Mededeling

Collapse
No announcement yet.

MAZDA Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
    bij lancering kon die xedos 6 zo maar een moderne interpretatie zijn van een (kleine) jaguar
    die 1800 had ook in een top-mx-5 gemogen, een fluisterstille zesser in een kleine roadster
    De 1800 uit de Mazda 323 was een vier-in-lijn.
    De 1800 V6 die wel in de MX3 verschenen is, was in Europa ook niet beschikbaar in de Xedos 6 of 9.
    De Xedos 6 was hier beschikbaar met een veel te platte 1.6 (die ook in de MX5 lag) of de 2.0V6 die ook in de 323F te verkrijgen was.

    Je moest de Xedos 6, net zoals een 323F of welke Japanner uit de jaren 90 dan ook, voorzien van nieuwe schoentjes en wat verlagen...
    Maar die lijn.... elegantie ten top!

    AJ0KDdWy-2k34k9mdKVuD9b_uPewJZIvumWj-uQAEPUCAYTiLep160zRag0Q5Q2VHv-mbodJP2zSzKnJfj1ezaTPYxXYIQNJyOnXvQ4lq0HIRLwjFw=s0-d.jpg
    KLIK |&| KLAK

    Comment



    • Uber-taxi


      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

      Comment





      • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

        Comment


        • 323 Coupé 1.5i LX (1997)





          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Xedos 6 - 2.0i V6 ( 1998 )








            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Waarom de Mazda CX-9 hier niks te zoeken had
              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

              Comment


              • Mazda 626 GT 2.5 V6 (1995)




















                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Mazda MX-6 (1993)





                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • De Ford Fiesta / Mazda 121 (1996)





                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment


                    • MX-5 (2000)



















                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • MAZDA RX-7 (1992) - DE WANKELMOTOR OP ZIJN HOOGTEPUNT


                        Met de 239 pk sterke turbomotor van de laatste Mazda RX-7 bereikt het motorconcept van Felix Wankel begin jaren ’90 een hoogtepunt. Helaas is de exotische Japanner erg prijzig, waardoor het een zeldzame verschijning blijft. Drie decennia later stappen we weer eens in de RX-7 die uit een tijd komt dat alle Japanse merken heftige sportwagens hadden.

                        Eigenlijk is het idee van de Duitse constructeur Felix Wankel ( 1902-1988 ) briljant: bij het door hem ontwikkelde motorconcept zijn de heen en weer stampende zuigers vervangen door een rotor die fluisterstil om zijn eigen as draait. Het gevolg: een motorloop die zijn weerga niet kent, waarbij vibraties schitteren door afwezigheid. Geen wonder dat tal van fabrikanten met het idee van de rotatiemotor aan de slag gaan, waaronder NSU, Mercedes-Benz, Citroën en Rolls-Royce. Maar uiteindelijk gooien ze de handdoek toch weer in de ring, want de wankelmotor blijkt ook de nodige nadelen (zoals een hoog brandstof- en olieverbruik) te hebben. Alleen Mazda houdt dapper vast aan het concept. De heren uit Hiroshima weten voor elkaar te boksen wat hun opponenten bij NSU in Neckarsulm wegens gebrek aan tijd niet lukte: de rotatiemotor betrouwbaar en vervolgens steeds krachtiger maken. Alleen één nadeel weten ze niet op te lossen: de overmatige dorst.


                        De uit 1992 stammende RX-7 van de modelreeks FD in dit artikel, tikt elke 100 kilometer zomaar 20 liter benzine weg. Kanpai en proost, zullen we dan maar zeggen! Bij zijn afscheid in 1996 noemt de Duitse autojournalist Joachim Staat de sterkste RX-7 een ‘vampier op wielen die elk moment een houten staak in zijn hart kan krijgen’, waarmee hij verwijst naar de gretigheid en de dorst van de wankelmotor met dubbele turbo. Dat is inmiddels negentwintig jaar geleden, we zijn benieuwd of de tijd vergevingsgezind is geweest voor de laatste RX-7 die Mazda bouwde. Weet hij ons nog net zo te verrassen als toen, of is hij in de loop der jaren zijn wilde haren kwijtgeraakt?



                        Interieur RX-7 voelt aan als een plastic grot

                        Om dat uit te zoeken, dalen we neer in de plastic grot die dienstdoet als interieur. Als je claustrofobisch bent, is het binnenste van de Mazda geen fijne plek. In het begin hebben we een beetje ruzie met de zijwangen van de leren kuipstoel, maar dat went snel. De standaarduitrusting is met airconditioning, elektrisch bedienbare ramen, leren bekleding en een elektrisch schuifdak zonder meer riant te noemen. Ook de aanblik van het dashboard stelt niet teleur. Oké, het plompe airbagstuur past niet bij een auto die nieuw omgerekend 70.000 euro moest opbrengen, maar daar hebben meer auto’s die begin jaren ’90 de fabriek verlieten last van. De fraaie klokken met chromen randen maken een hoop goed, waarbij de toerenteller een prominente plek heeft gekregen: in het midden, zoals het hoort bij een sportwagen van zwaar kaliber. Zijn rode gedeelte begint pas bij de ‘7’. Een turbodrukmeter zoek je tevergeefs. We stellen de zitpositie in (wat nog handmatig dient te gebeuren) en laten de klapkoplampen omhoog komen – puur en alleen omdat het er zo gaaf uitziet. Het wegrijden gaat net zo eenvoudig als bij een Mazda 323, je hoeft echt niet over de spierkracht van een samoeraistrijder te beschikken om aan de koppeling duidelijk te maken wie de baas is.



                        Lijkt op een MX-5

                        Veel mensen onderschatten de RX-7 omdat hij van voren gezien bij een snelle blik sprekend op de MX-5 lijkt. En die heeft nu eenmaal niet de reputatie dat hij enorm gespierd is. Maar denk niet dat dit een katje is om zonder handschoenen aan te pakken. Dit is eerder Japans Dodge Viper dan een tandeloze Aziatische tijger. Bij de sprint naar 100 km/h geeft hij een Ferrari 348 tb uit hetzelfde bouwjaar schaamteloos het nakijken. De tweeschijfs rotatiemotor wordt beademd door twee turbo’s die niet gelijktijdig hun kracht afgeven, maar hun taken verdelen. Bij lage toerentallen zorgt een kleine turbo ervoor dat de motor snel op stoom komt, bij circa 3.500 tpm wordt hij vergezeld door een grote turbo voor een extra duw in de rug. Het resultaat: al na 5,3 seconden bereikt de 1.320 kilo zware tweezitter de 100 km/h. De laatste evolutieversies zijn nog sneller, zij benaderen de 300 pk-grens.



                        Veel getunede exemplaren

                        Straatracers zijn dan ook dol op de Japanner, met name in de V.S. en Japan valt menig RX-7 in de loop der jaren ten prooi aan hobbytuners die op zijn zachtst gezegd niet altijd over een goede smaak beschikken. Een slordige 80 procent van de nog rondrijdende RX-7’s van de derde generatie lijkt dan ook rechtstreeks uit de filmreeks Fast & Furious te komen. Een origineel exemplaar vinden is dan ook welhaast zoeken naar een speld in een hooiberg, in ieder geval in Europa. Wie er eentje tegen het lijf loopt, dient minimaal €20.000 mee te nemen.



                        RX-7 moet je niet onderschatten

                        Wat het rijden betreft, lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan aan boord van de RX-7. De besturing voelt nog steeds net zo scherp als de tanden van Dracula, de remmen bijten al net enthousiast. Het is echt een genot om met deze Mazda stof te doen opwaaien, waarbij je altijd exact weet hoe het met het wegdek gesteld is. Het onderstel is namelijk erg straf afgesteld. RX-7 nummer drie mag er dan een beetje uitzien als een softe jaren ’90-sportwagen, maar degene die zijn potentieel onderschat, komt van een koude kermis thuis. Het gevaar komt in dit geval niet via het openstaande slaapkamerraam zoals de bloeddorstige graaf, maar van achteren. Als de turbomotor namelijk op dreef is, moeten de achterwielen zich al snel gewonnen geven, waarbij een snelle tegenstuurreactie nodig is om de Mazda weer in het gareel te brengen.



                        Eigenlijk is het bizar de best verkochte auto met wankelmotor uitgerekend een sportwagen is. Omdat Mazda’s pogingen in de jaren ’70 om de rotatiemotor geschikt te maken voor de volumemodellen jammerlijk mislukten, blijft de revolutie van de ‘Renesis’ (samenvoeging van RE voor Rotary Engine en Genesis) voorbehouden aan de insider-droomauto RX-7. Tijdens onze fotosessie komt een jong stel met een golden retriever voorbij. De man stopt, buigt voorover en ziet de typeaanduiding op de imposante achtersteven van de ronde tweezitter. “Hij heeft een wankelmotor, deze auto is echt iets bijzonders”, zegt hij tegen zijn vrouw. Het is kenmerkend voor de RX-7: autoliefhebbers van middelbare leeftijd stoppen als ze het model herkennen, nemen hem in zich op en denken terug aan tijden waarin ook Europese merken zich nog met rotatiemotoren bezighielden, zoals NSU met zijn futuristische Ro 80. Jongere mensen met benzine in het bloed vinden de Mazda RX-7 daarentegen gaaf omdat ze hem kennen van racespellen op hun Playstation. Ook al hebben ze hem nog nooit in het echt gezien, ze weten direct wat voor model dit is. Dat zijn wankelmotor tegenwoordig verschillende generaties autoliefhebbers verenigt, daar had Felix Wankel alleen maar van kunnen dromen.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment


                        • Wirklich SO GUT? Mazda MX-5 NA (1991)
                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                          Comment





                          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                            Comment





                            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                              Comment

                              Working...
                              X