Mededeling

Collapse
No announcement yet.

BMW Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts




  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

    Comment


    • Waar vindt hij ze?

      Youngtimer in nieuwstaat! BMW 635 CSi
      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

      Comment


      • BMW E9 3.0 CSI (1972)













        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

        Comment


        • Lekker deze. De heerlijke lijn zie je nog altijd in de huidige BMW coupés.
          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

          Comment


          • Mmmmm, prachtig!

            BMW 850i E31 (1992) - Was kann der TEUERSTE BMW der 90er heute noch?


            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

            Comment





            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

              Comment


              • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                Comment


                • Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                  Comment


                  • De oude 'Neue Klasse'

                    BMW 1800 A (1969)








                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                    Comment






                    • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

                      Comment


                      • Wat is de leukste BMW sportsedan van de jaren 70: 2002 tii of 323i?

                        BMW 02 versus BMW E21



                        ​Waar de BMW 2002 tii een sportkanon is, is de 323i eerder een salontijger. Beide modellen hebben echter elk een eigen aantrekkingskracht – en ze blijken bij nadere beschouwing wel degelijk over hetzelfde dna te beschikken.


                        Vier- of zescilinder in lijn? Kugelfischer-inspuiting of Bosch K-Jetronic? Nokkenasaandrijving via een ketting of een tandriem? Opvallend citroengeel of ingetogen zilvergrijs? Op het eerste gezicht hebben deze twee auto’s net zoveel gemeen als een hippie in een bloemenjurk en een bankier in een krijtstreeppak.



                        De kleur geel die de 02 siert, stond onder de naam ‘Golf’ in de BMW-prijslijst en eist net zozeer de aandacht op als een discobal die wordt verlicht. Hoe de naam tot stand gekomen is, zullen we nooit te weten komen. De gelijknamige Volkswagen kwam in ieder geval pas in 1974 op de markt.

                        De opvallende kleur staat de 02 overigens goed. De tweedeursvariant van de zogenaamde Neue Klasse-sedans, die sinds 1962 worden gebouwd en die BMW voor de ondergang hebben behoed, komt als 02 in 1966 op de markt. Het 130 pk sterke topmodel, de 2002 tii, maakt van 1971 tot 1975 deel uit van het gamma. Alleen de 2002 turbo, die uitgerekend op het hoogtepunt van de eerste oliecrisis in 1973 wordt voorgesteld, is met zijn 170 pk nog sterker. Door de ongelukkige timing is het model geen lang leven beschoren, al in 1974 verdwijnt hij van de markt.

                        BMW 2002 tii erg zeldzaam

                        Door de jaren heen worden er net iets meer dan 39.000 exemplaren van de BMW 2002 tii gebouwd, maar desondanks moet je goede exemplaren vandaag de dag met een lantaarntje zoeken. Onze in keurige staat verkerende 2002 tii werd op 18 november 1974 op kenteken gezet. Het is een laat model, zodoende is hij al voorzien van de grote achterlichten, die de plek innamen van de kleine ronde achterlichtunits die de 02’s van de eerste bouwjaren sierden; de Amerikaanse toelatingseisen maakten deze wijziging noodzakelijk. De nieuwe, wat lompe lichtunits doen in september 1973 hun intreden, samen met de zwarte kunststof grille. Tijdens het rijden doet de snelste 02 overigens alles behalve lomp aan. Het feit dat hij de basis legde voor het sportieve imago van het merk, is vooral te danken aan de motor.



                        De legendarische viercilinder met de typeaanduiding M10 wordt van 1961 tot 1988 in BMW-modellen gemonteerd. Ook de Formule 1 turbomotor waarmee Nelson Piquet in 1983 wereldkampioen wordt in de koningsklasse, is erop gebaseerd. Al bij stationair toerental gromt de viercilinder zo enthousiast dat het lijkt alsof hij irritante insecten wil waarschuwen dat ze niet op zijn lak moeten gaan zitten. In bochten is de tii net zo onverstoorbaar op de ideale lijn gefixeerd als een luipaard op zijn prooi – en als de achterkant eens een stapje opzij zet, kun je hem eenvoudig weer in het gareel krijgen. De plezierige vierbak (tegen meerprijs was een vijfversnellingsbak leverbaar), de krachtig bijtende remmen en de gretige motor die boven de 4.000 tpm klinkt alsof hij in een raceauto zit, zorgen voor onvervalst rijplezier.



                        E21 is zeer succesvol

                        Het lijkt bijna alsof de in Polaris zilver uitgevoerde 323i van de eerste generatie 3-serie (E21) een beetje jaloers naar de bont gekleurde paradijsvogel kijkt. De door Paul Bracq ontworpen tweedeurs oogt ingetogen en desondanks indrukwekkend. Het model werd dan ook een groot succes: met meer dan 1,3 miljoen verkochte exemplaren tussen 1975 en 1983 is de E21 de eerste BMW waarvan meer dan een miljoen exemplaren werden gebouwd. Tot juli 1977 werden de E21 en de 02 parallel gebouwd, in het daaropvolgende jaar wordt de 143 pk sterke 323i als topmodel aan de reeks toegevoegd. Van de 323i worden er tot 1982 circa 137.000 gebouwd, waarvan er maar weinig de tand des tijds hebben weerstaan. De nieuw ontwikkelde zescilinder lijnmotor wordt aanvankelijk M60 genoemd, dat wordt later veranderd in M20. In de 320/6 met carburateur maakt hij in 1977 zijn debuut en hij blijft tot 1992 deel uitmaken van het leveringsprogramma.



                        En nu we het toch over de motor hebben: het is een indrukwekkend staaltje technisch vakmanschap. Je kunt er relaxt mee cruisen, maar hij is net zo in zijn element als je doortrekt tot de begrenzer. Bij de test-323, die op 2 oktober 1978 voor het eerst op kenteken werd gezet, stonden daarvoor vier versnellingen tot je beschikking, de eerste eigenaar weigerde geld uit te geven aan een vijfversnellingsbak of een drietraps automaat. Als het toerental stijgt, klinkt de motor als een roofkat, waarvan het tevreden gespin boven de 4.000 tpm verandert in een agressief gesis. Het comfortabel afgestelde onderstel draagt evenzeer bij aan de verfijnde rijeigenschappen als het dashboard, dat net als in een straaljager naar de bestuurder is gedraaid. De nauwkeurige stuurbekrachtiging (in dit geval achteraf gemonteerd) en de goed doseerbare remmen dragen ook bij aan het harmonieuze totaalplaatje.



                        Maar welke moet je nu nemen? De bont gekleurde 2002 tii is de eerste keuze voor mensen die graag terugdenken aan de wilde jaren 70 en die een echte rijmachine zoeken. Wie echter zijn hoofd koel houdt en puur rationeel kijkt, koopt met de 323i de betere auto. En dan heb je ook nog eens een echte design-mijlpaal in de garage staan.



                        Technische gegevens

                        BMW 2002 tii - BMW 323i

                        Motor2002 tii 4-cil. in lijn, in lengte voorin, watergekoeld, bovenliggende nokkenas, aangedreven door een Duplex-ketting, twee kleppen per cilinder

                        Motor 323i 6-cil. in lijn, in lengte voorin, watergekoeld, bovenliggende nokkenas, aangedreven door een tandriem, twee kleppen per cilinder

                        Cilinderinhoud 1.990 cc 2.315 cc

                        Max. vermogen 96 kW / 130 pk bij 5.800 tpm 105 kW / 143 pk bij 6.000 tpm

                        Max. koppel 178 Nm bij 4.500 tpm 190 Nm bij 4.500 tpm

                        Leeggewicht 1.010 kg 1.180 kg

                        Topsnelheid 190 km/h 192 km/h

                        0-100 km/h 9,5 s 9,5 s

                        Verbruik gemiddeld 13,0 l/100 km (1:7,7) 13,0 l/100 km (1:7,7)

                        Alle gegevens volgens fabrieksopgave

                        Wilde bestuurders en roest

                        De 2002 tii zorgt voor een flinke dosis rijplezier, als de worm en rol-besturing tenminste goed is afgesteld. De Kugelfischer-inspuiting is beter dan zijn reputatie doet vermoeden: als hij door een expert goed is afgesteld, werkt hij meestal probleemloos. De grootste vijand van de 2002 tii waren wilde bestuurders met een zware gasvoet. Wie geïnteresseerd is in deze auto, moet zodoende vooral het onderstel, met name de wielophanging, alsmede de motor en de versnellingsbak goed bekijken. Overigens is de motor in principe robuust te noemen. Een ander groot probleem: roest, die van de voorbumper tot de achterzijde kan toeslaan.


                        Dashboard van de BMW 02-serie.

                        Scheuren in cilinderkop en dashboard en ook roest

                        De 323i met tandheugelbesturing is een sportieve reisauto met een robuust onderstel. Veel tweede of derde eigenaren zagen dat anders, ze voorzagen hun auto van wilde spoilers of trapten hem af. De zescilinder lijnmotor van de 323i maakt indruk met zijn verfijnde loop. Bij de motoren van vroege modellen (tot herfst 1979) konden er echter scheuren in de cilinderkop ontstaan. Bij E21’s die na de herfst van 1979 werden gebouwd, vormen scheuren in het dashboard een probleem. Roest is sowieso een issue. Bij de handgeschakelde versnellingsbakken is de synchronisatie van de tweede versnelling een zwakke plek.


                        Dashboard van de BMW 3-serie.
                        Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                        2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                        Comment




                        • diesel run-away, zonde

                          Comment


                          • BMW Neue Klasse: cijfers en feiten

                            Sneller, verder, goedkoper


                            ​De BMW Neue Klasse wordt de nieuwe elektrische koers van BMW die alles anders gaat maken. Afgelopen maandag waren we te gast in de fabriek in Landshut, waar we onder de neue kap van de BMW Neue Klasse mochten gluren.


                            BMW’s Neue Klasse redde in de vroege jaren zestig BMW van de ondergang. Hoewel er nu allerminst sprake is van een dreigende ondergang moet het roer toch om, dus vond BMW zijn elektrische auto opnieuw uit. In 2023 kregen we op de IAA in München al een vooruitblik naar de nieuwe designlijn met de prachtige Vision Neue Klasse, inmiddels wordt de productielijn in Hongarije klaargestoomd voor de eerste productie-Neue Klasse die eind dit jaar al op de weg verschijnt, een opvolger voor de iX3. Tijd voor BMW om zijn geheimen prijs te geven.

                            Nieuw accupakket

                            Wat gaat er precies veranderen? Je zou beter kunnen vragen wat niet. Om te beginnen komt er een nieuw, modulair accupakket. Waar BMW nu nog met prismacellen werkt, krijgt elke Neue Klasse ronde cellen. Daardoor kan het accupakket compacter worden samengesteld, wat de voluminetrische energiedichtheid met 20 procent verbetert. Verder stijgen zowel actieradius als laadsnelheid met 30 procent ten opzichte van de huidige, vijfde generatie EV-aandrijflijn van BMW. Een Neue Klasse kan straks in 10 minuten zo’n 300 km bijladen. De Neue Klasse werkt op 800 volt en het pakket maakt deel uit van de constructie, wat onder meer het zwaartepunt verlaagt. Dit accupakket is 'scalable' door het toevoegen van cellenrijen, waardoor het voor alle modellen in het gamma, ook de BMW M-modellen, kan en zal worden toegepast.

                            BMW Neue Klasse M

                            Voor de Neue Klasse heeft BMW de bestaande EESM (externally exited synchronous motor) doorontwikkeld. Hij is 10 procent lichter (maar toch steviger), heeft maar liefst 40 procent minder wrijvingsverlies en de productie is 20 procent goedkoper. Deze motor drijft de achterwielen aan en komt er in vier uitvoeringen, variërend van 200 tot 300 kW. Bij de xDrive-versies komt er bovendien een asynchroonmotor op de vooras, die er met 120 of 180 kW is. Dat beperkt de Neue Klasse niet tot 380 kW, want BMW heeft ook versies met drie en zelfs vier motoren op de planning staan, ongetwijfeld vooral in het M-programma.



                            Belangrijk voor de Neue Klasse is de Heart of Joy. Dat klinkt als een roman van Danielle Steel, maar het is de nieuwe centrale regelunit waar we afgelopen maandag al over berichtte en die wordt getest in een 18.000 (nee, geen tikfout) Nm sterk prototype. Ook de regelunit voor de accu heeft een naam gekregen, al klinkt Energy Master een stuk minder romantisch dan Heart of Joy.

                            Revolutie

                            Als BMW bovengenoemde cijfers waar weet te maken, dan mag je de Neue Klasse gerust een kleine revolutie binnen het elektrische gamma van BMW noemen. Nog voor het einde van het jaar weten we of BMW de waarheid spreekt, want dan verschijnt de eerste Neue Klasse op de weg in de vorm van een iX3-opvolger.

                            Bron: Autoweek


                            Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                            2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                            Comment


                            • Ziet er niet slecht uit. Veelbelovend design, benieuwd!
                              Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                              2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                              Comment

                              Working...
                              X