Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW Lovers V2
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk BerichtenBMW X5 (2002)
BMW X5 45e
Comment
-
vind dat eigenlijk ook net als 1 gen ml, maar ik zie hem nogal graag simpel zoals hier, wel met een automaat astublief
vond de x5 en x3 ook nogal trendbreukerig met de gewone modellen, wat prototype-achtig...vandaag is dat gevoel minder als bij lancering
Comment
-
Kar met herinneringen. Onze huisdokter die wekelijks voor mijn grootvader op huisbezoek kwam had zo'n exemplaar (neue klasse). Hij kocht elke 2 jaar een nieuwe BMW en dit was de eerste dat ik weet. Ik was gek van dat houten stuur. Hij rijdt nu op hoge leeftijd nog altijd BMW, een 2.20 d GCEen "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Deze kende ik ook nog niet
BMW Z18 WAS EEN OFFROADSTER WAARVAN WE NU MINDER GEK ZOUDEN OPKIJKEN
CROSSOVER AVANT LA LETTRE
De meeste kruisbestuivingen tussen voertuigconcepten leiden gewoonlijk tot leuke nieuwe vondsten: cross-overs genaamd. Wanneer concepten die niet bij elkaar passen gedwongen worden samengevoegd, gaat het vreselijk mis. Dat toonde de BMW Z18 van 1995 aan.
Een beetje keukenprins(es) weet dat je niet straffeloos alle soorten fruit tegelijkertijd in de sapcentrifuge kunt mikken, tenzij je met een brouwsel van kiwi, citroen, braam, sinaasappel én banaan eens iemand op een echt bijzondere manier wilt verrassen. Op dezelfde manier zijn er beperkingen aan het aantal én soort ingrediënten dat je een vriend(in) als eenpansgerecht kunt voorschotelen. Hoe heerlijk smeuïg de hopjesvla ook mag zijn, in combinatie met een stoofschotel smaakt die ronduit smerig. Met andere woorden: heel veel lekkers kun je maar beter gescheiden houden. Aan de andere kant: wanneer je nooit eens wat geks bij elkaar kwakt, komt er ook niets nieuws uit de blender rollen.
Z18 was een cross-over avant la lettre
Met dat laatste idee in het achterhoofd zijn de creatiefste geesten van BMW Technik GmbH in de jaren negentig te werk gegaan om de concept-car Z18 te creëren. Dit vreemde voertuig mogen we gerust een cross-over avant la lettre noemen; een ware held in zijn specifieke genre zelfs. Of, nuchter beschouwd, een moedige poging van de Duitse ontwerpers om tussen de heilige huisjes van de jaren negentig door te manoeuvreren en in de gevonden ruimte – een niche – iets te parkeren wat er nog niet was. Zoals de Z18, die een tamelijk gecompliceerde mix van een enduro-motorfiets, een speedboat en een roadster voorstelt. De logische vraag of het eindresultaat meer behelsde dan de som der delen kan volmondig met ja worden beantwoord. Zo was de BMW Z18 nog steeds een roadster, oftewel een open tweezitter met een sportieve inslag. Het design van de kunststof carrosserie was duidelijk geënt op dat van de BMW Z1, terwijl het interieur de centrale klokkenwinkel liet zien die later in de Z8 zou terugkomen.
V8 in combinatie met 4x4
Zoals het een BMW betaamt, is het apparaat nog snel ook, dankzij een V8-benzinemotor die – als primeur voor BMW – niet alleen de achterwielen, maar ook de voorwielen aandreef. Zo bekeken is deze concept-car ook nog eens een verre voorvader van de X5. Opvallend is dat de voorruit alvast veel minder steil is geplaatst dan die van de Z1 en ook beduidend hoger is, net als bij een terreinwagen. Dat de Z18 erg hoog op zijn pootjes staat, heeft alles te maken met de enduro-gedachte achter zijn ontwerp. De Z18 moet zonder veel aanpassingen de destijds al immens populaire, alleen voor stoere helden bedoelde rally raid Parijs-Dakar kunnen uitrijden. Er is weinig fantasie voor nodig om de Z18 dwars door zandwoestijnen en over waterpartijen te zien boenderen. Jazeker, dat laatste aspect doelt op het vermogen van de Z18 om zich als speedboat te gedragen. Het was de bedoeling van de ontwerpers dat de bestuurder c.q. kapitein met medeneming van voldoende landsnelheid in beperkte mate over watervlaktes zou kunnen scheren in plaats van er laf doorheen te spartelen.
BMW had met de Z18 het mobiele equivalent van het Zwitserse zakmes uitgevonden. En zoals dat onmisbare stuk gereedschap niet de meest charmante aanblik oplevert voor wie dat in zijn broekzak bewaart, zo is de Z18 niet het meest elegante gezelschap om mee in het openbaar te verschijnen. Het is net als bij een fruitmix: die met de mooiste kleuren smaken het best.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW 725 TDS - DIKSTE DIESEL WAS TE LICHT VOOR 7-SERIE
NOG GEEN COMMONRAIL
BMW heeft tot 1996 gewacht met het leveren van een BMW 7-serie op diesel. De 725 tds kreeg de zescilinder waarmee de 325 tds voor die tijd een echt rappe zelfontbrander was. Voor het topmodel kwam de direct ingespoten turbodiesel echter te kort. Had BMW niet beter kunnen wachten tot zijn eerste commonrail-zescilinder kwam? Dat vragen we ons af wanneer we op pad gaan met de dieselende limo die kwam omdat diesel toen booming was.
Kijk, in de bijna 400 kg lichtere 325 tds (de E36, voor kenners) komt deze 143 pk sterke zes-in-lijn prima tot zijn recht. In een grote, zware 7-serie is dat echter een ander verhaal, laat staan in de twee ton wegende Range Rover waarin deze motor ook is geleverd. Nu is het wel zo dat je in een grote limousine als deze sowieso in de onthaastmodus moet gaan. Hier staat genieten centraal. Reizen in plaats van racen, gezeten in een fauteuil in plaats van op een veredelde tuinstoel. Hoe dan ook, de 725 tds heeft even tijd nodig om op gang te komen.
Niet te veel vragen van de 725 tds
Zeker, het kan best vlot, maar dan vraag je steeds het uiterste van de machtige zescilinder. Dat moet je niet willen. Nee, beroer het gaspedaal met respect, gebruik vooral het maximumkoppel en laat die automaat maar lekker vlot doorschakelen. Bij 100 km/h draait de dikke diesel circa 1.900 tpm en ook bij 150 km/h is het geluidsniveau nog steeds heel goed te doen. Is de boel goed op temperatuur, dan hoor je slechts een goedmoedig dieselgeknor op de achtergrond. Hiermee stamp je zonder tussenstop naar Trento voor een goede cappuccino. Want lange ritten, daar houdt deze BMW van.
Beter een 728i
In de stad, waar hij toch al niet overal mag komen, voelt hij zich niet zo thuis, mede vanwege zijn formaat. Het type motor leent zich ook niet voor steeds maar stoppen en optrekken. Dan gaat het dieselgedreun irriteren en zou je wensen dat je toch maar die 728i had genomen. Iets wat je misschien ook wel doet als de aanslag voor de wegenbelasting op de mat valt. Je mag namelijk een kleine € 500 per kwartaal aan de staat doneren! Het interieur van de E38, zoals deze 7 heet, is prachtig en van alle gemakken voorzien. We zien lekker veel knopjes, een sober maar fraai instrumentarium en heel veel ruimte. Je moet vandaag de dag maar durven om zo’n oude diesel te kopen, maar na de eerste lange trip maakt die twijfel plaats voor pure liefde.
Met de 730d, die in 1998 kwam, was de diesel in elk geval een stuk vlotter en zuiniger. Weer een jaar later kon de sterkste 7-serie met diesel zich helemaal meten met de Mercedes S-klasse, die je al veel eerder dan de BMW als diesel kon krijgen. In 1999 kwam namelijk de 740d, met 238 pk sterke V8.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW 5 reeks: al 50 jaar! - in samenwerking met BMW
In 2023 is de BMW 5 reeks precies vijftig jaar oud. In dit jubileumjaar maakt de achtste generatie van de hoogstaande berline zich ondertussen op om de lat opnieuw wat hoger te leggen. Autogids trekt de souvenirkast open om even terug te blikken op dit succesverhaal.
E12, E28, E34, E39, E60, F10 en G30. Neen, dit zijn geen GPS-coördinaten of een lijstje bewaarmiddelen. Deze codes, die aanvankelijk enkel intern werden gebruikt, zijn in de loop der jaren voor de liefhebbers van de BMW 5 Reeks ware referentiepunten geworden. Zeven codes die staan voor de zeven generaties van de berline die in 1972 werd onthuld en ondertussen al meer dan 10 miljoen keer werd verkocht.
E12: DE PIONIER
De eerste BMW 5 Reeks, een ontwerp van het designteam rond de Fransman Paul Bracq, werd in 1972 aan de wereld voorgesteld. De BMW 520 werd zo de opvolger van de BMW 2000, en luidde de zogenaamde ‘Neue Klasse’ in, een lijn die in de jaren zeventig duidelijk de uitstraling van de automobiel zou bepalen. De drievolume berline wist zich vooral te onderscheiden door zijn dubbele ronde koplampen, zijn ‘haaienneus’ en uiteraard ook zijn iconische verticale rooster.
E28: EEN ANDERE LOOK
In 1981, en nadat er in bijna een decennium 700.000 exemplaren waren verkocht, werd de BMW 5 Reeks van de E12-generatie opgevolgd door de E28. Deze nieuwe BMW 5 Reeks kreeg een nieuwe look mee: de dubbele koplampen waren dan wel nog steeds rond, maar werden nu met een verschillende diameter uitgevoerd, voor de dimlichten en grootlichten. De tweede generatie van de BMW 5 Reeks beschikte lateraal ook over een groter ruitoppervlak. De vier- en zescilinder benzinemotoren kregen in 1983 bovendien het gezelschap van een dieselkrachtbron, op de 524td.
De eerste BMW M5
In 1985 vormde de berline van het Beierse merk de basis voor een wel heel sportieve versie: de BMW M5. Met de M88/3 zescilinder van 286 pk in het vooronder, een motorblok afgeleid van de krachtbron van de mythische BMW M1, werd de BMW M5 officieel de snelste productieberline ter wereld. Qua imago en uitstraling droeg het model heel wat bij aan het commerciële succes van de E28-generatie, die slechts acht jaar nodig had om het verkooprecord van zijn voorganger te verbeteren.
E34: V8 EN TOURING
Als het gaat om nieuwigheden binnen het gamma is de derde generatie van de BMW 5 Reeks – de E34 – zonder twijfel het beste voorbeeld. Onder leiding van Claus Luthe besloot de designafdeling van BMW om de nieuwe BMW 5 Reeks visueel te linken aan de kort voordien voorgestelde BMW 7 Reeks. Op technisch vlak zorgde de in 1988 voorgestelde E34 ook voor ophef, zeker in die tijd.
Er was niet alleen de vierwielaandrijving op de 528iX, maar ook de komst van V8-motoren in de 535i en 540i. In 1990 kregen de berlines bovendien het gezelschap van een Touring-versie, meteen de eerste break in het gamma van de BMW 5 Reeks. In 1992 haalde de eerste BMW M5 Touring de krantenkoppen. Met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren zorgde de E34 dan ook voor een nieuwe norm in het segment.
E39: LEGERING EN ALUMINIUM
De in 1995 voorgestelde vierde generatie van de BMW 5 Reeks, de E39, was de eerste op grote schaal geproduceerde auto die gebruik maakte van een chassis dat zo goed als volledig uit lichte legeringen bestond. De jacht op overtollige kilo’s werd ook doorgetrokken naar de motoren, waar heel wat aluminium werd aangewend.
Ook op visueel vlak werd er vernieuwd, waarbij de dubbele koplampen voortaan achter een brede glazen strook werden gehuisvest. Toen in 2004 de productie aan zijn eind kwam kon de E39 met trots een nieuw record op zijn naam schrijven: er werden 1,47 miljoen exemplaren van verkocht.
E60: START VAN EEN NIEUW TIJDPERK
Het design van de vijfde generatie van de BMW 5 Reeks werd gekenmerkt door een samenspel van convexe en concave oppervlakken, en was van de hand van Chris Bangle. De E60, ondertussen een ware zakelijke berline geworden, wist zich op technologisch vlak te onderscheiden, zeker door de vernieuwende actieve veiligheidssnufjes.
Er was plaats voor de ondertussen beroemde iDrive-bediening, maar ook voor een head-up display. Tussen 2005 en 2008 was het het best verkochte model in zijn segment, en toen in 2009 de productie werd stopgezet waren er 1,4 miljoen exemplaren van verkocht.
F10: MEER DAN TWEE MILJOEN
De zesde generatie van de BMW 5 Reeks, ontwikkeld onder de codenaam F10, werd al bij zijn lancering in januari 2010 de wereldwijde marktleider in zijn segment. Deze BMW 5 Reeks kreeg naast een derde koetswerkversie, de Gran Turismo en zijn indrukwekkende achterklep, ook heel wat nieuwe rijhulpjes en een uitgebreidere connectiviteit. Aan de top van het gamma was de BMW M5 F10 de eerste die van een turbomotor was voorzien, met de een V8 biturbo van 4,4 liter.
De BMW ActiveHybrid 5, uit 2012, zorgde – toen al – voor een belangrijke vernieuwing, door in de hybride-aandrijving een zescilinder turbomotor van 306 pk te combineren met een door een lithium-ion batterij aangedreven elektrische motor van 40 kW (55 pk). Op commercieel vlak deed deze generatie het nog beter dan al zijn voorgangers, met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren.
G30: NOG MEER GECONNECTEERD
In de autowereld werd de tweede helft van het 2010 decennium vooral gekenmerkt door de komst van de eerste autonome rijfuncties. De zevende generatie van de BMW 5 Reeks, de G30, kwam er in 2017 en beschikte onder andere over een actieve snelheidsregelaar en een lane-assistfunctie. Het doel? De druk en de stress op de bestuurder verlichten, vooral dan in de file of tijdens lange en vervelende ritten op de snelweg.
In 2017 lanceerde BMW ook de BMW 530e iPerformance, de eerste herlaadbare hybrideversie van de BMW 5 Reeks. Begin 2023 rondde ook deze zevende generatie de kaap van twee miljoen verkochte exemplaren.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment