Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MERCEDES-BENZ Lovers

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DOOR HET ELANDTEST-DEBACLE VAN DE MERCEDES A-KLASSE WERD ESP EEN BEGRIP

    EEN TERUGBLIK MET EEN MERCEDES-INGENIEUR 25 JAAR NA DATO

    ​Toen 25 jaar geleden de Mercedes A-klasse op zijn kant ging, was Dr. Christoph Böhm net aan de slag bij Daimler. Sindsdien weet iedereen wat de elandtest is, en ook ESP stond in een klap op de kaart. En Böhm? Die is tegenwoordig remexpert bij de fabrikant. Hij doet onderzoek naar de veiligheidssystemen van de toekomst.


    Als in het hoge noorden van Zweden de Mercedes A-klasse op zijn kant gaat, bevindt Christoph Böhm zich in Zuid-Duitsland. “Ik herinner me die dag nog heel goed”, vertelt de ingenieur. Hij is op dat moment nog maar zes dagen werkzaam bij Daimler, hij heeft net zijn studie afgerond. En dan gebeurt het ondenkbare: testers van het Zweedse autotijdschrift ‘Teknikens Värld’ testen de nieuwe A-klasse op het voormalige vliegveld van Stockholm. Het ‘Hamburger Abendblatt’ typeert het compacte model als de ‘moedigste stap in de geschiedenis van Mercedes-Benz’.




    Na 960 dagen en 5 miljoen testkilometers gaat het mis met A-klasse

    De ontwikkeling van de W168 duurt 960 dagen van het eerste ontwerp tot het productieklare model, en de auto heeft vijf miljoen testkilometers onder de wielen. Aan de lancering gaat een achttien maanden durend reclame-offensief vooraf, om het grote publiek te laten wennen aan het naar Mercedes-begrippen revolutionaire model. Maar de revolutie lijkt van korte duur; op 21 oktober 1997, drie dagen na de lancering, lijkt de carrière van de nieuwe auto al te eindigen. Wanneer Zweedse testredacteuren met een snelheid van 60 km/h een uitwijkmanoeuvre simuleren, gaat de A-klasse met vijf inzittenden aan boord op zijn kant.



    Robert Collin zit achter het stuur, zijn bijrijder Jonsson loopt verwondingen op, een passagier op de achterbank raakt in een shock. De kop die vervolgens in het Zweedse tijdschrift verschijnt, bestaat uit slechts één woord: ‘Rampzalig’. Voor Mercedes-Benz is het eveneens rampzalig. “Het kwam als een donderslag bij heldere hemel”, zegt Böhm terugkijkend. “Tijdens miljoenen testkilometers heeft er geen enkele vergelijkbaar voorval plaatsgevonden.”


    Een inzittende liep verwondingen op bij de mislukte. elandtest.


    Wat? Elandtest?

    Jürgen Hubbert (1939-2021), destijds lid van de Raad van Bestuur voor personenauto’s, wordt op de hoogte gebracht tijdens een Maybach-evenement in Tokio. Terug in Duitsland vormt hij een crisisteam; soms komen wel dertig mensen tegelijk bijeen in het centrum dat zich vlak naast zijn kantoor bevindt. De elandtest? Dat doet bij de medewerkers van het merk dan nog geen belletje rinkelen.




    Onmiddellijk standaard ESP op A-klasse

    Hubbert biedt zijn ontslag aan, maar ceo Jürgen Schrempp (nu 78 jaar) weigert. “Iedereen was het erover eens: dit gaat over de toekomst van het merk”, vertelde Hubbert enkele jaren geleden aan ‘Automobilwoche’. Een week na het voorval, op 29 oktober 1997, houdt de manager een presentatie voor journalisten van over de hele wereld. Hij kondigt aan dat Mercedes de A-klasse met onmiddellijke ingang standaard uitrust met het nieuwe stabiliteitssysteem ESP. Mercedes-Benz introduceerde het door Bosch ontwikkelde systeem twee jaar eerder, als wereldwijde primeur, standaard in de kostbare S-klasse Coupé (C140). In de meer reguliere C-klasse is het op dat moment alleen verkrijgbaar tegen een flinke meerprijs. Nu krijgt de nieuwe ‘Baby Benz’ het dus zonder meerprijs mee – opzienbarend! Daimler schat destijds in dat dit het bedrijf DM 100 miljoen per jaar kost. “Alle 18.000 tot dan toe geleverde A-klasses werden gratis omgebouwd”, vertelt Böhm.


    Mercedes-Benz monteert standaard ESP op de eerste A-klasse, hij gaat niet meer op zijn kant.


