Mededeling
Collapse
No announcement yet.
BMW Lovers V2
Collapse
X
-
BMW, MERCEDES OF AUDI: DIT DUITSE PREMIUMMERK VERKOOPT DE MEESTE EV'S
DE GROOTSTE 'OVERALL' IS OOK DE GROOTSTE IN EV'S
BMW, Mercedes en Audi presenteerden onlangs hun jaarcijfers. Daarmee is het moment aangebroken om de balans op te maken: welk van de Duitse premiummerken is wereldwijd de grootste? En welk merk verkocht de meeste volledig elektrische auto's? Het antwoord op beide vragen is hetzelfde.
Hoeveel er ook wordt geklaagd over het design van moderne BMW's, het merk uit München is gewoon lekker bezig. Met in totaal 2.554.183 verkochte auto's in 2023 mag BMW zich opnieuw het grootste premiummerk noemen, ook als we ons niet zouden beperken tot de 'Duitse drie'. Een merk als Lexus doet het in Noord-Amerika wel erg goed, maar blijft met in totaal 824.258 registraties wereldwijd fors achter bij BMW, Audi en Mercedes-Benz.
Bij alle cijfers zijn we overigens uitgegaan van de gehele groep, dus inclusief de merken die onder dezelfde 'business unit' of hetzelfde bedrijf vallen. Bij BMW tellen Rolls-Royce en Mini dus mee in het totaal, bij Mercedes Smart en bij Audi ook Bentley en Lamborghini. Laatstgenoemde luxemerken leveren een EV-loos aandeel van 23.672 aan Audi's totaal, dus heel significant is dat niet. BMW profiteert nog het meest van zijn zustermerken, maar verkocht ook op merkniveau veruit de meeste auto's van deze drie. Beperken we ons tot de auto's met het blauw-witte logo op de neus, dan verkocht BMW namelijk alsnog 2.252.793 auto's in 2023.
Voor de zekerheid: het gaat in alle gevallen om personenauto's. De vrachtwagens en bestelbussen van Mercedes, de motorfietsen van BMW en de motoren van Audi-dochter Ducati tellen uiteraard niet mee.
2023 Totale verkopen Aantal EV's Aandeel EV's BMW 2.554.183 376.183 14,7% Mercedes 2.044.100 240.600 11,8% Audi 1.942.584 178.429 9,2%
Wat valt er nog meer op? Wel, dat BMW ook als het gaat om het absolute én relatieve aantal verkochte EV's ver boven zijn concurrenten uittorent. Met 376.183 verkochte exemplaren is 14,7 procent van de verkochte BMW-vierwielers inmiddels volledig elektrisch, wat in absolute aantallen overigens niet eens zo indrukwekkend is. Niet in vergelijking met Tesla, althans, dat in 2023 1,81 miljoen EV's verkocht.
BMW is van deze drie ook het merk met de meeste elektrische modellen, hoewel dat deels komt door de namenstrategie van het merk. Bij BMW telt een iX2 immers als apart model naast de iX1, terwijl Audi zijn platgeslagen Q4 e-tron simpelweg 'Q4 Sportback' noemt. Zien we die twee als één model, dan heeft Audi vier EV's in huis: de Q4 e-tron, de Q8 e-tron, de E-tron GT en de deze week gepresenteerde Q6 e-tron. Mercedes telt de op gelijke leest geschoeide EQA en EQB ook als twee modellen. De EQE en EQE SUV heten dan weer hetzelfde, maar zien we door hun totaal verschillende vorm toch maar als aparte modellen. Trekken we die lijn voort, dan komt het totaal met de EQS en EQS SUV, maar zonder de bestelauto-achtige EQT en EQV op zes modellen. BMW heeft de i4, i5 (ook als Touring), i7, iX, iX1, iX2 en iX3 in huis, zeven stuks dus.
Ondanks de relatieve EV-overmacht van BMW vindt CEO Oliver Zipse het overigens tijd dat de EU de strenge CO2-normen van volgend jaar nog eens goed tegen het licht gaat houden. EV's aanbieden is één ding, zo zegt hij, maar EV's verkopen iets heel anders.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jocar Bekijk Berichten
BMW 320 E21 (1979)
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
- Likes 1
Comment
-
OOK 40 JAAR GELEDEN WAS ER AL EEN BMW 5-SERIE MET 'E': DE 525E
BENZINE-ALTERNATIEF VOOR DE 524TD
De letter ‘e’ achter een cijfercombinatie op een BMW is inmiddels aardig ingeburgerd. Het duidt aan dat het betreffende model een plug-in hybride is. Bij de huidige 5-serie geldt dat voor de BMW 530e en de 550e maar ruim veertig jaar geleden was er ook al een Fünfer met een ‘e’ in de aanduiding, de 525e.
Er voltrok zich begin jaren 80 een omslag: auto’s moesten zuiniger omspringen met benzine. Daarnaast begon de zuinige diesel aan een opmars. Die laatste had BMW in 1983 voor het eerst, in de vorm van de 524td, maar die turbodiesel was niet genoeg om de 5-serie aantrekkelijk te houden voor de zakelijke markt. Want veel automobilisten waren nog lang niet toe aan een knorrige diesel, hoe fijn en snel de 524td ook was voor een zelfontbrander. Naast de diesel kwam BMW daarom met een zuinig afgestelde benzinevariant van de 5-serie. München bedacht de 525e, waarbij de e voor eta stond, de letter uit het Griekse alfabet.
Langere slag zodat het een 2,7 liter werd
De M20 zes-in-lijn benzinemotor van de 525i kreeg een kortere boring en een langere slag, en een andere krukas. Met 129 pk had de 2,7 liter maar iets meer pk dan een 520i met 2.0 zes-in-lijn. De 525e hoefde echter veel minder hard te werken dan zijn kleinere zescilinder broer, al bij 4.250 toeren leverde hij zijn maximale vermogen. Vooral indrukwekkend voor die tijd was het koppel van 240 Nm bij 3.250 toeren. Daarmee had je als 525e-rijder net zo veel trekkracht tot je beschikking als een 528i-bestuurder, die zijn Fünfer daarvoor dan wel 1.000 toeren moest doorhalen. Een feest uiteraard met zo’n huilende zescilinder in de 528i, maar de 525e was in alles zijn tegenhanger.
Schakellui rijden met de 525e
Schakellui rijden. Dat kon je met de BMW 525e. Lekker die fraai klinkende zes-in-lijn tot 1.500 toeren laten terugvallen en dan weer op het gas gaan staan. In de andere zescilinders moest je dat niet willen, die gaven in zo’n situatie niet thuis. De 2.7 van de ‘eta’ kon er prima mee overweg. Sterker nog, reed je hem zo, dan beloonde hij je met een significant lager verbruik. Dan haalde je misschien wel de 1 op 12,3 die de fabriek beloofde, terwijl de kleinste zescilinder de 520i niet verder dan 11,4 kilometer op een liter liet komen.
Net zoals de ‘e’ van nu ook om een andere rijstijl vraagt dan een normale 5-serie. Stekker je braaf en vertrek je met een vol accupakket, ga dan beheerst om met het gaspedaal. Dan blijft de viercilinder turbo van de 530e werkloos, een motor die met zijn sound niet op kan tegen de zoetgevooisde klanken die de 525e ondanks zijn efficiëntie ten gehore bracht. Gelukkig is er ook nog een 550e, die heeft wel een zescilinder.
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW STOPT MET 'I' IN TYPENAMEN BENZINEMODELLEN
DE I GAAT NAAR ELEKTRISCHE MODELLEN
BMW neemt afscheid van het i-tje. De letter verdwijnt niet uit de modelnamen van zijn volledig elektrische modellen, maar uit de typenamen van modellen die met benzinemotoren worden geleverd.
Een jaar geleden schreven we al over nieuwe typenamen die BMW had vastgelegd. Daaruit konden we opmaken dat BMW heel wat van plan is met het 'i-tje' dat je in de aanduidingen van de motorversies met al dan niet mild-hybride benzinemotoren tegenkomt. Denk daarbij aan bekende aanduidingen als 320i of 520i. Bij benzinemodellen gaat dit i-tje inderdaad verdwijnen, zo bevestigt Bernd Köber, Senior Vice President BMW Brand and Product Management BMW tegen BMWBlog. Köber bevestigt dat de nieuwe BMW X3 een M50 geheten M Performance-versie krijgt die de M4oi van de huidige maar spoedig afzwaaiende X3 opvolgt. Dat bevestigt de vermoedens dat de 'i' inderdaad uit de typenamen van benzine-Bimmers gaat verdwijnen, al is dat dus niet door Köber bevestigd.
Blijft de 'i' dan nog wel voor de volledig elektrische modellen? Zeker. Zo blijft de iX1 gewoon iX1 en de i4 gewoon i4. Vorig jaar bleek uit - overigens ook door BMWBlog opgedoken informatie - dat motorversies van elektrische modellen er juist een i bij gaan krijgen. Zo zou bijvoorbeeld de i4 M50 straks i450 gaan heten. De BMW M340i zou op zijn beurt M340 of M350 kunnen gaan heten, terwijl een elektrische mogelijke nieuwe i3 wellicht aangeduid kan worden als i320 of i330.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
-
BMW BREIDT UIT IN MEXICO: KLAAR VOOR DE NEUE KLASSE
EERSTE BMW VAN NEUE KLASSE KOMT EIND 2025
De BMW-fabriek in het Mexicaanse San Luis Potosí krijgt er een productielijn bij. BMW steekt honderden miljoenen in de fabriek, onder meer om hem klaar te stomen voor de komst van de Neue Klasse-modellen én om er accupakketten voor deze nieuwe EV-familie te kunnen produceren.
Sinds 2019 staat er in het Mexicaanse San Luis Potosí een flinke fabriek van de BMW Group. Momenteel rollen er de 3-serie sedan, 2-serie coupé en de M2-modellen van de band. Vanaf 2027 moeten ook elektrische BMW's het levenslicht zien. Het gaat niet om EV's als de i4 of i7, maar om modellen van BMW's nieuwe Neue Klasse. Daar zitten oa een elektrisch equivalent van de 3-serie tussen.
De Mexicaanse BMW-fabriek krijgt er een productielijn bij waar accu's voor de Neue Klasse-modellen gebouwd gaan worden. Daarnaast zegt BMW het deel van de fabriek waar het de carrosserieën produceert uit te breiden. In totaal pompt de Duitse fabrikant €800 miljard in de fabriek om hem klaar te stomen voor de komst van de Neue Klasse-EV's. Overigens hoef je niet tot 2027 te wachten om de eerste elektrische modellen van de Neue Klasse op de weg te zien. In Hongarije start BMW eind volgend jaar met de bouw van de eerste elektrische SUV van deze nieuwe modelreeks. In 2026 klinkt in München het startschot voor de productie van een elektrische sedan, het genoemde elektrische alternatief voor de 3-serie.
De accu's die in de nieuwe elektrische modelreeks komen te liggen, zijn exemplaren met ronde accucellen. Dergelijke cellen bieden volgens BMW een 20 procent grotere energiedichtheid dan traditionele exemplaren en zijn tot 30 procent sneller oplaadbaar. EV's met deze accu's hebben volgens het merk een 30 procent grotere actieradius dan vergelijkbare auto's met traditionele cellen.
Bron: Autoweek
Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.
2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver
Comment
Comment