Leuke pic!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
OPEL Lovers V2
Collapse
X
-
OPELS ELEKTRISCHE AMBITIE: 32 KM BIJLADEN PER MINUUT
RIJBEREIK VAN 500 TOT 800 KM
Opel doet meer details over zijn elektrische toekomst uit de doeken. Zo komt er onder meer een nieuwe, volledig elektrische Insignia, maar er is meer interessant nieuws. Vooral op technisch gebied.
Opel is per 2028 een puur elektrisch merk en doet meer details uit de doeken over wat er de komende jaren allemaal gaat gebeuren op het gebied van elektrificatie. Zo licht het al een tipje van de sluier op welke modellen er volledig elektrisch worden. Een nieuwe Insignia is er daar één van, berichtten we gisteren al. Ook de opvolger van de Crossland wordt een EV en de naam Manta keert terug op een elektrische cross-over. Opel geeft ook aan dat het zeer hoge ogen wil gaan gooien met de laadsnelheid van zijn elektrische auto's.
Opel gaat namelijk 'high performance-accu's' ontwikkelen en bouwen in het Duitse Kaiserslautern. Accu's waarvan ongetwijfeld ook de andere merken van Stellantis gebruik gaan maken. Dus is het relevant voor meer dan alleen Opel. De ambities liegen er niet om. Het werkt aan accu's die 500 tot 800 km rijbereik mogelijk maken, maar nog veel interessanter is de laadsnelheid. Die zou op 32 km bijladen per minuut komen te liggen. Een snelle rekensom leert dat je dan in een halfuur laden bijna 1.000 km rijbereik erbij zou hebben en dat je met een EV met een actieradius van 800 km dus in pakweg 25 minuten bijladen klaar kunt zijn, mits de beloofde snelheid uiteraard lang wordt volgehouden. Met zo'n tien minuten laden heb je dan in theorie al genoeg stroom aan boord om van Maastricht naar Groningen te rijden.
Het is nog niet helemaal helder wanneer zulke prestaties precies mogelijk moeten zijn, maar Opel zegt dat de productie van de 'high performance-accu's' al in 2025 moet beginnen. Moederbedrijf Stellantis steekt tot dat jaar €30 miljard in elektrificatie, waarvan een deel bestemd is voor de bouw van vijf 'Gigafactory's' voor accuproductie en de ontwikkeling van solid state-accu's.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
HOE DE EERSTE OPEL ASTRA DIRECT EEN VOLTREFFER WERD
DE KONING IS DOOD, LEVE DE KONING!
Vanwege de komst van de nieuwe Opel Astra staan we even stil bij de eerste generatie. De Opel Astra F kwam in het najaar van 1991 op de markt en bestormde meteen in het eerste volledige jaar de troon. Net als zijn voorgangers, de vele generaties Kadett werd het een bestseller.
Zelfs in zijn laatste jaar op de markt wist de gouwe ouwe Kadett het tot landelijke publiekslieveling te schoppen. Wat heet, met een marktaandeel van 5,3 procent had hij een comfortabele voorsprong op de nummer 2, de beduidend jongere Vectra uit hetzelfde huis. Bij het bestuderen van de verkoopcijfers van de eerste helft van de jaren 90 stuit je wat Opel betreft op onwerkelijke data. Wat dacht je van 73.000 verkochte auto’s en een marktaandeel van bijna 15 procent? De Astra, die de roepnaam van zijn Britse Vauxhall-broer aannam, ging dik 40.000 maal op kenteken, goed voor 8,1 procent van de markt. Anders gezegd: één op de twaalf nieuwe auto’s was een Astra! Enfin, het waren andere tijden; anno 1991 bewaarden we onze WordPerfect-bestanden op kleine diskettes, waren we voor een belletje onderweg nog aangewezen op een telefooncel en liet het wereldwijde web nog een paar jaar op zich wachten.
In dit kader kon de Astra zich met zijn multi-info-display op de middenconsole een heus wonder van innovatie noemen. Toepasselijk is dat ‘On Every Street’ van Dire Straits het bestverkochte album van het jaar was, want precies dat kon binnen de kortste keren van de Astra worden gezegd. Een sterk punt was als vanouds de meteen zeer ruime keuze uit modellen, motoren en uitvoeringen; Opel bracht direct zowel de hatchback als de stationwagon uit, terwijl de indrukwekkende GSi aanhaakte als de sportieve smaakmaker. Als 16V met 150 pk was het een meer dan serieuze concurrent voor de Golf GTI. Dat gold uiteraard voor de Astra-reeks als geheel, want zowel de Golf III als de onderhand vergeten Citroën ZX debuteerde in hetzelfde seizoen. In 1992 volgde de Astra als vierdeurs sedan, een jaar later verscheen hij zelfs als cabriolet. Opel zette voor het model zeer nadrukkelijk in op passieve veiligheid en zelfs op milieubewustzijn: de auto was zo geconstrueerd dat hij na gedane zaken eenvoudig kon worden gerecycled. Dus wie weet, misschien dwarrelt er nog wel een stukje eerste Astra door de nieuwste, inmiddels zesde generatie.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
...ik met de opvolger een omega 2.3d 100pk turbo-intercooler
geweldig goede auto om te rijden, vermogen was echt dik ok (even snel als een golf4 tdi of een turboloze bentley ) en enorm comfortabel...helaas was't absoluut geen betrouwbare auto met om de 50k een dure kapotte join de culasse en een airco die maar bleef lekken (en indertijd ook massa's geld kostte...maar die perrongeluk wel geleverd werd, net als de koplampwissers zonder meerprijs...was wrs eentje voor zweden bedoeld vermoedelijk, we kochten een stockmodel)
Comment
-
Turbo intercooler was tha shit toen, maar weinig betrouwbaar inderdaad.
De gewone 23d was onverwoestbaar. Ik geloof 65PK als ik het goed voor heb.
Toch heb ik het voor elkaar gekregen om hem eens rond te draaien op een gladde weg ;-)
Wij hebben zowel dit model als de voorganger gehad, met de versnellingspook aan het stuur. Eigenlijk nooit begrepen waarom merken dat opgegeven hebben. Was veel handiger dan de pook op de grond.
Comment
-
Onze W114 uit 1969 had ook 4 stuurversnellingen. Heb dat altijd gemakkelijk gevonden.
Ik heb daarmee trouwens leren rijden als 12 jarige .Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk BerichtenHad ne Rekord D nog stuurversnelling? Nooit geweten ...Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
De D had het in ieder geval, zelfs mee gereden. Hier gaat het toch over de E, daar heb ik het nooit in gezien.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
Hij praat over "de voorganger" van hun 2.3 D Rekord E, dus dan vermoed ik dat het over het D model gaat
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment