Mededeling

Collapse
No announcement yet.

VOLVO Lovers V2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• VOLVO 440 (1991)

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• The Volvo V70/XC70 Story
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• DIT IS DE BESTE VOLVO 240 TER WERELD

EX-DIENSTAUTO CEO VOLVO

​Als hoofd van Volvo stond Pehr Gyllenhammar bekend om zijn zeer opvallende auto’s van de zaak. Maar soms koos de manager een andere weg. Zo reed hij ook in een 240 die vanbuiten niets bijzonders lijkt, maar die gerust de meest ­fijnbesnaarde Volvo 240 aller tijden genoemd mag worden.

Volvo-liefhebbers die het museum van de Zweedse fabrikant bij de autofabriek in Torslanda bij Göteborg bezoeken, stappen een rode wereld binnen. Hier staan namelijk de auto’s van de voormalige baas tentoongesteld. Pehr Gyllenhammar ( 88 ) leidde het bedrijf 24 jaar lang, van 1970 tot 1994. De auto’s van de zaak waarin de excentriekeling rondreed, zijn ­vanbinnen en vanbuiten zo rood als een tomaat. Over smaak valt te twisten, maar het is een feit dat het unieke auto’s zijn. We zien een vroege 244 Turbo, een 262C, een 780 en een 850, die ­allemaal knalrood zijn.

Om erachter te komen waarom de grote baas deze keuzes maakte, treden we in de voetsporen van ‘P.G.’ en reizen we af naar Zweden. Wat dreef de ambitieuze manager ertoe om zo consequent te breken met het levensmotto ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’, dat ook bij veel Zweden hoog in het vaandel staat?

Ter plekke loopt alles anders dan we hadden verwacht: het hoofd van de historische collectie, Hans Hedberg, overhandigt ons een sleutel en zegt met een knipoog: “Hij staat achter het ­gebouw. Bijna niemand kent deze auto.”

Zo op het eerst gezicht zie je niets aan deze Volvo 240.

Op de regenachtige parkeerplaats achter de hal zien we alleen een grijze 240 staan. Het is een laat exemplaar, gebouwd in 1988 zoals de stempels op de ramen aangeven. Ter herinnering: na de introductie van de 700-serie werd het modellengamma van de Zweedse ‘Allemansbil’ 240 elk jaar verder uitgedund. Vanaf de tweede helft van de jaren 80 was hij alleen nog leverbaar met kleine viercilinder motoren of met een slome dieselmotor. De ­uitvoeringen met V6 en turbomotoren werden net als de ­sportieve GLT-versie zonder vervanging uit de line-up geschrapt.

240 verloor tests met Duitse concurrenten

De 240 nam voortaan, naast zijn opvolger, de rol aan van scherp geprijsd alternatief. De onopvallende 240 was gedurende zijn loopbaan nooit ­uitgesproken sportief, comfortabel of zuinig. In de vergelijkende tests uit de tijd met de BMW 5-serie of de Mercedes W124 trok hij regelmatig aan het kortste eind. Maar het was altijd wel een goedmoedige lobbes, met een huiselijk tintje en vooral heel betrouwbaar. En als er iets kapot ging, kon het snel en goedkoop gerepareerd worden.

Wielen van 760 Turbo en 780

Om die reden zie je de onverwoestbare model­serie nog steeds geparkeerd staan voor veel ­boerderijen in Jämtland, voor rijtjeshuizen in Stockholm en voor besneeuwde blokhutten in Arvidsjaur. In Zweden was de 240, als meest ­gebouwde Volvo aller tijden, net zo wijdverspreid als de Volkswagen Kever in Nederland in de jaren 60. In zijn tijd als directeur van Volvo werd Pehr Gyllenhammar beschouwd als technologie­minnend en niet bescheiden. Onbetwist behoorde hij tot de Zweedse bovenklasse. Dat roept de vraag op waarom hij dan in deze grijze sedan reed. Oké, de deftige Multi X-velgen horen eigenlijk thuis op een late 760 Turbo of een 780 Coupé. Maar verder ziet dit exemplaar er, afgezien van de goede staat waarin hij verkeert, uit als elk ander 240-werkpaard in Zweden.

