Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
Bij Volvo's uit de jaren 80 is 'elegantie' wellicht niet een woord dat in je op komt. Dan heb je de Volvo 780 vast niet helemaal meer op je netvlies staan.
Volvo vond dat het voor de jaren 80 wel een nieuwe topsedan kon gebruiken en gaf ontwerpveteraan Jan Wilsgaard de opdracht om die op papier te zetten. Wilsgaard kwam op de proppen met een auto die zonder meer thuishoorde in de jaren 80, met zijn kaarsrechte lijnenspel. Je zou echter kunnen stellen dat het Wilsgaards minst subtiele werk was. De 700-serie was wel héél hoekig en hoewel dat hem een vrij onverwoestbaar voorkomen gaf, was het zeker niet de meest oogstrelende hogere middenklasser van zijn tijd.
In 1985 zou er echter een coupé verschijnen op basis van de 700-serie, die aantoonde dat een scherp gelijnde Volvo wel degelijk elegant kon zijn. In Italië greep Bertone het ontwerp van Wilsgaard bij de kladden en zette er voor een tweedeurs variant kort door de bocht gezegd hier en daar de zaag in. Over de hele lengte werden de flanken wat subtieler, door de motorkap, raamlijn en achterklep wat te verlagen. De Volvo 780 had weliswaar dezelfde wielbasis als zijn sedanbroers, maar oogde hierdoor een stuk ranker. Overigens kwam de samenwerking hiervoor tussen Volvo en Bertone niet bepaald uit de lucht vallen. Bertone had de voorganger van de 780 al gebouwd, de overigens wel geheel door Wilsgaard ontworpen Volvo 262C.
De 780 werd niet alleen ontworpen maar ook gebouwd in Italië bij Bertone in Turijn.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
ZO VERSLOEG DE 850 DE 240 BIJ DE DISCUSSIE WAT VOOR ONS DE ZIEL VAN VOLVO IS
De keuze voor het model van Volvo dat als beste de ziel van dit merk vertegenwoordigt, leek nog voor we begonnen een gelopen race voor de onverwoestbare 240. Totdat uitgerekend het model dat werkelijk alles anders deed het erepodium beklom. De 850 staat wat ons betreft voor de Ziel van Volvo!
Op sociale media circuleert een afbeelding van een fictief Lego-setje waarmee je een Volvo 240 Estate kunt bouwen. De grap is dat het doosje welgeteld drie doodnormale, rechthoekige bouwsteentjes bevat, omdat dat voldoende is om de beroemde proporties van die oude Volvo mee na te bootsen. Zonder wieltjes dus, en ook zonder ramen. En verdraaid: door de oogharen bekeken zie je die overbekende stationwagon nog voor je ook. Hoe dat kan? Een kwestie van een heel lange adem hebben, als automodel dus – lang genoeg om in het collectieve geheugen te zijn opgeslagen – plus de wijdverbreide sympathie van het publiek. De 240 Estate is veel meer dan een oude auto, het is een icoon van de automobielindustrie in het algemeen en die van de eigengereide Zweedse in het bijzonder. Dat komt niet alleen door zijn eigenwijze hoekigheid, maar ook door de als vangrails rondom de auto gemonteerde bumpers, zijn hoofdsteunen als klimrekken bovenop reusachtige stoelen die met schier onverslijtbaar tapijt zijn bekleed en de smalle deuren met de brede schouders. Ook de schijnbare desinteresse in het begrip ‘snelheid’ maakt van de aanvankelijk zo stugge Zweed een knuffelbeer die je ’s avonds het liefst onder een elektrisch dekentje laat slapen. Hoewel, daarmee zou je zijn onverzettelijkheid ontkrachten; een 240 slaapt natuurlijk buiten in de kou, zoals het een echte Noorman betaamt. En net als een poolhond schudt hij zichzelf ’s ochtends letterlijk wakker; het ontwaken van een 240 is haast een belevenis door de siddering die door de auto trekt als de robuuste viercilinder met zijn schorre, blazende geluid aanslaat.
242 GT en 240 Turbo maken 240 ook zo leuk
En er is nog veel meer wat voor hem spreekt. Zoals het feit dat hij in 1988, veertien jaar na zijn introductie, in de Verenigde Staten nog werd uitgeroepen tot gezinsauto van het jaar. In dat land gebruikte de verkeersveiligheidsdienst de 240 bovendien jarenlang als norm voor wat een veilige auto zou moeten zijn. Verder waren er nog de deftige 260-modellen, waarin de beroemde PRV-V6 mocht debuteren. En laten we vooral de korte, maar vermakelijke sportieve geschiedenis niet vergeten. Zo arriveerde in 1979 de 140 pk sterkte 242 GT – wellicht als tegenwicht voor het turbo-geweld van rivaal Saab – en in 1981 bovendien de Turbo. De advertentietekst is onvergetelijk: ‘Weet u een veiliger plaats voor 155 pk?’. De Turbo ging in 1983 zelfs het circuit op, in diverse Europese toerwagenklassen. Kat in ’t bakkie dus voor wat betreft de keuze voor de hoofdpersoon in deze aflevering? Nee. We moeten verder kijken, omdat Volvo veel meer zou worden dan wat de 240 belichaamde.
Volvo 240 Turbo.
En Nederlandse Volvo’s dan?
Er zijn medestrijders genoeg om de 240 van de troon te stoten en die staan elders op deze pagina. De redactie koestert bijvoorbeeld warme herinneringen aan een rode 440, omdat dat onze eerste duurtestauto was; het stuurwiel ligt nog altijd ergens tussen de laptops. Nederlandse autoliefhebbers waren maar wat trots op de 400-serie, die werd afgetrapt door de begeerlijke 480 ES. Even begrijpelijk zijn de tedere gevoelens die de Amazon oproept, al was het maar omdat het de ideale klassieker is voor beginners. Vlak ook de inmiddels zeldzame 360 GLT Injection niet uit, met zijn heerlijke 115 pk sterke tweeliter op de achterwielen, niet zonder reden een geducht circuitwapen.
Snelheid werd aan imago Volvo toegevoegd
Kijken we naar de meer recente historie van het merk en zelfs naar de huidige, veelal elektrische modellen, dan valt eenvoudig te constateren dat de Zweden aan hun imago van veiligheid tijdig een heel sterk punt hebben toegevoegd: rijplezier. En nog iets: snelheid. Wat ons betreft nam die wending, want zo mag je het gerust noemen, een aanvang met de introductie van de 850 GLT in 1992. De eerste foto’s van dat model zaaiden niets dan verwarring, want hij leek sprekend op de toen al wat flets geworden 740, terwijl hij beloofde om toch iets heel anders te zijn. Wie nader kennismaakte, begreep hoe het zat: de 850 was iets compacter dan de 740, maar reed daar in dynamisch opzicht rondjes omheen. Letterlijk alles was anders, van de voorwielaandrijving en de meesturende achteras tot de dwarsgeplaatste vijfcilinder 20-klepper van 170 pk en de kunstig daarnaast geplaatste vijfbak of automaat. En denk aan het in de 850 voor het eerst toegepaste, zeer knap ontwikkelde Side Impact Protection System tot de even innovatieve als eenvoudige gordelbevestiging die zich automatisch naar elke schouder plooide. Vergeet ook niet het in de middenarmsteun van de achterbank geïntegreerde kinderzitje. Kleine deugden wellicht, die in de dagelijkse praktijk heel veel nut bewijzen.
850 kwam voort uit Project Galaxy
De 850 GLT komt samen met de Nederlandse 400-modellen voort uit het omvangrijke Project Galaxy, dat begin jaren 80 werd opgestart om twee nieuwe, voorwielaangedreven modellen te ontwikkelen. Het was toen erop of eronder voor Volvo, dat alleen al met de ontwikkeling van de 850 de grootste investering in de Zweedse industriële geschiedenis voor zijn rekening nam. En het betaalde zich uit, want de nieuweling werd precies het succes waarop was gehoopt. Dat zeker niet bij gebrek aan beter, maar omdat het ook echt een grandioze auto was, van bewezen kwaliteit; ze zijn in het straatbeeld nog volop aanwezig, met kilometerstanden waarvan je draaierig wordt. Liefhebbers herkennen het sonore motorgeluid bovendien uit duizenden. Met de 850 had Volvo op slag een auto in het gamma waarmee het een geheel nieuw publiek aansprak, dat Audi’s, BMW’s en Alfa Romeo’s kwam inruilen.
Vreemdmerkrijders, maar ook bestaande Volvo-klanten
Tegelijkertijd, en dat is het knappe, had de 850 het juiste Volvo-DNA om bestaande klanten voor het merk te behouden; de overstap vanuit een 740 ging moeiteloos. Natuurlijk kwam er snel een Estate en aansluitend grossierden de Zweden in supersonische, zeer hebberig makende turbomodellen. Het succes werd kracht bijgezet door de fantastische en onvergetelijke 850 Estates waarmee Volvo zich in 1994 inschreef voor het Britse toerwagenkampioenschap, met Jan Lammers als een van de coureurs.
Cross Country was er vroeg bij
Voor de 850 ging in 1996 het licht uit, zodat je kunt argumenteren dat hij een veel kortere levensloop kende dan de 240. Feit is echter ook dat hij na dat jaar in een opgefriste vorm een tweede leven kreeg als S70 en V70. De scherpste hoeken van de carrosserie werden wat bijgeschaafd en er kwam een modern, nieuw dashboard. Verder bleef er veel bij het (goede) oude. De V70 maakte carrière als XC (Cross Country) met vierwielaandrijving en een hoger gelegde carrosserie, waarmee hij samen met de Audi A6 allroad quattro het voorbeeld volgde van Subaru.
Volvo V70 Cross Country
Het was de opmaat naar de succesvolle XC90 en daarmee naar de vele SUV’s die nog zouden volgen. Intussen mogen we vaststellen dat de grotere modellen van Volvo hun oorsprong in die belangrijke 850 kunnen vinden. De S70 werd vervangen door de S60 en S80, de V70 werd de V90 – de nieuwe vertakkingen van de stamboom zijn eenvoudig te volgen. En wat voor de 850 wel gold, maar voor de 240 niet, is nu nog steeds op Volvo’s van toepassing: veiligheid en dynamiek gaan gelijk op.
Ook deze Volvo's waren in de running voor 'de Ziel van'
Hieronder tonen we de modellen die bij onze beraadslagingen eveneens de revue zijn gepasseerd, maar die het toch moesten afleggen tegen die ene winnaar.
Duett
De eerste kleinere Volvo is in 1944 de PV444. Uit dit succesvolle model ontstaat in 1953 de ruime Duett, die wordt gepresenteerd als auto voor werk en vrije tijd. Daarmee markeert hij de start van Volvo’s stationwagon-traditie.
Amazon
De auto die iedereen zo noemt, maar die van tweewielerfabrikant Kreidler niet zo mocht heten. Hij werd in 1956 geïntroduceerd als Volvo P120. In 1959 was het de eerste auto met standaard veiligheidsgordels (op de Zweedse markt).
P1800
Volvo’s iconische sportwagen uit 1961 werd getekend door Pelle Petterson, destijds student van Pietro Frua. De 1800 ES verlengde het succes van de modelreeks in 1971 letterlijk; hij verwierf faam met zijn ver doorgetrokken daklijn en de geheel glazen achterklep.
144
De 144 bracht in 1966 het design dat daarna voor altijd met Volvo zou worden geassocieerd, hoewel veiligheid het hoofdthema was. Al snel volgen de tweedeurs 142 en de zeer royale 145 stationwagon. In 1968 arriveert bovendien het topmodel 164 met een drieliter zes-in-lijn.
244
De 144 evolueert in 1974 tot de 244, die veel elementen overneemt van de Volvo Experimental Safety Car, waaronder de enorme bumpers. Hij komt ook als 242 en 245. In de 264 debuteert de nieuwe PRV-V6, die ook in de 262 Coupé en 265 komt. De 240 zou overleven tot 1993.
343
Nadat Volvo in 1972 een aandeel neemt in Daf verschijnt in 1975 de tot Volvo omgedoopte 66. Een jaar later volgt de geheel nieuwe 343, waarmee de Zweden in een kleiner segment doordringen. De auto zou als 340 en 360 tot het einde in 1989 populair blijven.
760
Volvo’s kenmerkende hoekigheid kreeg in 1982 een nieuwe dimensie met de gedistingeerde 760 GLE. Hij toonde karakter door tegen de trend in niet extreem gestroomlijnd te zijn, zoals veel tijdgenoten. Hij kreeg een sterk vervolg met de 740, 940, 960, S90 en V90.
480
De eerste Volvo met voorwielaandrijving en ook nog geheel van Nederlandse bodem: de 480 ES was in 1985 een auto om apetrots op te zijn. Het sportieve model hintte naar de fraaie 1800 ES en was de aanzet voor de uitbreiding met de gewilde 440 en 460
S40/V50
Samen met Mitsubishi bouwt Volvo bij Nedcar vanaf 1995 de S40 en V40, die vanaf 2003 worden opgevolgd door de prachtige S40 en V50 (en in 2006 ook de C30), met veel techniek van Ford. Opvallend is de strakke, minimalistische vormgeving van de interieurs.
XC90
De eerste grote SUV van Volvo borduurt in 2001 voort op de stoere Cross Country-uitvoeringen van de V70. Hij arriveert in een dan nog ontluikend en veelbelovend marktsegment en zou het er tot de dag van vandaag volhouden.
Een bijzondere mijlpaal voor Volvo: dat heeft zijn laatste personenauto met een dieselmotor gebouwd. Het dieselverhaal houdt op bij een blauwe Volvo XC90.
Volvo maakte ongeveer een halfjaar geleden bekend dat het wereldwijd stopt met diesels. We hebben het uiteraard over Volvo Cars en diens personenauto's, het los van Volvo Cars opererende Volvo Trucks gaat gewoon door met dieselvrachtwagens. De eerste personenauto van Volvo met een dieselmotor, een 244 GL D6, rolde in 1979 van de band. Nu, zo'n 45 jaar later, is het dus gedaan.
De laatste auto is de blauwe Volvo XC90 op de foto's. Die werd in elkaar gezet in het Zweedse Torslanda. Begin februari hield het al op met de productie van diesel-Volvo's in het Belgische Gent. Daar was de hekkensluiter een Volvo V60. In Nederland zijn er overigens al een poos geen Volvo's met dieselmotor meer verkrijgbaar. De laatste Volvo's met zelfontbrander verdwenen hier in 2020 van de markt. Volvo kondigde in 2017 aan geen nieuwe diesels meer te ontwikkelen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
zijn natuurlijk idd enorm veel cycli van 100 naar 0...maar de batt van mijn fiat'je 500 had ook maar 20kwh en leek toch wat beter gewapend (en wrs toch wat meer tss de 20/80% gereden)
Comment