    Productie stil tot februari 1998, Niki Lauda test A-klasse

    Daimler legt de productie in Rastatt aanvankelijk stil en hervat die pas in februari 1998. De crisiscommunicatie werkt goed: “Nadat het team de oplossing had gevonden, moesten we laten zien dat ESP werkt. Om dat te bewerkstelligen, hebben we testrijders, onder wie drievoudig Formule 1-­wereldkampioen Niki Lauda achter het stuur gezet. Zij probeerden alles om de A-klasse uit balans te krijgen.” Tevergeefs, want de W168 gaat niet meer op zijn kant.


    Dankzij Mercedes A-klasse brak ESP door

    Bij Mercedes-Benz halen ze opgelucht adem en op slag weet vrijwel elke automobilist wat het ‘Elektronisch Stabiliteits Programma’ precies vermag. “Uiteindelijk heeft de A-klasse ervoor gezorgd dat ESP veel sneller doorbrak”, zegt Böhm. Het systeem is sinds november 2014 zelfs verplicht voor auto’s die in de EU nieuw op kenteken worden gezet. Bijna niemand weet beter wat er in technisch opzicht is gebeurd sinds de elandtestperikelen dan ingenieur Böhm. Hij is sinds 2019 hoofd van de afdeling ‘Ontwikkeling van rembesturingssystemen en rijdynamische functies’ en kan zeer gedetailleerd en met veel passie vertellen over bijvoorbeeld vacu­üm­onafhankelijke, elektromechanische rembekrachtigers. Maar als je geen ingenieur bent, begrijp je maar de helft van wat hij vertelt, zo complex is de technologie in de huidige auto’s.



    “We hebben sinds de elandtest grote vooruitgang geboekt bij de ontwikkeling van remregelsystemen”, zegt Böhm. “Tegenwoordig zijn die systemen nauw verbonden met meer dan honderd voertuigfuncties.” Wat betekent dat concreet? “Dan hebben we het over een geïntegreerde aansturing van het remsysteem en actieve achterasbesturing tot offroad-functies en een recuperatiefunctie voor elektrische aandrijflijnen. Als je rijdt met een ingeschakelde adaptieve cruise­control en je auto vertraagt, dan wordt dat geregeld door het remregelsysteem. Ook als je voor het stoplicht staat en het display toont de boodschap ‘Hold,’ dan zorgt het remregelsysteem daarvoor. Als je bergafwaarts rijdt, verlaagt een bergafdaalhulp automatisch de snelheid van de auto. Hoe dat wordt geregeld? Je raadt het al, door het remregelsysteem”, aldus rem­expert Böhm. En hoe het verder ging met de A-klasse? Mercedes-Benz heeft tot nu toe meer dan vier miljoen exemplaren van zijn compacte model verkocht, verdeeld over uiteenlopende generaties. In 2021 is hij goed voor ongeveer 17 procent van alle verkopen van Mercedes-Benz (inclusief de B-klasse) en rollen er wereldwijd 323.000 stuks nieuw de showroom uit.




    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment





    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten



        Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
        Enorm knap.

        Ik zou er graag eens mee rijden, nog nooit in een S gezeten/gereden.
        BMW X5 45e

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          ja zou kunnen, snelle jongen
          denk die 63 v12 alleen in de berline ook (iets meer als 60 ex?), net als de 65 alleen in berline zeker, dan?
          De 63 V12 was er idd in de berline en een paar zitten er ook in den G klasse.

          De 65 kwam er dan met de facelift door.

          Dan ging de 55 ook van 3xxpk naar 5xxpk.
          BMW X5 45e

          Comment


          • Comment


            • Comment





              • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                Comment


                • Mercedes-Benz 250SE Coupé w111 (1967)

























                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • 50 jaar Mercedes S-Klasse: een tijdperk dat binnenkort zou kunnen eindigen

                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • BIJ OVERGANG VAN W108 NAAR W116 KREEG DE MERCEDES S-KLASSE VORM

                      TOPKLASSE MERCEDES-BENZ IN 1972 GEDEFINIEERD

                      ​De Mercedes S-klasse is al meer dan veertig jaar een begrip in limoland. Een jaar of vijftig geleden sprak je echter nog niet van een S-klasse, en heette een van de dikste Benzen bijvoorbeeld gewoon 220 S of 280 SE, afhankelijk van de motorisering. Pas bij de overgang van de limo met interne code W108 naar W116 kreeg de S-klasse echt vorm. Over die fase in de geschiedenis van de Mercedes S-klasse gaat deze test. Hoe groot was die stap?


                      Dat Mercedes tot in de jaren 70 vasthield aan een oeroude achteras-techniek, grensde aan starheid. Pas toen dit de reputatie begon te bedreigen, draaide het merk bij.

                      De pendelas van Mercedes-Benz, hoonde Helmut Werner Bönsch, technisch directeur van BMW, is “het meest bewonderenswaardige staaltje huisvlijt, toegepast op het minst geschikte object in de geschiedenis van de automobiel”. Inderdaad grensde het vasthouden aan een type wielophanging dat zijn oorsprong vond in de Mercedes 170 uit de jaren 30, aan constructieve starheid, ook al was het principe in de loop der jaren steeds verder verfijnd. In de modelreeks 108/109, de voorloper van de later pas officieel zo genoemde S-klasse, werd die pendelas toegepast tot maar liefst 1972.


                      Links de W108 nog niet de S-Klasse maar wel een voorganger.


                      Een jaar eerder liep de zilverkleurige 280 SE van de band die op de foto’s figureert. Hij herbergt daarom onder zijn achterkant de laatste evolutiefase van de “Fritz Nallinger gedenk-as”, zo genoemd naar Mercedes’ hoofd ontwikkeling sinds jaren her. De ergste gebreken waren er toen allang uitgehaald. Maar toch bleven de aan het principe klevende nadelen aanzienlijk: wanneer de voorkant van de auto bij hard remmen naar beneden duikt, krijgt de achteras “o-benen”. De onbelaste achterwielen ontwikkelen dan een positief camber, de spoorbreedte wordt smaller en dat kan vooral in bochten tot instabiel rijgedrag leiden. Bij de opvolger W116, op de foto’s hier in het weer helemaal hippe ‘Ikonengold’, treedt dit verschijnsel niet op. Hij is namelijk voorzien van de toen nieuwe as met schuingeplaatste wieldraagarmen en maakt daarmee figuurlijk een reuzensprong voorwaarts.


                      Rechts de limo die al wel als Mercedes-Benz S-klasse bekend zou worden. Met veel betere rij-eigenschappen!


                      Maar op één punt was ook de conservatieve W108 revolutionair: met dit model brak Mercedes in 1965 met de eenheidscarrosserie, dat wil zeggen de gewoonte om de middenklasse- en topmodellen van hetzelfde koetswerk te voorzien met alleen een iets langere neus en wat detailverschillen, zoals bij de Heckflosse-reeks. Maar net als voorheen belichaamt de W108 de Mercedes-stijl uit de goeie, ouwe tijd: een dun stuurwiel met claxonring, kwaliteit die hier en daar wel handwerk lijkt, een vorstelijk uitzicht op een plechtstatig gewelfde motorkap met aan het eind de trotse, voor het laatst op een sokkel geplaatste ster.


                      De W108 vanbinnen


                      Het rijcomfort is voortreffelijk, alleen de bij hoge toeren wat rauw klinkende zescilinder en de nogal grofstoffelijk uitziende automaatbediening storen de gevoelige fijnproever.

                      Pas bij geforceerde lastwissels merk je de gebreken die inherent zijn aan de constructie, al leveren ze nauwelijks gevaar op, behalve tijdens abrupt remmen in bochten. De hydropneumatische compensatieveer onderdrukt verraderlijke uitbreekpogingen van de achterkant, de grens ligt verder weg dan verwacht. Ondanks heftige carrosseriebewegingen blijft de W108 ook bij heftige manoeuvres zijn koers vasthouden. Maar testrijders merkten destijds al dat de kleinere ‘Strich-8’, die met de nieuwe ‘diagonaal-pendelas’ was uitgerust, zich op de limiet goedmoediger gedroeg. In zijn laatste jaren ging het stigma ‘technologisch achterhaald’ de W108 daarom steeds meer aankleven.


                      Zijn kleinere broer Strich-8, voorouder van de E-klasse, reed beter dan de W108 in zijn nadagen.




                      De goudkleurige W116 kan inderdaad alles beter. Bij sterk afremmen blijft hij steeds de rust zelve, ook als hij op dat moment niet rechtdoor aan het rijden was. Dat hij niet eerder tot stilstand komt dan zijn voorganger, is in dit geval waarschijnlijk vooral aan de zachtere banden te wijten. Bij de slalom bereikt hij hogere bochtsnelheden. Het kenmerkende logge gedrag van een topklasse-Mercedes vertoont hij echter evengoed, hoewel de handgeschakelde bak in combinatie met de toerenminnende zescilinder dubbelnokker (M110) hem stiekem tot een best dynamische auto maakt.


                      Kijk, een handbak, het maakt hem stiekem best tot een dynamische auto.

                      Tegenover de delicate, fraai gedetailleerde W108 lijkt de S-klasse uit de jaren 70 een lompe homp metaal. Het interieur, met zijn dik omrande stuurwiel, portieren die sluiten als kluisdeuren en brede met velours beklede zetels, ademt de achteloze welstand van die tijd, toen een Mercedes nog de ‘gute Stern auf allen Strassen’ was. Bovendien is de geluidsisolatie van de W116 beter dan bij zijn voorganger en is hij daarom tijdens het rijden meetbaar stiller.


                      Een grote stap, die W116

                      Revolutionair is, naast de genoemde ondersteltechniek, niet in de laatste plaats het uiterlijk. Met de overgang van rechtopstaande naar horizontaal liggende koplampen breekt in 1972 ook stilistisch een nieuwe tijd aan in Stuttgart. Drie jaar na de maanlanding is het een kleine stap voor de mensheid, maar een grote voor Mercedes.


                      De 2,8 liter 6-in-lijn, met inspuiting.



                      Technische gegeven 280 SE - W108

                      Motor 6-cil. in lijn, voorin in lengte, 1 bovenl. nokkenas, distr.ketting, 2 kl./cil., mech. injectie (Bosch)

                      Cil.inh. 2.778 cc, boring x slag 86,5 x 78,8 mm

                      Max. vermogen 118 kW (160 pk) bij 5.500 tpm

                      Max. koppel 240 Nm bij 4.250 tpm

                      Topsnelheid 185 km/h

                      Aandrijving viertrapsautomaat (standaard handgesch. 4-bak, optie 5-bak), achterwielen

                      Wielophanging v/a onafh., dubbele dwarsdragers, schroefveren, stab./pendelas met hydropneumatische compensatieveer, schroefveren, rubber hulpveren

                      Remmen v/a schijven rondom

                      Banden testauto 205/70R14 95H

                      Verbruik 12,3 l/100 km super

                      Tankinhoud 82 l

                      Bagageruimte 610 l

                      Max. toelaatbaar gewicht 1.995 kg

                      Alle gegevens volgens fabrieksopgave





                      Technische gegevens Mercedes 280 SE - W116

                      Motor 6-cil. in lijn, voorin in lengte, 2 bovenl. nokkenassen, distr.ketting, 2 kl./cil., mech. injectie (Bosch K-Jetronic)

                      Cil.inh. 2.746 cc, boring x slag 86,0 x 78,8 mm

                      Max. vermogen 130 kW (177 pk) bij 6.000 tpm

                      Max. koppel 233 Nm bij 4.500 tpm

                      Topsnelheid 200 km/h

                      Aandrijving handgesch. 4-bak (optie 5-bak of viertrapsautomaat), achterwielen

                      Wielophanging v/a onafh., dubbele dwarse draagarmen, schroefveren, stab./diagonale draagarmen, stab., rubber hulpveren

                      Remmen v/a schijven rondom

                      Banden testauto 185R14

                      Verbruik 12,5 l/100 km super

                      Tankinhoud 96 l

                      Bagageruimte 530 l

                      Max. toelaatbaar gewicht 2.130 kg

                      Alle gegevens volgens fabrieksopgave












                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Historischer Werbefilm Mercedes Benz zum Thema Sicherheit 1960er Jahre

                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • THE SECRETS OF LUXURY SEDANS: How S-Class, Maybach and EQS are made | WELT Documentary

                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment





                          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                            Comment



                            • Taxi-s


                              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • 190D (1985)







                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Eighties Commercial Mercedes Benz about the Introduction of the new 190 model

                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • Comment


                                    • Vader & zoon ?

                                      Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                      Current:
                                      1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                      1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                      1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                      Ex:
                                      1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                      1976 Mercedes-Benz W123 250
                                      1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                      1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                      1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                      1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                      1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                      2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                      1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                      1980 Mercedes-Benz W123 280
                                      1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                      Comment


                                      • jouwe?

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                          jouwe?
                                          Yep.
                                          Ihr guter stern auf allen straßen, Mercedes-Benz.
                                          Current:
                                          1987 Mercedes-Benz W124 200D
                                          1979 Mercedes-Benz W123 280E
                                          1985 Mercedes-Benz 190E 2.3-16
                                          Ex:
                                          1994 Mercedes-Benz W124 E200 Diesel
                                          1976 Mercedes-Benz W123 250
                                          1987 Mercedes-Benz W124 230E

                                          1979 Mercedes-Benz W123 300d
                                          1992 Mercedes-Benz W201 190E 2.0
                                          1973 Mercedes-Benz W115 /8 230
                                          1993 Mercedes-Benz W202 C200 Diesel
                                          2003 Mercedes-Benz W211 E220 CDI

                                          1990 Mercedes-Benz C124 300CE
                                          1980 Mercedes-Benz W123 280
                                          1989 Mercedes-Benz W124 230E

                                          Comment

                                          Working...
                                          X