Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DEBUUT IN IX

    BMW PRESENTEERT NIEUWSTE GENERATIE IDRIVE

    BMW heeft de nieuwste versie van zijn iDrive-systeem onthuld. Dat ziet er duidelijk anders uit dan voorheen en werkt voortaan met meer vensters op één scherm. De BMW iX heeft de primeur.

    BMW gaf tijdens de techbeurs CES afgelopen januari al een voorproefje van zijn nieuwste, achtste generatie iDrive. Nu maakt het merk alle details bekend. iDrive, dat inmiddels 20 jaar bestaat en in de E65-generatie van de 7-serie debuteerde, is helemaal klaar voor de toekomst. Na het debuut ervan in de iX zal het nieuwe iDrive z'n weg vinden naar de volledig elektrische i4. In de komende jaren zullen we steeds meer BMW's zien met grote infotainmentschermen en daar is het vernieuwde iDrive volledig op ingericht. Het oogt opgeruimd en overzichtelijk, mede vanwege de mogelijkheid om meerdere vensters naast elkaar in beeld te brengen. Tegelijkertijd wordt de bediening ervan ondergebracht onder minder 'knoppen'.


    Zelf indelen

    Uiterst links in beeld vind je weer het hoofdmenu, maar dat bestaat nu uit minder onderdelen dan eerder het geval was. Hier is er de keuze uit 'menu', 'media', 'communicatie' en 'navigatie'. Die zaken staan normaal gesproken ook naast elkaar in aparte vensters, maar door op deze knoppen te drukken kom je bij geavanceerdere instellingen per onderdeel. Je kunt deze zaken ook maximaliseren in het hoofdvenster of de indeling van het hoofdvenster aanpassen. Wil je bijvoorbeeld links in beeld de navigatie hebben en daarnaast informatie over de afgespeelde media of liever andersom? Aan de bestuurder de keuze. Onderin het scherm vind je de klimaatbediening. Ook hiervoor geldt: tik het 'climate menu' aan en je krijgt geavanceerdere instellingen in beeld.

    Het digitale instrumentarium werkt naadloos samen met het hoofdscherm en is ook op verschillende manieren in te delen. Zo kun je bijvoorbeeld voor een minimalistische opzet gaan met enkel de snelheid en de kaart in beeld, maar ook bijvoorbeeld de afgespeelde media erbij in beeld brengen. Het hoofddoel van BMW was echter om te voorkomen dat je constant een overvloed aan informHet moet allemaal ook meer intuïtief te bedienen zijn dan voorheen. Wie liever niet tijdens het rijden op z'n scherm zit te tikken, kan nog steeds met de fysieke iDrive-knop de boel bedienen. In de iX is dat een glazen exemplaar, iets dat we waarschijnlijk in meer nieuwe BMW's terug zullen zien. Om de ronde knop in de iX heen zitten 'knoppen' met haptische feedback waarmee verschillende menu-onderdelen te openen zijn. Ook zit er een draaiwieltje om het volume mee aan te passen en daaronder meer aanraakgevoelige knoppen waarmee je naar een vorig of volgend nummer kunt gaan.

    Persoonlijker

    Bedien je het liever helemaal zo weinig mogelijk met je handen, dan biedt de nieuwe spraakassistent uitkomst. Die kun je zelf een naam geven en kun je daarmee oproepen en opdrachten geven. De assistent wordt steeds meer op de gedragingen van de bestuurder aangepast, net als het infotainmentsysteem zelf. Dat persoonlijke noemt het merk 'BMW ID'. Een persoonlijk profiel per bestuurder wordt onder BMW ID opgeslagen en is op te roepen middels een pincode of via de persoonlijke sleutel. Op basis van bijvoorbeeld eerder gekozen routes of bestemmingen, zal het systeem suggesties doen voor bijvoorbeeld het navigatiesysteem of andere functies van het systeem, maar ook diegene persoonlijk aanspreken en de auto instellen zoals diegene het wenst. Dat geldt ook voor de schermindelingen; de gepersonaliseerde rangschikking van verschillende vensters zijn net als de auto-instellingen op te slaan onder 'My Modes'.

    Het navigatiesysteem, BMW Maps, werkt ook meer met kunstmatige intelligentie. Eerder gereden routes worden op vergelijkbare tijdstippen gesuggereerd, geoptimaliseerd en er kan bijvoorbeeld alvast een vrije parkeerplaats worden gezocht. iDrive maakt onder meer hierbij meer gebruik van data van andere BMW-rijders. Daarmee wordt bijvoorbeeld ook de snelste route bepaald of op tijd gewaarschuwd voor potentiële gevaren op de route.

    Updates

    De achtste generatie van iDrive biedt tenslotte ook uitgebreidere mogelijkheden voor het binnenhalen van over-the-air updates. Grotere updates die bijvoorbeeld nieuwe software voor (semi-)autonoom rijden naar de auto brengen, kunnen met het nieuwe iDrive ook worden gedownload. Uiteraard kun je zo ook weer nieuwe apps en functionaliteiten naar de auto halen. Zoals gezegd zien we de nieuwe versie van iDrive als eerst in de iX en daarna in de nog te onthullen i4. Die komen allebei dit jaar nog op de markt.
    atie voor je neus hebt. Er zijn drie modi die een vooraf ingestelde layout oproepen, 'Drive', 'Focus' en 'Gallery'. Met die eerste kun je grotendeels zelf selecteren welke informatie je op de schermen wil zien. Bij Focus is het allemaal vooral op rij-informatie gericht en met Gallery zijn er juist tal van verschillende zaken in verschillende vensters weer te geven.

    Bron: Autoweek




















    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

    Comment


    • Effe bij Mercedes gaan kijken voor het scherm
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • oei, zo jong

        In Duitsland is Sabine Schmitz (51) overleden aan de gevolgen van kanker. Schmitz was vooral bekend van haar optredens in het populaire televisieprogramma Top Gear. Daarnaast is ze de enige vrouw uit de geschiedenis die de 24 uur van de Nürburgring heeft gewonnen.


        Comment


        • RIP

          Comment


          • 'NEUE KLASSE'

            BMW LICHT ELEKTRISCHE TOEKOMSTPLANNEN TOE

            BMW doet haar langetermijnvisie vandaag uit de doeken. De focus ligt op meer elektrische aandrijving en duurzame productie. Er zit in het verlengde daarvan ook een nieuw platform voor elektrische auto's in de pijplijn.

            BMW sluit aan in een alsmaar groeiend rijtje autofabrikanten dat de inzet op elektrisch rijden verhoogt. Een aantal van de grootste speerpunten op dit gebied zijn als volgt: per 2023 heeft 90 procent van de segmenten waar BMW in actief is een volledig elektrisch model. Tot aan 2025 moet op jaarbasis de verkoop van volledig elektrische auto's met 50 procent groeien en uiteindelijk wil BMW dat elektrische auto's per 2030 wereldwijd 50 procent van z'n verkopen uitmaken. Voor dochtermerk Mini ligt het doel nog scherper, dat moet tot aan 'begin jaren 30' transformeren naar een puur elektrisch merk.

            BMW heeft momenteel de volledig elektrische i3 en iX3 in het aanbod, daar komt binnenkort de gloednieuwe iX bij en waarschijnlijk zien we vandaag ook de volledig elektrische i4 voor het eerst. In de komende jaren komen daar in ieder geval de nieuwe i3 (op basis van de 3-serie), de iX1 en de i7 bij. Saillant detail: München meldt dat de i4 'drie maanden eerder dan gepland' klaar is voor de onthulling. We verwachten later vandaag in ieder geval voor een deel al de i4 te zien en dan krijgen we in de komende weken waarschijnlijk meer details te zien en te horen over de elektrische tegenhanger van de 4-serie Gran Coupé.

            'Neue Klasse'

            Het merk werkt aan nieuwe elektrische aandrijflijnen en accu's én een compleet nieuwe software-architectuur voor puur elektrische auto's. Een puur op elektrische modellen toegespitst modulair platform lijkt het logische resultaat van deze werkzaamheden. Daarmee stapt BMW dus waarschijnlijk geheel af van zijn huidige aanpak, 'the Power of Choice', waarbij volledig elektrische modellen en auto's met verbrandingsmotoren nog hun basis delen. Naast de puur elektrische types verwachten we vanaf 2025 dus parallel ontwikkelde modellen die hooguit deels geëlektrificeerd zijn.

            BMW hecht verder naar eigen zeggen veel waarde aan duurzaam materiaalgebruik en een meer circulair productieproces en gaat daar ook veel steviger op inzetten. Zo wil het onder meer voor interieurs gebruik gaan maken van meer recyclebare materialen, maar zet het ook in op reductie van omstreden grondstoffen zoals kobalt. Dit alles schuift de fabrikant onder de noemer 'Neue Klasse', een fraaie historische verwijzing naar de modellenreeks die in de jaren 60 zijn intrede deed. Vanaf 2025 worden de nieuwe modellen van BMW stuk voor stuk op deze nieuwe basis gebouwd. Technische details hierover doet BMW nog niet uit de doeken, maar reken dus grofweg op een nieuwe generatie elektrische BMW's die in de jaren na 2025 steeds meer het stokje over zal nemen van de modellen die we nu kennen of bijna onthuld worden. Over een halfjaar neemt BMW een studiemodel mee naar de IAA dat deze toekomst laat zien.

            Elektrische M

            Wat BMW al wel meldt, is dat deze nieuwe basis geschikt wordt voor modellen in alle soorten en maten. Helemaal opvallend is dat er ook sportieve M-modellen onder vallen! Reken dus in ieder geval in de tweede helft van dit decennium op volledig elektrische sportieve BMW's, al kun je zeggen dat de aanstaande i4 eigenlijk ook al wel onder dat kopje valt. BMW stelt dat de 'Neue Klasse' zich verder moet onderscheiden door meer ruimte, een beter rijbereik, alomvattende software met uitgebreide over-the-air-services én de laatste technologie op het gebied van autonoom rijden.

            Verbrandingsmotoren

            BMW-topman Oliver Zipse geeft tegenover diverse media waaronder AutoWeek aan dat hij verwacht dat de verbrandingsmotor nog een toekomst heeft en dat alleen inzetten op volledig elektrisch nog te vroeg is. De verbrandingsmotoren worden voorlopig volgens hem gewoon nog doorontwikkeld en - soms door elektrifcatie - zo efficiënt mogelijk gemaakt. BMW vreest niet voor bijvoorbeeld een Europa-breed verbod op verbrandingsmotoren. Volgens Zipse bepaalt de markt welk aandeel volledig elektrisch gekocht wordt, dus als verbrandingsmotoren bijvoorbeeld in sommige Europese markten op den duur niet meer verkocht mogen worden, zorgt BMW ervoor dat er genoeg elektrische modellen klaarstaan om daarop in te spelen. Zipse verklaart aan AutoWeek dat de vraag hiernaar ook sterk afhangt van de voorhanden zijnde laadinfrastructuur en de ontwikkeling daarvan, die dus ook voor een belangrijk deel bepaalt hoe snel de overgang naar elektrisch rijden daadwerkelijk gaat.

            Vanaf 2030 moet je in ieder geval al in ieder segment een elektrische BMW kunnen uitzoeken en kun je bij Mini dus uitsluitend nog voor een elektrische auto tekenen. De BMW Group heeft als doel gesteld om in dat jaar tien miljoen volledig elektrische auto's op de weg gezet te hebben.

            Bron: Autoweek


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment


            • Zou eerste eigenaar kunnen zijn




              Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment


              • 60 jaar 'nieuwe klasse' (1961 - 1972)














                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment





                • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                  Comment


                  • Meer 'nieuwe klasse' uit de 60's en 70's:

























                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment
















                    • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                      Comment


                      • Comment



                        • 2000 Touring


                          Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment





                          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                            Comment


                            • Comment


                              • BMW 3.3 Li Automatik (1975)































                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • Daarstraks M5C gespot...

                                  Comment


                                  • 525 - e12 (1974)





























                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment



                                    • Last edited by Jakkel; 14/05/2021, 14:06.

                                      Comment


                                      • 2de keer?
                                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                        Comment


                                        • Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
                                          2de keer?
                                          Oeps, tja tussen die overload aan fotokes hier geraak je soms de weg kwijt...

                                          Comment

                                          Working...
                                          X