Velours en hout

Binnenin worden de verschillen duidelijker. In plaats van de veelvoorkomende ‘peper en zout’-bekleding, die de uitstraling van een aardappelzak heeft, treffen we in dit exemplaar deftig velours. De kleur is afgestemd op de kussens op de achterbank en de lederen hoes van de schakelpook. De houten sierdelen in de voorportieren en op het dashboard zijn echter niet opgewassen tegen de grofstoffelijke uitstraling van de rest van het ­interieur. Ook de telefoon met houtlook-afwerking is in deze omgeving een vreemde eend in de bijt. De middenconsole draait om entertainment:­ ­bovenin zien we een equalizer, in het midden zit de bediening voor de cd-wisselaar (die ook het mysterie van de blikken behuizing met munitiekist-uitstraling in de bagageruimte oplost) en ­onderaan een cassettespeler. In het interieur ­spotten we ook talloze luidsprekers.

Verder is evenmin ergens op beknibbeld. Aircon­ditioning, vier elektrisch bedienbare ramen, ­verwarmbare stoelen, een handbediend schuifdak — het is allemaal aan boord. Nog interessanter zijn het turbodisplay rechts naast het stuur en de ­versnellingsbak met overdrive. In 1988 waren ­beide lange tijd niet leverbaar in de 200-serie.

Rustig en geruisloos, zo kennen we Volvo 240 niet

Als de contactsleutel wordt omgedraaid, slaat de motor gewillig aan, vergezeld van het goed waarneembare geluid van de koelventilator. Hij slaat echter net zo makkelijk weer af. We rollen langzaam over het industriegebied. Voor elke bocht ontstaat het verlangen naar een derde voet – we moeten er immers steeds voor zorgen dat de ­motor blijft draaien. Maar zo rustig en geruisloos als deze Volvo over hobbels en door kuilen rolt, dat kennen we niet van de 240. Oude Volvo’s staan bekend om hun lange levensduur, maar niet om hun verfijnde karakter.

Deze 240 rijdt BMW-achtig

In bochten zorgt het driespaaks Volvo R-Sport-stuurwiel in dit exemplaar ervoor dat de auto snel en nauwkeurig stuurt. De besturing reageert ­straffer en met meer precisie dan bij de reguliere exemplaren uit de serieproductie. Naarmate de temperatuur stijgt, wordt ook de stationaire loop beter. Op de snelweg krijgen we het ware directeurs-­gevoel wanneer bij 2.500 toeren de naald van de turbo in beweging komt en de grijze muis rustig en beschaafd, maar wel met een ­immense felheid vooruit stuift. Zo, dat hadden we niet verwacht! Als elke 240 zo had gereden, zou Volvo al veel eerder een sportief imago hebben gekregen. ‘The Beast’, zoals de ontwerpers de ­grijze 240 hebben gedoopt, rijdt zo BMW-achtig en is zo liefdevol ­verfijnd tot in het kleinste detail dat het bijna schaamteloos is dat hij voor maar één man was ­gereserveerd.

Een motor van Volvo Penta: 245 pk

Onder de motorkap zien we waarom deze auto zulke grote stappen zet. In plaats van de klassieke B230F-motor met 115 pk ligt er een AQ171-motor van Volvo Penta in. De viercilinder, die eigenlijk bedoeld is voor inzet in boten, heeft een inhoud van 2,5 liter en vier kleppen per cilinder. Dankzij een kundige finetuning levert hij een krachtige 245 pk. Was Pehr Gyllenhammar dan toch een heel andere man dan we aanvankelijk dachten? Een die niet wilde laten zien wat hij in huis had en die de Zweedse bescheidenheid in ere hield? Nee. Wel kreeg hij de bijnaam ‘Mr. 240’. Eerst liet hij de modelreeks ontwikkelen, daarna liet hij die verfijnen. Kort nadat hij het model met pensioen had gestuurd, vertrok hij bij Volvo. Werknemers zeggen dat Gyllenhammar bijna elke week aan de lopende band stond om te vragen naar eventuele problemen en ontwikkelingen.

Zodoende doet de onopvallende sedan met zijn lichtgrijze lak ongelooflijk Zweeds aan, zelfs als ­directieauto. Bescheiden, toegankelijk en toch soeverein. “P.G. heeft nog een vergelijkbaar exemplaar laten maken”, onthult Hedberg terwijl hij voor ons uit loopt. Waarschijnlijk in het rood, ­denken we teleurgesteld. Maar in de hoek van de hal sluimert het tweede beest, in British Racing Green. P.G. past gewoon in geen enkel hokje.

