Oorspronkelijk geplaatst door Bud Wijzer
Bekijk Berichten
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
OPEL Lovers V2
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Comment
-
Uit de tijd dat ze hier nog verkrijgbaar waren en toen er toch nog wat verschil was tussen een Opel en een Vauxhall:
Vauxhall Chevette (1979)
De Chevette was er net als de Kadett C als tweedeurs sedan, driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en als (Estate geheten) stationwagon. Alleen de coupé bleef exclusief voor de Kadett. Er waren meer verschillen dan alleen de wat op de Manta lijkende neus. Zo zat op de Chevette de kentekenplaat niet op de achterklep maar onder de achterbumper, zat er een wat anders vormgegeven dashboard in met de richtingaanwijzerhendel aan de rechterkant van het stuur (een indicatie van zijn Britse roots) en lag er een andere motor in de neus. De Chevette had een net geen 60 pk sterke 1.3 vierpitter die ook in de Vauxhall Viva lag en die niet leverbaar was in de Kadett. Ook de handgeschakelde vierbak kwam van de Viva.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Opel GT2 Concept (1975)
Een stijloefening voor een mogelijke opvolger van de legendarische Opel GT . Die rolde tussen 1968 en 1973 van de lopende band en imponeerde met een ontwerp dat leek op een "baby Corvette".
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
ZO LOOPT DE BLOEDLIJN VAN DE SNELSTE OPEL ASTRA: VAN GSI, VIA OPC NAAR GSE
STARTTE MET KADETT-ERFENIS, HEEFT NU STELLANTIS-PLUG-IN HYBRIDE
De vorige generatie van de Opel Astra moest het zonder gepeperde versie stellen, maar van de nieuwe verschijnt er weer een met een sportief label. De GSe is een plug-in hybride, de eerste met de GSe-badge, die nieuw leven is ingeblazen voor snelle geëlektrificeerde varianten. Op snelle Astra’s prijkten eerder ook lettercombinaties als GSi en OPC. Een overzicht van ruim dertig jaar hete Astra’s!
De eerste generatie Opel Astra kwam al snel als GSi en daarvoor plantte Opel de motoren van de Kadett GSi in de opvolger van de compacte middenklasser. De Astra GSi was er dus als 115 pk sterke 2.0-achtklepper, de 16V leverde 150 pk. Dat was het inmiddels het bijna legendarisch C20-XE blok dat de Kadett al vleugels had bezorgd. Minder bekend is de Astra GSi met 1.8 16V, die de 2.0-8V verving. Deze had 10 pk meer en leverde 125 pk. Hij kwam in 1993 en mocht blijven tot de facelift van 1994 en bij die modelupdate gebeurde iets wat sommigen betreurden: de GSi raakte zijn extra snelle uiterlijk kwijt. Tot 1994 onderscheidden de snelste Astra’s zich altijd met ander bumperwerk, een achterspoiler en speciale GSi-wielen, maar vanaf augustus 1994 was het uiterlijke verschil met de minder potente versies klein. Alleen de 2.0 16V mocht nog het GSi-label dragen en gelukkig bleef hij 150 pk sterk tot in 1996. In de laatste twee jaar van de Astra F-levenscyclus verdween deze versie en moesten sportievelingen het doen met een Astra met een 136 pk sterke 2.0-zestienklepper. Die mocht echter niet als GSi de fabriek verlaten. Hij heette Sport of Sport Cool.
De Astra G kwam in 1998 en eind 1999 stelde Opel op de IAA de eerste hete versie voor. Dat was de Astra OPC. Een door Opel Performance Center onder handen genomen driedeurs met een getweakte 2.0, goed voor 160 pk. Uiteraard een zestienklepper, en een motor die in geen een andere Opel te vinden was met vergelijkbare specificaties. De auto was leuk aangekleed met mooie kruisspaakwielen en op het uitstekende kontje van de driedeurs zat een spoiler.
De eerste Opel Astra OPC.
Met 160 pk uit een atmosferische motor was de eerste Astra OPC lekker vlot, maar vanaf 2001 kwamen er steeds meer hete hatchbacks met vermogens richting of zelfs over de 200 pk. Tijd voor een dikkere motor dus en die kwam er in 2002. Een 2.0-turbo met 200 pk, wat uiterlijke aanpassingen en als goedmaker ook een Astra Stationwagon OPC. Opmerkelijk, zeker ook omdat de hatchback alleen als driedeurs als OPC leverbaar was. De kruisspaakwielen werden vervangen door wielen met een ander design en ook de grille en bumpers werden bijgepunt voor de OPC. Op de kont van de driedeurs kwam een dikkere spoiler.
Bij de derde Astra zette Opel de fraaie GTC in als gelikte driedeurs die ook de coupéversie van de Astra G moest vervangen. De GTC mocht de OPC-kleuren verdedigen in de hothatchklasse. Er gingen flink wat uren in het 2.0-turboblok zitten en dat leverde 240 pk op voor de Astra GTC OPC. Een exemplaar met 200 pk was er ook voor de Astra, maar die mocht geen OPC heten, hooguit OPC-Line. Een extra fanatieke Nürburgring Edition van de OPC leidde tot een snellere rondetijd op het beroemde circuit. De fabrikanten die snelle hatchbacks in het gamma hadden, waren verwikkeld in een felle strijd en reden elkaar het licht uit de ogen om maar weer een paar seconden sneller op de Nordschleife te kunnen zijn.
Voor Astra nummer vier bedacht Opel wederom een driedeurs met de letters GTC. Het was opnieuw de basis voor de OPC en het vermogen steeg naar 280 pk. Daarmee sprintte de driedeurs, die er erg dik uitzag, in 6 seconden rond van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid was maar liefst 250 km/h. Zo’n snelle Astra zou daarna nooit meer verschijnen, want de Astra J kwam nooit in aanmerking voor het predikaat hete hatchback.
Nu is de Astra GSe onthuld. Hij heeft een plug-in hybride aandrijflijn van 225 pk. Of het daarmee wel een hete hatchback is, moeten we nog gaan ondervinden in een test. Zo snel als de laatste Astra OPC is hij echter bij lange na niet. De acceleratie van 0 naar 100 in vermoedelijk 7,5 seconden (gebaseerd op de tijd van de Peugeot 308 Hybrid 225) is op papier al niet indrukwekkend genoeg. Maar het begin is er, want voor het eerst sinds jaren draagt een Astra weer een speciale badge, gekoppeld aan een speciaal uiterlijk.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OOK VAN DE OPEL REKORD WAS ER EEN DIKKE ZUID-AFRIKAANSE VERSIE
BIJ ONS GING DE REKORD MET 6-CILINDER ALS COMMODORE TOT 2,8 LITER
Van heel veel Europese merken reden in het verleden in Zuid-Afrika afgeleide exemplaren rond. Vaak waen die voorzien van een heel dikke motor, een andere naam en een licht aangepast uiterlijk. Zo is er van de Opel Rekord D bijvoorbeeld een afgeleide geweest die luisterde naar de naam Chevrolet 4100. En ja, dat verwijst ook naar de motor! Rekords met zescilinder gingen in Europa als Commodore de showroom in en hadden dan maximaal 2,8 liter inhoud, de Chevrolet 4100 ging daar dik overheen.
Dat het niet altijd gehomologeerde speciale uitvoeringen voor de autosport zijn die ons het water in de mond doen lopen, laat de Chevrolet 4100 zien. Die komt je bekend voor? Dat kan kloppen, want het is een qua uiterlijk nauwelijks aangepaste Opel Commodore B/Rekord D.
Toch heeft de Zuid-Afrikaanse uitvoering een paar streepjes voor op de Duitse uitvoeringen. Zo kun je als gevolg van het milde klimaat nog in originele staat verkerende en roestvrije uitvoeringen vinden. De auto die deze pagina’s siert, vonden onze collega's van AutoBild Klassik in de buurt van Kaapstad. Hij is afkomstig van de eerste eigenaar, heeft minder dan 100.000 kilometer gelopen en verkeert, afgezien van wat patina, in topstaat.
Zo wordt de sowieso al behoorlijk Amerikaans aandoende Opel een echte cruiser. Als je rustig aan doet met het gaspedaal, blijft de dorst van de grote zespitter binnen de perken. Zelfs het feit dat het stuur aan de ‘verkeerde’ kant zit, stoort nauwelijks. De dubbele koplampen en de Chevrolet-logo’s leveren bij oldtimermeetings in good old Europe geheid gespreksstof op. Wellicht moet je het rekensommetje zodoende toch nog een keer maken: €2.300 plus €1.000 voor de container … deze cilinder-Rekord is echt een koopje!
Overigens wordt het misschien wat te mooi voorgespiegeld want in Zuid-Afrika heette het model Chevrolet 2500, 3500 of 4100. Er waren dus ook Zuid-Afrikaanse Rekords/Commodores met minder cilinderinhoud.
Technische gegevens
Motor 6-cil. in lijn, in lengterichting voorin, 1 onderl. nokkenas, 2 kl./cil.
Cilinderinhoud 4.093 cc
Max. vermogen 99 kW/134 pk bij 4.200 tpm
Max. koppel 284 Nm bij 1.600 tpm
Topsnelheid 170 km/h
Aandrijving achterwielen via 3-traps automaat
Afmetingen l/b/h 4,61/1,73/1,41 m
Verbruik gemiddeld* 14,9 l/100 km
0-100 km/h 12,0 s
Leeggewicht 1.280 kg
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment