Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
BMW 320IS: ZELDZAMER DAN EEN M3, BIJNA NET ZO SNEL
DE PERFECTE E30?
De BMW M3 E30 is inmiddels een legendarische klassieker, die vaak voor astronomische bedragen in het klassiekeraanbod te koop staat. Er is echter een alternatief: de BMW 320is. Dat is een soort M3 light voor onder meer de Italiaanse en Portugese markt. Het is een normale 3-serie met een bodykit en een gedownsizede versie van de S14-viercilinder. Je vindt ze voor bedragen van net onder de 40.000 euro, ongeveer de helft van wat je voor een normale jaren-tachtig-M3 betaalt. Wij gingen er een blokje mee om.
Hij ziet er op het eerste oog uit als een gewone E30 3-serie met een M Technic-pakket, maar het is een soort M3 voor onder meer de Italiaanse markt. Hij heeft dezelfde zestienklepsmotor als de M3, alleen is de cilinderinhoud om fiscale redenen teruggebracht van 2,3 naar net geen 2,0 liter.
Belangrijkste uiterlijke verschillen met de echte M3 zijn vooral de spatborden en de kofferklep. Je levert slechts 3 pk aan vermogen in, uitgaande van het model met katalysator. Onderhuids is het een 325i, afgezien van het sportonderstel en een vijfversnellingsbak met dogleg-schakelpatroon. De bodykit met bescheiden achterspoiler staat hem goed, net als de bekende honingraatwielen. Dat het allesbehalve een ‘gewone’ E30 is, zie je na het openen van de motorkap. Met koeienletters staat er BMW M Power op het kleppendeksel en het inlaathuis.
Motor net zo racy
Een prachtig stuk techniek, dat belooft veel goeds. De uitgebreid verstelbare sportstoel zit geweldig. Je merkt al bij de lichtste beroering van het gaspedaal dat hier geen alledaagse motor aan het werk is. Zodra het toerental voorbij de 2.500 gaat, raakt de opgefokte vierpitter met zijn hese, opzwepende klank pas echt in zijn element en toont hij zijn ware kracht. Minstens zo leuk als een echte M3 en vrijwel net zo snel. Een bijzonder levenslustige krachtbron, die qua temperament prima past bij de rijstijl van een Italiaan met haast.
Die dogleg-vijfbak blijkt een goede keuze, want op een uitdagend bochtenparcours zul je veel tussen twee en drie schakelen om het vermogen en koppel optimaal te benutten. De besturing is bekrachtigd, maar eenmaal op snelheid voelt dat niet zo en dat onderstreept het (h)eerlijke karakter van deze BMW. Wil je dus een E30 die zeldzamer is dan een M3 en gevoelsmatig net zo snel, en dan voor een fractie van de prijs, dan is de 320is de perfecte 3-serie.
Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 4 kl./cil.
Cilinderinhoud 1.990 cc
Max. vermogen 141 kW/192 pk bij 6.900 tpm
Max. koppel 210 Nm bij 4.800 tpm
Topsnelheid 227 km/h
0-100 km/h 7,5 s
Verbruik gem. 9,0 l/100 km
Dit is duidelijk een Italiaanse 320is. Kijk maar naar de termen bij het controlepaneel.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment