Mededeling
Collapse
No announcement yet.
FERRARI Lovers V2
Collapse
X
-
Ferrari 250 GT SWB Restomod voor 1,62 miljoen euro
30 exemplaren worden gebouwd
De 250-serie was een van de meest succesvolle Ferrari producties van de jaren vijftig en zestig. In die tijd waren in totaal 250 auto's die tussen 1952 en 1964 werden geproduceerd voldoende.
De prijzen die de afgelopen jaren voor sommige van deze auto's op veilingen zijn betaald, zijn navenant hoog. Zo behaalde in 2018 in Pebble Beach een rode 250 GTO uit 1962 een wereldrecordprijs van 48,4 miljoen dollar.
De voertuigen zijn in principe niet beschikbaar, maar er lijkt een oplossing te komen. Hij komt niet rechtstreeks van Ferrari, maar de auto is best wel verbluffend.
RML omschrijft zichzelf als "een van 's werelds toonaangevende high-performance automotive ontwikkelingsbedrijven". Het bedrijf is gevestigd in de buurt van Northampton in Groot-Brittannië. Een van hun laatste projecten is de zogenaamde Short Wheelbase, een sterk gemoderniseerde versie van de 250 GT SWB. Afgezien van het originele platform heeft het goede stuk bijna niets gemeen met de echte 250.
Natuurlijk lijkt het ontwerp erg op dat van de Ferrari 250, maar er zijn een paar individuele kenmerken die de auto een modernere uitstraling geven. Voorbeelden zijn de ronde koplampen met geïntegreerde BiXenon-projectorlenzen of de aanzienlijk bredere wielen voor en achter.
Ook nieuw zijn de chromen uitlaatpijpen, de chromen zijspiegels en de vintage-stijl multi-spaaks aluminium velgen.
RML toont een opmerkelijke obsessie voor detail in deze constructie. De tweedelige body heeft 99 procent van de afmetingen van het origineel met een tolerantie van 2,5 millimeter.
Onder de motorkap ligt een 5,5 liter V12 die 479 pk levert bij 7.000 tpm en 568 Nm bij 5.000 tpm. De 0-100 km/u-waarde is iets meer dan vier seconden en de topsnelheid zou 290 km/u bedragen. De V12 is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die het vermogen via een sperdifferentieel naar de achterwielen stuurt.
RML wil graag 30 exemplaren van de Short Wheelbase produceren. Het duurt ongeveer zes maanden voor elke auto. Ruim 70 procent van de productie wordt geëxporteerd. De prijs is £ 1,35 miljoen plus lokale belastingen, wat momenteel uitkomt op ongeveer € 1,62 miljoen plus accijnzen.
Bron: RML
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FERRARI BOEKT FORSE WINST, GROS VAN MODELLEN UITVERKOCHT
GOUDEN TIJDEN
Terwijl de auto-industrie zucht onder onderdelentekorten en de verkopen van nieuwe auto's weer in een duikvlucht belanden, gaat het Ferrari voor de wind. De Italianen hebben zelfs voor dit jaar en een deel van volgend jaar al diverse modellen uitverkocht.
Ferrari beleeft gouden tijden. Topman Benedetto Vigna zegt bij de bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal dat de meeste modellen zijn uitverkocht en dat ook een groot deel van het orderboek voor volgend jaar al is gevuld. De afgelopen drie maanden verkocht Ferrari weer meer auto’s en maakte ook meer winst. Ferrari verscheepte ruim 3.200 auto’s, een stijging van 17 procent op jaarbasis. De nettowinst groeide met 16 procent tot €239 miljoen. De Ferrari's Roma en de SF90 waren vooral populair. Vorig jaar verkocht Ferrari ook al een recordaantal auto's.
Ferrari spreekt opnieuw van recordcijfers, nadat 2021 ook al een ongekend goed jaar was voor de Italiaanse autoproducent. "Hoewel 2022 gekenmerkt wordt door verschillende geopolitieke onzekerheden, blijf ik daarom optimistisch over de vooruitzichten van het bedrijf," aldus Vigna. Ongeveer een op de zes verscheepte auto’s was begin dit jaar hybride. Onder leiding van Vigna wil Ferrari meer werk gaan maken van elektrische en hybride auto's. Zo wordt waarschijnlijk de SUV-achtige Purosangue ook een plug-in hybride. In 2025 verschijnt Ferrari's eerste volledig elektrische model.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Uniek exemplaar:
FERRARI SP48 UNICA: NIEUW EN UNIEK
F8 TRIBUTO ALS BASIS
Ferrari heeft een splinternieuw model gepresenteerd dat zijn naam eer aandoet. Maak kennis met de SP48 Unica, een auto waar er inderdaad maar ééntje van komt. Daarmee bewijzen de Italianen maar weer dat als je genoeg geld neertelt, je feitelijk alles kunt kopen.
In opdracht van een ongetwijfeld prima in de slappe was zittende klant heeft Ferrari op basis van de F8 Tributo een one-off gemaakt. De SP48 Unica - waarvan het SP-deel van zijn naam staat voor Special Project - heeft in grote lijnen de proporties van de auto waarmee hij zijn basis deelt, al is het gros van de carrosserie volledig opnieuw ontworpen. Opvallende details zijn er genoeg. Zo heeft de SP48 in tegenstelling tot de F8 Tributo geen openingen in de voorschermen die de koplampen optisch verlengen. In plaats daarvan krijgen de kijkers van de SP48 openingen aan de onder- en zijkant. Samen met een anders gevormde voorklep en een nieuwe voorbumper die gelardeerd is met kleine gaatjes geeft het de auto een heel eigen gezicht.
Ook opvallend is de achterkant, die lijkt namelijk in vrijwel niets op die van de F8 Tributo. We zijn platte horizontale achterlichten die zijn ondergebracht in een zwarte streep. Nog opvallender, de afdekklep van de 3.9 V8 is vrijwel helemaal dicht. Geen lamellen en geen plexiglas dus voor de SF48. De 'motorkap' van deze unieke Ferrari is volledig uit koolstofvezel onttrokken. Ferrari schroeft intercoolers achter de achterste zijruitjes en heeft daardoor de grote koelopeningen in de flanken kleiner kunnen maken.
Ferrari spreekt niet van technische aanpassingen en dus is het aannemelijk dat de 3.9 V8 in de SP48 Unica net als in de F8 Tributo 720 pk en 770 Nm mobiliseert. Andere relatief recente one-off-Ferrari's zijn de BR20 en de Omologata.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
FERRARI LICHT EERSTE EV TOE
EV MET KARAKTER
Ferrari komt in 2025 voor het eerst met een EV. Dat is geen nieuws, maar de Italianen laten nu wel vast iets doorschemeren van wat we kunnen verwachten van de allereerste elektrische Ferrari.
EV’s en supercars, het blijft een wat lastige combinatie. Bij een merk als Ferrari gaat immers alles om beleving en dat wordt tot nu toe voor een groot deel verzorgd door het geluid en karakter van een verbrandingsmotor. Ferrari-oprichter Enzo Ferrari wist dat als geen ander, en noemde de motor meermaals ‘de ziel van de auto’.
Dat levert een fors probleem op voor een elektrische Ferrari, die natuurlijk geen verbrandingsmotor heeft. Om dat gemis te ondervangen, wil Ferrari in ieder geval zelf aan de slag met de ontwikkeling en bouw van elektromotoren en accupakketten. Daarvoor komt er in Maranello een speciaal voor dat doel gebouwd 'e-Building', waarin voorlopig alle elektrische activiteiten plaatsvinden. In het geval van de accu’s worden wel de cellen ingekocht bij partners uit Europa en Azië (ongetwijfeld China), maar het pakket zelf maakt Ferrari in eigen huis. Zo kan het merk veel invloed uitoefenen op zaken als het batterij-managementssysteem, het gewicht en de exacte vorm en plaatsing.
Gianmaria Fulgenzi
De elektromotoren moeten worden voorzien van een uniek karakter. In alle eerlijkheid zou Ferrari daarmee min of meer de eerste zijn, want zoveel karakter vinden we tot nu toe niet in elektrische aandrijflijnen. Toch stellen de Italianen dat het kan. “Een elektromotor beweegt en draait, net als een verbrandingsmotor, dus er moet iets unieks van te maken zijn”, stelt Chief Product Development Gianmaria Fulgenzi tegenover AutoWeek. Daar hoort ook een geluid bij, maar Fulgenzi kan daarover helaas nog niet in detail treden. Ook weten we nog niet in welk segment de elektrische Ferrari zal opereren. Uiteraard wordt hij snel, maar "Een snelle auto elektrische auto maken kan iedereen. Een EV maken die ook snel is in bochten, dat is een ander verhaal". Even geduld dus. De eerste Ferrari-EV moet in 2025 verschijnen, als onderdeel van wederom een hele vloot aan nieuwe modellen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
WAAROM FERRARI MET MATE MEEGAAT MET TRENDS
DE TOEKOMST VAN FERRARI
De naam Ferrari klinkt inmiddels zo magisch dat die merkwaarde in thuisbasis Maranello belangrijker wordt geacht dan de harde verkoopcijfers. Lastig, want tegelijkertijd moet ook Ferrari toch met zijn tijd mee. Dat betekent elektrificeren, een grotere rol voor technologie en … een SUV. Blijft de magie dan intact?
‘Gedeeld’, ‘autonoom’, ‘connected’ en ‘elektrisch’: dat zijn de vier trends die Ferrari onderscheidt voor de autoindustrie. Wij zouden daar nog graag ‘SUV’s’ aan toevoegen, maar verder slaan de Italianen uiteraard de spijker op de kop. Het viertal wordt uitgebreid besproken tijdens de Capital Markets Day, een groot evenement waar Ferrari aan pers en stake- holders uitlegt wat er in de komende jaren gaat gebeuren. Daarmee is niet gezegd dat Maranello met alle trends meegaat, integendeel. Het delen van (auto)mobiliteit, bijvoorbeeld, is iets wat totaal niet bij het exclusieve merk past. “Als mobiliteit steeds meer wordt gedeeld, zal het bezit van een Ferrari des te unieker zijn”, stelt CEO Benedetto Vigna met een glimlach. Dat is dan duidelijk.
Een Ferrari bestuur je vooral zelf
De tweede en derde trends, ‘autonoom’ en ‘connected’, volgt het merk van het steigerende paardje deels. Ook Ferrari’s krijgen namelijk rijhulpjes aan boord, voor zover dat al niet het geval is. Adaptieve cruisecontrol en een rijstrookassistent zijn op langere reizen nu eenmaal prettig om te hebben, maar daar houdt het ook wel op. Een Ferrari behoor je immers eerst en vooral zelf te besturen.
Vigna zegt het zo: “Wij gebruiken technologie om de rijervaring te versterken, niet om die weg te nemen.” Ferrari wil daarom ‘blijven hangen’ bij niveau 2 op de schaal van autonoom rijden. Dat betekent dat de rijstrookhulp wellicht nog wat actiever kan worden, maar ook dat de bestuurder te allen tijde het laatste woord heeft en zelf alert moet blijven. Iets soortgelijks geldt voor het hoofdstuk ‘connected’. Natuurlijk, ook een Ferrari heeft een infotainmentsysteem en zelfs een bijbehorende app. Die maakt het leven makkelijker, maar een Ferrari wordt nooit een rijdende smartphone waarin de technologie alles beheerst en een touchscreen het belangrijkste onderdeel is.
Ferrari Roma
Elektrische Ferrari
Tot zover eigenlijk geen verrassingen. Dat een Ferrari geen technologisch, Tesla-achtig apparaat wordt, zal niemand verbazen, maar we hebben de laatste trend nog niet gehad: elektrificatie. Op dat vlak móeten de Italianen simpelweg wel mee, zeker nu alles erop wijst dat de EU de verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor vanaf 2035 gaat verbieden. Een interessante kwestie voor iedere supercarbouwer, maar zeker voor Ferrari. Oprichter Enzo Ferrari heeft immers meermaals gezegd dat juist de motor ‘de ziel van de auto’ is, dus het is juist de verbrandingsmotor die een Ferrari tot een Ferrari maakt.
Toch weten we al een tijdje dat er een volledig elektrische Ferrari in het vat zit, die vanaf de introductie in 2025 snel afgeleiden krijgt. Ferrari snuffelt nu al op uitgebreide schaal aan die elektrificatie, met de plug-in hybride SF90 en 296 GTB en GTS. Het merk stelt zelf in alle bescheidenheid dat de elektrificatie daar juist een bijdrage levert aan het rijplezier, en in zekere zin klopt dat ook. Dat automatisch vertalen naar de stelling dat een volledig elektrische Ferrari nóg beter rijdt, zoals Ferrari min of meer doet, is echter te kort door de bocht. In de genoemde modellen is immers nog altijd een zes- of achtcilinder verbrandingsmotor aanwezig, die tijdens sportief gebruik hoorbaar de hoofdrol op zich neemt.
Eigen elektromotoren
Dat deze auto’s op andere momenten ook een stukje elektrisch kunnen rijden is leuk, maar daarom draait het dus niet bij Ferrari-rijden. Het model dat in 2025 komt, rijdt altijd elektrisch, en daar zit op belevingsgebied meteen een levensgrote uitdaging. Om het Ferrari-gevoel zo goed mogelijk tot uiting te laten komen in een EV, neemt het merk de ontwikkeling en bouw van onder meer de elektromotoren en het accupakket in eigen hand. “Elektromotoren draaien en bewegen, net als verbrandingsmotoren. Daarmee heeft ook een elektromotor zijn eigen unieke geluid”, stelt Vigna. Zal best, maar toch horen we bij andere merken hooguit kunstmatige geluiden uit elektrische modellen komen.
Ferrari-topman Benedetto Vigna
In welke mate het Ferrari daadwerkelijk gaat lukken om een volledig elektrische auto karakter mee te geven, moet de toekomst uitwijzen. Wel is de kans groot dat de elektrische Ferrari simpelweg erg goed wordt, net zoals een Porsche Taycan dat bijvoorbeeld ook is. Een elektrische Ferrari moet immers niet alleen snel zijn in rechte lijn, maar vooral ook een meesterstuk als het om rijgedrag gaat. Juist daarom willen de Italianen het accupakket, weliswaar opgebouwd uit ingekochte cellen, zelf bouwen. De vorm, plaatsing en gewichtsverdeling kunnen ze zo tot in het kleinste detail zelf bepalen.
De bouw van al deze componenten en de auto zelf moet plaatsvinden in een geheel nieuw, ‘slim’ gebouw, uiteraard in Ferrari’s thuishaven Maranello. Daar wordt in het begin niet de volledige capaciteit gebruikt, maar dat zal snel veranderen. In 2026 blijft het aandeel van de eerste EV van Ferrari in het aanbod nog beperkt tot vijf procent, maar in 2030 moet dat al zijn toegenomen tot veertig procent. Hybrides hebben dan een even groot aandeel, terwijl puur door een verbrandingsmotor aangedreven Ferrari’s in dat jaar goed zijn voor twintig procent van het totaal.
Dat zijn echter geen viercilindertjes, want als het aan Ferrari ligt, speelt de V12 daar ook dan nog een belangrijke rol. “Die motor is een icoon en houden we dus zo lang mogelijk aan”, stelt hoofd productplanning Gianmaria Fulgenzi. Buiten Europa kan dat wellicht nog wat langer dan bij ons, maar toch wordt de twaalfcilinder ook hier nog gevoerd zolang dat kan.
SUV van Ferrari
De eerste nieuwe auto waarin zo’n machtige V12 verschijnt, is de Purosangue. Dat is het model dat bij de laatstgenoemde trend past: de SUV. Althans, een SUV-achtige. Ferrari lijkt niet van plan die gevreesde drieletterterm zelf te gebruiken, maar het is duidelijk dat de Purosangue hoger is dan alles wat we tot nu toe van Ferrari hebben gezien. De auto krijgt hoogstwaarschijnlijk zelfs achterdeuren en wordt zonder twijfel de meest praktische Ferrari ooit.
Ferrari Purosangue teaser
Dat wordt slikken voor de liefhebber, maar als pleister op de wonde is er dus wel die fantastische V12. Bovendien moet de Purosangue, wat ‘volbloed’ betekent, in een aantal opzichten duidelijk anders worden dan de Porsche Cayenne en de Lamborghini Urus. Dat zijn in de eerste plaats SUV’s, die als bijproduct wat merk-dna en een lading sportiviteit hebben, maar de Purosangue is volgens Ferrari in de eerste plaats een sportieveling. De eerste beelden beloven dan ook een lange neus en een relatief korte en lage, ver naar achteren geplaatste passagierscabine.
Nu al platgebeld voor Purosangue
De Purosangue ziet pas in september het levenslicht, maar Ferrari wordt naar eigen zeggen nu al platgebeld door klanten die er een willen kopen. Dat is niet verrassend, aangezien SUV’s ook in dit segment mateloos populair zijn. De Urus zorgde bij Lamborghini eerder voor een verdubbeling van de verkoopcijfers en was in 2021 zelfs goed voor zestig procent van de verkopen. Dat klinkt aantrekkelijk, maar volgens Ferrari is dat een doemscenario. Zo’n succes doet afbreuk aan de merkwaarde en zou het zien en bezitten van een Ferrari tot een minder exclusieve aangelegenheid maken. Dat mag niet, want het draait juist om die exclusiviteit. ‘Maak altijd één auto minder dan de markt vraagt’, is de filosofie. Bij de Purosangue zal het gat tussen vraag en aanbod nog veel groter zijn: Ferrari stelt dat de auto niet meer dan twintig procent van de totale verkoop mag verzorgen. Je leest het goed: de productie blijft simpelweg beperkt tot een niveau dat Ferrari acceptabel vindt. Zo houdt ook dit model zijn ‘magische’ en exclusieve reputatie, net als alle andere Ferrari’s.
Voor elk wat wils
Waarom er dan toch een SUV verschijnt? “Om het klantenbestand en het aanbod uit te breiden”, zegt Ferrari. Groei is dus wel degelijk een doel, maar met mate. De combinatie van verbreding en exclusiviteit is ook de reden dat Ferrari-modellen elkaar de laatste jaren steeds vaker overlappen en ook erg rap opvolgen. Met een Roma naast een Portofino en een 296 naast een F8 heeft Ferrari voor elk wat wils in huis, terwijl dit beleid er tegelijk voor zorgt dat ieder specifiek model exclusief blijft. De aandacht die normaal gesproken voor één middenmotor-sportmodel of één ‘instap’-GT zou zijn, wordt nu immers verdeeld over meerdere, sterk van elkaar verschillende modellen. Exclusiviteit tot kunstvorm verheven: typisch Ferrari.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment