Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Wat 30 jaar geleden pure toekomst was, is vandaag deels een realiteit
Naam: Mercedes-Benz F 100 Première: North American International Auto Show (NAIAS) 1991 Technische gegevens: Voorwielaandrijving, diverse motorconcepten, waaronder verbrandingsmotoren met waterstof
Achtergrond:
Achteraf gezien is het verbazingwekkend hoeveel toekomst het onderzoeksvoertuig Mercedes F 100 al in 1991 aan boord had. Of het nu gaat om telefoonbediening met knoppen op het stuur, adaptieve cruisecontrol of elektronische bandenspanningscontrole, evenals vele kenmerken van de genetwerkte auto: wat dertig jaar geleden utopisch leek, maakt nu deel uit van de gebruikelijke uitrusting in personenauto's en bedrijfsvoertuigen.
Het onderzoeksvoertuig werd op 12 januari 1991 gepresenteerd op de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit. Ingenieurs en ontwerpers hebben meer baanbrekende technologie in de F 100 ondergebracht dan in enig ander onderzoeksvoertuig van het merk ervoor.
Een bijzonder groot aantal van de systemen in de Mercedes F 100 hebben hun weg naar serieproductie gevonden. Dit geldt voor passieve en actieve veiligheid, gebruiksgemak en ruimtebesparing. Voorbeelden: telefoonbediening met stuurwieltoetsen - geïmplementeerd in 1998 in de S-Klasse (220-serie); Gasontladingslampen - geïntroduceerd in 1995 als xenonkoplampen in de E-Klasse (210-serie); Telefonische spraakherkenning - geïntroduceerd in 1996 onder de naam LINGUATRONIC in de S-Klasse (140-serie).
Elektronische bandenspanningscontrole - gepresenteerd in 1999 in de CL luxe coupé (C215); Keyless-Go - de chipkaart in plaats van een autosleutel is een uitrustingsoptie voor de S-Klasse (220-serie) in 1999; Regensensor - standaard in 1996 in de CL Coupé (C 140); Sandwichvloer - constructieprincipe in de A-Klasse ( W 168 ).
De F 100 heeft veel details die zowel veiligheid als comfort dienen. Met het kennisniveau van 1991 interpreteren ingenieurs en ontwerpers op een vooruitziende manier hoe toekomstige wettelijke eisen voor veiligheid de voertuigtechnologie en de constructie van auto's kunnen beïnvloeden.
Bij de ontwikkeling van de F 100 houden ze niet alleen rekening met de resultaten van ongevallenonderzoek, maar ook met sociaal onderzoek. Een voorbeeld: volgens deze gegevens wordt een auto in het dagelijkse verkeer slechts bezet door gemiddeld 1,2 tot 1,7 personen. Dit aantal is in de afgelopen decennia nauwelijks veranderd. Volgens een bericht van de Duitse Bondsdag uit 2018 hebben personenauto's op de Duitse wegen gemiddeld 1,46 passagiers op alle ritten.
Omdat de chauffeur altijd aan boord is, heeft hij recht op de veiligste plek in de auto en zit hij daarom midden in de passagierscel in de F 100. In de meeste denkbare ongevalsituaties is het de minst bedreigde positie in het voertuig. Nieuwe typen taatsdeuren nemen bij het openen een deel van de voertuigbodem en het dak mee. Op deze manier kan de chauffeur moeiteloos in- en uitstappen - aan de kant van het verkeer.
Twee passagiers zitten links en rechts verschoven achter de bestuurder. De afstand tot het dashboard vergroot uw veiligheid. De stoelen van de passagiers op de achterste rij zijn naar het midden verplaatst en beschermd door stevige wielkasten achter. Doordat er geen B-stijl is en de ruimtebesparende draai- en schuifdeuren wijd open gaan, is het ook gemakkelijk plaatsnemen op de achterbank.
Een ander gemakskenmerk is zijn tijd ver vooruit: alle vier de deuren blijven gewoon op een kier staan om te sluiten en worden vervolgens door servomotoren in het slot getrokken.
Talrijke innovaties maakten van de F 100 een pionier op het gebied van de genetwerkte auto, die ook pas decennia later bekend werd. Een centraal scherm achter het stuur geeft de chauffeur informatie die op prioriteiten is gerangschikt. Dit kan de huidige snelheid zijn wanneer het voertuig vrij beweegt, maar er worden ook waarschuwingen voor dreigende gevaarlijke situaties weergegeven.
De gasontladingslampen die voor het eerst bij Mercedes worden gebruikt, resulteren in een zeer goede wegverlichting ondanks de compacte koplampen. De technologie komt in serieproductie onder de naam Xenon. Doordat de achterlichten bestaan uit transparante prismatische staven, kunnen ze worden aangestuurd door een centrale lichtbron. Afhankelijk van hun functie schijnen ze in de juiste kleur.
Bij helder zicht wordt de achterruitwisser onder de dakspoiler weggewerkt en reinigt indien nodig niet alleen de ruit maar ook de achterlichten. De voorruitwisser wordt over de volledige breedte van de voorruit geleid en veegt deze bijna volledig uit. De sensor achter het raam activeert automatisch de wisser als het regent.
Voorwielaandrijving was 30 jaar geleden ongebruikelijk voor Mercedes. Hij werd voor het eerst geïntroduceerd in een productieauto van het merk in 1997 in de A-Klasse ( W 168 ). Diverse motorconcepten worden onderzocht als aandrijfbron in de F 100. Waaronder een verbrandingsmotor die op waterstof loopt. Al 30 jaar geleden streefde Mercedes ernaar om met lokaal emissievrije auto's te rijden.
Talrijke elektronische componenten zoals adaptieve cruisecontrol ( serie-introductie in de S-Klasse van de 220-serie onder de naam DISTRONIC, 1998 ), dodehoekassistent (2007) en de achteruitrijcamera (2005 in de S-Klasse van de 221-serie) gegevens en afbeeldingen verstrekken voor veilig rijden. Zelfs automatisch rijbaanbeheer was drie decennia geleden mogelijk.
Verdere uitrusting omvat een mobiel faxapparaat en een permanent geïnstalleerde personal computer. Zonnecellen nemen twee vierkante meter van het dakoppervlak in beslag en dragen tot 100 watt stroom bij aan de energievoorziening.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment