Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MERCEDES-BENZ Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • MERCEDES-BENZ W110, W111 EN W112 (HECKFLOSSE) (1959-1971)

    Een Mercedes-ontwerper laat zich niet gauw afleiden door de mode, maar in de late jaren vijftig was dat ooit anders. De Mercedes die luisterde naar de code W111 (een ontwerp van de hand van Karl Wilfert) deed zijn intrede en knipoogde naar de buitenissig gevinde Amerikanen van toen. Hij kreeg weliswaar aanmerkelijk kleinere vinnen dan zijn Amerikaanse tijdgenoten, maar dankt er toch mooi zijn bijnaam aan: heckflosse. Overigens zou Mercedes Mercedes niet zijn, als ze niet vermelden dat de vinnen niet zozeer voor de sier waren als dat ze wel een logische functie hadden: als hoekmarkering, oh zo handig bij het achteruit inparkeren. Hoe dan ook: met de onthulling van het model in 1959 was in feite de eerste S-klasse geboren, want het model was in één klap het topmodel van de Duitse firma. Modern was hij zeker, want de nieuwe Mercedes was uitgerust met een heuse veiligheidscarrosserie met kreukelzones en ook een chassis dat een frontale klap mooi kon opvangen doordat het aan de voor- en achterzijde een kreukelzone meekreeg. Het thema ‘veiligheid’ was tevens doorgevoerd in het interieur waar je op een veiligheidsstuur – waarvan de kolom je niet als een speer kon doorboren – stuitte.
    Er was een scala aan uitvoeringen leverbaar, waarvan de 95 pk sterke 220b de instapper was. Daarnaast waren er de 220Sb (110 pk); 220 SEb (120 pk). Vanaf 1965 was er de 230S (120 pk) en nog wat later de 250SE met 150 pk. Voor wie dan toch nog niet tevreden was lanceerde Mercedes de W112 in 1961. Deze auto was gelijk aan de W111, maar kwam als ‘300SE’ met 160 pk zescilinder, luchtvering, veel chroom en een aanmerkelijk luxere uitvoering. Tot de komst van de 600-serie was het de meest luxe auto die Mercedes leverde. Ook aan de man met juist een kleinere portemonnee werd gedacht en daarvoor introduceerde men de W110-reeks. Deze had een wat kortere neus om de kleinere motoren niet helemaal te laten verdwijnen: er waren ook diesels: de 190 D en later de 200D. Van de W111 en W112’s zijn ook fraaie coupé- en cabrioletuitvoeringen gebouwd. Productie van de modellenreeks stopte in 1968, maar die coupés en cabriolet werden tot 1971 gebouwd.









    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • MERCEDES-BENZ S-KLASSE W108 (1965-1972)

      Na de ‘Heckflosse’ met zijn typerende staartvinnetjes, vonden pers en publiek de nieuwe Mercedes S-klasse in 1965 eigenlijk tamelijk sober. Dat ontwerper Paul Bracq echter een tijdloos ontwerp afleverde blijkt nu wel. Want zelfs vandaag de dag is een S-klasse uit de W108-serie (de fabrieksaanduiding) nog een fraaie auto. Klassiek, maar nog altijd niet heel erg gedateerd. De nieuwe S-klasse kwam in de loop der jaren (1965-1972) in een keur aan uitvoeringen, maar had altijd een potente motor. De 250 S vormde de basis met een 2.496 cc zes-in-lijn motor, goed voor 130 pk en een topsnelheid van 180 km/h. Daarboven stond de luxere 250 SE en aan de top vond je de 300 SE. Die laatste was ronduit superluxe met een dashboard van prachtig wortelnotenhout, standaard automaat en elektrisch bedienbare ruiten. De V8 met een inhoud van 3.499 cc leverde in dit geval 200 pk en daarmee kon de 200 km/h-grens worden gepasseerd. Nog geen jaar na de introductie was er tevens een versie met tien centimeter langere wielbasis leverbaar, die 300 SEL heette, met de ‘L’ voor Lang. In 1967 werden de 250 S en -SE vervangen door de 280 S en -SE (nu met 2.778 in plaats van 2.496 cc zescilinders) en werd de 300 SE geschrapt. Het absolute topmodel - de 300 SEL 6.3 - verscheen een jaar daarna. Deze had de motor die ook in de überlimousine van Mercedes, de 600, was te vinden: een V8 met een inhoud van 6.332 cc en een vermogen van 230 pk. Luchtvering was hierbij net als de 600 standaard. Een jaar later is er ook een versie met 3.5 liter V8 en alweer een jaar later wordt die motor (3.499 cc – 170 pk) ook in de 280 SEL geschroefd. In 1972 valt het doek voor dit model. Echte liefhebbers van deze auto horen de film ‘The Driver’ uit 1978 te hebben gezien.









      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Dat open dak zat op een vreemde plaats toch ?

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door DHL Bekijk Berichten
          Dat open dak zat op een vreemde plaats toch ?
          Zal vooral voor de achterpassagiers bedoeld geweest zijn. Toen werd je nog vaak rondgereden in een MB en nu heeft iedereen er eentje
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Ja inderdaad, toen was een Mercedes nog een echte Mercedes...

            Comment


            • Comment


              • 300SL Gullwings.

                There are Pretenders among us.....
                Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                Comment




                • There are Pretenders among us.....
                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                  Comment


                  • MERCEDES-BENZ S-KLASSE (1972-1980)

                    De eerste Mercede S-klasse uit de W116-serie loopt in 1972 van de band in Stuttgart. Mercedes kopt, arrogant als het merk in die jaren kon zijn, ’das beste Auto der Welt’ - de beste auto ter wereld te hebben geschapen. De W116 is het eerste model waarbij van S-klasse wordt gesproken. In 1973 resulteert de lobby van Mercedes-Benz in de verkiezing van de 450 SE tot Auto van het Jaar.
                    Zoals het een limousine in de topklasse betaamt is er zéker geen sprake van ondermotorisering: de minst sterke variant 280 S leverde voor die tijd al een niet misselijke 156 PK, maar staat in schril contrast met de in mei 1975 geïntroduceerde 450 SEL 6.9: een bijna zevenliter V8 met 286 PK. Als basis voor deze krachtpatser dient het beroemde M100-blok uit de Mercedes 600. Hydropneumatische vering (met dank aan Citroën) en zelfs ABS zijn als optie leverbaar. De dieselvariant 300 SD wordt alleen voor export geproduceerd. De W116 blijft tot 1980 in productie en wordt opgevolgd door de W126-serie, die in feite gewoon een W116 met een fris jasje is.









                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • MERCEDES-BENZ S-KLASSE - W126 (1980-1991)

                      Mercedes Baureihe W126 lost in 1979 de W116 af. De productie eindigt in 1991 met 818.036 geproduceerde exemplaren. Ten opzichte van zijn voorganger wordt de W126 S-klasse vooral op het gebied van veiligheid doorontwikkeld. Zo is vanaf 1981 een airbag leverbaar (in de prijslijsten eerst nog aangeduid als "luftsack"). Door verbeterde aerodynamica kan het verbruik met zo’n 10% worden verminderd. In 1981 voegt Mercdes een coupé toe aan het gamma: de 380 SEC. Deze
                      vervangt de SLC van het type 107. Later voorziet men deze coupé van vijfliter- en zelfs 5,6 liter-motoren met vermogens tot 300 PK.
                      In 1985 ondergaat de W126 de enige facelift: nieuwe motoren worden leverbaar, waaronder twee heerlijke zescilinders met 160 en 180 pk. Optisch wordt de auto ook behoorlijk onder handen genomen (gladde zijbeplating, nieuwe bedieningsfuncties op het dashboard a la W124, nieuwe velgen en kleuren) met een uitermate frisse look als resultaat. Anno 2006 vinden juist deze late modellen gretig aftrek onder liefhebbers. Absolute topper is de 5,26m lange 560 SEL met 272 PK. Goed geconserveerde exemplaren met aantrekkelijke kilometerstanden gaan tegenwoordig voor forse bedragen van de hand.
                      Diesels worden slechts voor de export geproduceerd (voornamelijk naar de USA) en ondanks de sterk toenemende vraag, in Europa niet aan het gamma toegevoegd. Daarvoor moet het koperspubliek wachten op de pompeuze W140, die in 1991 voor het eerst aan het publiek wordt getoond als opvolger voor de, in veel ogen, laatste échte Mercedes-Benz S-Klasse.











                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Prachtige 300SL wss 1tje van boven de 2milj. eurootjes

                        Comment


                        • MERCEDES-BENZ W114/115 (1968-1976)

                          Bij Mercedes zijn de ingenieurs enkele jaren druk bezig geweest met de nieuwe 200D – 280 E (W114/115). In 1968 is hij eindelijk klaar voor de markt. Ten opzichte van zijn voorganger, het Ponton-B model, is de nieuweling een stuk korter (4,68 m) en smaller; de wielbasis is daarentegen juist gegroeid. De oude pendelas is vervangen door een modernere constructie. Door deze verbeteringen is de nieuwe 200 wendbaarder en overzichtelijker geworden.
                          Binnenin is veel aandacht besteed aan de passieve veiligheid. Ook nieuw is de voetparkeerrem die de handrem vervangt en die met een trekknop op het dashboard te lossen is. De diesels is wat meer cultuur bijgebracht en de zescilinders 230.6 en 250 leveren nu 120 en 130 pk. Daarbij steken de dieselversies schamel af: de 200D haalt uit 1.988 cc 55 pk en doet daarmee 31 seconden over de standaardsprint van 0 naar 100. Bij de 220D zorgen 2.197 cc voor 60 pk en een sprinttijd van 28,2 seconden.
                          Einde 1973 wordt de serie uiterlijk aangepast; het meest in het oog springend zijn de grotere, geribbelde achterlichten, die vuilafstotend zijn. De krachtige uitvoeringen 280 – 280E (met 156 – 185 pk) en 240D 3.0 (met een 2.971 cc vijfcilinder van 80 pk) zien in 1973 respectievelijk 1974 het levenslicht. In 1976 volgt de W123-reeks de W114/115 op.





                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment


                          • Mercedes 600 Landaulet (1963)



                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • MERCEDES-BENZ SL R107 (1971-1989)


                              Bij Mercedes verschijnt in 1971 de 350 SL ten tonele. Met zijn brede grille en liggende in plaats van de bekende staande koplampen van de 230 – 280 SL (Pagode) geeft de ‘Baureihe R107’ de nieuwe designrichting aan voor het Stuttgarter merk. In het vooronder ligt een 3,5 liter V8 met 200 pk, goed voor een sprintje naar de 100 in 8,8 s en een top van 210 km/h. Volgens Mercedes is de SL sportief sterk gemotoriseerd, veilig en comfortabel. De roadster weegt 1.545 kg, heeft een 4-versnellingsbak en is 8,5 cm langer (4,37 m), 3,5 cm breder en een cm lager dan zijn voorganger.
                              De A-stijl is 50% sterker uitgevoerd en zodanig geconstrueerd dat de zijruiten in de regen minder vuil worden. De grote achterlichtunits zijn voorzien van ribbels, om vervuilen tegen te gaan. Voor de veiligheid zorgen in de carrosserie geïntegreerde 3-punts rolgordels. Later dat jaar verschijnt tevens een SLC, met een 36 cm langere wielbasis plus carrosserie en voorzien van een vast dak met 4,5 cm meer hoofdruimte dan de hardtop-SL. Opvallend zijn de achterste ventilatieruitjes met louvres.
                              In 1973 wordt de 225 pk sterke 450 SL aan het gamma toegevoegd; een jaar later volgt de zescilinder 280 SL met 185 pk. In 1980 vervangen de nieuwe achtcilinders 380 en 500 de 350 en 450 SL. Het vermogen stijgt naar 218 respectievelijk 240 pk. In 1986 profiteert de SL van de nieuwe motoren uit de gefacelifte S-klasse en tevens wordt het uiterlijk licht gewijzigd. In deze vorm blijft de SL tot 1989 in productie; in dat jaar staat de opvolger (R129) in de startblokken.











                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment


                              • daarom hebben die lichtblokken dus ribbels. vreemd dat de nieuwe led blokken terug vlak zijn
                                lets have some more member berries

                                Comment


                                • There are Pretenders among us.....
                                  Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                  Comment


                                  • MERCEDES-BENZ BOEKT VERKOOPRECORD

                                    EERST ELF MAANDEN OVERTREFFEN 2016

                                    Mercedes-Benz heeft tot en met november van dit jaar al meer auto's verkocht dan in heel 2016. De teller staat inmiddels wereldwijd op bijna 2,1 miljoen exemplaren.

                                    Dat komt neer op een stijging van 10,7 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Ook in november zelf boekte Mercedes-Benz met 195.698 voertuigen een verkooprecord. Het was de 57e opeenvolgende maand dat de fabrikant meer auto's wist te verkopen. In Europa werd een recordaantal van 79.942 exemplaren afgeleverd in november. Gemeten over de eerste elf maanden van dit jaar staat het aantal op 879.878 stuks, eveneens een record.

                                    November was ook een recordmaand in Azië en Noord-Amerika. In China steeg de verkoop met 22,2 procent naar 50.810 voertuigen. Voor dit jaar tot nu toe ligt de verkoop 27,3 procent hoger op 539.728 auto's. Voor de Aziatische markt als geheel staat dat aantal op 802.565 exemplaren, een stijging van 20,6 procent. In Noord-Amerika groeide de verkoop vorige maand minder hard. Het aantal leveringen lag met 36.505 auto's ongeveer 3,8 procent hoger dan in november 2016.

                                    De eerder dit jaar vernieuwde S-Klasse kan op grote belangstelling rekenen, aldus Mercedes-Benz. Wereldwijd verkocht Mercedes-Benz vorige maand 18,5 procent meer van deze wagens. Ook de E-klasse verkoopt nog altijd goed. Er zijn er dit jaar 46 procent meer afgeleverd dan vorig jaar. In november hadden de SUV's en cross-overs van Mercedes een aandeel van 37,5 procent in de wereldwijde verkoop. Voor de eerste elf maanden van het jaar staat dit aandeel op 34,9 procent.

                                    Bron: Autoweek
                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • DIETER ZETSCHE VAN MERCEDES-BENZ NAAR TUI

                                      WEG NA TWAALF JAAR VOORZITTERSCHAP

                                      Dieter Zetsche, de markante bestuursvoorzitter van Daimler AG en opperbaas bij Mercedes-Benz, vertrekt volgend jaar naar reisconcern Tui.

                                      Daarmee komt een einde aan twaalf jaren aan de top van Mercedes-Benz. In 2006 betrok Zetsche z'n huidige positie, maar de huidige topman is al sinds 1976 bij Daimler-Benz in dienst. In oktober 2018 komt een einde aan het tijdperk van de markante topman met de imposante snor. Begin 2016 werd nog bekend dat het contract van Zetsche tot eind 2019 was verlengd, maar die termijn zal de in Istanboel geboren Duitser niet meer volmaken.

                                      Zetsche treedt ook bij Tui AG aan als bestuursvoorzitter en volgt in die functie Klaus Mangold op. Als opvolger bij Daimler wordt door AutoBild de naam van de Zweedse ontwikkelingschef Ola Källenius genoemd, al is dat nog niet officieel bevestigd.

                                      Bron: Autoweek


                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Last edited by ; 23/12/2017, 01:20.

                                        Comment


                                        • There are Pretenders among us.....
                                          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

                                          Comment

                                          Working...
                                          X