De rode Volvo’s

De voormalige auto’s van de baas hebben vaak zulke heftige kleurstellingen dat je bijna een ­zonnebril op moet doen voordat je instapt. Pehr Gyllenhammar hechtte veel waarde aan uiterlijke individualiteit en technologische vooruitgang, en nam daarbij graag afstand van de reguliere serieproductie. Je had de buitenkant in ‘Gyllenhammar rood’ en ook de interieurs werden voorzien van een rode gloed. Het is allemaal zo rood dat het pijn doet aan je ogen.

Hij ging nog een stap verder wat de techniek ­betreft. Ver voordat deze techniek werd toegepast in de serieproductie, werd zijn 244 aangedreven door een turbo en de 262 nam ideeën over van de 242 GTC, die nooit werd gebouwd. De motor uit de 940 Turbo deed al in 1985 dienst in de 780 van de baas. Het weelderige interieur van de 850 ­getuigde van veel aandacht voor detail. Zijn ­stationwagon voor het gezin oogde daarentegen discreet: een 960 in zilvergrijs.

In het Volvo Museum kun je ook het door carrosseriebedrijf Nilsson gebouwde prototype van een 850 Cabriolet zien.

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• Volvo Duett (1966)

Comment

• den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
              "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
              Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

Comment

Comment

Comment

• 440 dl, de basis

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Comment

• BRONNEN: VOLVO VERPLAATST AUTOPRODUCTIE VAN CHINA NAAR BELGIË

​Volvo Car verplaatst de productie van elektrische auto's van China naar België. Daarmee sorteert de Zweedse autofabrikant voor op het aanstaande besluit van de Europese Unie, om al dan niet de importtarieven voor Chinese fabrikanten van elektrische auto's te verhogen.

Dat meldt de Britse krant The Times op basis van ingewijden. Volvo Car is voor het grootste deel eigendom van de Chinese Zhejiang Geely Holding Group.

Het zou volgens de krant gaan om de productie van de modellen EX30 en EX90. De bronnen vertellen The Times dat het oorspronkelijke idee was om de verkoop van deze in China geproduceerde auto's in Europa te stoppen. "Bronnen dicht bij het bedrijf benadrukten dat het opschorten van de verkoop van EV's gemaakt in China niet langer werd overwogen", schrijft het Britse dagblad nu.

De EU licht Chinese exporteurs van elektrische auto's naar verwachting deze week in over een mogelijke verhoging van de importtarieven. Die zou dan ingaan vanaf 4 juli. Op dit moment ligt dat tarief nog op 10 procent.

De handelsspanningen tussen de Europese Unie en China liepen op nadat Brussel onderzoek had aangekondigd naar subsidies voor elektrische auto's uit het Aziatische land. Ook opende de Europese Commissie onlangs meerdere onderzoeken naar aanbestedingen waar Chinese bedrijven mogelijk met staatssteun aan meedoen.

Bron: Autoweek

Comment

• Hm

Comment

• den borre

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                            "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "

Int3x0r
                            Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

Comment

• Laatste is collega-(ex)forummer
                              Knapste van zijn serie

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten

Laatste is collega-(ex)forummer
                                Knapste van zijn serie

Grappig dat je hem nog is gespot hebt ?.
                                Ik kom af en toe nog wel is kijken maar een pak minder dan vroeger.

'98 C70 T5 automaat '95 960 2.5 24v automaat
                                '08 S60 2.4D
                                http://www.autoforum.be/showthread.p...8-Volvo-C70-T5
                                http://www.autoforum.be/showthread.p...96#post5345096

Comment

Comment

• 2024 v60
                                    Bijgevoegde Bestanden
                                    mijn autootjes:

Volvo V60 D3 R-Design 2021
                                    Bmw E30 racerken:http://www.autoforum.be/showthread.php?p=4566513#post4566513

Seat Ibiza TGI(not GTI ) voor mijn vrouwke en Audi A4 voor de dochter

Comment

Comment

Comment

Comment

Working...
                                          X