Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
TEST BMW 3-SERIE E21 – WAAROM HET NIET PER SÉ EEN 323I MOET ZIJN
320/6 IS OOK PUUR GENIETEN
Voor klassiekerliefhebbers van autorijden in zijn puurste vorm is een BMW 3-serie van de eerste generatie ideaal. Helemaal als je voor een exemplaar met zescilinder gaat. Velen denken dan meteen aan het topmodel van de E21, de 323i, maar de 320/6 is een ideale optie. Een lekkere zescilinder, een laag gewicht, achterwielaandrijving, meer heeft een mens niet nodig.
De hier getoonde BMW 3-serie E21, een in Resedagroen uitgevoerde 320/6 verkeert praktisch in nieuwstaat en heeft in bijna 45 jaar slechts 34.000 kilometer afgelegd op zijn fraaie BBS-wielen. Wat zoiets moet kosten? Voor zo’n auto is €17.500 wel het minimale bedrag waaraan je moet deken. Over het algemeen is de 320/6 met zijn heerlijke zes-in-lijn met carburateur best betaalbaar, bij E21-fans staat hij bekend als echte Geheimtipp. Of beter gezegd: dat is hij nu nog, want goede exemplaren zijn nog wel te vinden, maar ze worden langzaamaan net zo zeldzaam als klavertjes vier. De 320/6 is vooral zo interessant omdat hij zich wat bescheidener opstelt dan de 323i die twee keer zo duur is.
Vanaf 1977 kon je de BMW 3-serie ook met zescilinder krijgen. Daarvoor had je een 320 (109 pk) of een 320i )125 pk) viercilinder als topversies, beide makten plaats voor respectievelijk de 320/6 en de 323i.
Gloednieuwe 6-in-lijn voor 3-serie in 1977
Beide versies hebben weliswaar de indertijd gloednieuwe M60 zes-in-lijn motor (later omgedoopt tot M20), maar in de 320/6 is de motor voorzien van een dubbele Solex-carburateur, terwijl bij de 323i en Bosch K-Jetronic voor de inspuiting zorgt. Met een boring/slag-verhouding van 80 x 76,8 heeft de variant met inspuiting bovendien een langere slag, bij de 320/6 is deze verhouding 80 x 66 millimeter. En met een vermogen van 143 pk geeft de 323i toch 21 pk meer af aan de zevenvoudig gelagerde krukas die door een tandriem wordt aangedreven. Het geluid dat uit de beide uitlaatpijpen van de 323i komt is ook een tikje rauwer en ongeremder dan dat van de 320/6, die het met een enkele pijp moet doen. De 323i is meer een auto voor rugby- dan voor polospelers.
E21 eerst alleen met viercilinders
Als de dure E21 in 1975 wordt voorgesteld aan de wereld, doet hij ten opzichte van zijn concurrenten aan als Jaws in een bak met onschuldige goudvissen. Tot 1977 zijn alleen de viercilinderversies 316, 318, 320 en 320i leverbaar met een door een ketting aangedreven, vijfvoudig gelagerde nokkenas. Desondanks ontbreekt het de compacte BMW niet aan vermogen: het 125 pk sterke topmodel 320i bezorgt concurrenten als de Ford Taunus en Opel Ascona het schaamrood op de kaken. Ook aartsrivaal Mercedes heeft op dat moment maar weinig tegengas te bieden. Op dat moment staat de mollige ‘Strich-Acht’ nog in de showroom bij het merk met de ster, de nieuwe W123 verschijnt pas in 1976. En op de qua formaat meer vergelijkbare Baby-Benz, de 190, moeten we zelfs nog tot 1982 wachten.
De 6J x 13-inch BBS-wielen waren ooit als accessoire verkrijgbaar bij de BMW-dealer. Af fabriek waren 5,5 J x 13-inch wielen te bestellen die als twee druppels water op deze honingraatwielen leken.
BMW 3-serie E21 heeft voor die tijd modern onderstel
Ook met zijn ondersteltechniek deelt de BMW E21 een mokerslag uit aan zijn concurrenten. De moderne McPherson-vooras in combinatie met een achteras met dwarsdraagarmen is een noviteit in een segment waarin een starre achteras nog heel gewoon is. Daar komt bij dat de BMW-technici precies de juiste afstelling hebben gevonden. Je kunt lekker sportief rijden met een E21, maar die dynamiek hoeven de inzittenden niet te bekopen met een belabberd veercomfort. De E21 stuurt voor je gevoel iets minder direct in dan zijn voorganger 02 of zijn opvolger, de E30. Dat past echter wel bij het gemoedelijke karakter van deze auto. Al bij de stationaire loop klinkt de zescilinder als Frank Sinatra na een paar Camels – zonder filter uiteraard.
Nieuw gekocht door Duitse dame van 52
Welke muziek de uit 1925 stammende, Duitse eerste eigenaresse uit de Blaupunkt ‘Frankfurt’ liet schallen, weten we niet, maar het is wel duidelijk dat ze zorgzaam omsprong met haar 3-serie. In oktober 1978 haalde ze haar nieuwe aanwinst op bij de BMW-dealer. Alle boekjes zijn aanwezig, ook het onderhoudsboekje met slechts een paar stempels erin. Veel beurten heeft deze E21 gezien zijn maagdelijke kilometerstand immers nog niet nodig gehad. De uit 1925 stammende dame koos voor de als extra leverbare drietrapsautomaat met koppelomvormer in plaats van de standaard handgeschakelde vierbak. De automaat zorgt weliswaar voor veel comfort en schakelt snel op naar de derde versnelling in een poging om het verbruik nog een beetje te temmen, maar de sportiviteit wordt gezien de magere 160 newtonmeter aan koppel nogal ingeperkt.
Beter voor handbak gaan als je sportieve auto zoekt
Als je dus een sportieve auto zoekt, raden we dringend aan om voor een handgeschakelde versnellingsbak te gaan. Van begin af aan was de 320/6 tegen meerprijs leverbaar met een sportbak met vijf versnellingen, vanaf herfst 1979 stond daarnaast als alternatief een vijfbak waarbij de hoogste versnelling als overdrive dient op de optielijst. Net als de bak met vier verzetten bieden ze het voor BMW typerende schakelgevoel met exacte schakelwegen en een directe terugkoppeling tot in de handpalm aan toe. Ondertussen glijden we met 100 km/h over de snelweg, waarbij de motor circa 3.000 toeren per minuut maakt. Wat rijden betreft is de oude E21 onmiskenbaar een BMW. De (optionele) stuurbekrachtiging reageert al bij een kleine stuurbeweging direct, waardoor hij in bochten helemaal in zijn element is. Rechtuitrijden met deze auto is eigenlijk zonde. Dat de ondersteltechneuten puik werk hebben geleverd, blijkt uit het feit dat zelfs grove oneffenheden maar beperkt worden doorgegeven aan de inzittenden.
De eerste BMW 3-serie was er alleen als tweedeurs.
Radio uit, zes-in-lijn voluit
De radio hebben we allang uitgezet, de zes-in-lijn onder de motorkap zorgt voor de muzikale omlijsting. Bij lage toerentallen gromt hij alleen een beetje, bij vol gas accelereren klinkt de zescilinder daarentegen als een saxofoonsolo in een jazznummer. Over de rij-indruk hoeft bij de BMW 320/6 dan ook niet lang te worden gediscussieerd: nadrukkelijk op comfort gericht, maar toch een typische BMW. Wat de prijzen betreft, zijn de liefhebbers eveneens eensgezind: goedkoper zal hij beslist niet meer worden.
Tot modeljaar 1980 is de buitenspiegel ‘los’ op de deur geplaatst, bij de facelift ruimen deze sierlijke exemplaren het veld voor kunststof exemplaren die in de raamsectie zijn opgenomen. De latere 02-modellen hebben overigens dezelfde buitenspiegels.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Ik had verdorie krek dezelfde 320/6 (1980), wel al met de nieuwe buitenspiegels, ook automaat, enkel was 'm wit met blauw interieur in dezelfde stof en goudkleurige velgen
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
BMW CONCEPT TOURING COUPÉ IS EIGENLIJK Z4 SHOOTING BRAKE
PRECIES 25 JAAR NA DE ICONISCHE Z3 COUPÉ
Op de openingsavond van het Concorso d’Eleganza Villa d’Este 2023 toonde BMW deze Concept Touring Coupé. Naar eigen zeggen is het een one-off om te laten zien hoe fijn het is om z'n tweetjes te toeren. En de auto is dan ook volledig ingericht om met twee personen stijlvol op stap te gaan.
Op een evenement zoals dat op Villa d'Este staat alles in het teken van historie en het is ook daarom dat deze Concept Touring Coupé daar werd getoond. BMW wijst nog maar eens op z'n verleden met tweezits coupés, zoals de 2002 tii Touring in de jaren zeventig en de BMW Z3 Coupé in de jaren negentig van de vorige eeuw.
Zescilinder uit Z4 M40i
Hoewel de naam Z4 vermeden wordt in de naam van deze one-off, is hij duidelijk gebaseerd op de Z4 M40i. Hij heeft dus in de lange neus dezelfde zescilinder lijnmotor met 335 pk, gekoppeld aan een achttraps automatische transmissie. De Touring Coupé heeft dus een vast dak dat mooi lang doorloopt tot de smalle achterruit. Een scherp gesneden spoiler en de grote 21-inch achterwielen geven de auto een mooie dikke kont, zoals dat hoort bij een shooting brake.
Voor het interieur mocht de Italiaanse leder-kunstenaar Poltrona Frau z'n gang gaan om het bestaande Z4-interieur een flinke upgrade te geven. Voor de bovenkant van het dashboard werd een donkerbruin leer gebruikt, voor de stoelen en andere interieurdelen een wat lichter bruin. De bagageruimte - toch de blikvanger van de auto - kreeg drie leren banden op de vloer. Ook een op maat gemaakt tassenset ontbreekt natuurlijk niet.
Het blijft volgens BMW bij dit ene exemplaar en er zijn geen plannen om de auto in productie te nemen. En dat is best een beetje jammer - maar net als 25 jaar geleden met de Z3 Coupé zullen er net zo veel mensen zijn die hem lelijk vinden.
Bron: Autoweek
BMW Concept Touring Coupé (2023): First Video Walkaround
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment