Mededeling

Collapse
No announcement yet.

OPEL Lovers V2

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Het was dit model...ook nog's in taxi geel
    Maar dan wel met de typische diesel bult op de motorkap.

Zal eens kijken of ik er thuis nog ergens een fotootje van vind.

Comment

• Klopt, heb als 18 jarige ooit stage gedaan bij een bouwbedrijf en ik reed dagelijks de metsploegen
      met zo'n lichtblauwe break naar de werven. Was een 2,1 D volgens mij met versnellingen aan het stuur.
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

Comment

• Lekker plakkerige skai zetels erin... Vegan avant la lettre

Comment

• Zo ene dus, maar dan in iets anders blauw metallic:

Ik wist wel niet dat deze ook in 2 deurs variant verkrijgbaar waren. Nooit gezien bij mijn weten.

Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

Comment

• Die seventies kleuren, heerlijk toch?

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer Bekijk Berichten
              Die seventies kleuren, heerlijk toch?
              Idd! Ondertussen ook het juiste blauw gevonden, weliswaar op een sedan.

Comment

• in de jaren 80 ooit eens een soort van lift gehad in zo ene, was wel een krel eerste klas en in van dat gras groen

en stinken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Tigra Bekijk Berichten
                  in de jaren 80 ooit eens een soort van lift gehad in zo ene, was wel een krel eerste klas en in van dat gras groen

en stinken
                  Ik heb daar nooit iets aan geroken, enkel als de metsers achteraan een scheet lieten, maar dat stinkt in een BMW ook hé

Die kon in de jaren tachtig al meer dan 10 jaar oud en afgejakkerd geweest zijn, ik vond die dingen goed rijden zelfs.

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• DE SPIDER CONCEPT WAS EEN HEERLIJKE OPWARMER VOOR DE OPEL CORSA A

DE CABRIO DIE HELAAS NIET KWAM

In 1982 kondigde Opel de komst van de eerste Corsa op bijzondere wijze aan: met de Corsa A Spider! De komst van een nieuwe Opel is per definitie groot nieuws. Letterlijk, vanwege de enorme aantallen die er gewoonlijk van worden verkocht. Van belang voor dit verhaal is om het onderscheid aan te duiden tussen groot nieuws en ronduit spectaculair nieuws. Op die laatste categorie had Opel bepaald geen abonnement, een enkele uitzondering daargelaten.

Een nieuwe Opel nam gewoonlijk de plaats in van een oude, en dat was dan dat. Het merk bewandelde hiermee een veilige weg; het was belangrijk om het hondstrouwe cliënteel niet op de tenen te trappen, tegen de haren in te strijken of het anderszins moeilijk te maken. Hun besluit om opnieuw een Opel te kopen, mocht in de showroom geen hindernissen kennen; een voorzichtige model-­evolutie hielp daarbij.

Lange aanloop naar Corsa A

Deze lange aanloop is nodig om de impact te kunnen bevatten van de aankondiging van een geheel nieuwe Opel, te meer omdat het ditmaal ging om een nieuwkomer in de laagste prijsklasse. Jazeker, er werd in Rüsselsheim gewerkt aan een auto voor onder meer klanten die de D-Kadett van 1979 te groot of te duur vonden en daarom dreigden over te stappen in een compact model van een ander merk. Een Polo of een Fiesta, bijvoorbeeld - precies het soort auto dat Opel niet had. Tot 1982, althans.

Aanvankelijk Junior

De Autosalon van Genève van dat jaar werd gekozen als het podium waarop de nieuwe spruit zich aan de wereld zou presenteren. Op dat moment gonsde het binnen de internationale autopers al van de geruchten over de nieuweling, waarop gemakshalve alvast de naam Junior was geplakt. Aan de discussie daarover kwam een eind toen het doek werd weggetrokken van een kleine, ronduit spectaculaire open auto, waarop in modieuze letters de naam Corsa Spider was geplakt. Niks Junior dus! Het opwarmertje maakte een verfrissende entree.

Michalak ging ermee aan de haal

Maar waar keken we nu precies naar? Achteraf is dat gemakkelijk te zien: de Spider was in grote lijnen de definitieve Corsa, waarvan het dak was verwijderd. Verder had hij een ander dashboard en verschilden onder meer de bumpers, grille, koplampen en het achterpaneel van het uiteindelijke model. Die zou pas een halfjaar later debuteren, in Parijs. Dat introductiefeest draaide voor een massa enthousiaste fans uit op een teleurstelling, omdat de Opel Corsa alleen werd gepresenteerd als driedeurs hatchback en als tweedeurs sedan. En dus niet als de sportieve Spider waarnaar de bezoekers in Genève verlekkerd hadden staan kijken. De Corsa bleef potdicht! Een pleistertje op deze wond werd geplakt door carrosseriebouwer Michalak, die duizend driedeurs Corsa’s ombouwde naar het voorbeeld van de Spider uit Genève (onderste foto's). Als goedmakertje, voor het zo jammerlijk verdwenen opwarmertje.

De Michalak:

Comment

• Eigenlijk toch altijd leuk om naar te kijken zo design uit het verleden..

In de jaren 80 kenden ze er toch ook wel wat van op auto gebied man man.. lekker vierkant.

Comment

• OPEL CORSA IS 40 JAAR: EEN TERUGBLIK OP ALLE GENERATIES

VAN A TOT F

De Opel Corsa mag dit jaar feest vieren: het compacte model van Opel blaast namelijk veertig kaarsjes uit! Een mooi moment om het familieboek er eens bij te pakken voor een terugblik, want inmiddels telt de Corsa-stamboom zes generaties en is de auto in totaal maar liefst 14 miljoen keer verkocht sinds zijn introductie in 1982.

Corsa A (1982 - 1993)

Opel Corsa A.

Het begon allemaal bij de hoekige Opel Corsa A, die in 1982 het levenslicht zag. De uitgeklopte wielkasten vormden een speels detail op de overige rechte vormen van de Corsa. In de eerste bouwjaren werd de Corsa alleen geleverd als driedeurs hatchback en sedan, in 1985 kwamen daar vijfdeursversies bij. Weer twee jaar later introduceerde Opel de 100 pk sterke Corsa GSi en bracht het merk de dieselmotor naar de compacte auto. Dat er behoefte was aan een kleiner model onder de Kadett bleek wel uit de verkoopcijfers van de Corsa A: Opel verkocht er over een periode van elf jaar maar liefst 3,1 miljoen exemplaren van.

Corsa B (1993 - 2000)

Opel Corsa B.

Het ontwerp van de Corsa veranderde behoorlijk met de introductie van de Corsa B in 1993. De vierkante lijnen maakten plaats voor ronde vormen. Ook maakte de Corsa een behoorlijke groeispurt door. De B was tien centimeter langer dan zijn voorganger, waardoor de interieurruimte aanzienlijk toenam. Ook markeerde deze generatie de introductie van een nieuwe carrosserievariant: de stationwagon, die door het leven ging als Caravan. De Corsa B was ook meteen de laatste generatie met een stationwagon op de prijslijst. Hoewel de Corsa B korter op de markt was dan zijn voorganger was hij succesvoller: vier miljoen exemplaren rolden van de band.

Corsa C (2000 - 2006)

Opel Corsa C.

Waar de eerste twee generaties van de Corsa bijna als dag en nacht van elkaar verschillen, was de Corsa C meer een evolutie van de B. Dat zal mede met het succes van de tweede generatie te maken hebben, dat Opel natuurlijk niet ten grabbel wilde gooien. De auto groeide in de lengte en breedte en kreeg ook een langere wielbasis dan de B, wat uiteraard betekende dat er weer meer interieurruimte beschikbaar was dan voorheen. De Corsa C had ook voor het eerst een volledig gegalvaniseerde carrosserie, wat de kans op roestvorming aanzienlijk verminderde. Daar stonden Opels in het verleden namelijk nog wel eens bekend om...

Corsa D (2006 - 2014)

Opel Corsa D.

Bij de introductie van de Corsa D haalde Opel de bezem door de carrosserievarianten. De Corsa was er alleen nog als drie- en vijfdeurs hatchback, waarbij de driedeurs met zijn sterk aflopende dak- en raamlijn meer gericht werd op kopers die een sportieve uitstraling zochten. Qua uitstraling verschilde de Corsa D behoorlijk van zijn voorganger. Hoewel er maar zes jaar tussen de twee modellen zit, oogt de Corsa D mede dankzij zijn projectorkoplampen een stuk moderner dan zijn voorganger. De Corsa D stond op een platform dat gezamenlijk was ontwikkeld door General Motors en Fiat: het SCCS-platform. Dat betekende dat de Corsa een stukje van zijn genenpakket deelde met de Fiat Grande Punto, die ook op dat platform stond. De Corsa D was de eerste Corsa die de OPC-behandeling kreeg van Opel. Met 192 pk was dat bepaald geen kinderachtige hot hatch, zeker niet voor zijn tijd.

Corsa E (2014 - 2019)

Opel Corsa E.

De Corsa E verhoudt zich een beetje tot de Corsa D als de Corsa C tot de B. Het was zeker qua uiterlijk, maar ook in technisch opzicht meer een doorontwikkeling van het vorige model. Hij stond namelijk net als zijn voorganger op het SCCS-platform. Wel ging het ontwerp van de grille behoorlijk op de schop en was de Corsa voor het eerst langer dan vier meter. Motorisch veranderde er ook het één en ander. De Corsa D had al een atmosferische driecilinder op de prijslijst staan, maar de Corsa E kreeg - naast de gebruikelijke viercilinders - driecilinders met turbo onder zijn motorkap. De OPC kwam ook terug, vooralsnog voor het laatst. Ditmaal beschikte de krachtigste Corsa over een vermogen van 209 pk. De Corsa E was er nog niet als Corsa-e. Die elektrische variant zou er pas komen bij de volgende generatie.

Corsa F (2019 - heden)

Opel Corsa F.

Bij de ontwikkeling van de Corsa F ging Opel na de overname door Stellantis tamelijk rigoureus te werk. Het merk was namelijk al begonnen met een opvolger van de Corsa E, maar die kon meteen de prullenbak in. De Corsa F kwam op het CMP-platform te staan, dat ook wordt gebruikt voor onder meer de Peugeot 208. Een driedeurs versie is er niet meer, Opel levert de Corsa alleen nog als vijfdeurs. Het PSA-platform bracht een belangrijk voordeel met zich mee: de elektrische aandrijflijn van de Fransen kon eenvoudig in de Corsa worden gemonteerd. Die Corsa-e schept een belangrijk precedent voor de toekomst van Opel: vanaf 2028 is het merk namelijk volledig electrisch. Of de Corsa zijn vijftigjarige jubileum gaat halen? We komen over tien jaar bij je terug, maar het model is in elk geval al deels toekomstklaar.

Comment

• Nog wat alle generaties Corsa pics:

Comment

• Opel Insignia OPC - Op de Rollenbank

Comment

• Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Comment

• Kadettjes door de jaren heen:

Comment

• Met zo'n Kadett D is mijn beste vriend verongelukt in 1982. Auto was bijna niet beschadigd maar geen gordel aan en nek gebroken

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                      Met zo'n Kadett D is mijn beste vriend verongelukt in 1982. Auto was bijna niet beschadigd maar geen gordel aan en nek gebroken
                                      Jammer genoeg de story van onze generatie zeker hé?

Zelf ook een goede vriend verloren door roekeloos rijgedrag en geen gordeldracht.
                                      En andere die bij een dronken chauffeur aan boord zat, toen die zijn auto in de gracht kieperde

Ik weet nog goed, dat we bv lachten toen de eerste ABS systemen uitkwamen. Dachten dat we dat zelf allemaal veel beter konden....
                                      Tot ik het zelf in mijn Mazda 626 eens aan den lijve mocht ondervinden, tot schade en schande ...

Comment

• Opel Vectra 1.8i GLS (1991)

Comment

• edit.

Comment

Working...
                                          X