BMW M5 (E60) (2004-2010)
Nadat BMW in 2004 op de Salon van Genève een forse tip van de sluier oplichtte door de Concept M5 te tonen, staat eind 2004 de definitieve M5 in de showrooms te glimmen. Het uiteindelijke productiemodel wijkt nauwelijks af van het getoonde Concept model. Uiterlijk valt de nieuwe M5 op door de voorspoiler met grote luchtinlaten, de kieuwen in de spatborden, de achterbumper met diffusor plus vier uitlaten en natuurlijk de enorme 19-inch lichtmetalen wielen. Voor de aandrijving zorgt dit keer een wel heel bijzondere krachtbron: een 5,0-liter V10 met 507 pk. Het vermogen kan via een druk op de knop worden teruggeschroefd tot 400 pk. De kracht wordt via een 7-traps sequentiële versnellingsbak op de achterwielen overgebracht. De M5 sprint in 4,7 tellen naar de 100 km/h; de topsnelheid is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/h. BMW claimt echter dat de M5 zonder restrictie de 330 km/h moet kunnen aantippen. In het interieur vinden we BMW’s iDrive systeem, waarmee bij de M5 alle instellingen van de auto kunnen worden geregeld, zoals demperkarakteristiek, schakelmodus en respons op het gaspedaal. Via het head-up display kan de bestuurder zijn snelheid, de ingeschakelde versnelling en het toerental van de voorruit aflezen. Een ‘shiftlight’ geeft daarbij de ideale schakelmomenten aan.
Nadat BMW in 2004 op de Salon van Genève een forse tip van de sluier oplichtte door de Concept M5 te tonen, staat eind 2004 de definitieve M5 in de showrooms te glimmen. Het uiteindelijke productiemodel wijkt nauwelijks af van het getoonde Concept model. Uiterlijk valt de nieuwe M5 op door de voorspoiler met grote luchtinlaten, de kieuwen in de spatborden, de achterbumper met diffusor plus vier uitlaten en natuurlijk de enorme 19-inch lichtmetalen wielen. Voor de aandrijving zorgt dit keer een wel heel bijzondere krachtbron: een 5,0-liter V10 met 507 pk. Het vermogen kan via een druk op de knop worden teruggeschroefd tot 400 pk. De kracht wordt via een 7-traps sequentiële versnellingsbak op de achterwielen overgebracht. De M5 sprint in 4,7 tellen naar de 100 km/h; de topsnelheid is zoals gebruikelijk begrensd op 250 km/h. BMW claimt echter dat de M5 zonder restrictie de 330 km/h moet kunnen aantippen. In het interieur vinden we BMW’s iDrive systeem, waarmee bij de M5 alle instellingen van de auto kunnen worden geregeld, zoals demperkarakteristiek, schakelmodus en respons op het gaspedaal. Via het head-up display kan de bestuurder zijn snelheid, de ingeschakelde versnelling en het toerental van de voorruit aflezen. Een ‘shiftlight’ geeft daarbij de ideale schakelmomenten aan.
Comment