Mededeling
Collapse
No announcement yet.
MAZDA Lovers V2
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door David67 Bekijk BerichtenNog nooit gezien. Type?
Zoals steeds in die tijd bestond er ook een versie met gewone motor, die verkocht werd als 121.
Dit is, als ik me niet vergis, de fastback versie. Er bestond ook een L versie van (Landau):
*EDIT* foto toegevoegd
Last edited by severijns; 25/03/2018, 20:55.
Comment
-
MAZDA COSMO (1965-1972)
Toyo Kogyo heette het concern van Jujiro Matsuda in Hiroshima dat auto’s bouwde die vooral op de thuismarkt onder de naam Mazda werden verkocht. Dat de Japanners van Toyo Kogyo in die periode nog op een buitengewoon eigenzinnige wijze te werk gingen; dat bewijst de Cosmo Sport 110, beter bekend als ‘Cosmo’. De tweedeurs coupe, overigens niet alleen maar in het wit leverbaar, was buitenissig van vorm én techniek. Want onder de lange motorkap prijkte niet alleen onafhankelijke wielophanging, maar bovenal een heuse Wankelmotor met dubbele rotor - een noviteit in 1967. Met de Cosmo had Mazda dan ook een pracht van een springplank naar Europa en de Verenigde Staten.
Ondoordacht was de komst van de Cosmo trouwens zeker niet. Een prototype had in 1964 al op de Tokyo Motor Show gestaan en tussen dat moment en de start van de verkoop zat dus ruim drie jaar. Die periode werd naar verluidt gebruikt om 80 pre productieauto’s uitgebreid te testen. Twintig daarvan waren voor Mazda’s eigen testafdeling; 60 voor dealers. Om de Wankeltechniek te bewijzen zette Toyo Kogyo een Cosmo in tijdens de loodzware Marathon de la Route in 1968; een tweede auto werd ingezet door de Belgische importeur.
De slopende 84 uur durende wedstrijd op de Nürburgring verliep uitstekend, totdat de achteras van de fabrieksauto het twee uur voor de finish begaf. De Belgische auto werd vierde algemeen. Een jaar na de introductie, in juli 1968, werd een licht aangepaste versie leverbaar, nu met onder meer 128 in plaats van 110 pk, bekrachtigde remmen en een vijfbak. Ook was de wielbasis een tikkie verlengd om de interieurruimte te kunnen vergroten.
Het totaal aantal (hand)gebouwde exemplaren werd jarenlang rond de 1100 stuks geschat. Inmiddels gelooft men het er 1519 stuks waren (gebouwd tussen 1965 en 1972). Ondanks dat blijft het een uiterst zeldzame auto in Europa. Mazda heeft de Cosmo-aanduiding verschillende keren opgepoetst, maar de legendarische naam die de eerste Cosmo heeft, die is nooit meer geëvenaard.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door severijns Bekijk BerichtenVoor degenen die een RX3 zoeken:
http://jdm-expo.com/vehicle-inventor...anna-sale.html
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Chris_147 Bekijk BerichtenWhoppa, 44.000 dollar!
Dat is niet mis.
En dan te bedenken dat een RX-7 vrij goedkoop blijft.
Zeker als je een degelijk exemplaar wil.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenRX-7 Turbo (1987)
Legio autofabrikanten storten zich in de jaren zestig op de wankelmotor. Citroën, NSU, Mercedes en Chevrolet bijvoorbeeld, maar allemaal haken ze gauw weer af. Mazda niet: het merk maakt in 1964 al de prachtige Cosmo die leunt op de techniek van dokter Felix Wankel en daarna volgt een serie van RX-en met wankeltechniek die steeds verder worden geperfectioneerd. De RX-7 – in 1978 voor het eerst getoond - maakte gebruik van een rotatiemotor met twee schijven, samen goed voor een cilinderinhoud van 2.292 cc en een vermogen van 130 pk bij 6.000 toeren. Het benzineverbruik ligt wel een stuk hoger dan dat van soortgelijke auto’s met een conventionele verbrandingsmotor, maar dat doet de klanten niet al te veel terugschrikken. De RX-7 is met name gericht op de Amerikaanse markt waar brandstofverbruik (nog) geen issue is en de auto slaat daar dan ook geweldig goed aan. Auto’s worden de eerste maanden doorverkocht voor veel meer geld dan de nieuwprijs. In eerste instantie is het de bedoeling dat de RX-7 een tweezitter wordt, maar uiteindelijk krijgt hij toch een klein achterbankje. Toegang tot de bagageruimte is eenvoudig dankzij een achterklep die tevens als achterruit dienst doet. Een van de belangrijkste concurrenten van de RX-7, de Porsche 924, heeft dat ook. Net als uitklapbare koplampen. Mazda’s RX-7 wordt acht jaar lang gebouwd en is tussendoor amper gewijzigd. In die periode zijn bijna 500.000 exemplaren verkocht, voornamelijk in de Verenigde Staten.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment