Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MERCEDES-BENZ Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • MERCEDES-BENZ VRC CONCEPT (1995)

    In deze editie van De Vluchtstrook komt niet niet één, maar komen in feite vier verschillende auto's voorbij. Mercedes introduceerde in 1995 de Vario Research Car (VRC), een concept met vier verschillende carrosserievarianten op één chassis. Het studiemodel was onderdeel van een bredere visie van Das Haus.

    Auto's zijn er in allerlei soorten en maten voor verschillende doeleinden. Vaak zie je dan ook dat mensen meerdere auto's op de oprit hebben staan: een stationwagon voor dagelijks gebruik en een cabrio voor in het weekend, om maar een voorbeeld te noemen. Mercedes-Benz dacht dat dit ook anders kon en introduceerde in 1995 op de Autosalon van Genève de VRC. Het idee achter deze concept was dat je nooit meer dan één auto nodig zou hebben. De VRC kon in een handomdraai 'omgebouwd' worden naar een coupé, stationwagon, cabrio of pick-up. Deze vorm van modulaire bouw was compleet nieuw en revolutionair te noemen.

    Technologische proeftuin

    De VRC Concept past qua ontwerp perfect in het gamma van Mercedes in de jaren 90. De coupéversie heeft wat zijn profiel betreft wel wat weg van de CLK, terwijl de stationwagon de C-stijl van de ML heeft. Uiteraard prijkt de ster fier op de neus. De achterlichten doen echter denken aan die van een Opel Vectra. De bekleding van het interieur kan qua kleuren en patronen haast niet méér nineties zijn. Voor de tijd zag het dashboard er echter behoorlijk futuristisch uit. Zo is er een centraal display aanwezig in het tellerhuis dat een melding geeft wanneer je te dicht op een voorganger rijdt of de snelheidslimiet overschrijdt. Het kleurenscherm op de middenconsole bevat een navigatiesysteem -revolutionair voor die tijd- en een uitgebreide boordcomputer die informatie geeft over onder meer de bandenspanning en het oliepeil.

    Aan technologische vooruitstrevendheid geen gebrek in de VRC. Vandaag de dag zijn dit soort zaken eigenlijk pas gemeengoed in moderne auto's. De VRC diende tevens als een proefkonijn voor 'drive by wire'-technologie. Wat voor motor er in de VRC lag is niet bekend, maar de aandrijfkrachten werden in ieder geval op de voorwielen overgebracht via een cvt-automaat. Ook debuteerde Active Body Control in de concept-car. Deze actieve ophanging maakte later zijn opwachting in de CL. Het testen van deze technologie was niet primair waarvoor de VRC in het leven geroepen werd, en de gadgets in het interieur waren dat ook niet. Nee, de verschillende carrosseriestijlen op één platform vormden het unique selling point van dit studiemodel.

    Een bredere visie

    Je zou kunnen denken dat Mercedes opeens veel minder zou gaan verdienen wanneer mensen nog maar één auto nodig hebben, maar daar was een oplossing voor bedacht. Het idee was namelijk dat klanten de verschillende carrosserievarianten niet zelf in bezit zouden hebben. In plaats daarvan moesten ze naar speciaal opgerichte servicestations rijden waar de opzetstukken te huur waren. Daar konden de 'superstructures', zoals Mercedes ze noemt, in vijftien minuten worden gewisseld. Het systeem had een flexibele opzet, dus klanten konden zelf bepalen hoe lang ze hun gewenste variant nodig zouden hebben.

    Monteurs zetten de gewenste carrosserie bij het servicepunt op het chassis, waarna een 'soft close'-mechanisme het vanzelf vast trekt. Met acht bevestigingspunten zitten ze stevig op hun plaats. De 'superstructures' waren gemaakt van CFRP, waardoor ze elk slechts tussen de 30 en 50 kg wegen. Dit materiaal was ondanks zijn lichtheid stevig genoeg om crashbestendig te kunnen zijn. Een centrale connector zorgt ervoor dat bijvoorbeeld de achterruitenwisser van de stationwagon-uitvoering wordt gekoppeld aan het elektrische circuit van de auto.

    EXA was eerder

    Het idee van 'vier auto's in één' heeft bij Mercedes zijn weg naar de markt niet gevonden. Er was echter een ander merk dat het wel aandurfde: Nissan. Het merk was zelfs flink eerder dan Mercedes, want de EXA verscheen al in 1986. De primair voor de Amerikaanse markt bedoelde Nissan was in de basis een coupé, maar kon door het knutselen met dak of achterklep worden omgetoverd tot een targa, een cabrio of een auto die met enige fantasie een stationwagen kan worden genoemd. Erg succesvol werd de auto niet, maar bijzonder is hij nog steeds.


















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment












    • De Nissan Exa

      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • Comment





        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

          Comment





          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment





            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment


              • Mijn eerste Mercedes gekocht. Toch opvallend hoe ver mensen gaan om hun auto er duurder te doen uitzien. Volgens de verkoper, die in Autoglas doet, deden ze dat veel.

                Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                '15 Volvo XC60 D3

                Comment


                • Ik was ergens achter de V6 badge aan het zoeken, snap niet goed wat je bedoelt of het maffiaglas?


                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • Da's zoals de huidige leaseklanten bij MB, een groot gedeelte daarvan kan zich eigenlijk nog geen oude fiets permitteren en dan maar stoefen
                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • 280C/CE w114 CE Coupé (1973)
























                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                        Ik was ergens achter de V6 badge aan het zoeken, snap niet goed wat je bedoelt of het maffiaglas?


                        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                        Glas op metaal
                        '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                        '15 Volvo XC60 D3

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door josenjef Bekijk Berichten
                          Mijn eerste Mercedes gekocht. Toch opvallend hoe ver mensen gaan om hun auto er duurder te doen uitzien. Volgens de verkoper, die in Autoglas doet, deden ze dat veel.

                          Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk
                          Nog nooit gezien, wel grappig.
                          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                          Current:
                          1987 Mercedes-Benz W124 200D
                          1979 Mercedes-Benz W123 280E
                          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                          Ex:
                          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                          1976 Mercedes-Benz W123 250
                          1987 Mercedes-Benz W124 230E

                          1979 Mercedes-Benz W123 300d
                          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                          1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                          1980 Mercedes-Benz W123 280
                          1989 Mercedes-Benz W124 230E

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door benzfreak Bekijk Berichten

                            Nog nooit gezien, wel grappig.
                            Ook nog nooit van gehoord dat ze dat deden. Het is wel proper gedaan. Ik denk dat het er al 330000 kilometer tegen plakt dus het is wel stevig ☺️

                            Verstuurd vanaf mijn moto g(7) plus met Tapatalk

                            '16 Peugeot 308 SW blueHDI
                            '15 Volvo XC60 D3

                            Comment






                            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • Achterste schijven van een e300de zijn huge


                                Kompleet onverwacht imo


                                Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                Comment


                                • unimog op 00:33

                                  Comment





                                  • 48000km

                                    Ori-benz B-sticker Antwerpen


                                    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                                    Comment


                                    • 65 jaar Mercedes L 319/O 319 - ( 1955-1968 )

















                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • doen mij altijd wat aan een vis denken, prachtige camionette(s), net als die dusseldorfer en de bremer



                                        Last edited by bobo; 27/09/2020, 17:02.

                                        Comment


                                        • Hahaha, idd, ze lijken op elkaar
                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X