Mededeling

Collapse
No announcement yet.

AUDI Lovers V2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Audi Sport quattro: Classic Cars, Es geht voran im Sport quattro.



    https://www.autozeitung.de/audi-spor...ten-54225.html


    There are Pretenders among us.....
    Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

    Comment


    • Audi A2 met 18 inch Barracuda Karizzma velgen.


      There are Pretenders among us.....
      Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

      Comment


      • There are Pretenders among us.....
        Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

        Comment


        • There are Pretenders among us.....
          Geniuses with the ability to become anyone they want to be.

          Comment





          • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

            Comment





            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

              Comment



              • den borre


                "Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..."
                "Eenmaal de weg is gemaakt, rij je er makkelijker over... "


                Int3x0r
                Als ik vroeger op unief examens had, dan was dat nefast voor mijn "soldaat".

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten



                  Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
                  Oei.

                  Dat is lelijk in de uitvoering.
                  BMW X5 45e

                  Comment





                  • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                    Comment



                    • Zo mooi


                      Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                      Comment


                      • Officieel: ook de Audi RS 7 Sportback beschikbaar als snellere Performance

                        In het spoor van de Audi RS 6 Avant volgt de Audi RS 7 Sportback Performance. Met meer power voor minder gewicht.

                        audi-rs7-performance-0.jpg

                        Audi Sport heeft het druk. Het begon met Competition-pakketten voor de RS 4 Avant en de RS 5 Sportback, vervolgens volgden de Audi RS Q3 10 Years Edition, de Audi TT Iconic Edition, de Audi RS 3 Performance Edition en de Audi R8 Coupé V10 GT RWD.

                        En het feestje is nog niet gedaan, want na de RS 6 Avant krijgt nu ook de Audi RS 7 Sportback een nog snellere Performance-versie. Wat verandert er?

                        Lees verder : https://www.autogids.be/autonieuws/n...rformance.html

                        Comment





                        • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                          Comment


                          • Die blijft bij mij zoveel vetter dan de Taycan.

                            Comment





                            • Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

                              Comment


                              • Audi 80 - 1.8 (1990)







                                Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                Comment


                                • DEZE EX-AGENT KOCHT 33 JAAR GELEDEN EEN GESTOLEN AUDI 80 EN RIJDT HEM NOG STEEDS

                                  GESTOLEN GOED GEDIJT SOMS WÉL

                                  ​Gestolen goed gedijt niet. De dief van de Audi 80 in dit verhaal weet dat inmiddels, want hij zag hem in handen vallen van de politie. In alle opzichten, want politieman Cees van den Bussche kocht de auto. Sindsdien zijn Audi en diender onafscheidelijk. Gestolen goed gedijt soms wél.


                                  Om de haverklap lees je in het nieuws iets over Audi’s die betrokken zijn bij allerlei criminele activiteiten. Met name de RS6 lijkt tegenwoordig populair te zijn bij vluchtpogingen, ramkraken of zelfs liquidaties. Kennelijk rijdt het boevengilde er graag representatief bij. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, want in 1989 was het ook al zo. In dat jaar werd in Breda een fonkelnieuwe Audi 80 gestolen, met kenteken XJ-31-KT. Dat het geen doorsnee diefstal betrof, zou de politie al snel duidelijk worden.




                                  Gestolen met de originele sleutel

                                  Voormalig politieman Cees van den Bussche, inmiddels 73 jaar oud en gepensioneerd, kent het verhaal van A tot Z, ook al was hij er niet direct bij betrokken: “Kennelijk is deze Audi gestolen met de originele sleutel, want hij had geen inbraakschade. De dief heeft de sleutel uit de jaszak van de eigenaar gestolen; dief en eigenaar schijnen collega’s te zijn geweest. Fijne collega ben je dan.” De Bredase politie werd ingelicht over de diefstal, maar tastte aanvankelijk in het duister. De eigenaar lichtte zijn verzekering in, kreeg de vervangingswaarde uitgekeerd en ging verder met zijn leven. De dief had het minder makkelijk. Die durfde zich niet in de Audi te vertonen en stalde hem in een garagebox in Breda. Een telefoontje van de eigenaar van die garage naar de politie bracht het balletje aan het rollen.


                                  De instapversie van de toenmalige Audi 80, dus een 1.6 met 69 pk.


                                  Gewoon mazzel met winnende bod op de 80

                                  Nadat de Audi uit de Bredase garagebox was gehaald, belandde hij op het politie­bureau van Bergen op Zoom, waar hij tijdelijk werd gestald. Dat bureau was de werkplek van Cees van den Bussche, die er adjudant was in het binnenstadteam. De verzekeringsmaatschappij zou de gestolen Audi veilen en dat bericht deed de adjudant zijn oren spitsen. Hij zocht namelijk een nieuwe auto. “Een autofiel ben ik absoluut niet”, zegt hij. “In tegenstelling tot sommige collega’s. Die maakten er een sport van om elke paar jaar een nieuwe auto te kopen, maar dat is mijn intentie nooit geweest. Ik heb een Fiat 850 gereden, daarna kwam een Peugeot 104 en ergens heb ik ook nog ooit een Citroën Dyane gehad. Op een gegeven moment nam ik de telefoon op het bureau op en had ik de verzekeringsmaatschappij aan de lijn, die vertelde over de veiling van die Audi. Ik had toen een Golf, die ik net total loss had gereden, dus ik was op zoek naar iets anders. Ik vond de Audi wel een chique auto, dus ik besloot een bod te doen. Ik had geen idee of ik laag moest inzetten of juist hoog. Ik wist totaal niet wat ik deed, maar ik had het winnende bod. Dat was mazzel.”


                                  Cees is geen bijzondere autoliefhebber maar hij koestert zijn Audi 80 wel.


                                  Audi 80 was modern maar niet trendy

                                  Voor een overheidsdienaar zonder bijzondere liefde voor automobielen is de Audi 80 misschien wel bij uitstek geknipt. Audi zelf presenteerde het model immers als ‘modern, maar niet trendy’. Al bij de introductie van de eerste generatie 80 liet de fabrikant uit Ingolstadt zien niets aan het toeval over te laten. Elk onderdeel ging op de weegschaal en onder de loep, om te zien of er nog ergens een paar grammetjes konden worden bespaard, zonder in te leveren op kwaliteit uiteraard. Die exercitie betaalde zichzelf dubbel en dwars uit, want tijdens de olie­crisis bleek de Audi 80 vergeleken met de directe concurrentie erg zuinig met de dure brandstof om te springen. De titel ‘Auto van het jaar 1973’ ging met vlag en wimpel naar Ingolstadt.


                                  Aalgladde koets van de B3

                                  De Audi 80 zou nog voortleven tot 1994, het jaar waarin de A4 het stokje overnam. In die tijd zouden de innovaties elkaar in rap tempo opvolgen: de 80 zou meeprofiteren van de belangrijkste technische uitvindingen van Audi. Quattro-aandrijving bijvoorbeeld, of de fantastische vijfcilinder turbomotor, maar ook de eerste TDI-motor en het voor die tijd geavanceerde veiligheidssysteem Procon-Ten, dat de stuur­kolom bij een aanrijding wegtrok van de bestuurder.


                                  De Audi 80 deed met dit koetswerk stof opwaaien in 1986.


                                  Derde generatie Audi 80, de B3

                                  De introductie van de derde generatie van de 80 – de B3 voor intimi – deed in 1986 veel stof opwaaien. Niet alleen omdat Audi de banden verbrak met de Volkswagen Passat, die zijn technische basis jarenlang met de 80 had gedeeld, maar vooral door het aalgladde koetswerk. Audi was daarmee al eerder succesvol met de in 1982 geïntroduceerde 100, maar de nieuwe 80 betekende vier jaar later opnieuw een revolutie. Zoals vaker het geval is bij Audi’s, bleek het radicale uiterlijk mooier te worden naarmate de jaren verstreken.

                                  Hij heeft me altijd overal gebracht waar ik wilde zijn en het is nog steeds een mooie, chique auto


                                  Nog steeds mooi en chique na al die jaren

                                  Zo denkt Cees van den Bussche er ook over. Inmiddels is hij al 33 jaar eigenaar van de Audi, die hij nog steeds – maar wel iets minder – door een rationele bril bekijkt. De auto staat binnen gestald, wordt met de hand gewassen en krijgt al het onderhoud dat hij nodig heeft, al was dat nooit veel. “Ik ben wel trots dat we zo ver gekomen zijn. Hij heeft me altijd overal gebracht waar ik wilde zijn en het is nog steeds een mooie, chique auto, die het nog prima doet na 33 jaar en 253.000 kilometer. Kosten heb ik er nauwelijks aan gehad. De uitlaat is vervangen en er zitten nieuwe schokdempers onder. Eind 2020 is de cilinderkop eraf geweest en is er een nieuw subframe geplaatst. Allemaal onderhoud, al viel het nog niet mee om onderdelen te vinden. Daaraan merk je dat het inmiddels echt een oude auto is. Toch weet mijn monteur Jan van Gent hem altijd weer tiptop te krijgen en te houden.”


                                  Niet meer rationeel

                                  Voor iemand die stellig zegt geen autofiel te zijn, is Cees verrassend lovend over zijn Audi. De emotionele waarde van de oude, witte sedan overstijgt duidelijk die van de emotieloze blik die een niet-autofiel doorgaans op een auto werpt. Dat kan ook niet anders, na samen zo’n lange weg te hebben afgelegd. Toch denkt Cees dat het afscheid nabij is. “Ik heb een probleem met mijn been, waardoor ik denk dat het beter is om een automaat aan te schaffen”, zegt hij. “Maar ik kan deze auto niet meer puur rationeel bekijken. Hij is nog zo mooi en hij rijdt nog zo lekker. Als ik heel eerlijk ben, kan ik het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om hem weg te doen, ook al weet ik dat het misschien beter is. Ben ik nu dan toch een autofiel geworden?”






                                  Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                  2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                  Comment


                                  • DE AUDI 100 C3 WAS EEN STROOMLIJNWONDER - TOPPER UIT 1982

                                    EEN RECORD VOOR PRODUCTIEMODELLEN IN 1982

                                    ​De Audi 100 is de laatste topper van 1982 die we behandelen. We hebben afgelopen jaar stilgestaan bij de vele opvallende nieuwkomers die 40 jaar geleden op de markt kwamen. De Audi 100 C3 verdient dan zeker aandacht, want met zijn zeer lage cW-waarde was het de meest gestroomlijnde productie-auto ooit.




                                    Hoe zag het aanlooptraject van de Audi 100 C3 eruit?

                                    Als Audi in 1976 begint met de planning van de intern Typ 44 genoemde derde generatie 100, staat vast dat de auto veel gestroomlijnder en lichter moet worden dan zijn voorganger. Na de oliecrisis is zuinigheid namelijk het grote thema. Een jaar later start de ontwikkelingscyclus; in vijf jaar moet de nieuwe 100 gestalte krijgen. Daarbij hanteren de betrokkenen een afwijkende volgorde. Bij eerdere modellen ontwierpen de stilisten een vorm en brachten de stroomlijnexperts verbeteringen aan. Laatstgenoemden schetsen nu als eersten hun 100, rekening houdend met de vastgestelde afmetingen voor het interieur en de motor­ruimte; daarna mogen de stilisten aan de gang. Het leidt tot een basis voor het nieuwe model met een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25, wat naarmate de realiteit dichterbij komt uiteindelijk uitmondt in een Cw-waarde van 0,30 voor de basisversie van het productiemodel. Om het publiek op te warmen voor het futuristische design toont Audi in 1981 op de IAA de Auto 2000-projectauto. Die heeft al veel designkenmerken van de nieuwe 100. De studie komt voort uit een project van het Duitse ministerie voor Onderzoek, dat in 1978 alle autofabrikanten uitdaagt de ‘auto voor het jaar 2000’ te ontwerpen, met strikte beperkingen aan het verbruik en het gewicht. Een project dat mooi samenloopt met de nieuwe generatie 100. De studie van 1981 heeft de heel nette Cw-waarde van 0,30 die de productie-100 ook zal laten noteren. De Auto 2000-Audi bevindt zich wat techniek betreft echter nog tussen voorganger Typ 43, de 100 C2, en Typ 44, de 100 C3.


                                    De Auto 2000 van Audi, ideaal project om publiek klaar te stomen voor de gestroomlijnde 100.


                                    De Auto 2000 projectstudie had een 1.6 turbodiesel met 110 pk. Die hebben we nooit teruggezien in de Audi 100 C3.


                                    Hoe revolutionair was de Audi 100 eigenlijk?

                                    De laagste luchtweerstandscoëfficiënt van 0,30 voor het basismodel (andere versies tot 0,32) staat voor een wereldrecord in 1982 en dat voor een grote auto in wat we nu het E-segment noemen. Van een designrevolutie kun je zeker spreken. De 100 is tot in detail ontworpen om zo efficiënt mogelijk te rijden. Dat zie je aan details als de kleine openingen tussen de lamellen in de grille, de neus die een soort boegvorm heeft als van een boot en achterste wielkasten die vanboven recht zijn doorgetrokken. Het maakt de 100 op slag heel anders dan de auto’s die we op dat moment kennen! De zijruiten liggen niet meer in de raamstijlen, maar zitten tegen de buitenkanten aan. Regengoten in het dak ontbreken. Rubberen strips onderaan de portieren maken de zijkant nog gladder en de 100 wordt ook beroemd om zijn gladde wieldoppen. Onder dat hypermoderne uiterlijk gaat het er bepaald niet revolutionair aan toe. Het onderstel en de motoren komen, weliswaar door­ontwikkeld, van de voor­ganger, maar lichter is het allemaal wel. De nieuwe 100 weegt met zijn 1.8-viercilinder 30 kilo minder dan de oude 1.6. Hij heeft overigens met 75 pk 10 pk minder dan de oude instapper, maar is veel zuiniger en heeft door de stroomlijn een hogere topsnelheid.




                                    Wat waren de keuzes bij de marktintroductie?


                                    De eerste kopers hebben de keuze uit een 1.8-vier­cilinder met 75 pk, een 1.9-vijfcilinder met 100 pk, een 2.1-vijfpitter met 136 pk en een 2.4-vijfcilinder diesel die 70 pk ophoest. Er zijn vier ­uitrustings-­niveaus, een 100 zonder verdere toelichting, dan volgt de CC. De CD is de meest luxueuze en de wat sportiever uitgeruste 100 draagt achterop de letters CS. Het basismodel herken je aan de ontbrekende zwarte kunststof strip tussen de achterlichten. In de beginjaren was het gissen naar de motor: die ­aanduiding ­ontbrak aanvankelijk.





                                    Hoe werd de 100 onthaald?

                                    De gestroomlijnde sedan baart eind 1982 uiteraard opzien. De auto oogt zeer modern ten opzichte van zijn voorganger. En op een wereldrecord stroomlijn voor een productieauto kan Audi terecht trots zijn. Na de eerste persritten is er lof voor het comfort van de 100, die op een doorontwikkeld onderstel staat. Wel lezen we in de toenmalige vakpers over het windgeruis, dat extra opvalt door de stille motoren, het lichte onderstuurkarakter en de trekkracht in de hoogste versnelling. Lange overbrengingen dus, alles voor een laag verbruik! De Audi 100 wordt Auto van het Jaar 1983, vóór de Ford Sierra en de Volvo 760. Ook het Gouden Stuurwiel gaat naar de 100.


                                    Ferdinand Piëch met het Gouden Stuurwiel bij de Audi 100, hij zwaaide destijds de scepter bij het merk.


                                    Hoe ontving de consument de Audi 100?

                                    In de showrooms legt Audi een boekje dat het opzienbarende uiterlijk van de 100 toelicht. Niet overbodig, want het is even slikken voor het publiek om bij de Audi/VAG-dealer tussen al die vierkante Volkswagens en hoekige Audi’s zo’n gladgestreken 100 te zien staan. Toch lijkt het model aan te slaan, want met 3.192 verkochte exemplaren is 1983 het beste Audi 100-jaar in Nederland. BMW verkoopt dat jaar 3.772 5-series en Mercedes-Benz komt tot maar liefst 5.892 exemplaren van de 200-serie, toen nog generatie W123. Dat was de benchmark in het segment.




                                    Bijzonderheden tijdens zijn levensloop?

                                    Aan het exterieur verandert niet veel. In het laatste jaar heeft de 100 achterlichten die anders van opzet zijn en het oranje bovenste gedeelte wordt rood. Bij de grote facelift van modeljaar 1988 gaat het interieur echter volledig op de schop; het nieuwe dashboard tilt het naar een hoger plan. Nu kan de 100 zich steeds meer meten met Mercedes-Benz en BMW. De Avant verschijnt in 1983 en dat is een echte lifestylecombi, waarbij de opvallend schuin aflopende D-stijl van de auto qua vormtaal een mix van een sedan en een stationwagon maakt. Eind 1984 presenteert Audi de 100 als quattro. De vijfcilinders ondergaan in de loop der jaren aanpassingen: na eerst als 2.1 en later als 2.2 te zijn aangeboden, wordt het uiteindelijk de 2.3E.


                                    De Audi 100 Avant, onthuld in 1983. Die heeft ook als het de basisversie is (dit is een CC) het zwarte kunststof tussen de achterlichten.

                                    In 1987 hangt Audi ook de 2.2-turbo van de duurdere 200 in de 100, waarmee het verschil tussen het topmodel van de 100 en de 200 verwaarloosbaar is. De 200 is wel mooier afgewerkt en krijgt zelfs de 20V-turbomotor van de oer-Quattro. Natuurlijk dient hij ook als basis voor de Audi V8. Audi geeft de 100 de primeur van de 2.5 TDI-vijfcilindermotor, en dat is in 1989 een behoorlijk rappe diesel.

                                    Audi produceert de 100 ook in China, en wordt later zelfs als Hongqi Luxury Sedan in dat land gevoerd, tot eind jaren nul. In maart 1990 toont Audi de Duo, een 100 Avant met hybride techniek, die echter nooit in productie zal gaan. Latere bouwjaren hebben een volledig verzinkte carrosserie. Ook Procon Ten, het veiligheidssysteem waarbij de stuurkolom wordt ingetrokken bij een frontale aanrijding, vindt zijn weg naar de 100.







                                    Het tweede dashboard van de Audi 100, een duidelijke stap omhoog ten opzichte van het eerste, foto hieronder.





                                    Audi produceert de 100 ook in China en gaat later zelfs nog tot 2009 door als Hongqi HS9 Luxury Sedan.



                                    Audi 100 Duo, studiemodel met hybride aandrijving.


                                    Welke uitvoering spreekt het meest tot de verbeelding?

                                    Een 2.3E van na de facelift is een aanrader, liefst met de CS-uitrusting. Al dan niet met de quattro-aandrijving. De motor levert 138 of 136 pk; dat laatste geldt voor een echt late 100. Je hebt dan een auto die vanbinnen zeer goed in elkaar steekt en nog zeker niet verouderd overkomt. De krachtbron is lekker soepel en heeft een fraaie loop. Wie zich de televisiereclame uit de tweede helft van de jaren 80 nog kan herinneren moet natuurlijk wel voor een 2.3E CS quattro gaan. De auto bedwingt in de commer­cial een skischans, om aan te tonen hoe voortreffelijk de grip en tractie van de vierwielaandrijving zijn. Tip: neem die aandrijflijn en uitrusting in combinatie met de Avant-koets, dan rijd je er net even wat specialer bij.




                                    Wat waren zijn concurrenten?

                                    Audi wil met de derde 100 aanhaken bij BMW en Mercedes-Benz, dus bij de 5-serie en de 200/300-serie. Daarom wil het stappen zetten in bouwkwaliteit en restwaarde. Gedurende de loopbaan van de 100 zet Audi vol in op technologie. De voorganger zat veel meer in de vijver van de Ford Granada en de Opel Rekord, met de C3 wil Audi hogerop. De 100 komt in de nadagen van de Mercedes W123 op de markt, de 5-serie E28 is een jaar eerder onthuld. Naast die twee modellen oogt de 100 als van een andere planeet. De W124 van Mercedes die in 1984 verschijnt oogt ook modern en is bijna vier decennia later zelfs tijdlozer dan de Audi 100.




                                    Wat is de impact geweest?

                                    De dynamiek van een BMW 5-serie moest en moet je in deze auto niet zoeken. Het zware, degelijke gevoel van een Mercedes W124 bood en biedt de 100 C3 ook niet, maar qua techniek en afwerking laat de Typ 44 vroegere concurrenten als de Opel Rekord/Omega en de Ford Granada/Scorpio wel degelijk achter zich.De huidige Executive-klasse bewijst het succes van de Audi 100 die in 1982 ten tonele verscheen. De Audi A6 maakt er met de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse de dienst uit. Bijna al die andere merken die ooit boven de middenklasse opereerden hebben de strijd allang opgegeven. Dat Audi zo’n vertrouwde waarde is in het premiumsegment heeft het vooral aan deze 100 te danken.


                                    Hoeveel Audi 100's van deze generatie zijn er gebouwd en ... hoeveel zijn er nog over?

                                    Tussen 1982 en 1991 zijn er in ­totaal 1.095.208 Audi’s 100 C3 geproduceerd.
                                    • Limousine 956.581
                                    • Avant 138.627
                                    • Van de 200 (C3) werden er ook nog eens 93.594 gebouwd.








                                    Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                    2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                    Comment


                                    • De eerste auto waarbij ik ooit van CX waardes hoorde. En die mooie cijfers mochten dan ook er dadelijk zijn
                                      Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                      2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                      Comment


                                      • Comment


                                        • Audi @Brussels Motor Show 2023

                                          Een "echte" autoliefhebber is voor mij iemand die alle soorten wagens kan waarderen.

                                          2018 - Mercedes A200 (163 pk) AMG-line in Iridium Zilver

                                          Comment

                                          Working...
                                          X