Mededeling
Collapse
No announcement yet.
MERCEDES-BENZ Lovers
Collapse
X
-
'MERCEDES-BENZ TRAPT OP REM: MINDER SNEL OVER OP ELEKTRISCH'
REACTIE OP MARKT
Mercedes-Benz hield bij de presentatie van zijn elektrische toekomstplannen in 2021 al een slag om de arm. De markt zou uiteindelijk leidend zijn. Die markt brengt Mercedes er nu toe om zijn EV-transitie wat te vertragen.
De verkoop van elektrische auto's gaat wat minder hard dan waar Mercedes-Benz in de zomer van 2021 nog van uitging. Toen maakte het bedrijf de ambitie kenbaar om vanaf 2025 vrijwel alleen nog maar in EV-technologie te investeren en in 2030 zou het klaar moeten zijn om 'waar de markt het toelaat' over te gaan op een volledig elektrisch aanbod. Dat 'waar de markt het toelaat' blijkt essentieel bij wat er nu gebeurt. De markt laat namelijk nog nergens echt toe dat het zo'n vaart loopt en lijkt dat ook op die termijn nog niet te gaan doen. Mercedes-Benz past zijn elektrische toekomstplannen aan.
Eerder dit jaar maakte topman Ola Källenius al duidelijk dat de verbrandingsmotor toch voorlopig nog wel relevant blijft en dat 'tot ver in de jaren 30' er nog Mercedessen met brandstofmotoren van de band blijven lopen. Volgens het Duitse Automobilwoche komt Mercedes-Benz nu ook terug op het streven om vanaf 2028 enkel nog nieuwe modellen met puur elektrische aandrijving te introduceren. Een verdere rem op de elektrificatieplannen dus.
Dat is nog niet het enige. Het eveneens Duitse Handelsblatt meldt tegelijkertijd dat Mercedes-Benz de ontwikkeling van het MB.EA Large-platform heeft stilgelegd. Op die basis zou een volgende generatie luxe elektrische Mercedes-modellen moeten verschijnen, zoals bijvoorbeeld een elektrische opvolger van de S-klasse. Het lijkt er nu ineens echter op dat er van bijvoorbeeld de S-klasse misschien toch nog een geheel nieuwe generatie met brandstofmotoren kan komen en dat de EQS er als elektrisch alternatief naast blijft staan. Een andere mogelijkheid is dat Mercedes-Benz de twee samenbrengt in één model en je voor een brandstof- of elektrische versie kunt gaan. Denk daarbij bijvoorbeeld aan hoe BMW dat nu doet met de 7-serie en i7.
Bron: AutoweekEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
WAAROM DE 2.6 DE ULTIEME MERCEDES 190 IS
VERGEET DE ZESTIENKLEPPERS
De Mercedes 190 zestienkleppers hebben een grotere reputatie dan de 190 E 2.6, en daarom staan de 2.3-16 en 2.5-16, en zeker de Evolution-versies van die laatste, voor enorme bedragen te koop. De prestaties van de viercilinder zestienkleppers en de optredens van de raceversies in het DTM-kampioenschap in de jaren 80 en 90 dragen daaraan bij. Maar je kon de 190, een typisch kind van de jaren 80, ook met zescilinder benzinemotor krijgen. De 190 E 2.6. Met zo’n exemplaar gaan we op pad.
Oké, de 190 E 2.5-16 Evolution heeft meer vermogen, is zeldzamer en sensationeler dan de misschien wat gezapige 2.6, maar met die zescilinder belichaamt deze 190 wel zo ongeveer alles waar Mercedes-Benz voor staat: uiterst comfortabel reizen in een vrijwel onverwoestbare auto. Want degelijk, dat is de 190 (W201), die in november 2022 zijn veertigste verjaardag vierde, absoluut. Hij was niet eens goedkoper dan een vergelijkbare en grotere 200 (W123). Er is dan ook geen enkele reden om huiverig te zijn voor de tellerstand van 340.000 kilometer. Je ziet het nergens aan af en merkt er tijdens het rijden niets van. Mocht je ooit met een 190D of gewone 190E hebben gereden, dan weet je hoe ontzettend goed deze auto rijdt voor een ‘kleine’ Mercedes. Tijdens zijn introductie sprak men liefkozend van de Baby Benz, maar dan wel een baby die net zo volwassen is als zijn grotere broers. Dat dankt hij onder meer aan de befaamde Raumlenkerhinterachse, die in 1982 debuteerde op de 190. De ontwikkeling van de W201 begon in 1978. Die achterwielophanging is een waar meesterwerk, met maar liefst vijf draagarmen per wiel, voor een optimaal wegcontact.
Deze zes-in-lijn was de basismotor van de S-klasse generatie W126.
De 160 pk sterke zescilindermotor tilt de rijbeleving naar een nog hoger niveau en in combinatie met alle luxe in dit exemplaar vraag je je af waarom je nog een jonge auto zou kopen. Cruisecontrol, airconditioning, elektrisch bedienbare ramen; het is er allemaal. Je zou hooguit een betere stoel willen; de zitting is vlak en hard. Kijken we onder de motorkap, dan valt op dat de zes-in-lijn maar nét aan past en dat het waarschijnlijk in eerste instantie niet de bedoeling was zo’n grote motor in de 190 te plaatsen. Daardoor ligt het zwaartepunt iets verder naar voren. Dat ga je wellicht merken bij extreem hoge bochtsnelheden, maar daar koop je deze zalige reisauto niet voor. De rust die de zescilinder met automaat uitstraalt, maakt hem tot de ultieme 190.
Geen type-aanduiding achterop dit exemplaar.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment