Mazda Xedos 6 (1992-1999)
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
MAZDA Lovers V2
Collapse
X
-
De onsuccesvolle 'premijoem' poging van Mazda. Waren wel mooie wagens. Het merk had en heeft zoiets niet nodig, hun auto's zijn mooi, betrouwbaar en goed genoeg.Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Toen ik op zoek was naar mijn eerste auto om te kopen ging het tussen een Xedos 6 en een 323F. (uiteindelijk is het de laatste geworden wegens groter aanbod)
Altijd mooie wagens gevonden, de 6 en de 9. Stonden, zoals zoveel Japanners in de jaren 90, wat te hoog op hun poten. Een klein beetje verlagen en mooie velgen er onder en je had een auto die zoveel malen elegnater (en mooier) was dan wat, naar mijn bescheiden mening, BMW, Audi of Mercedes te bieden hadden.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenToen ik op zoek was naar mijn eerste auto om te kopen ging het tussen een Xedos 6 en een 323F. (uiteindelijk is het de laatste geworden wegens groter aanbod)
Altijd mooie wagens gevonden, de 6 en de 9. Stonden, zoals zoveel Japanners in de jaren 90, wat te hoog op hun poten. Een klein beetje verlagen en mooie velgen er onder en je had een auto die zoveel malen elegnater (en mooier) was dan wat, naar mijn bescheiden mening, BMW, Audi of Mercedes te bieden hadden.
Comment
-
Knappe wagen idd.
MAZDA XEDOS 9
ONTERECHT VERGETEN
In de jaren 90 beleefde Mazda een gouden tijd. Dat uitte zich onder meer in de vorm van een razend populaire roadster en een maffe 'stadssedan', maar resulteerde aan de andere zijde van het gamma in een echt luxe limousine. Deze Xedos 9 kreeg in 2001 een stevige facelift.
Het Xedos-gamma van Mazda begon niet met deze auto, maar met de kleinere Xedos 6. In 1992 deed die 3-serie-concurrent zijn intrede, een jaar later gevolgd door de 9. Mazda heeft Xedos nooit als een los merk in de markt gezet, maar schoof de naam wel nadrukkelijk naar voren als een luxelabel. Vergelijkbaar met wat DS voorheen voor Citroën was dus. De Xedos 9 bond in de 'nineties' niet alleen de strijd aan met de voor de hand liggende Duitse concurrentie, maar ook met het destijds nog erg verse Lexus en Honda's Legend, al was die destijds nog wel een slagje groter. De naam Xedos werd alleen in Europa gevoerd. In de VS heette de Xedos 9 'Mazda Millenia' en in thuisland Japan ging het model aanvankelijk als Eunos 800 door het leven. De Xedos 6 heette daar Eunos 500, de Mazda MX-5 Eunos Roadster en dan was er nog de bizarre Eunos Cosmo, een gigantische coupé met een drieschijfs(!) rotatiemotor. Het kon niet op in die dagen.
Terug naar de Xedos 9. Hoewel de auto, zoals we dat van een Japanner mogen verwachten, uitblonk op het gebied van verfijning en bouwkwaliteit liet de Europese koper zich maar zelden door de Japanse nieuwkomer verleiden. Aan de techniek lag dat niet, want met zijdezachte 2.0- en 2.5-benzinemotoren en zelfs optionele vierwielbesturing liet Mazda zich hier van zijn beste kant zien. Ook het met veel zorg vormgegeven interieur verdient een pluim. Het grootste nadeel van de Xedos 9 was dan ook misschien wel het gebrek aan keuze. Zo was een dieselmotor niet beschikbaar, waren er nauwelijks losse opties en was de Xedos altijd een sedan. De keuze werd in 2001 nog verder ingeperkt toen de kleinste V6'en werden geschrapt en de auto nog slechts met de 2,5-litermotor leverbaar bleef. De buitenkant ging aan het begin van deze eeuw fors op de schop, wat acht jaar na de introductie geen onlogische stap was. Het typerende Xedos-uiterlijk werd bij de update wat terzijde geschoven ten faveure van een echt Mazda-familiegezicht, met een vijfhoekige grille en het grote, nieuwe Mazda-logo. Heldere koplampen met geïntegreerde richtingaanwijzers, strakkere bumpers en een gemoderniseerd dashboard maakten het feest compleet. In deze gedaante hield de Xedos 9 het ondanks de inspanningen niet lang uit: in 2002 verdween het model hier van de markt.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
En als we over Xedos praten, dan moeten we het natuurlijk ook hebben over de 2.3 miller cycle engine. Mazda was het eerste merk om een motor volgens het Miller principe op de markt te brengen
Het principe van de Miller Cycle is een verandering in de timing van de klepbediening, waarbij de inlaatklep niet sluit aan het eind van de inlaatslag (als de zuiger zijn laagste punt heeft bereikt), maar iets later, als de zuiger tijdens de compressieslag alweer naar boven beweegt. In het eerste deel van de compressieslag vindt dus geen samenpersing plaats en er kan nog gasmengsel de cilinder binnenstromen. Door de montage van een mechanisch aangedreven Lysholm-compressor wordt het effect versterkt, waarmee Mazda een beresterke V6 heeft ontwikkeld. Hij heeft een relatief bescheiden inhoud van 2,3 liter, maar is desondanks goed voor dik 211 pk.
Comment
-
MAZDA'S NIEUWE ZESCILINDER DIESELS: TOT 254 PK
ZES CILINDERS, TWEE SMAKEN
Waar de ene na de autofabrikant zijn grotere motoren voor kleinere vervangt, komt Mazda met een reeks nieuwe zes-in-lijn benzine- en dieselmotoren. In Europa beleven ze in hun debuut in de kakelverse CX-60. Eindelijk weten we meer over de zescilinder diesels.
Mazda haalt de nieuwe CX-60 aanvankelijk alleen als plug-in hybride naar Nederland. Die CX-60 krijgt een 327 pk en 500 Nm sterke aandrijflijn en komt tot 63 kilometer ver op een volle accu. De CX-60 PHEV wordt de eerste plug-in hybride Mazda in Nederland, maar dat is niet de enige primeur voor de nieuwe SUV. Mazda introduceert namelijk doodleuk kakelverse zescilinders in de CX-60. Er zitten een zescilinder 3.0 SkyActiv-X benzinemotor én twee 3.3 diesels in het vat. Van die nieuwe zes-in-lijn diesels hebben we nu de eerste specificaties.
Mazda CX-60 e-SkyActiv-D
Mazda introduceert de CX-60 nu voor de Japanse thuismarkt en geeft daarbij de eerste specificaties prijs van de nieuwe zelfontbranders. De Mazda CX-60 komt er niet alleen als e-SkyActiv PHEV op de markt met de reguliere 2.5 SkyActiv-G benzinemotor, maar ook met 3.3 diesels die in Europa eveneens leverbaar worden. De eerste diesel is de SkyActiv-D 3,3, die 231 pk en 500 Nm loslaat.
De tweede variant van de zescilinder dieselmotor is interessanter. Die krachtbron heet namelijk e-SkyActiv-D en wie bekend is met Mazda's aandrijflijnen weet dat het 'e-tje' wijst op elektro-ondersteuning. De e-SkyActiv-D is dan ook de mild-hybride variant van de nieuwe 3.3 zes-in-lijn. Deze machine wekt 254 pk en 550 Nm op. De technische specificaties van de e-SkyActiv-X benzinemotor zijn nog niet bekend. Overigens valt niet uit te sluiten dat de dieselmotoren in Europa op detailniveau afwijken van de kracdhtbronnen die Mazda in Japan heeft geïntroduceerd.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment