Pfff, een 4 liter, wist ik niet
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
OPEL Lovers V2
Collapse
X
-
Opel Diesel-GT
Van 1.6.1972 tot 03.6.1972 reed men met de Opel GT DIESEL REKORD op het testcircuit van Opel te Dudenhofen (Duitsland) 2 nieuwe wereldrecords en 18 internationale records. Voor die 3 dagen en 2 nachten had men voor een internationaal team gezorgd. Marie-CLaude Beaumont (F), Sylvia Österberg (S), Paul Frère (B), Henri Greder (F), Giorgio Pianta(I) en Jochen Springer (D) waren de piloten van dienst. Een originele GT had men hiervoor omgebouwd tot een meer aerodynamisch exemplaar en voorzien van een 2.1 l diesel met turbo waardoor het vermogen opliep tot 95 PK
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
AAN DE OPEL ANTARA WAS BIJNA ALLES KOREAANS IN PLAATS VAN DUITS
SNEL SCHAKELEN BINNEN CONCERN
Terwijl Kia en Hyundai al volop met succesvolle compacte SUV’s strooiden, draaiden de Europese merken zich nog eens lekker om. De eerste die wakker schrok, was Opel, dat haastig een modieus jasje om de schouders van een Koreaanse Chevrolet hing. En zo had het in 2007 de Antara.
Om heel eerlijk te zijn was het niet Opel zelf dat een teen in de compacte-SUV-vijver stak, maar moeder General Motors. Om precies te zijn diens Koreaanse afdeling, een voortzetting van Daewoo. Daar werd een SUV ontwikkeld die op verschillende continenten succes moest brengen. Daarvoor gaf GM een prachtig staaltje badge-engineering ten beste, want het model dat bij ons als Opel Antara werd verkocht, en in het Verenigd Koninkrijk uiteraard als Vauxhall Antara, heette elders GMC Terrain, Daewoo Winstorm, Chevrolet Captiva, Holden Captiva, Chevrolet Equinox of Saturn Vue.
Captiva? Die hadden wij toch ook?
De naam Captiva roept vragen op, want kenden wij ook niet een Chevrolet met die naam? Ja, en die was goeddeels identiek aan de Opel Antara, maar iets langer en daardoor ook verkrijgbaar als zevenzitter. Nu is een rol als wereldauto wel prijzenswaardig, maar niet als het beoogde model daardoor een verzameling van compromissen wordt. Anders gezegd: de Antara was allesbehalve een volbloed Opel, maar net als zijn voorbeelden van Kia en Hyundai een Koreaanse auto die naar Europa werd afgevaardigd om daar mee te draaien met zijn nieuwe familie.
Antara mistte finesse
Lastig, want hij sprak bij wijze van spreken de taal niet eens. Maar goed, de Antara bleek lang geen onaardige knaap, maar hij miste wel de finesses die zeker de kieskeurige Europese koper van een Opel verwachtte. Dat bleek bijvoorbeeld uit de materiaalkeuze voor het interieur, de matige zitpositie op een stoel waarvan we dachten eraf te glijden, een wel erg stug onderstel en hier en daar een wat nukkige bediening. De 3,2-liter zescilinder was potig genoeg voor de zware SUV, maar ook wat ruw in de omgang en behept met een stevige dorst. Maar goed, dit zijn aspecten die we destijds nog wel met liefde wilden gladstrijken, al was het maar omdat de SUV nog als semi-terreinwagen gold en nog geen zoetgevooisde entertainer hoefde te zijn, zoals nu. De Antara was geen goede, maar wel een belangrijke generale repetitie voor wat later, met de Crossland en Grandland, voor Opel alsnog helemaal goed zou komen.
zwmy1unb3pxy_800.jpg
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
OPEL BOUWT 75 MILJOENSTE AUTO
8 KEER DE WERELD ROND
Opel bestaat dit jaar 160 jaar en de Corsa heeft de respectabele leeftijd van 40 jaar bereikt, maar er is bij de fabrikant uit Rüsselsheim nóg een reden om dit jaar de bloemetjes buiten te zetten. Opel heeft namelijk zijn 75 miljoenste auto geproduceerd.
Hoewel Opel 'pas' sinds 1899 auto's produceert, bestaat het bedrijf al 160 jaar. In de eerste decennia van zijn bestaan legde Opel zich toe op de productie van naaimachines en fietsen, maar het bouwen van auto's ging het merk beter af. In de 123 jaar dat Opel autofabrikant is, heeft het merk tientallen miljoenen voertuigen geproduceerd. 75 miljoen stuks, om precies te zijn.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
7 REDENEN WAAROM DE OPEL ASCONA C NOOIT ZO GELIEFD WERD ALS DE ASCONA B
SNEL IN DE VERGETELHEID GERAAKT
De BMW 3-serie, de Mercedes-Benz 190 en de Ford Sierra zijn de usual suspects als het om sedans uit de jaren 80 gaat, terwijl de Opel Ascona C in de vergetelheid is geraakt. De eerste voorwielaangedreven Ascona kon dan ook nooit tippen aan de populariteit van zijn voorganger, de achterwielaangedreven Ascona B. Zeven redenen waarom de middenklasser niet op de radar van klassiekerfans staat.
Zin in een experiment? Zeg dan eens bij een oldtimermeeting dat je een Opel Ascona hebt. Wedden dat iedereen vraagt of dat een A of een B is? Als je vervolgens antwoordt dat je een C hebt, kun je ervan uitgaan dat de liefhebbers in hun geheugen gaan graven om te achterhalen hoe een Ascona C er ook alweer uitziet. En dat terwijl hij gedurende zijn loopbaan ( van 1981 tot 1988 )tot de best verkochte middenklassers behoorde. Opel bouwde maar liefst 1,7 miljoen exemplaren, aantallen die vandaag de dag ondenkbaar zijn voor volumemerken in dit segment. Elk jaar liepen er gemiddeld een kwart meer Ascona’s C van de band dan 3-series van de E30 generatie en circa 40 procent meer dan van de Mercedes 190. De Ascona C stond toen letterlijk op elke straathoek en ook in vergelijkende tests presteerde hij goed. Voor mensen zonder kapsones was het een auto die aan alle wensen voldeed. Hij zat gedegen in elkaar, sprong zuinig met brandstof om, was licht en bood veel interieurruimte. Het was bovendien een modern ontwerp. Toch lijkt het erop dat het merendeel van de klassiekerfans dit model niet meer op de radar heeft. Daarvoor zijn best wat redenen aan te dragen.
Eerste reden: nogal voorspelbaar
Ten eerste: het was een nogal voorspelbare auto. In 1979 had Opel de Kadett D op de markt gebracht, met een overdwars ingebouwde motor, voorwielaandrijving en een hoekig lijnenspel. De Ascona C was volgens hetzelfde recept ontwikkeld, hij had maar weinig verrassende zaken te bieden.
Tweede reden: het design
De proporties kloppen, het is geen lelijke auto, maar hij laat je hart niet echt sneller kloppen. Zijn ontwerper, Henry Haga uit Wisconsin, is evenzeer in de vergetelheid geraakt als de allemansvriend die hij op wielen zette.
Derde reden: zijn imago
De Ascona moest een zakelijke, doelgerichte auto worden; voor blingbling en dikdoenerij was geen ruimte. In de 29 pagina’s tellende persmap werden indertijd vooral alle functionele voordelen genoemd, van de ruimtebenutting tot de bekleding van de veerpootbehuizingen met polytetrafluorethyleen. Het aspect ‘rijplezier’ werd kort en bondig beschreven. Dat kwam vooral voort uit comfort en rijveiligheid, aldus de Opel-medewerkers.
De stijl deed ook vanbinnen aan die van de Opel Kadett D denken.
Vierde reden: de oliecrises
De oliecrisis van 1979 had grote gevolgen voor Opel. In het daaropvolgende jaar maakte de fabrikant – voor het eerst sinds 1950 – verlies, net op het moment dat de Ascona C werd klaargestoomd voor de marktintroductie.
Vijfde reden: zijn voorganger
De Ascona B was een charismatische auto met een uniek design en rijgevoel, die ook succesvol was in de autosport. Veertig jaar geleden werd Walter Roehrl wereldkampioen rally's met de Ascona 400, de laatste keer dat dat lukte met een niet integraal aangedreven auto. Al halverwege de jaren 80 was het model populair bij mannen die zware shag rookten, voor een habbekrats een Ascona B kochten en die vervolgens zelf ‘tuneden’.
Zesde: het totale gebrek aan sportiviteit
In de rallysport kwam deze Ascona-generatie niet aan de start en er was evenmin een echt sportieve variant leverbaar. De SR/E met 115 pk werd kort na zijn debuut ingehaald door de even sterk gemotoriseerde, maar lichtere Kadett D GTE, terwijl de 130 pk sterke Ascona GT achter de Kadett E GSi met dezelfde motor aanreed. Al met al wist de C-Ascona evenmin de harten van de traditionalisten te veroveren als die van de liefhebbers van vooruitgang, terwijl de sportieve rijders eveneens met een boog om het model heen liepen.
Zevende reden: er was geen station, tenminste niet op het vasteland!
Een stationwagon? Zo’n uitvoering was er toch helemaal niet in het Ascona-gamma? Dat klopt, maar de Britse zuster Vauxhall bouwde hem wel, op basis van de auto die daar Cavalier heette. Feitelijk was het een Ascona met de achterzijde van de Australische Holden Camira. Het bouwproces was erg omslachtig: de Britten importeerden veel onderdelen van die Camira – van het dak tot de veranderde bumperbevestiging – en bouwden met behulp daarvan de Cavalier Estate. En was er ook nog onofficieel een Ascona Cabrio.
Opel Ascona
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment