, dan spring je daar op
De focus bij Toyota en Lexus ligt meer en meer op het globale niveau, minder en minder specifiek op Europa. De trein van plug-in hybrides hebben ze gemist (daar beginnen ze nu pas wat meer modellen rond te bouwen, hoewel ze die technologie gewoon uit hun eigen voorraadkamer moesten halen). Maar dat ze ook zo traag zijn in het op de markt brengen van full electric spul, gaat helemaal mijn verstand te boven...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Rueff Bekijk Berichten
Ja je moet echt bij de pinken zijn want die fiscaliteit verandert echt zo snel, wat een paar jaar terug nog interessant was ben je nu mee gejost. Voor een particulier lijkt me dat wel een goede deal om zo'n IS 2dehands te kopen en op te rijden. Het is eens iets anders dan de Duitse 3.
Wat komt er in de plaats als ik vragen mag?
Grootste kanshebber is een PHEV <50gr. en daar ligt dan 330e touring in pole position maar bvb. ook een V60, 508 of zelfs 3008 zijn niet uitgesloten
Andere mogelijkheid is een 'kleine' of 2de hands EV en dan privé iets anders (bij)kopen. Alleen ben ik zodanig tevreden van mijn R dat ik in feite niet zou weten wat. 7R (voor mij dan) beste wagen ever in >25j. eigen wagens2021 Taycan 4S
2021 Lexus UX250h
Comment
-
Verzonden vanaf mijn iPhone met TapatalkPhileas Fogg, maakte naar aanleiding van een weddenschap één reis om de wereld in 80 dagen. Jules Verne heeft er het wereldberoemde boek naar geschreven en is ook meerdere keren verfilmd geweest.
Metaxa, deed tot hiertoe 61,29 reizen rond de wereld in 6800 dagen of gemiddeld 361,34 km per dag, elke dag...dag in, dag uit...
Maar daar zal wellicht nooit een boek noch een film over gemaakt worden.
Comment
-
Iemand ervaring met een RX450h van de vorige generatie (2010-2016)?
Heb die aangeraden aan een ouder koppel die een 2de hands SUV zoeken en niet alleen om hoger te zitten maar ook nog wat ruimte om spullen en kleinkinderen te transporteren.
Dient om zo'n 10à12000km per jaar rond de kerktoren en 70km wegen te rijden en sporadisch eens een autostraderit naar de luchthaven.
Paar testen over gelezen en lijkt me een perfect match, enige nadeel is de hoge jaarlijkse taks ondanks dat het een hybride is.
MY 2011 Lexus IS250 Aut.
Comment
Comment